@article { author = {Sarrafzadeh, Maryam}, title = {Predatory journals}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {3}, pages = {2-14}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2354.1157}, abstract = {In recent years, predatory journals have become an international challenge for scholarly communication. The only aim of these journals is making money through publishing papers. They do not have any review process and publish papers only if their author has paid the requested fee. To convince researchers in paying the fee, predatory journals call themselves open access. These journals use fake impact factors in their websites and that makes it hard to identify them. Publishing in these journals does not bring any credit for its author. In fact, it has a negative impact in reputation of those authors. The high number of papers from Iranians published in those journals is a sign of lack of awareness among Iranian scholars about predatory journals. The present paper describes the characteristics of predatory journals and offers ways by which researchers can distinguish them. Also, some tools have been introduced to help authors evaluate scholarly journals and choose a suitable journal for their paper publication.}, keywords = {predatory journals,faked journals,hijacked journals}, title_fa = {نشریات جعلی را بشناسیم}, abstract_fa = {نشریات جعلی یا چپاولگر ، یکی از چالش های ارتباط علمی در دنیای امروز شده اند. این نشریات وجهه علمی نداشته و فقط به هدف کسب سود مالی منتشر می شوند. نشریات جعلی که خود را جزو نشریات دسترسی آزاد معرفی می کنند، فرایند داوری علمی نداشته و فقط در صورت پرداخت هزینه انتشار مقاله از سوی نویسنده، مقالات را منتشر می کنند. به دلیل شباهت ظاهری این نشریات با نشریات معتبر و ارائه ضریب تأثیرهای تقلبی، نویسندگان ناآگاه، فریب خورده و مقالات خود را برای این نشریات ارسال می کنند. این در حالی است که انتشار مقاله در این نشریات نه تنها امتیازی برای نویسنده آن به همراه نمی آورد، بلکه به اعتبار علمی افراد نیز آسیب می زند. آمار بالای انتشار مقالات ایرانیان در این نشریات زنگ خطر را برای آگاه کردن دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی به صدا در آورده است. این مقاله مروری دارد بر تاریخچه و ویژگی های نشریات جعلی و راهکارهایی را معرفی می کند تا نویسندگان به کمک آنها خود بتوانند اعتبار نشریات علمی را سنجیده و نشریه مناسب برای انتشار مقالات علمی را انتخاب کنند و در دام نشریات جعلی گرفتار نشوند.}, keywords_fa = {نشریات چپاولگر,نشریات جعلی,نشریات تقلبی,نشریات بی اعتبار}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_996.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_996_2ff02e7c723d8769874765b743ae9659.pdf} } @article { author = {غلامی, طاهره and باقریان, نجمه and خالقی, نرگس}, title = {Information Literacy Graduate students of QOM University in Digital Environment}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {3}, pages = {15-34}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2163.1145}, abstract = {Purpose: This research aims to explore the level of information literacy of M.A. and M.S. students of university of Qom in digital environment. Methodology: The research method is analytical survey and the data is collected by a questionnaire.Findings: The results show that students' skills in the use of the "Internet and the Web" is higher than other digital tools and students in using of the "meta search engines" have the lowest skill level. Total average ability to search in the digital environment and the level of students' skills in assessing the validity of information in the digital environment is higher than average. Among the different types of critical thinking skills “identifying appropriate resources with a specific information need" has been of interest to students more than other cases. Conclusion: The results show students’ familiarity with the tools and features of digital environment, Skills required to search, access, selection, credit Information, adherence to legal and ethical information, and use the information to produce knowledge is above average.}, keywords = {Information literacy,digital literacy,university of Qom,digital environments}, title_fa = {سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه قم در محیط دیجیتال}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با به منظور بررسی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشدگروه‌های آموزشی علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه قم در محیط دیجیتال انجام شد.روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود.یافته‌ها: نتایج نشان داد مهارت دانشجویان در استفاده از محیط" اینترنت و وب" نسبت به سایر ابزارهای دیجیتال بالاتر بوده و در استفاده از" فرا موتورهای کاوش" پایین‌ترین سطح مهارت را دارند. میانگین کل توانایی جستجو در محیط‌های دیجیتال و سطح مهارت دانشجویان در ارزیابی اعتبار اطلاعات در محیط دیجیتال از سطح متوسط بالاتر است. در میان انواع مختلف مهارت‌های تفکر انتقادی " تشخیص منابع مناسب با یک نیاز اطلاعاتی خاص"، بیش از سایر موارد مورد توجه دانشجویان بوده است. نتیجه‌گیری: آشنایی دانشجویان با ابزارها و ویژگی‌های محیط دیجیتال و مهارتهای مورد نیاز جهت جستجو، دسترسی، گزینش و اعتبارسنجی اطلاعات، پایبندی به قوانین حقوقی و اخلاقی اطلاعات و نیز استفاده از اطلاعات برای تولید دانش، بالاتر از سطح متوسط است.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,محیط دیجیتال,سواد دیجیتالی,دانشجویان کارشناسی ارشد,دانشگاه قم}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_997.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_997_4bdbf586ba46fc7340c04cdd4952ee84.pdf} } @article { author = {حیدری, غلامرضا and قنادی نژاد, فرزانه and چینی پرداز, رحیم}, title = {A review of studies on research priorities in the field of information and knowledge science in Iran and the world}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {3}, pages = {35-62}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.880.1051}, abstract = {Abstract Purpose: the purpose of the present study is to investigate and analyze papers and theses adopted in field of knowledge and information science to assess research subjects in this field to achieve research priorities. Method: this study has been adopted using review and library methods. Totally, 77 papers and 15 theses have been reviewed and analyzed.Results and conclusion: obtained results from the study indicate that in any time, depending on different conditions, research orientations in field of knowledge and information science have been changed. Assessment of subject orientations of these studies indicate subject dispersion of studies in this field during different periods and this can demonstrate that choosing subjects of studies has not been mostly based on needs or problems of this field. Originality/ value: planning in field of research for purpose of systemizing research subjects is depended on identification of research priorities of knowledge and information science. Obtained results from the study helps clearing needs and priorities of research.}, keywords = {Key words: research priorities,research subjects,information and knowledge science}, title_fa = {مروری بر مطالعات مربوط به اولویت های پژوهش در علم اطلاعات و دانش‏ شناسی در ایران و جهان}, abstract_fa = {چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی وضعیت مقالات و پایان‌نامه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی به منظور دستیابی به اولویت‌های پژوهش است. روش: این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام گرفت. در مجموع 77 مقاله و 16 پایان‌نامه بازیابی شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش به شیوه‌ی توصیفی و با تأمل بر رویکردها و گونه‌های مختلف مطالعات صورت گرفته در این زمینه و دسته‌بندی آن‌ها انجام گرفته است.یافته‌ها و نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که در هر زمان بسته به شرایط مختلف، گرایش‌های پژوهشی در رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‏شناسی تغییر کرده‌اند. بررسی گرایش‌های موضوعی این پژوهش‌ها بیانگر پراکندگی موضوعی پژوهش‌های این حوزه در بازه‌ی زمانی مختلف بوده است که این امر حاکی از آن است که انتخاب موضوعات پژوهش‌ها غالباً بر اساس نیاز یا مشکلات این رشته نبوده است. اصالت/ ارزش: برنامه‌ریزی در زمینه‌ی پژوهش به منظور هدفمند کردن موضوعات پژوهش‌ها، مستلزم شناسایی اولویت‌های پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. نتایج این پژوهش به روشن شدن نیازها و اولویت‌های پژوهشی رشته کمک می‌کند.}, keywords_fa = {کلیدواژه ها: اولویت های پژوهشی,موضوعات پژوهشی,علم اطلاعات و دانش ‏شناسی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_999.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_999_d5137c80cab84f9208f9be3f24f6aa44.pdf} } @article { author = {اسدنیا, ابوالفضل and موحدیان, قاسم and خوشکنار, مریم}, title = {Study of the health status of patients' health in Deir Clinic during the summer of 1395}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {3}, pages = {63-82}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2422.1160}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to investigate the health knowledge of patients in the Dehir clinic of Bushehr province.Method: This is a descriptive-survey study. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. One-sample t-test and ANOVA test were used to test the variables.Results: The results of the study showed that the studied population in terms of reading health information with a mean of 13.27, access to information with an average of 28.58, health information evaluation with an average of 51.51 and decision making with a mean of 49.45 in the situation Good. A remarkable point in the results of the community's weakness is to understand and understand the information they need with their own health. The mean of the subjects in this field is 32.2, which is lower than the average. The most frequent source of information for the health information is the satellite with a mean of 54.7, followed by the clinic staff with a mean of 7.7 and later libraries with an average of 7.31 and half of those surveyed did not participate in the classrooms, and the least amount of attendance in health literacy classes was related to libraries.Orginality: Advanced society depends on having healthy and capable people, so developing programs to measure and enhance community health literacy skills, especially in remote areas, can be very effective from the center.}, keywords = {Health Literacy,Deir City,Patients,Bushehr}, title_fa = {بررسی وضعیت دانش سلامت بیماران درمانگاه شهر دَیِر در فاصله زمانی تابستان 1395}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت دانش سلامت بیماران درمانگاه شهرستان دَیِر استان بوشهر است.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. برای آزمون متغیرها از از آزمون‌های تی تک نمونه‌ای و آزمون آنوا استفاده شد.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که جامعه مورد بررسی به لحاظ خواندن اطلاعات سلامت با میانگین 27/13، دسترسی به اطلاعات با میانگین 50/28، ارزیابی اطلاعات سلامت با میانگین 51/14 و تصمیم‌گیری با میانگین 49/52 در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نکته قابل توجه در نتایج ضعف جامعه مورد بررسی در درک و فهم اطلاعات مورد نیاز با سلامت خودشان است. میانگین سواد افراد مورد بررسی در این زمینه برابر با 2/32 است که از میانگین مطلوب پایین‌تر است. بیشترین منبعی که افراد برای کسب اطلاعات سلامت از آن بهره می‌برند ماهواره با میانگین 7/54، سپس پرسنل درمانگاه با میانگین 7/34 و بعد کتابخانه‌ها با میانگین 7/33 قرار دارند و نیمی از افراد مورد بررسی در کلاس‌های آموزشی شرکت نکرده‌اند و کمترین میزان شرکت در کلاس‌های آموزشی سواد سلامت نیز مربوط به کتابخانه‌ها است.اصالت: بررسی سطح دانش سلامت جامعه و شناسایی راه‌های ارتقاء آن، یکی از عوامل اثرگذار در زمینه‌ی بهبود سلامت جامعه می‌باشد. بنابراین، یافته‌های این پژوهش می‌تواند اطلاعات مفیدی در جهت برنامه‌ریزی در زمینه‌ی ارتقاء سلامت جامعه در اختیار دولتمردان و مسئولین مربوطه قرار دهد.}, keywords_fa = {سواد سلامت,شهرستان دَیِر,بیماران,بوشهر}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_995.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_995_9be247833ccaa9577074df094d7f0cf8.pdf} } @article { author = {nagizadeh, yasaman and ghaffari, saeed}, title = {Impact of information technology on empowerment Tehran University of Medical Sciences}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {3}, pages = {83-104}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2161.1144}, abstract = {This study aimed to determine the impact of IT on the ability of staff at the University of Medical Sciences in Tehran. This research method is survey and the descriptive terms applicable studies. The results showed that the use of information technology can make sense of competence, improve performance, enhance decision-making, increase self-control, reduce stress and increase the empowerment University of Medical Sciences. The results indicate a relationship between the use of information and communication technologies to empower employees.According to the results obtained from this study is that most task managers and heads of universities to promote empowerment and job satisfaction, training courses while serving in the field of computers and the Internet and encouraging staff to make greater use of computer activity associated with them.Managers should also allocate adequate funding to this issue and provide access to computers and the Internet of individual employees. update and expand.In each university, the university's employees in providing better services to teachers, faculty, students, and others play an important role}, keywords = {: IT,power,university}, title_fa = {تاثیر فناوری اطلاعات بر توانمندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر فناوری اطلاعات بر توانمندی کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران است. این پژوهش از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع توصیفی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 274 نفر به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌های تحقیق نشان داد که به کارگیری فناوری اطلاعات می‌تواند موجب احساس شایستگی، بهبود کیفیت عملکرد، افزایش توان تصمیم‌گیری، افزایش خودکنترلی، کاهش استرس شغلی و افزایش توانمندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گردد. نتایج این پژوهش بیانگر وجود رابطه بین استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی بر توانمندی کارکنان است.با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان گفت مهمترین وظیفه مدیران و روسای دانشگاه ها جهت ارتقای توانمندی و رضایت شغلی کارکنان، برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت در زمینه رایانه و اینترنت و تشویق کارکنان به استفاده بیشتر از رایانه در انجام فعالیت های مرتبط با آنان است.}, keywords_fa = {: فناوری اطلاعات,توانمندی,دانشگاه علوم پزشکی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_998.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_998_1503d6209e6ad0596292a1dd257c7a50.pdf} } @article { author = {hooshmand, haniyeh and Afsar, Amir}, title = {Prioritizing of Knowledge Management Critical Cultural Factors in Electronic Banking(Case Study: Bank Mellat)}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {3}, pages = {105-123}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2445.1161}, abstract = {Purpose: Rapid changes in today's knowledge-based economy, has caused the organizations to achieve its purposes and sustain proven survival for the successful implementation of knowledge management. But if the organizational culture for the successful implementation of knowledge management is not provided, the desired outcome will be missed. The purpose of this study is to identify and prioritize the critical success cultural factors of Knowledge Management in E-Banking.Method: The method of this research is descriptive-analytical and Mellat bank of Qom province was selected as the statistical subjects. To prioritize critical factors of Fuzzy Analytic Hierarchy Process is used. Findings: The results indicate that among the three main criteria, "knowledge-Based culture, corporate culture, knowledge creation and sharing culture" criteria are the most important.Results: Cultural factors play a crucial role in determining the results of knowledge management efforts. Therefore, organizations that intend to implement knowledge management need to study cultural factors affecting knowledge management.}, keywords = {Electronic Banking,Critical Success Factors,Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP),Culture,Knowledge Management}, title_fa = {اولویت بندی عوامل فرهنگی مؤثر بر مدیریت دانش در بانک‌داری الکترونیکی (مطالعه موردی: بانک ملت)}, abstract_fa = {هدف: تغییرات سریع در اقتصاد مبتنی بر دانش امروزی، سازمان‌ها را بر آن داشته تا جهت دست‌یابی به اهداف خود و حفظ بقایشان در جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش موفق گام نهند، اما درصورتی‌که فرهنگ سازمانی جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش فراهم نباشد، به نتیجه مطلوبی دست نخواهیم یافت. هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل فرهنگیِ مؤثر مدیریت دانش در بانک‌داری الکترونیک می‌باشد.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است و بانک ملت استان قم به عنوان جامعه آماری می‌باشد؛ به‌منظور اولویت‌بندی عوامل مؤثر از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بهره جسته‌ایم. یافته ها: نتایج گویایِ آن است که از میان 3 معیاراصلی به ترتیب معیارهای ”فرهنگ دانش‌محور، فرهنگ سازمانی، فرهنگ خلق و تسهیم دانش “دارای بیشترین اهمیت می‌باشند.نتیجه گیری: عوامل فرهنگی نقشی حیاتی در تعیین نتایج تلاش‌های مدیریت دانش بازی می‌کنند، به همین دلیل سازمان‌هایی که قصد پیاده سازی مدیریت دانش را دارند، نیازمند بررسیِ عوامل فرهنگیِ مؤثر بر مدیریت دانش می‌باشند.}, keywords_fa = {بانک‌داری الکترونیک,عوامل کلیدی موفقیت,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی,فرهنگ,مدیریت دانش}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_994.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_994_a51607eef75d2071598cf76c73e535a1.pdf} }