@article { author = {تاج‌الدینی, اورانوس and اسفندیارپور, یوسف and سادات موسوی, علی}, title = {Personal knowledge management paradigm model public librarians}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {2}, number = {4}, pages = {57-82}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.837}, abstract = {Aim: The aim of this study is to provide the personal knowledge management paradigm for information science specialists and knowledge of public library of Kerman.Methodology: The present study is qualitative and has been conducted using Grounded Theory Technique. The population of the study includes all experts of Knowledge and Information Science at public libraries in the Kerman province. To sample the data, the snowball sampling technique was used. The instrument of the study involves in-depth interviews and the process of interviewing continued till the data reached the level of theoretical saturation. The data obtained from the interviews were codded and analyzed. Findings: The findings suggest that analyzing the code obtained from interviews with Ali, phenomena, terms and conditions, strategies and consequences of public librarians Kerman personal knowledge and relationship between axis and sub-categories resulting extract this resulted in the discovery that the main issue was the personal knowledge managementResults: The success of the librarians for managing their personal knowledge is reliant on outsourcing the available knowledge on their mind. Therefore, knowledge sharing as an activity for circulating and transferring knowledge from one person to a group and organization is a fundamental factor in achieving the purposes and bridging the organizational gap. So public libraries have a duty to promote a culture of knowledge sharing personal, implementation of reward and encouragement, building confidence and knowledge of information between experts in this regard, be diligent at work.}, keywords = {Personal knowledge management,Personal knowledge management paradigm model,Public libraries of Kerman}, title_fa = {مدل پارادایم نظری مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانه‌های عمومی}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایم نظری مدیریت دانش شخصی متخصصین علم اطلاعات و دانش‌شناسی کتابخانه‌های عمومی استان کرمان است.روش‌شناسی: روش انجام پژوهش حاضر کیفی است و با استفاده از نظریه زمینه‌ای انجام‌ شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه متخصصین علم اطلاعات و دانش‌شناسی کتابخانه‌های عمومی استان کرمان بوده و برای نمونه‌گیری از روش گلوله برفی استفاده‌ شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه عمیق می‌باشد. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش حاضر از روش ارزیابی لینکولن و گوبا استفاده گردید و داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها پس از گردآوری، رمزگذاری و تجزیه‌و‌تحلیل شده‌اند.یافته‌ها: یافته های این پژهوش حاکی از آن است که از تجزیه و تحلیل کد‌های حاصله از مصاحبه‌ها شرایط علی، پدیده، زمینه‌ها و شرایط، راهبردها و پیامدهای مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانه‌های عمومی کرمان و رابطه بین محورها و مقوله‌های فرعی حاصله استخراج می‌شود که این امر منتج به کشف مقوله اصلی یعنی مدیریت دانش شخصی گردید. نتیجه‌گیری: بدون شک موفقیت متخصصین علم اطلاعات ودانش‌شناسی برای مدیریت دانش شخصی خود درگرو برون‌سپاری دانش موجود در ذهن آن‌هاست. عواملی که بر مدیریت دانش شخصی در کتابخانه‌های عمومی مؤثرند و برای مدیریت دانش شخصی ضروری هستند دانستن مکان دانش، دانستن طرز دسترسی به دانش، دسترسی به اطلاعات مرتبط و مناسب، تلخیص و آماده‌سازی دانش با توجه به بسترهای شغلی، اطلاعات عملیاتی – کاربردی و تصمیمات مبتنی بر دانش متخصصین علم اطلاعات ودانش شناسی این کتابخانه‌هاست.}, keywords_fa = {مدیریت دانش شخصی,کتابخانه‌های عمومی کرمان,مدل پارادایم نظری مدیریت دانش شخصی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_837.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_837_582cda5b70254a5d428e40320c0224f5.pdf} }