@article { author = {panahi, belal}, title = {The effect of applying information technology on competitive advantage with moderating role of khnowledge management}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {4}, number = {3}, pages = {129-151}, year = {2018}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2018.3641.1257}, abstract = {Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of information technology on knowledge with moderating role of khnowledge management. Methodology: The research was applied in terms of purpose and correlational in terms of methodology. The statistical populations were employees of Iran insurance company in east azeabaijan province. The data gathering tool was a 50 item questionnaire, the reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha and their validity was confirmed by content validity method. The hypotheses were analyzed by using LISREL software and structural Equations model. Findinds: According to the obtained results, applying Information Technology has a significant effect on the Competitive Advantage with moderating role of khnowledge management. Also, the applying Information Technology has a significant effect on the Knowledge Management; the applying Information Technology has a significant effect on the Competitive Advantage; the Knowledge Management has a significant effect on the Competitive Advantage. Cconclusions: applying the modern tools of Information Technology Provides the ground for a better implementation of knowledge management process and led to competitive advantage for the organization. In other words, providing Information Technology infrastructures provides new knowledge for Employees and improves knowledge management and led to improve job productivity.}, keywords = {Knowledge Management,Information Technology,Competitive Advantage}, title_fa = {تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی با نقش میانجی مدیریت دانش}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر مولفه‌های کسب مزیت رقابتی با بررسی نقش میانجی مدیریت دانش بوده است. روش: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و بر حسب ماهیت و روش انجام از نوع تحقیق توصیفی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کارکنان شرکت بیمه ایران استان آذربایجانشرقی بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی 50 سؤالی بود. پایایی پرسشنامه‌ها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با روش اعتبار محتوا تأیید شد. فرضیات با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و با ارائه مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که بکارگیری فناوری اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی با میانجیگری مدیریت دانش تأثیر دارد. همچنین تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش؛ و تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی؛ و تأثیر مدیریت دانش نیز بر کسب مزیت رقابتی تأیید شدند. نتیجه‌گیری: بکارگیری ابزارهای نوین فناوری اطلاعات زمینه را برای اجرای بهتر فرآیند مدیریت دانش فراهم کرده و منجر به کسب مزیت رقابتی برای سازمان شده است، به عبارت دیگر فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، دانش جدید را برای کارکنان فراهم ساخته و مدیریت دانش را بهبود داده و ارتقای بهره‌وری شغلی‌ را به دنبال داشته است.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,فناوری اطلاعات,مزیت رقابتی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_1219.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_1219_44c52b9d07f3f1b3dc2caf97c9126580.pdf} }