@article { author = {Norouzi, Yaghoub and Abbasi, Fatemeh and Heidarnia, Zahra}, title = {Library evaluation models: Emphasizing on services quality}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {4}, number = {4}, pages = {3-30}, year = {2019}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2019.3650.1258}, abstract = {Purpose: Each activity needs to review its attitudes, systems, services, and plans for achieving added value and make strategy for further development. Achieving this, requires the use of criterions for evaluation using different tools. So, the purpose of this research is to examine and compare the seven models of service quality assessment in libraries and information centers.Method/Approach: To do so, identifying related texts was necessary. By using the library research method, required information was collected. Therefore, keywords such as, quality assessment models, services quality, services assessment, library and information center and other similar things were searched in the web as well as in some leading databases. Finally, after identification and access to valuable and relevant resources, they were used to finalize the paper.Result: The literature review of the evaluation models shows that each of these models has been developed according to a specific need and designed to achieve specific goals. Also, due to their application, certain components are considered for them. In addition, most of the models discussed outside the field of information science and then have entered this field.}, keywords = {Quality assessment models,Services quality,Services assessment,Library and information center}, title_fa = {تاملی بر مدل‌های ارزیابی کتابخانه‌ای: با تاکید بر خدمات}, abstract_fa = {هدف: برای اینکه بتوان فعالیت‌ها و خدمات را در سازمان‌های مختلف توسعه داد باید از ابزارهای مختلف جهت ارزیابی خدمات استفاده کرد. برای ارزیابی خدمات در کتابخانه‌ها از مدل‌هایی که برای این کار بوجود آمده‌اند استفاده می‌شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی هشت مدلی است که برای ارزیابی کتابخانه‎ها بویژه در زمینه خدمات کتابخانه‌ای در پژوهش‌های مختلف استفاده شده‌اند.روش/رویکرد پژوهش: در تدوین این مقاله از منابع موجود در این زمینه بهره گرفته شده است و با استفاده از روش کتابخانه‌ای اطلاعات مربوط گردآوری شد. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از کلیدواژه‌‎های مرتبط اقدام به جستجو در پایگاه‎های اطلاعاتی مختلف شد. در نهایت پس از شناسایی و دستیابی به منابع ارزشمند و مرتبط از آنها برای تدوین نهایی مقاله استفاده به عمل آمد.نتیجه گیری: بررسی پیشینه‌های مربوط به مدل‏های ارزیابی مورد مطالعه نشان داد که هر کدام از این مدل‏ها با توجه به نیاز خاصی به وجود آمده‌اند و به منظور تحقق به اهداف خاصی طراحی شده‌اند. همچنین با توجه به کاربرد آنها، مولفه‌های خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه بیشتر مدل‌های مورد بحث خارج از حوزه علم اطلاعات وارد این عرصه شده‌اند.}, keywords_fa = {کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی,مدل‌های ارزیابی,کیفیت خدمات,ارزیابی خدمات}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_1286.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_1286_2a5e9b9d273e71558e179b660ba161f9.pdf} }