@article { author = {Rashidi, Elham and Korani, Akram}, title = {Intelligence measurement of organizational public libraries in Kermanshah}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {2}, number = {2}, pages = {139-155}, year = {2016}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2016.719}, abstract = {Purpose: The purpose of the present study is to have access to organizational intelligence of the employees of public libraries at Kermanshah. Method: The research method is an analytical survey, and the population consisted of eighty employees of public libraries at Kermanshah. A questionnaire was designed based on the Karl Albrecht Seven Skills in which a model is presented for organizational intelligence that has seven dimensions: strategic vision, shared faith, appetite to change, sprit, alignment and congruence, knowledge deployment, and performance pressure. Findings:According to the results, the organizational intelligence mean (3. 26) is higher than average. The highest and lowest obtained means relate to shared faith and appetite to change and performance pressure, with rates 3.54 and 3.10, respectively. It follows that organizational intelligence in the public libraries at Kermanshah is in a favorable condition. Results: Constant checking of the assessment of the status and organizational intelligence and its promotion has a considerable impact on the improvement of library services.  }, keywords = {librarians,organizational intelligence,public libraries at Kermanshah}, title_fa = {سنجش هوش سازمانی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان هوش سازمانی کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی بین جامعه‌ای مشتمل بر 80 نفر از کارکنان انجام شده است. ابزارپژوهش، پرسشنامه‌ای بر اساس هفت مهارت کارل‌آلبرخت است. کارل‌آلبرخت برای هوش سازمانی مدلی با هفت بعد ارائه می‌کند: چشم اندازاستراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد وتوافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد.  یافته‌ها: براساس یافته‌های پژوهش، هوش سازمانی جامعه مورد مطالعه با میانگین 26/3 از میانگین نظری 3 یعنی از حد متوسط بالاتر است. بالاترین میانگین بدست آمده، مربوط به مؤلفه سرنوشت مشترک با میانگین 54/3 و کمترین میانگین مربوط به مؤلفه‌های میل به تغییر و فشار عملکرد با میانگین 10/3 است. باتوجه به این که میانگین هوش سازمانی و مؤلفه‌های آن بالاتر از میانگین نظری و در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 می‌باشد، بنابراین، وضعیت هوش سازمانی کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه، وضعیت مطلوب و مناسبی دارد. نتیجه‌گیری: بررسی وضعیت و سنجش هوش سازمانی و ارتقاء آن، در بهبود خدمات کتابخانه‌ها تاثیر بسزایی دارد.  }, keywords_fa = {کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه,کتابداران,هوش سازمانی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_719.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_719_cd24eb2b7b6d4aca0f6d7ea26d957ac7.pdf} }