%0 Journal Article %T منطق درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی: ارزیابی تطبیقی %J علوم و فنون مدیریت اطلاعات %I دانشگاه قم %Z 2476-6658 %A نبی میبدی, مرتضی %A خدمتگزار, حمید رضا %A علیدوستی, سیروس %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 6 %N 4 %P 79-114 %! منطق درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی: ارزیابی تطبیقی %K شبکه‌های اجتماعی %K ارزش‌آفرینی %K درآمدزایی %K مدل‌های کسب‌وکار %R 10.22091/stim.2019.4097.1299 %X هدف: شبکه‌های اجتماعی با بسترسازی برای گفت‌وگوی کاربران و مشارکت آنها در ساخت محتوا، فرصت‌های بسیاری را برای کسب‌وکار پدید آورده‌اند. مانند هر کسب‌وکار دیگر، این شبکه‌ها نیز نیازمند منطقی برای ارزش‌آفرینی و درآمدزایی هستند. با این همه، نمی‌توان برای همۀ آنها نسخۀ یکسانی داشت. هدف پژوهش حاضر بررسی منطق درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی گوناگون است. روش‌شناسی: این پژوهش با ارزیابی تطبیقی انجام و نخست، چارچوب دو لایه‌ای برای دسته‌بندی شبکه‌های اجتماعی بر پایۀ ماهیت ارتباط میان کاربران و محتوا و تعریف اجزای منطق درآمدزایی ارائه شد. سپس منطق درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی گوناگون با این چارچوب مقایسه و پیشنهاد گردید. یافته‌ها: یافته‌های شبکه‌های اجتماعی بیشتر از راه تبلیغات، اشتراک افزوده، فروش خدمات و محصولات جانبی، و سرمایه‌گذاری بیرونی/ تأمین مالی، جریان پول را وارد مجموعۀ خود می‌کنند. هرچند کاربرد و اولویت آنها بر پایۀ حرفه‌ای و/ یا تخصصی بودن شبکه، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. نتیجه‌گیری: شبکۀ اجتماعی زمانی می‌تواند ارزش بیافریند و از این ارزش درآمد به دست آورد که با ارائۀ خدمات و ویژگی‌های رایگان و جذاب، زمینۀ مشارکت مؤثری را فراهم سازد که در آن یک گروه از کاربران بتوانند ارتباط و محتوای دلخواه گروه دیگر را پدید آورند.     %U https://stim.qom.ac.ir/article_1737_9484a851728dbf292a7a45abddfafc83.pdf