دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
3
2016
10
22
ارزیابی طولی وضعیت کیفیت ارائه ی خدمات در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز با ابزار لیب کوال
9
31
FA
عبدالحسین
فرج پهلو
0000-0002-3184-4244
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
farajpahlou@gmail.com
فریده
کعب عمیر
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطّلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
faridehkabomir@yahoo.com
10.22091/stim.2016.776
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی طولی وضعیت کیفیت ارائه خدمات در کتابخانهمرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر کاربران و مقایسه نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش آقای محسن شمس اژیه در سال 1387 با استفاده از ابزار لیب کوال بود که در سال 1392 انجام شد.<br />روش شناسی: این تحقیق از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه اعضای کتابخانهی مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل می داد که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان نمونه ای به تعداد 350 نفر مشخص شد. ابزار گردآوری داده ها مقیاسی بود شامل 22 آیتم که بر اساس مقیاس لیب کوآل از سایت آن اقتباس و ترجمه شد.<br />نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که در مؤلفههای «کنترل اطّلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانهی مرکزی شهید چمران اهواز ضعیفتر عمل کرده و در مؤلفهی «احساس کاربر از خدمت» سطح حداقل انتظارات کاربران برآورد شده است. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داده که نقاط ضعف کتابخانه در ارائهی خدمات، که در یافتههای پژوهش آقای محسن شمساژیه مشخص شدهاند نه تنها بهبود نیافته بلکه افزایش یافته است که این امر نارضایتی کاربران از کیفیت ارائهی خدمات کتابخانهی مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز را افزایش داده است.
کیفیت خدمات,کتابخانه مرکزی,دانشگاه شهید چمران اهواز,ارزیابی,لیب کوال
https://stim.qom.ac.ir/article_776.html
https://stim.qom.ac.ir/article_776_a6894208be7f91b12d3a99d4334ddf30.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
3
2016
10
22
نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی کتابخانههای عمومی استان خوزستان از دیدگاه مدیران و کتابداران این کتابخانهها
33
64
FA
غلامرضا
حیدری
معاون گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
ghrhaidari@gmail.com
فرزانه
قنادی نژاد
0000-0002-5924-7169
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
farzanehghanadinezhad@yahoo.com
مرضیه
سقائی طلب
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
marziyeh.saghaietalab1394@gmail.com
10.22091/stim.2016.778
چکیده<br /> هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی نیازهای پژوهشی کتابخانههای عمومی استان خوزستان و تعیین اولویتهای پژوهشی از میان نیازهای شناسایی شده از دیدگاه مدیران و کتابداران این کتابخانههاست.<br /> روش: این پژوهش که به روش پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیهی مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان است که با استفاده از نمونهگیری طبقه-ای- تصادفی، حجم نمونه 169 نفر بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تی مستقل انجام گرفته است. <br /> یافتهها: یافتهها نشان داد که نیازهای پژوهشی کتابخانههای عمومی شامل 9 محور اصلی و 100 موضوع پژوهشی بودهاند. مهمترین محورهای پژوهشی مربوط به «مطالعات کتابخانههای عمومی» با میانگین 97/4، «مطالعات مربوط به کاربران» و «فناوری اطلاعات» با میانگین 79/4 و «مدیریت و بخش اداری» با میانگین 07/4 بودهاند.<br /> نتیجهگیری: نتایج نشان داد که موضوعات تازه و کاربردی، موضوعات مبتنی بر آینده و موضوعات مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای انجام پژوهشهای آیندهی کتابخانههای عمومی دارای اولویت بیشتری هستند.
کلیدواژهها: نیازهای پژوهشی,اولویتهای پژوهشی,کتابخانههای عمومی,مدیران,کتابداران
https://stim.qom.ac.ir/article_778.html
https://stim.qom.ac.ir/article_778_557b4b377edf653f77bac4da95fb1fe3.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
3
2016
10
22
نقش هوش فرهنگی بر عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی
65
80
FA
میترا
صمیعی
0000-0001-7879-6457
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
samiei.mitra66@gmail.com
سمیرا
آقائی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه لامه طباطبایی
selda.aqaei@gmail.com
10.22091/stim.2016.777
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی نقش هوش فرهنگی بر عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی انجام گرفته است. <br />روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع کاربردی، و به روش پیمایشی – توصیفی انجام گرفته است. در این پژوهش رابطه هوش فرهنگی وابعاد آن با عملکرد کتابداران با استفاده از ابزار پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفته است و جامعه مورد مطالعه، کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی(مجموعا 56 مدیر و کتابدار) میباشد.<br />یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که بین هوش فرهنگی و عملکرد کتابداران رابطه معناداری وجود دارد. مقدار همبستگی محاسبه شده 0.63 بین هوش فرهنگی و عملکرد، 0.39 بین مولفه استراتژی هوش فرهنگی و عملکرد، 0.51 بین مولفه دانش هوش فرهنگی بر عملکرد، 0.49 بین مولفه انگیزش هوش فرهنگی و عملکرد، 0.47 بین مولفه رفتار هوش فرهنگی و عملکرد را نشان میدهد.<br />نتیجهگیری: مولفههای هوش فرهنگی کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی به ترتیب مولفه استراتژی هوش فرهنگی، مولفه دانش هوش فرهنگی، مولفه انگیزش هوش فرهنگی، مولفه رفتار هوش فرهنگی است. بین هوش فرهنگی و تمام مولفههای ذکر شده با عملکرد کتابداران در سطح آلفای 0.05 رابطه معناداری وجود دارد.
"هوش فرهنگی","دانش هوش فرهنگی","استراتژی هوش فرهنگی"
https://stim.qom.ac.ir/article_777.html
https://stim.qom.ac.ir/article_777_3adaae66ae19796b1c21c1fe337c8d7f.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
3
2016
10
22
آیا کاربران کتابخانههای عمومی از شبکههای اجتماعی برای اشتراک دانش استفاده میکنند؟: یک مطالعه کیفی
81
102
FA
اورانوس
تاجالدینی
0000-0003-1963-2015
دانشگاه شهید باهنر کرمان
tajedini.o@gmail.com
راضیه
سعادت نسب
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.
razieyesaadatnasab@gmail.com
عادل
سلیمانی نژاد
0000-0002-9757-6836
عضو هیأت علمی گروه علم اطّلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
adels2004@yahoo.com
10.22091/stim.2016.779
هدف: هدف از این پژوهش بررسی چگونگی بهکارگیری شبکههای اجتماعی برای اشتراک دانش توسط کاربران و مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمان است.<br />روششناسی: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینهای استفادهشده است. جامعه پژوهش حاضر همه کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمان است و نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری متوالی نظری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز این پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته با مشارکتکنندگان در پژوهش گردآوری شده است. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش حاضر از روش ارزیابی لینکولن و گوبا که معادل روایی و پایایی در تحقیقات کمی است، استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها براساس روش رمزگذاری نظری طی سه مرحله رمزگذاری باز، رمزگذاری محوری و رمزگذاری انتخابی انجامشده و سپس با استفاده از شیوههای منظم گردآوری دادهها به تشخیص مقولههای واقعی و مضمونهای علمی پرداخته شده که طی آن 64 گزاره مفهومی استخراج و در نهایت بر اساس آنها به تجزیه و تحلیل مضامین واقعی پرداخته شد. <br />یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که درحالحاضر کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمان شبکههای اجتماعی را جهت اشتراک دانش، تجارب، ایدهها، انجام فعالیتهای گروهی، سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت مورداستفاده قرار میدهند اما بهطورکلی دیدگاهی منفی از سوی این افراد نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی وجود دارد؛ البته درعینحال ارتباطات براساس توطیع و اشتراک دانش در این حیطه به چشم میخورد.
اشتراک دانش,شبکههای اجتماعی,کاربران کتابخانههای عمومی
https://stim.qom.ac.ir/article_779.html
https://stim.qom.ac.ir/article_779_a3f58b337ed98006a73e5de4909d947d.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
3
2016
10
22
ارزیابی کیفی وب گاههای کتابخانههای دانشگاهی: مورد مطالعه کتابخانه های مرکزی دانشگاههای مادر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
103
124
FA
یعقوب
نوروزی
0000-0003-3030-7647
هیات علمی دانشگاه قم
ynorouzi@gmail.com
راحیل
زابلی دهنوی
دانشگاه آزاد همدان
rahil.dehnavi@gmail.com
10.22091/stim.2016.769
هدف: هدف تحقیق، ارزیابی کیفی وب گاههای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مادر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استفاده از "وب کیو ای اِم" است.<br />روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. این تحقیق بر روی 10 وب گاه کتابخانههای مرکزی دانشگاههای برتر مادر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد. دادههای این پژوهش براساس سیاهه وارسی که بر اساس روش وب کیو ای ام طراحی شده بود، گردآوری شد. <br />یافتهها: نتایج نشان داد، وب گاههای مورد پژوهش با توجه به معیارهای چهارگانه وب کیو ای ام، از نظر شاخص "قابلیت اطمینان" (با میانگین 955/0)، شاخص "کارایی" (با میانگین 915/0) و شاخص"قابلیت عملکرد" (با میانگین 825/0) در وضعیت "بسیار مطلوب" و از نظر شاخص "قابلیت استفاده" (با میانگین 703/0) در وضعیت "مطلوب" بودند. در ارزیابی نهایی این وب سایتها80% وب گاههای مورد بررسی در وضعیت "بسیار مطلوب" و 20% دیگر در وضعیت "مطلوب" بودند. <br />اصالت و ارزش: پژوهش حاضر جزء اولین پژوهشهایی است که با روش کمی به ارزیابی کیفی وب گاههای کتابخانههای دانشگاهی پرداخته است. این نوع ارزیابی میتواند نقش دقیق تر، صحیح تر و سریع تر در ارزیابی و بهبود وب گاههای کتابخانههای دانشگاهی و سایر وب گاههای مشابه داشته باشد.
وب سنجی,وب کیو ای ام,وب سایت کتابخانه ای,ارزیابی کیفی,دانشگاههای دولتی
https://stim.qom.ac.ir/article_769.html
https://stim.qom.ac.ir/article_769_2f3b0013692d9c9deb4770bf46629194.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
3
2016
10
22
سنجش میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مفهوم استناد
125
140
FA
مهدی
رحمانی
0000-0002-3207-2354
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
mehdi.lis89@gmail.com
محسن
زین العابدینی
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
10.22091/stim.2016.708
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مفهوم استناد بود. روش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردى و از لحاظ گردآوری دادهها تحلیلی- پیمایشی بود. برای نیل به اهداف پژوهش، علاوه بر مطالعات نظری و بررسی ادبیات پژوهش، دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته در مورد سنجش میزان آشنایی دانشجویان با مفهوم استناد گردآوری شد. جامعه پژوهش همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 159 نفر بود. <br />یافتهها: تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفى و استنباطی انجام شد و نتایج نشان داد که سطح آشنایی دانشجویان با مفاهیم استناد در وضعیت خوب قرار دارد و بین میزان آشنایی دانشجویان بر اساس شاخصه رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد، دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی وضعیت بهتری دارند. <br />نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین میزان آشنایی دانشجویان با مصداقهای استناد بر اساس شاخصه مقطع تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان مقطع دکتری آشنایی بهتری دارند. <br />
اخلاق پژوهش,استناد,دانشجویان تحصیلات تکیملی
https://stim.qom.ac.ir/article_708.html
https://stim.qom.ac.ir/article_708_0d045341a066e29bf3df68e0026fa547.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
3
2016
10
22
بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم (دوره اول متوسطه)
141
165
FA
ثریا
ضیائی
عضو هیات علمی
soraya.ziaei@gmail.com
مریم
سلامی
عضو هیات علمی
salamilib@gmail.com
امیر
متقی دادگر
0000-0003-2537-997X
دانشگاه فم
motaghy55@gmail.com
10.22091/stim.2016.770
هدف: این مقاله وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی شهر قم (مقطع راهنمایی) از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات، فضا، بودجه و امکانات ماشینی و … مورد بررسی قرار داده است. <br />روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . جامعه آماری شامل تمام مدارس راهنمایی (متوسطه اول) شهر قم (220) میباشد. <br />یافتهها: در کتابخانههای مورد بررسی فقط 8 کتابدار با پست کتابداری بوده و بقیه کتابخانهها توسط دانشآموزان و زیر نظر معاونین پرورشی اداره میشوند. 87 مدرسه دارای کتابخانه مستقل میباشد. 137 کتابخانه دارای مجموعهای کمتر از 1500 جلد کتاب بوده و 140 کتابخانه فاقد بودجه مستقل است. در 148 کتابخانه مورد بررسی 8 رایانه، 5 نرم افزار کتابخانهای موجود بوده و فقط 6 کتابخانه دارای تلفن بودند. مشکلات این کتابخانهها از دید مسوولین آنها به این صورت میباشد: 60 درصد از پاسخ دهندگان نبود فضای مناسب، 146 نفر (98 درصد) نبود بودجه کافی، 68 درصد نبود نیروی انسانی متخصص، و 87 درصد نبود امکانات ماشینی را از مشکلات کتابخانههای مورد بررسی دانستهاند. <br />نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم از وضعیت مطلوبی برخودار نبوده و از نظری نیروی انسانی، نحوه اداره، بودجه، مجموعه، و امکانات ماشین دارای ضعف عمده می باشد. دقت در نتایج تحقیق، می تواند راه گشای حل مشکلات موجود در این کتابخانه ها باشد.
کتابخانه های آموزشگاهی,قم,وضعیت موجود
https://stim.qom.ac.ir/article_770.html
https://stim.qom.ac.ir/article_770_07a9609b4bb5634120777a10c09d680b.pdf