@article { author = {}, title = {Articles}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-200}, year = {2015}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2015.615}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کل مقالات شماره اول فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_615.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_615_bc94c3432459b15b9b4f511344fcbfe9.pdf} } @article { author = {Kokabi, Morteza and Mojaver, Ayda and Heydari, Gholam Reza and Shekari, Mohammad Reza}, title = {Personal Information Management: An Essay on its Definitions, Approaches and Background}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {5-48}, year = {2015}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2015.607}, abstract = {Purpose: The present study seeks to provide definitions and discuss major perspectives in the realm of personal information management, coupled with a view to its foreign research background and status of the studies in this regard in Iran.  It also provides some suggestions for its improvement in Iran.  Methodology: This study has been carried out within the framework of a library research and focusing on the research literature available on personal information management.  Findings: Research in the field of personal information management can be divided into early studies, and paper-based vs. electronic information management. Studies concerned with electronic personal information management can be divided in one of the following five categories: 1. Personal information management of certain individuals; 2. Comparison carried out between electronic vs. paper-based personal information management; 3. A three-fold approach to the electronic personal management; 4. Relevant emails, bookmarks, and saved pages; and 5. Designing relevant management  systems and software, particularly for electronic personal information management. Iranian studies in this area are still in their infancy, with the focus of a greater bulk of research so far carried out merely on surveying the situation in the societies under study.  Conclusion: Results indicate that time and technology make the most important factors in the variation observable in the research in personal information management. Researchers first studied the situation of those individuals who have a greater bulk of personal information; then they focus on other people of various social strata. Gradually electronic personal information management take precedence over the traditional paper-based one, all in effect of modern technological developments.  Originality/ value: This present study can be considered as a pioneering work in Iran that provides definitions, theoretical foundations, and presenting conclusions in the realm of personal information management.     }, keywords = {Personal Information,Human Interaction Information,information management,personal information management}, title_fa = {جستاری بر تعاریف، رویکردها و پیشینه‌ی مدیریت اطلاعات شخصی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه­ ی تعاریف و دیدگاه‌های موجود در حوزه­ ی مدیریت اطلاعات شخصی، پیشینه‌ی پژوهش­ های خارجی و وضعیت مطالعات داخلی را بررسی کرده، و با مطرح­ کردن پیشنهاداتی به پیشرفت این حوزه در ایران کمک نماید. روش‌شناسی: این پژوهش به صورت کتابخانه­ ای و با مرور نوشتارهای مختلف مربوط حوزه‌ی مدیریت اطلاعات شخصی انجام شده است. یافته‌ها: پژوهش­ های حوزه­ ی مدیریت اطلاعات شخصی را می‌ توان به مطالعات اولیه، مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی و مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی تقسیم نمود. مطالعاتی که اطلاعات الکترونیکی شخصی را مورد بررسی قرار داده‌اند را می‌توان در پنج دسته­ جای داد: 1. مدیریت اطلاعات شخصی افراد خاص، 2. مقایسه مدیریت اطلاعات شخصی کاغذی با الکترونیکی، 3. رویکردهای سه‌ گانه به مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی، 4. ایمیل‌ها و بوک‌ مارک‌ها و صفحات ذخیره­ شده­ ی وب و 5. طراحی سیستم‌ها و نرم‌ افزارهای مدیریت اطلاعات شخصی. در ایران نیز مطالعات این حوزه مراحل ابتدایی خود را می‌ پیماید و پژوهش‌های صورت­ گرفته صرفاً به پیمایش و توصیف وضعیت موجود در جامعه­ ی مورد بررسی پرداخته‌اند. نتیجه‌ گیری: با نگاهی به مطالعات انجام­ یافته مشخص می­شود که زمان و پیشرفت فناوری، از مهم‌ ترین عوامل در تنوع پژوهش‌های مدیریت اطلاعات شخصی است. پژوهشگران ابتدا وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی افرادی را که دارای اطلاعات شخصی بسیاری بوده­ اند و سپس افراد مختلف از اقشار گوناگون را مورد بررسی قرار داده‌اند. رفته­ رفته بررسی اطلاعات الکترونیکی بر اسناد کاغذی پیشی گرفته و علت آن را باید تحولات فناورانه در سال‌های اخیر دانست. اصالت/ ارزش: این مطالعه را می‌توان از نخستین آثاری دانست که در ایران به تشریح تعاریف، مبانی نظری و دسته‌بندی پیشینه‌ ی پژوهش‌های انجام­ شده در حوزه­ ی مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته است.}, keywords_fa = {اطلاعات شخصی,تعامل انسان و اطلاعات,مدیریت اطلاعات,مدیریت اطلاعات شخصی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_607.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_607_01e28c1c3d749796c4404911b711c249.pdf} } @article { author = {Bashiri, Javad and Gilvari, Abbas and Koulaian, Fardin}, title = {The Application of the Results of Research Projects of the Agricultural Research, Education and Extension Organization as Viewed by the Researchers}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {47-68}, year = {2015}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2015.608}, abstract = {Objective: The aim of this project is to provide quantitative evidence about the use or non-use of the finished research results in the Agricultural Research, Education and Extension Organization. This study, however, will determine the most important reasons for applying or not applying research projects according to researchers’ opinions. At present, an annual average of more than 2000 research projects is executed in the Institutes and research centers affiliated with the organization, but with almost little exact data about the implementation of these research projects.  Methodology: This study utilized the results of the research projects in the field of fisheries and aquaculture operators are looking at 2001 to 2011 was performed. Survey methodology and questionnaires were used to collect the data. The research population is 228 persons of researchers who have done a research project from 2001 to 2011.  Findings: Findings showed that 66 percent of researchers claimed that their research projects have been used; 27 percent declare none of use and 4 percent in this case were unaware and 3 percent did not respond.  Conclusion: Research in the field of fisheries and aquaculture shows that the application of the results is acceptable. This is due to the fact that out of the randomized population (135 projects examined), about 66% of the research projects have been put into practice from the perspective of the operators.}, keywords = {Research projects,Researchers,Fisheries and aquaculture,Research results operational}, title_fa = {میزان کاربست نتایج طرح‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از نگاه مجریان طرح‌ها}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به شواهد کمّی درباره میزان استفاده یا عدم استفاده از نتایج پژوهش‌های پایان‌ یافته در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام‌ شده است. این مطالعه درعین‌ حال، مهم‌ترین دلایل استفاده یا عدم استفاده از نتایج طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته را بر اساس نظرات مجریان این طرح‌ها مشخص می‌سازد. در حال حاضر به‌ طور متوسط سالانه بیش از 2000 طرح تحقیقاتی در مؤسسات، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به این سازمان انجام می‌شود، اما اطلاعات و آمار دقیقی در دست نیست که نشان دهد این طرح‌ها تا چه میزان اجرا می‌شوند. روش:برای انجام پژوهش، از روش پیمایشی و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 228 طرح پژوهشی است که به‌ صورت تصادفی، از مجموع 650 طرح انجام‌ شده در حوزه شیلات و آبزیان طی بازه زمانی 1380 تا 1390 انتخاب شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که ازنظر 66 درصد از مجریان، نتایج طرح‌های تحقیقاتی آن‌ها عملیاتی شده و 27 درصد هم مشخص ‌ساخته‌اند که از نتایج طرح‌هایشان استفاده نشده است و 3 درصد پاسخ نداده‌اند و 4 درصد هم در این مورد اظهار بی‌ اطلاعی کرده‌اند. نتیجه‌ گیری: پژوهش‌های انجام‌ شده در حوزه شیلات و آبزیان نشان می‌ دهد که میزان به‌ کارگیری نتایج طرح‌ها وضعیت قابل قبولی دارند. چرا که از جامعه آماری تصادفی (135 طرح بررسی‌ شده)، حدود 66 درصد طرح‌های تحقیقاتی از دیدگاه مجریان، عملیاتی شده‌اند.}, keywords_fa = {طرح‌ های پژوهشی,پژوهشگران,شیلات و آبزیان,عملیاتی شدن طرح‌ های پژوهشی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_608.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_608_747f7f19c9e25499e470e3ff18acf9fd.pdf} } @article { author = {Azimi, Mohhamad Hassan and Shokrkhah, Yones}, title = {Children, Media and Interaction}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {69-94}, year = {2015}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2015.602}, abstract = {Objective: To investigate the role of the media as actual and potential media contacts in the process of raising children. Methods: The study is based on literature review. This study was carried out by making a list of relevant literature, including bibliographic research literature, that was identified for the present study. Results: The results showed a significant impact of the media on the audience. As such, children are more apt to be victims of the media’s negative effects and threats. Audio-visual media prove more effective compared with other forms of the media. The Internet has had the overall characteristics, hence more effective than other forms of the media. On the other hand, they arise more interest in the children and young people. As such, it can prove a serious threat, despite the favorable opportunities it provides. The impact of the media and other threats on children is a global issue, hence a global attept is required for its remedies and removing its negative effects. Conclusion: The study showed that protecting children against the negative effects of the media must be a public endeavor in which all people, local, national, and international institutions must cooperate. Families can play the most important role in this regard. Development of media literacy among parents and especially the target audience can play an important role in reducing the negative effects it will have. And, by utilizing the media, such threats can turn into opportunities for both individual as well as socio-cultural development, so as to reduce the risks of the media.}, keywords = {media,Children,Internet,TV,radio}, title_fa = {کودک، رسانه و ارتباط متقابل}, abstract_fa = {هدف : بررسی نقش رسانه در فرایند پرورش کودکان به عنوان مخاطبین بالقوه و بالفعل رسانه روش: پژوهش مبتنی بر بررسی متون می باشد. سیاهه ای از متون مرتبط پیرامون موضوع شناسایی و کتابشناسی تحقیق شکل گرفت و سپس بر اساس ساختار مقاله از متون و منابع شناسایی شده به تناسب بحث استفاده شد. یافته: بررسی نشان داد که رسانه­ ها آثار قابل توجه ی بر مخاطبان خود دارند و کودکان در معرض أثیرات منفی بیشتری هستند. رسانه های دیداری و شنیداری به مراتب بیشتر از دیگر رسانه می تواند اثرگذار باشد. اینترنت با ویژگی­ های خاصّ خود توانسته جمع تمام ویژگی های رسانه های دیگر را در خود داشته باشد و از طرفی کشش بیشتری در بین مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است. به همین دلیل می تواند علی رغم فرصت­های بالقوه­ای که دارد، تهدید جدّی عصر حاضر برای کودکان و نوجوانان باشد. تأثیر رسانه ها و تهدیدات آنها برای کودکان، یک مسئله جهانی شده است و برای حلّ آن و کاهش آثار منفی رسانه ها تمهیدات جهانی اندیشیده شده است. نتیجه­ گیری: بررسی نشان داد که مدیریت رسانه در حوزه کودک و کاهش آثار منفی آن نیازمند اراده عمومی است و لازم است که همه نهادهای متولی در سطح محلی، ملی و بین المللی در این زمینه همگام شوند. خانواده مهمترین نقش را در این زمینه می تواند داشته باشد. توسعه سواد رسانه ای در بین والدین و به ویژه مخاطبان جامعه هدف، می تواند در کاهش آثار منفی آن نقش موثری داشته باشد. تبدیل تهدیدات این قبیل رسانه به فرصت و بهره جستن از آن برای توسعه فرهنگ عمومی و دانش فردی و اجتماعی، از دیگر عوامل مؤثر بر کاهش خطرات رسانه ها می تواند باشد.}, keywords_fa = {رسانه,کودک,اینترنت,تلویزیون,رادیو}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_602.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_602_9f826f3f33610fc5f85584e10427e6cb.pdf} } @article { author = {Tabatabaei Amiri, Faeze sadat and Khaleghi, Narges}, title = {Quality Assessment of Women's Farsi Websites}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {95-121}, year = {2015}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2015.610}, abstract = {Purpose: The present study was carried out to come up with a quality assessment of women's Farsi websites in order to rank them and present some suggestions for their quality improvement.  Method: The websites collected through Google, yahoo and Salam (Farsi search engine), and finally 100 websites were selected. The data was collected by direct observation of websites during one month based on web quality evaluation tool (WQET).  Findings: The results show that from 100 websites, 19% of them received excellent rating, 35% received very good rating, 21% of them good rating, 20 % fair rating (investigate further), and just 5% of websites were problematic (used cautiously).  Results: On the whole, this study shows that women's Farsi websites are in a relatively good condition.}, keywords = {website quality evaluation tool (WQET),Farsi website,women website}, title_fa = {ارزیابی کیفیت وب سایت‌های فارسی زبان در حوزه زنان و خانواده}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وب سایت­ های فارسی زبان در حوزه زنان و خانواده با استفاده از ابزار ارزیابی کیفیت وب سایت دابلیو. کیو. ای. تی[1] و ارائه پیشنهادهایی به منظور ارتقای کیفیت آن­ها است. روش: پژوهش به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. جامعه پژوهش، سایت­ های فارسی زبان زنان است که از طریق جست و جو در موتور جست و جوی گوگل، یاهو و موتور جست و جوی فارسی سلام بازیابی شدند و در نهایت 100 وب سایت انتخاب شد. گردآوری داده­ ها به روش مشاهده مستقیم در طول یک ماه و بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت وب سایت انجام شد. یافته ها: یافته­ ها نشان داد از  100 وب سایت مورد بررسی، %19 دارای رتبه عالی، %35 رتبه بسیار خوب، % 21 رتبه خوب، %20 رتبه نسبتا خوب و% 5 نیز دارای رتبه نا مناسب هستند. نتیجه‌ گیری: نتایج پژوهش، در مجموع نشان از عملکرد نسبتاً خوب طراحان و دست اندرکاران وب سایت­های فارسی زبان زنان دارد، به طوری که وضعیتِ بیش از نیمی از وب سایت­ های مورد بررسی در سطح قابل قبولی است. [1] . Web site Quality Evaluation Tool}, keywords_fa = {ارزیابی وب سایت,ابزار ارزیابی کیفیت وب سایت (دابلیو. کیو. ای. تی),وب سایت‌ فارسی زبان,زنان,خانواده}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_610.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_610_528ea265ef2ce67fdfec3729705945c9.pdf} } @article { author = {Rashidi, Elham}, title = {Web2 & Librarians of Kermanshah University of Medical Science}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {121-140}, year = {2015}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2015.609}, abstract = {Purpose: The purpose of this study is to examine familiarity and use of web2 by librarians at the libraries of Kermanshah University of Medical Science.  Methodology: This is an applied study by gathering information via questionnaire. The population of   Kermanshah University of Medical Science is comprised of thirty-nine librarians, and the information obtained from respondents via descriptive and inferential statistical methods such as anova, one-way, two-sample t-test, and the Pearson correlation coefficients were utilized for analysis.  Findings: Findings showed  that the average rate of librarian's familiarity with web2 is (%43.59) and also lower use (%53.85) of web technology. And, the most essential problem of librarians is the lack of electronic sources. Other findings showed that the best tool for searching information in the library is weblog (%18.1), and the weakest tools are Flicker and Podcast (%8.1), as reported by the librarians.  Originality: The study shows that learning and using information technology is a necessity. Nowadays,  the Web 2 is one of the technologies that improves the  librarians’ specialized ability.}, keywords = {electronic resources,Information Technology,librarians,Libraries of the Kermanshah University of Medical Science,tools,web2}, title_fa = {وب 2 و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانه­های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از وب 2 انجام شده است. روش: پژوهش حاضر کاربردی و با روش پیمایشی صورت گرفته وجمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه ­ی آماری آن کتابداران کتابخانه­ های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که 39  نفر می­باشند.و اطلاعات به دست آمده از پاسخگویان با استفاده از روش آمار توصیفی واستنباطی از جمله تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تی دو نمونه ای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرارگرفت.  یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد کتابداران کتابخانه­های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درحد متوسط(59/43%) با ابزارهای وب 2 آشنایی دارند و کتابداران از ابزارهای وب 2 در حد کم(85 /53%) استفاده می کنند. و بیشترین مشکلی که کتابداران کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی با آن مواجه هستند، کمبود منابع الکترونیکی مورد نیاز است.  همچنین یافته ها نشان داد که از دیدگاه کتابداران، بهترین ابزار برای اطلاع رسانی در کتابخانه ها وبلاگ (1/18%)  و ضعیف ترین ابزار نیز فلیکر و پادکست (1/8%) است. اصالت: پژوهش حاضر با توجه به ضرورت یادگیری و استفاده از فناوری اطلاعات در عصر حاضر انجام گرفته است . وب 2 نیزیکی از این امکانات است که در بهبود مهارت کتابداران اثر می گذارد.}, keywords_fa = {ابزارهای وب2,کتابداران,کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه,فناوری اطلاعات,منابع الکترونیکی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_609.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_609_52af591643eae44d8504a439f30aad65.pdf} } @article { author = {Norouzi, Yaghob and Khavidaki, Samaneh}, title = {Collaborative Information Seeking: Concepts, Measures, Systems}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {141-162}, year = {2015}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2015.605}, abstract = {Purpose: Formerly, searching for obtaining information was regarded an individual activity; however, studies show that people collaborate with one another in the process of obtaining information. The purpose of this paper is to introduce and explain issues related to collaborative information seeking.  Method: This paper describes an overview of information seeking and collaboration, collaborative information seeking, with its dimensions and systems discussed.  Results: This study shows that there is no single definition of collaborative information seeking among researchers. Dimensions of collaboration include explicit vs. implicit, depth of mediation, synchronous vs. asynchronous, co-located vs. distributed pieces of information. The results of studies on collaborative information indicate that researchers create systems that support this process.  Conclusion: Collaborative information seeking aspires to study the motifs, methods, and systems which enable individuals to collaborate in the information seeking process.}, keywords = {Information seeking,Collaboration,collaborative information seeking,information systems}, title_fa = {اطلاع جویی مشارکتی: مفاهیم، ابعاد، سیستم ها}, abstract_fa = {هدف: در ابتدا جستجوی اطلاعات، فعالیتی فردی در نظر گرفته می‌شد، اما مطالعات در زمینه اطلاع‌ جویی نشان داد که افراد در طول فعالیت‌های جستجوی اطلاعات با یکدیگر همکاری دارند. هدف مقاله حاضر معرفی و تشریح مباحث مرتبط با اطلاع‌ جویی مشارکتی است. روش: این مقاله به روش مروری با بهره‌ گیری از منابع موجود، پس از تشریح مفاهیم اطلاع‌جویی و همکاری، به تعریف اطلاع‌جویی مشارکتی، ابعاد و سیستم‌ هایی که از فرایند اطلاع‌ جویی مشارکتی حمایت می‌کنند، پرداخته است. یافته‌ها: مطالعه حاضر نشان می‌دهد تعریف واحدی در بین محققان برای اطلاع‌ جویی مشارکتی وجود ندارد و محیط‌های اطلاع‌جویی مشارکتی تحت تاثیر همکاری آشکار در مقابل ضمنی، همزمان در مقابل غیرهمزمان، هم مکان در مقابل توزیع شده و عمق میانجی گری قرار دارند و حاصل مطالعات در زمینه اطلاع‌ جویی مشارکتی، ایجاد سیستم‌هایی می‌باشد که از این فرایند پشتیبانی می‌کند. نتیجه گیری: اطلاع‌ جویی مشارکتی را می توان مطالعه انگیزه‌ها، روش‌ها، و سیستم‌هایی دانست که افراد را قادر می‌سازد تا در فرایند جستجو اطلاعات همکاری داشته باشند.}, keywords_fa = {اطلاع‌جویی,همکاری,اطلاع‌جویی مشارکتی,سیستم‌های اطلاعاتی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_605.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_605_fcfb37cadec5342241df1f79a946dcd0.pdf} } @article { author = {Pashootani Zadeh, Mitra}, title = {What are the differences of MARC21 and UNIMARC?}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {121-191}, year = {2015}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2015.606}, abstract = {Introduction: Nowadays libraries collect and gather different kinds of materials in all formats, e.g., books, periodicals, newspapers, tapes, pamphlet, CD, electronic materials, and on various subjects and in different languages, all according to the needs of their users. For this reason, they need to have access to relevant catalogues and appropriate bibliographic services suitable to their needs. One of the best solutions for this problem is using MARC format for libraries’ bibliographic network.  Purpose: UNIMARC and MARC21 are quite well-known formats in the world, hence the aim of the present research is to compare these two formats (i.e., UNIMARC and MARC21) and to study their points of weakness and strength. The results of this comparison may help librarians for choosing the best basic format(s) for their bibliographic network.  Method: In this research, the comparison of these two MARCs is done according to such different features as history and performance, content and structure, all via the latest version of UNIMARC (2012) and MARC 21 (2015).  Findings: Data analysis showed that MARC 21 has more capabilities compared with UNIMARC.  }, keywords = {Marc 21,Unimarc,Computerized Catalogue,Bibliographic network}, title_fa = {تفاوت های مارک 21 و یونی مارک در چیست؟}, abstract_fa = {مقدمه: امروزه کتابخانه­ ها با توجه به تهیه منابع در انواع قالبها در موضوعات و زبان های گوناگون، باید دارای فهرست­های کامل و خدمات کتابشناختی مناسب و مورد نیاز کاربران باشند.استفاده از مارک در شبکه های کتابشناختی  کتابخانه ها را به خوبی در انجام این مسئولیت یاری می رساند. هدف: در حال حاضر، یونی مارک و مارک 21 بیش از مارک­ های دیگر در جهان مورد استفاده قرار گرفته­ اند. هدف از این مطالعه آن است که تا با مقایسه این دو و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آنها، برای کتابخانه­ ها این امکان را فراهم کند که مارک مناسب با نیازهای خود را برای مبنای شبکه کتابشناختی خود انتخاب کنند. روش: در این پژوهش، این دو مارک با استفاده از آخرین ویرایش های در دسترس یونی مارک (ویرایش 2008 با در نظر گرفتن فیلدهای روزآمد شده 2012) و مارک 21 (2015) از جنبه­ های مختلف تاریخچه، عملکرد، محتوا و ساختار کلی، روزآمدی و پشتوانه سازمانی مورد مقایسه قرار گرفته­ اند و تفاوت­ ها، قابلیت­ ها و نقاط ضعف هر یک در این مقولات مشخص شده است. یافته ها: جمع بندی داده ها نشان داد که از تمامی جوانب یاد شده مارک 21 قابلیت­ های بیشتری نسبت به یونی مارک دارد.}, keywords_fa = {مارک 21,یونی مارک,فهرست‌های رایانه‌ای,شبکه کتابشناختی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_606.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_606_cb54efb0b977ab10d276ec0b660dc7e4.pdf} }