@article { author = {Ghaffari, Saeid and Karimi, Mona}, title = {The Role of Cognitive Regulation of Emotion and Mood Dysphoria in Burnout of Librarians of Public Libraries in Semnan Province in 1399}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {7}, number = {1}, pages = {153-174}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2020.5632.1402}, abstract = {Aim: Burnout is a negative state of physical, emotional, and mental fatigue that is associated with a deep sense of failure at work. The main purpose of this study is to investigate the role of cognitive regulation of emotion and dysphoria in burnout of librarians of public libraries in Semnan province in 1399. Methodology: The method of the present study was descriptive and analytical survey. The statistical population in this study consisted of librarians of public libraries in Semnan province, whose number was 110 people. Questionnaires were provided to all librarians and 100 questionnaires were completed and collected. Data were collected using three standard questionnaires of burnout, cognitive emotion regulation, and dysphoria. Research data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. Finding: The findings showed that there is a significant relationship between burnout and cognitive regulation of emotion and its subscale and the highest correlation in subscales is related to evaluation. There is also a significant relationship between burnout and dysplasia and its subscale, and the highest correlation in subscales is related to the difficulty in identifying emotions. Studies have also shown that the variables of cognitive regulation of emotion and dysphoria both explain and predict burnout. Conclusion: The results of the present study revealed the relationship between cognitive regulation of emotion and dysphoria in burnout of librarians in public libraries in Semnan province. It is suggested that these factors be used in educational programs as effective factors related to burnout in librarians.}, keywords = {Emotions and Cognition,Emotional Intelligence,burnout,Librarian,public libraries}, title_fa = {نقش تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سال 1399}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سال 1399 می‌باشد. روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به تعداد 110 نفر بوده و از این میان 100 پرسشنامه تکمیل و جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی، تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی گردآوری شد. داده‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین فرسودگی شغلی با تنظیم شناختی هیجان و زیرمقیاس آن، رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین رابطه همبستگی در زیرمقیاس‌ها مربوط به ارزیابی است. همچنین بین فرسودگی شغلی با ناگویی خلقی و زیرمقیاس آن، رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین رابطه همبستگی در زیرمقیاس‌ها مربوط به دشواری در شناسایی احساسات می‌باشد. بررسی‌ها همچنین نشان داد متغیرهای تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی هر دو فرسودگی شغلی را تبیین و پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر ارتباط بین تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی را در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نشان داد. پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آموزشی از این عوامل به عنوان عامل‌های موثر و مرتبط با فرسودگی شغلی در کتابداران استفاده شود.}, keywords_fa = {هیجان,هوش هیجانی,فرسودگی شغلی,کتابدار,کتابخانه‌های عمومی,ناگویی خلقی,استان سمنان}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_1811.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_1811_407345aab20fbbf3d624f136271211e8.pdf} }