%0 Journal Article %T بررسی موانع ساختاری و تکنولوژیکی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان %J علوم و فنون مدیریت اطلاعات %I دانشگاه قم %Z 2476-6658 %A زین‌العابدینی, محسن %A کوهی رستمی, منصور %A موری بختیاری, نگار %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 5 %N 3 %P 131-154 %! بررسی موانع ساختاری و تکنولوژیکی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان %K مدیریت دانش %K کتابخانه‌های عمومی %K خوزستان %K تکنولوژی %R 10.22091/stim.2019.1491 %X هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع ساختاری و تکنولوژیکی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌­های عمومی استان خوزستان است. روش‌­شناسی: در پژوهش حاضر از روش پیمایشی- توصیفی استفاده شده است. جامعه­ آماری شامل 230 نفر از مسئولین کتابخانه­‌های عمومی، رؤسای شهرستان‌­ها و کارشناسان ستادی کتابخانه­‌های عمومی استان خوزستان بودند. نمونه­ آماری براساس جدول کرجسی مورگان تعداد 140 نفر محاسبه شد. جهت توزیع پرسشنامه از نمونه­‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده­‌ها پرسشنامه بررسی موانع تکنولوژیکی و ساختاری مدیریت دانش بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از روش­‌های تحلیل عامل اکتشافی، آزمون تی تک نمونه­‌ای و فریدمن استفاده شد. یافته­‌ها: براساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، 5 عامل تکنولوژیکی، ساختار سازمانی، تخصیص منابع، سنجش و ارزیابی و اشتراک­‌گذاری دانش از مهم­ترین موانع تکنولوژیکی و ساختاری استقرار مدیریت دانش در کتابخانه­‌های عمومی استان خوزستان شناسایی شدند. وضعیت این عامل­‌ها در کتابخانه­‌های عمومی استان خوزستان در وضعیت نامناسبی قرار دارند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که موانع تکنولوژیکی مهم­ترین مانع استقرار مدیریت دانش در کتابخانه­‌های عمومی استان خوزستان هستند. نتیجه­‌گیری: تمامی شاخص‌های مورد بررسی در این تحقیق، نقش تأثیرگذاری در عدم توفیق مدیریت دانش در کتابخانه­‌های عمومی استان خوزستان دارند. برای استقرار موفقیت‌­آمیز مدیریت دانش، مدیران این سازمان بایستی نسبت به رفع این موانع اقدام کنند. %U https://stim.qom.ac.ir/article_1491_ed2d780980a7a3cf59209a6ce9a0cf73.pdf