per
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2019-02-20
4
4
3
30
10.22091/stim.2019.3650.1258
1286
Review Article
تاملی بر مدلهای ارزیابی کتابخانهای: با تاکید بر خدمات
Library evaluation models: Emphasizing on services quality
یعقوب نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
فاطمه عباسی
fatemeh.abasi1393@gmail.com
2
زهرا حیدرنیا
zahraheidarnia95@gmail.com
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
هدف: برای اینکه بتوان فعالیتها و خدمات را در سازمانهای مختلف توسعه داد باید از ابزارهای مختلف جهت ارزیابی خدمات استفاده کرد. برای ارزیابی خدمات در کتابخانهها از مدلهایی که برای این کار بوجود آمدهاند استفاده میشود. هدف از انجام این تحقیق بررسی هشت مدلی است که برای ارزیابی کتابخانهها بویژه در زمینه خدمات کتابخانهای در پژوهشهای مختلف استفاده شدهاند.روش/رویکرد پژوهش: در تدوین این مقاله از منابع موجود در این زمینه بهره گرفته شده است و با استفاده از روش کتابخانهای اطلاعات مربوط گردآوری شد. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از کلیدواژههای مرتبط اقدام به جستجو در پایگاههای اطلاعاتی مختلف شد. در نهایت پس از شناسایی و دستیابی به منابع ارزشمند و مرتبط از آنها برای تدوین نهایی مقاله استفاده به عمل آمد.نتیجه گیری: بررسی پیشینههای مربوط به مدلهای ارزیابی مورد مطالعه نشان داد که هر کدام از این مدلها با توجه به نیاز خاصی به وجود آمدهاند و به منظور تحقق به اهداف خاصی طراحی شدهاند. همچنین با توجه به کاربرد آنها، مولفههای خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه بیشتر مدلهای مورد بحث خارج از حوزه علم اطلاعات وارد این عرصه شدهاند.
Purpose: Each activity needs to review its attitudes, systems, services, and plans for achieving added value and make strategy for further development. Achieving this, requires the use of criterions for evaluation using different tools. So, the purpose of this research is to examine and compare the seven models of service quality assessment in libraries and information centers.Method/Approach: To do so, identifying related texts was necessary. By using the library research method, required information was collected. Therefore, keywords such as, quality assessment models, services quality, services assessment, library and information center and other similar things were searched in the web as well as in some leading databases. Finally, after identification and access to valuable and relevant resources, they were used to finalize the paper.Result: The literature review of the evaluation models shows that each of these models has been developed according to a specific need and designed to achieve specific goals. Also, due to their application, certain components are considered for them. In addition, most of the models discussed outside the field of information science and then have entered this field.
https://stim.qom.ac.ir/article_1286_2a5e9b9d273e71558e179b660ba161f9.pdf
کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی
مدلهای ارزیابی
کیفیت خدمات
ارزیابی خدمات
Quality assessment models
Services quality
Services assessment
Library and information center
per
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2019-02-20
4
4
33
59
10.22091/stim.2019.3416.1233
1288
Original Article
تأثیر انواع منابع فناوری اطلاعات و قابلیت مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی
The Impact of Information technology resource and knowledge management capability on competitive advantage
سیدصمد حسینی
s.hosseini@tabrizu.ac.ir
1
یونس جبارزاده
y.jabarzade@tabrizu.ac.ir
2
محمد حسن پور
mo-hassanpoor@yahoo.com
3
سحر حیدر آبادی
sahar.heydarabadi@gmail.com
4
استادیار و مدیر گروه مدیریت دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انواع منابع فنآوری اطلاعات و قابلیت مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری اطلاعات، توصیفی همبستگی و بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل شرکتهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی به تعداد 842 شرکت و حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای 300 شرکت است و پاسخدهندگان هدف، مدیران شرکتها بودند. دادههای لازم به روش میدانی و با توزیع پرسشنامه صورت گرفته و برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) از طریق حداقل مربعات جزئی (PLS) استفادهشده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد ونتایج نشان داد که این پژوهش از روایی وپایایی بالایی برخوردار است. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل اثرات کل در مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مقدار t در مسیر منابع زیرساخت فناوری اطلاعات و منابع انسانی فناوری اطلاعات بزرگتر از 96/1 و در مسیر منابع مرتبط با فناوری اطلاعات به قابلیت مدیریت دانش و مزیت رقابتی کوچکتر از 96/1 است. نتیجه گیری: نتایج کل پژوهش نشان داد که منابع انسانی فناوری اطلاعات و منابع زیرساخت فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات اثر مثبت و معناداری بر قابلیت مدیریت دانش دارند که خود بر مزیت رقابتی، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Abstract The Impact of Information technology resource and knowledge management capability on competitive advantage Nowadays, information technology has changed many aspects of everyday life of humans. The present century is the age of information and knowledge, and the information, knowledge and importance of these two are rapidly growing as sources of the organization. So, the organization's management has changed product management to knowledge and information management. In this research, the impact of three types of information technology resources and knowledge management capabilities on competitive advantage The statistical population of the research was small and medium enterprises (SMEs). Data were collected using a questionnaire survey with managers of SMEs. Structural Equation Modeling (SEM) was used to test the hypotheses. Results showed that Information technology infrastructure and Information technology human resource positively affect knowledge management capability (KMC), which is positively related to competitive advantage. Keywords: Competitive advantage, Information technology resources, knowledge management capability
https://stim.qom.ac.ir/article_1288_c03bf25daab355e5f3f5de7091db2394.pdf
مزیت رقابتی
منابع فناوری اطلاعات
قابلیت مدیریت دانش
Keywords: Competitive advantage
Information technology resources
knowledge management capability
per
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2019-02-20
4
4
63
82
10.22091/stim.2019.4057.1297
1287
Original Article
بررسی چالشهای اینترنت اشیا با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری
investigating Challenges on the Internet of things by Using Interpretive Structural Modeling
خیراله رهسپارفرد
rahsepar@qom.ac.ir
1
رضا مولایی
it87.reza@gmail.com
2
استادیار گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشکده فنی،دانشگاه قم، قم، ایران
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشکده فنی، دانشگاه قم، قم، ایران.
هدف: هدف پژوهش، ارائه مدل ساختار یافته از چالشهای پیاه سازی اینترنت اشیا و بررسی جایگاه چالش پیشنهادی نیروی انسانی می باشد. روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی می باشد و فرایند اجرا به این شکل است که، بعد از مرور ادبیات در حیطه موضوع پژوهش، چالشهای مطرح در پیاده سازی اینترنت اشیا، شناسایی شد و چالش پیشنهادی تحقیق مطرح گردید. برای رسیدن به اهمیت، سطح بندی و ارتباطات بین چالشها از روش مدلسازی ساختار تفسیری استفاده شده است. یافتهها: چالشهای پیادهسازی اینترنت اشیا شناسایی و ارتباطات بین چالشها نشان داده شد و همچنین سطح و اهمیت هر کدام از چالشها مشخص گردید. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مدیران سازمانی در رابطه با پیاده سازی اینترنت اشیا با چه نوع چالشهایی روبرو هستند و اهمیت و ارتباطات هر کدام از چالشها به چه صورت می باشد و همچنین چالش نیروی انسانی به عنوان یکی از چالشهای مهم در سطح اول مطرح است.
Purpose: The purpose of the research is to provide a structured model of the challenges of Internet of things and to examine the position of the proposed human resources challenge. Methodology: The research is applied in terms of the purpose and the implementation process is such that, after reviewing the literature in the research subject area, the challenges of implementation of the Internet of things were identified and the proposed research challenge was proposed. To achieve importance, level and communication between challenges, interpretive structure modeling has been used. Findings:Challenges of the implementation of the Internet of Things Identification and communication between the challenges were shown and also the level and importance of each of the challenges was identified. Conclusion: The results show that the organizational managers in relation to the implementation of the Internet of things are faced with: what kinds of challenges exist and the importance and communication of each of the challenges. human resources challenge as one of the important challengs is at the first level.
https://stim.qom.ac.ir/article_1287_7f6d30bd5fe2921ed170a9a618151075.pdf
اینترنت اشیا
چالشهای اینترنت اشیا
مدل سازی ساختار تفسیری
مدل ساختار یافته
Internet of Things
Internet of Things challenge
Interpretive Structural Modelling
Structured Mode
per
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2019-02-20
4
4
85
100
10.22091/stim.2019.3568.1251
1289
Original Article
آموزش و ترویج مهارتهای شهروندی از طریق کتابخانههای عمومی
Training and Promoting Citizenship Skills through Public Libraries
حمید قاضی زاده
ghazi.hamid@gmail.com
1
حیدر مختاری
mokhtariazad@gmail.com
2
سولماز حسین زاده
hhhhh@gmail.com
3
استادیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کتابخانههای عمومی بر آموزش و ترویج مهارتهای شهروندی از دیدگاه مدیران کتابخانههای عمومی بود. روش: روش پژوهش از نوع پپیمایشی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران به تعداد 45 نفر در تابستان 1396 بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. یافتهها: شاخص اهمیت آموزش و ترویج مهارتهای شهروندی از سوی کتابخانههای عمومی و نیز اثرگذاری کتابخانهها در این زمینه بیشترین پاسخها را به خود اختصاص داده است. از میان روشها و شیوههای مؤثر در ترویج و آموزش مهارتهای شهروندی در کتابخانههای عمومی از نظر مدیران، نمایش کتابهای مرتبط و برگزاری دورۀ مهارتهای سواد اطلاعاتی از اولویت بیشتری برخوردار بود. نتیجهگیری: نهادهای آموزشی مانند کتابخانه و مراکز اطلاعاتی سهم و نقش بسیار مهمی در ترویج و آموزش مهارتهای شهروندی دارند. همچنین تنوع در ارائه انواع خدمات میتواند در ارتقای انواع مهارتهای شهروندی مؤثر واقع شود.
Aim: The purpose of this research was determining the impact of public libraries on educating and training of citizenship skills on the viewpoint of the library managers. Methodology: The research method was descriptive analytical survey. The samples were 45 library managers of public libraries from Tehran public libraries affiliated to country’s public libraries institution. The information gathering tool was a researcher made questionnaire. Findings: Self confidant and national and local identity by 1 score, participation in national and local societies by 2, commitment to justice and social justice by 3, learning to recognize and act by 4, familiarity and using new technologies bu 5 scores alternatively re the main priorities of the samples. Conclusion: Results showed that there is a meaningful relationship between different age groups and citizenship skills, there is a meaningful relation between librarian’s educational level and promotion of citizenship skills. Also findings showed that there is not meaningful relationship between longitude of service and influencing the libraries and finally the libraries have an important impact on citizen skills in all aspects.
https://stim.qom.ac.ir/article_1289_f648227473f485fb7d0d9072c6c7c8ee.pdf
مهارتهای شهروندی
کتابخانههای عمومی
مدیران کتابخانههای عمومی
نهاد کتابخانههای عمومی کشور
Citizenship skills
public libraries
promoting citizenship skills
manageres of public libraries
per
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2019-02-20
4
4
103
131
10.22091/stim.2019.3626.1256
1290
Original Article
شناسایی و اعتبارسنجی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش معلمان از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
Identification and validating factors affecting teachers' knowledge sharing through ICT
اسماء ملازهی
mollazehi1365@gmail.com
1
فاطمه کریمی
karimi_2006_ir@yahoo.com
2
کارشناس پژوهش، دانشگاه فرهنگیان، ایران، زاهدان
مربی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران.
هدف: هدف پژوهش شناسایی و اعتبارسنجی عوامل مؤثر بر اشتراکدانش معلمان از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT)) میباشد. روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396 در دوره کارشناسی ناپیوسته پردیس رسالت دانشگاه فرهنگیان زاهدان به تعداد 967 نفر بودند که براساس جدول کرجسی و مورگان، 140 نفر بهعنوان نمونه بهروش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. روایی ابزار با استفاده از دیدگاه صاحبنظران و آزمون تحلیلعاملی سنجیده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97% محاسبه گردید. یافتهها: آزمون t تکنمونه نشان داد تمامی گویهها از دیدگاه معلمان با اهمیت ارزیابی شده است. نتایج آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکراهه نشان داد تفاوت معناداری در زمینه عواملفردی (671/2-=t) و عواملسازمانی(026/2-=t) وجود دارد. همچنین آزمون توکی تفاوت معناداری بین رشتههای تحصیلی مختلف در زمینه عوامل مؤثر بر اشتراکدانش معلمان از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات را نشان داد. نتیجهگیری: معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به اشتراکگذاری دانش خود از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) دارند. بنابراین مدیران آموزش و پرورش باید با ارزشگذاری بر اهمیت به اشتراکگذاری دانش، آموزش و استفاده از پتانسیل معلمان با تجربه و در اختیار نهادن زیرساختهای فناوری، به معلمان در به اشتراکگذاری دانش خود از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک نمایند.
Objective: The purpose of the research is identify and validate the factors affecting teacher's knowledge sharing through ICT. Methodology: This research, in terms of purpose, Applied and descriptive-survey method. The statistical population includes all male and female teachers working studying in the academic year of 1396-97 In the Bachelor dissoluteof the Zahedan Faridian University Which numbered 967 people That Based on the Kerjci and Morgan tables, 140 people were selected randomly. Data were collected using a researcher-made questionnaire. The instrument validity was measured using expert opinion and factor analysis And its reliability using the Cronbach's alpha coefficient 97% Calculated. Results: All the items From the perspective of the teachers Importantly evaluated. The results of independent t-test and one way analysis of variance showed There is a significant difference between individual factors and organizational factors. Also, Tukey's test showed a significant difference between academic disciplines In the context of the factors affecting teachers' knowledge sharing through ICT. Conclusion: Teachers have a positive view of sharing their knowledge through information and communication technology (ICT). Therefore, education managers should value the importance of sharing knowledge, Education And the use of the potential of experienced teachers and the provision of technology infrastructure, Helping teachers share their knowledge through ICT.
https://stim.qom.ac.ir/article_1290_f5b37da6f743470958ae631efd688e23.pdf
اعتبارسنجی
اشتراک دانش
فناوری اطلاعات و ارتباطات
معلمان
Validation
Knowledge sharing
Information and communication technology
teachers
per
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2019-02-20
4
4
135
154
10.22091/stim.2019.3649.1259
1291
Original Article
بررسی میزان توانایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در شناسایی گونههای اطلاعاتی اینترنتی از نظر جنسیت و مقطع تحصیلی
Investigating the Ability to Identify Internet Genres among Postgraduate Students of Shahid Chamran University of Ahvaz by Gender and Level of Education
زاهد بیگدلی
bigdelizahed20@gmail.com
1
علی حسین قاسمی
tvahn@yahoo.com
2
پرنا خلیلدزفولی
parna_khalili@yahoo.com
3
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
استادیار، گروه کتابداری و اطلاعرسانی پژشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علـوم پزشـکی جنـدی شـاپور اهواز، اهواز، ایران
کارشناس ارشد،علم اطلاعات و دانششناسی،دانشگاه شهید چمران اهواز، اهـواز، ایـران
هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش و مقایسهی میزان توانایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در شناسایی گونههای اطلاعاتی اینترنتی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ روش، پیمایشی است. جامعهی پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. حجم جامعه بیش از 4500 نفر بود که به دلیل بزرگ بودن، با استفاده از جدول کرجسی- مورگان نمونهگیری انجام شده و اندازهی نمونه، 350 نفر تعیین شد. ابزار استفاده شده در انجام این پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن را اساتید گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران تأیید کرده و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، معادل 81/0 محاسبه شد. یافتهها: میانگین نمرات دانشجویان در شناسایی گونههای اطلاعاتی اینترنتی، گونههای اطلاعاتی علمی و گونههای اطلاعاتی غیرعلمی، پایینتر از میانگین فرضی جامعهی پژوهش بود. برای گونههای اطلاعاتی علمی، 61/39 درصد پاسخهای داده شده درست بود و برای گونههای اطلاعاتی غیرعلمی، این مقدار معادل 46/24 درصد بود. همچنین میانگین نمرات دانشجویان دکتری بالاتر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان مرد، بالاتر از دانشجویان زن بود. نتیجهگیری: نتایج کلی پژوهش نشان داد که عملکرد جامعهی پژوهش در شناسایی گونههای اطلاعاتی اینترنتی ضعیف است و نیاز است که آموزشهای بیشتری در این زمینه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعمال شود.
Purpose: The main purpose of this study is to evaluate and compare compare the ability to identify Internet genres among postgraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Methodology: This is an applied research that is performed using survey method. The research population was postgraduate students of Shahid Chamran University of Ahwaz. The population size was more than 4500 people. due to their large number, Krejsi-Morgan table was used for sampling and the sample size was 350. The instrument used in this research was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the faculty members of library and information science in Shahid Chamran University of Ahvaz and it's reliability was calculated to be 0.81 with Cronbach's alpha coefficient. Findings: The mean scores of students in identifying Internet genres, scientific genres and non-scientific genres were lower than the persumed mean for the research population. For scientific genres 39.61 percent of the responses were correct, and for non-scientific genres, this was 24.46 percent. Also, the mean scores of PhD students were higher than masters students and male students were higher than female students. Conclusion: The results of the research showed that the research population's performance in the identification of Internet genres is weak and there is a need for further education in this field for postgraduate students.
https://stim.qom.ac.ir/article_1291_c6a0f2c2d82312191440b9edb93d4598.pdf
گونههای اطلاعاتی اینترنتی
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه شهید چمران اهواز
Internet genres
postgraduate students
Shahid Chamran University of Ahvaz
per
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2019-02-20
4
4
157
181
10.22091/stim.2019.3790.1275
1292
Original Article
میزان آمادگی دانشجویان و نگرش اساتید نسبت به پیاده سازی نظام یادگیری الکترونیکی
The Amount of Students’ Preparation and Professors’ Attitude towards E-learning System Implementation
عزیز هدایتی خوشمهر
ma3ta@yahoo.com
1
ابوالفضل قاسم زاده
ghasemzadee@yahoo.com
2
شیوا ملکی
shiva.maleki.89@gmail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز
Azarbaijan Shahid Madani University
دانشگاه محقق اردبیلی
هدف: دانشجویان و اساتید به عنوان مهمترین عناصر سیستم آموزشی، نقش محوری و تعیین کننده برای به کارگیری مؤثر و موفقیت آمیز فناوری یادگیری الکترونیکی در امر آموزش و یادگیری دارند و اطلاع از آمادگی و نگرش آن ها جهت پیاده سازی و اجرای موفقیت آمیز چنین روشی ضروری مینماید. لذا پژوهش حاضر در راستای جامهی عمل پوشاندن به چنین ضرورتی صورت گرفته و با هدف بررسی میزان آمادگی دانشجویان و نگرش اساتید دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نسبت به نظام یادگیری الکترونیکی طراحی گردیده است. روش: پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر بر روی 218 نفر از دانشجویان و 198نفر از اساتید دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 94- 1393 که با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند، انجام گرفت. میزان آمادگی دانشجویان و نگرش اساتید نسبت به یادگیری الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه های استاندارد سنجیده شد. تحلیلهای آماری مورد استفاده در این پژوهش، آمار توصیفی و استنباطی (جدول فراوانی، نمودار ستونی، میانگین و انحراف استاندارد، از آزمونهای t تک نمونهای t مستقل و آزمون F) بود. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی از آمادگی در سطح متوسط برخوردار هستند. و همچنین نتایج نشانگر این است که اساتید این دانشگاه از نگرش موافقی نسبت به پیاده سازی نظام یادگیری الکترونیکی برخوردارند. تجزیه و تحلیل نتایج مشخص کرد که بین میزان آمادگی دانشجویان در دانشکدههای مختلف برای شرکت در یادگیری الکترونیکی، تفاوت معنیداری وجود دارد. اما در مورد بقیهی سؤالها تفاوت معنادار نبود
Purpose: Students and professors as the most important elements of the education system have the central and crucial role in effective and successful implementation of e-learning technologies in the field of teaching and learning; and knowing their preparation and attitudes for successful implementation and enforcement of such an approach is essential. Therefore, the present study has been covered in order to fulfill this requirement and designed to assess the preparation of students and attitudes of Azarbaijan Shahid Madani University’s professors toward e-learning system. Methodology The descriptive-survey study was conducted on218students and 198 faculty members of Azarbaijan Shahid Madani University in 2014-2015 academic years, which were selected by stratified random sampling method. The amount of students’ preparation and professors’ attitude towards e-learning system were measured using a standard questionnaire. Statistical analysis used in this study is descriptive and inferential statistics (frequency tables, barographs, mean and standard deviation, one-sample t-test and F- test). Findings: Research findings showed that students of Azarbaijan Shahid Madani University have moderate preparation to participate in e-learning. And also the results indicate that professors of the university have a positive attitude towards the implementation of e-learning system. The results analysis indicates that there is significant difference between the amounts of students’ preparation indifferent schools to participate in e-learning. But about the rest of the questions (the difference between students’ preparation according to their educational level and academic achievements) the difference was not significant.
https://stim.qom.ac.ir/article_1292_178e9c838d24dd0ddc9b463e61905e04.pdf
یادگیری الکترونیکی
آمادگی یادگیری الکترونیکی
آمادگی دانشجویان
نگرش اساتید
: E-learning
preparation for E-learning
Students’ preparation
professors’ attitude