دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
2
2017
08
23
تحلیل اثرات واسطهای مؤلفههای مدیریت دانش در بهبود عملکرد منابع انسانی (مطالعه موردی)
7
27
FA
فاطمه
هلالیان مطلق
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی.دانشگاه تربیت مدرس
fatemeh.helaliyan@modares.ac.ir
محمد
حسن زاده
0000-0002-6175-0855
دانشگاه تربیت مدرس
hasanzadeh@modares.ac.ir
فاطمه
زندیان
0000-0003-4542-7457
دانشگاه تربیت مدرس
zandian@modares.ac.ir
10.22091/stim.2017.2152.1143
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل اثرات واسطهای مؤلفههای مدیریت دانش در بهبود عملکرد منابع انسانی بر پایه الگوی پایههای ساختمان مدیریت دانش پروست و همکاران (2000) میباشد.<br />روش: این پژوهش از نظر ماهیت پیمایشی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی صورت گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش 370 نفر از کارکنان شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. دادهها به کمک دو نرم افزار SPSS21، Lisrel8 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی(کولموگروف - اسمیرنوف، اسپیرمن و رگرسیون گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.<br />یافتهها: ضریب همبستگی در سطح خطای (05/0 p
شرکتهای پتروشیمی,عملکرد,مدلپروست,مدیریت دانش,مدیریت منابع انسانی
https://stim.qom.ac.ir/article_946.html
https://stim.qom.ac.ir/article_946_fc1568038ab83584479afab2be130014.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
2
2017
08
23
ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخشهای مختلف در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر عملکرد سازمانی از دیدگاه مدیران، مطالعه موردی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی شهر قم
28
48
FA
معصومه
مقیمی فیروز آباد
استاد مدعو پردیس خواهران دانشگاه امام صادق و دانشگاه فرهنگیان تهران
mmoghimi110@gmail.com
10.22091/stim.2017.2174.1147
چکیده<br />تحقیق حاضر با هدف ارزیابی وضعیت بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ها و موسسات آموزش علمی و کاربردی شهر قم انجام گرفته است. به این منظور تعداد 164 نفر از مدیران شاغل در معاونت های آموزشی، معاونت های پژوهشی و فناوری، معاونت دانشجویی و فرهنگی، معاونت تحصیلات تکمیلی، معاونت اداری و مالی، مدیریت آزمایشگاه ها، روئسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی شهر قم به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسشنامه حاضر دارای 58 گویه و 11مولفه به کارگیری ICTدر تصمیم گیری، تدریس، اتوماسیون اداری، پژوهش،کتابخانه، آموزش آنلاین، ثبت اطلاعات وآمارها، ارتباطات سازمانی، ارزشیابی، مدیریت کارکنان و توانمندسازی هیئت علمی می باشند. یافته های به دست آمده نشان داد که وضعیت به کارگیری ICT در ارتباطات سازمانی،کتابخانه، اتوماسیون اداری از دیدگاه مدیران دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی قم مطلوب است. اما مولفه های به کارگیریICTدر تصمیم گیری، پژوهش،آموزش آنلاین،ثبت اطلاعات و آمارها،مدیریت کارکنان، توامند سازی هیئت علمی از وضعیت نامطلوبی برخوردار بود. <br />کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزشی علمی، مدیران
کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات,آموزشی علمی,مدیران
https://stim.qom.ac.ir/article_945.html
https://stim.qom.ac.ir/article_945_5cd2d8a02c456f50b8bc407031b9e67b.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
2
2017
08
23
امکان سنجی ارائه آموزش مجازی در رشته های علوم انسانی دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور مشهد
49
69
FA
انسیه
ملکیان فرد
مدرس مدعو دانشگاه پیام نور مشهد
nc.malekian@gmail.com
هادی
شریف مقدم
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
sh_mogadam@pnu.ac.ir
10.22091/stim.2017.695.1039
این پژوهش به سنجش امکان ارائه آموزش مجازی از طریق اینترنت در رشته های علوم انسانی دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور مشهد پرداختهاست. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش، پیمایشی- تحلیلی است. جامعه آماری از دو گروه اساتید دانشگاه پیام نور مشهد و کلیه دانشجویانی که در سال 1393 در مقطع کارشناسی یکی از رشتههای علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد مشغول به تحصیل هستند تشکیل شدهاست. برای بررسی امکانات موجود و اعلام کاستی های احتمالی از روش مشاهده نظام مند بهره گرفته شد. به این دلیل که آگاهی از برخی شاخصهای غیر کلامی مثل علاقه و آگاهی بهوسیله مشاهده امکان پذیر نبود، و نیز برای افزایش اعتبار و پایایی مشاهده، از پرسشنامه نیز استفاده شد. با توجه به آنچه در مشاهده محقق بدست آمد، زیر ساختهای مورد نیاز برای ارائه آموزش مجازی در حد ضرورت فراهم بودند. از طرفی، میانگین کل امکان ارائه آموزش مجازی از دیدگاه اساتید در حد متوسط(09/3)، و از نظر دانشجویان اندکی کمتر از حد متوسط(87/2) ارزیابی شد. بنابراین، امکان ارائه آموزش مجازی در دانشگاه مذکور در وضعیت قابل قبولی است.
امکان سنجی,آموزش مجازی,دانشگاه پیام نور مشهد
https://stim.qom.ac.ir/article_942.html
https://stim.qom.ac.ir/article_942_8eab063503169a8e6bab8abeeb29f954.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
2
2017
08
23
بررسی انگیزههای استفاده از شبکههای اجتماعی در میان دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی
70
90
FA
شهلا
لطفی هرسینی
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
shahla.lotfei@gmail.com
10.22091/stim.2017.2223.1149
هدف: شناسایی انگیزههای استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی انجام گرفته است.<br />روش پژوهش:از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کار، پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان مشغول به تحصیل علم اطلاعات و دانش شناسی (N=1000) شهر کرمانشاه میباشد بر اساس جدول مورگان، (N= 180) نفر از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای است که انگیزههای استفاده از شبکههای اجتماعی را در قالب 5 متغیر بررسی کرده است. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصان رشته فناوری اطلاعات و تعدادی از اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی تأیید و جهت تأیید پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها، از شاخصهای میانگین و آزمون فریدمن استفاده شده است.<br />یافتهها: از دیدگاه دانشجویان کسب اطلاعات و اخبار با میانگین 4.07 در اولویت اول متغیر جستجوی اطلاعات، پیدا کردن دوست جدید با میانگین 4.43 در اولویت اول متغیر حفظ روابط، کمک در پیدا کردن محتوای سرگرم کننده از جمله نوشتهها و تصاویر ویدئویی با میانگین 4.54 در اولویت اول متغیر سرگرمی و وقت گذرانی، اطلاعیابی و اطلاعرسانی با میانگین 4.63 در اولویت اول متغیر فعالیت های علمی و پژوهشی، پر کردن تنهایی و خلاء عاطفی با میانگین 4.47 در اولویت اول متغیر وضعیت فردی قرار دارند.<br />نتیجهگیری: مجموع نتایج نشان میدهد که انگیزه دانشجویان در استفاده از شبکههای اجتماعی مختلف میباشد. نتایج پژوهش میتواند در بررسی نیازها و شرایط دانشجویان و توجه به آنها در بهرهگیری هر چه بهتر از این شبکهها راه گشا باشد.
شبکههای اجتماعی,انگیزه,دانشجویان,کرمانشاه,علم اطلاعات و دانش شناسی
https://stim.qom.ac.ir/article_944.html
https://stim.qom.ac.ir/article_944_8933540a08f0aae9b68426cda5506a84.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
2
2017
08
23
مطالعه تأثیر فناوری های آموزشی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
91
111
FA
معصومه
مقصودی
گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
m.maghsudi85@gmail.com
بهرنگ
اسماعیلی شاد
گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
behrang_esmaeeli@yahoo.com
10.22091/stim.2017.2032.1136
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر فناوریهای آموزشی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و روش پژوهش همبستگی می باشد. جامعه آماری دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس شهدای فرهنگی و شهید کماسی بجنورد به تعداد 200 نفر در هر مدرسه می باشد. نمونه شامل 63 نفر در مدرسه شهید کماسی و 64 نفر در مدرسه شهدای فرهنگی می باشد. ابزار پژوهش را پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) با پایایی 82/0 و پرسشنامه سواد اطلاعاتی دانش آموزان رحمانی و همکاران (1386) با پایایی 85/0 تشکیل داده اند. نتایج تحلیل داده ها با آزمون همبستگی و نرم افزار spss نسخه 20 نشان داد که رابطه معناداری بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مدرسه شهدای فرهنگی که دارای فناوری های اموزشی می باشد، وجود ندارد در حالی که بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی در میان دانش آموزان مدرسه شهید کماسی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش گویای این مطلب است که وجود یک عامل نظیر فناوری های آموزشی به تنهایی نمی تواند منجر به خودکارآمدی تحصیلی شود.
سواد اطلاعاتی,فناوری آموزشی,خودکارآمدی تحصیلی
https://stim.qom.ac.ir/article_947.html
https://stim.qom.ac.ir/article_947_ae03bc459f4d1772ecc1581056822645.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
2
2017
08
23
بررسی کاربردپذیری ابزارهای رابط موجود در پیشینههای کتابشناختی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برای نمایش روابط کتابشناختی: ضرورت بازنگری در استانداردهای مورد استفاده
112
132
FA
سیده رقیه
حجازی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی/دانشگاه شهید چمران اهواز
razieh.hejazi@gmail.com
10.22091/stim.2017.316.1021
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه تصویری از ابزارهای رابط در پیشینههای کتابشناختی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و تطبیق آنها با انواع روابط کتابشناختی مطرح در طبقهبندیهای تیلت، اسمیراگلیا، و الگوی اف.آر.بی.آر. بود تا از این طریق بتوان به میزان تجانس آنها با یکدیگر پی برد.<br />روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعات انطباقی بود، به این صورت که ابتدا به شناسایی ابزارهای رابط موجود در پیشینههای کتابشناختی با استفاده از استانداردهای مورد استفاده، سپس به انطباق آنها با انواع روابط کتابشناختی پرداخته شد.<br />یافتهها: نتایج نشان داد برخی از مناطق نمایش دهندۀ تنها یک نوع از انواع روابط کتابشناختی هستند، درحالیکه برخی دیگر نشان دهندۀ دو یا بیش از دو نوع از انواع روابط در هر یک از طبقهبندیهای تیلت، اسمیراگلیا، و اف.آر.بی.آر. هستند. علاوه بر این ، رابطۀ کل-جزء (26%) در طبقهبندی تیلت، و رابطه اثر با اثر (11%) و کل-جزء در سطح اثر (14%) در طبقهبندی اف.آر.بی.آر بیشترین درصد فراوانی را در تعداد مناطق داشتند.<br />نتیجهگیری: توجه به نمایش روابط کتابشناختی در الگوها و استانداردهای جدید، تغییر رویکردهای فهرستنویسی به سوی نمایش انواع روابط کتابشناختی و برقراری ارتباط میان آثار مختلف، بهخصوص آثاری که دارای خانوادههای کتابشناختی وسیعی هستند را ایجاب میکند
ابزار رابط,روابط کتابشناختی,طبقهبندی تیلت,طبقهبندی اسمیراگلیا,طبقهبندی اف.آر.بی.آر
https://stim.qom.ac.ir/article_948.html
https://stim.qom.ac.ir/article_948_5d130ba3e18d3c9a081716b367016499.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
2
2017
08
23
سیر موضوعی و وضعیت کتب ترجمه شده در حوزه جنسیت، زنان و خانواده در ایران
133
153
FA
فائزه سادات
طباطبایی امیری
0000-0003-1079-6383
دانشگاه شهید چمران
faeze.tabatabai@gmail.com
رضا
کریمی
عضو هیات علمی دانشگاه قم
karimirez@gmail.com
طیبه
حاج باقریان
کتابخانه آیت الله بروجردی
hajbaqeriyan@yahoo.com
10.22091/stim.2017.2105.1140
در پژوهش حاضر، با استفاده از روش کتابسنجی، وضعیت کلی کتابهای ترجمه شده حوزه زنان و خانواده بر اساس هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت کلی کتابهای ترجمه شده حوزه زنان و خانواده بر اساس متغیرهایی نظیر موضوع اصلی و فرعی، زبان، نویسنده، کشور محل نشر، نوع فعالیت و جنسیت مترجمان و مؤلفان و فعالیتهای ناشران داخلی در سطح کشور است. <br />روش: در پژوهش حاضر از روش کتابسنجی استفاده شده است. <br />یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان میدهد بیشترین کتابهای ترجمه شده در حوزه زنان و خانواده، در حوزه موضوعی روابط زناشویی، روانشناسی و روابط خانوادگی صورت گرفته است و 45. 3% ترجمه حاصل فعالیت فردی زنان است. 88. 1 درصد کتابها از زبان انگلیسی ترجمه شدهاند و غالب کتابهای ترجمه شده به کشورهای آمریکا و انگلیس تعلق دارد. <br />نتیجه گیری: سیر تحول مطالعات غرب در حوزه مطالعات زنان و خانواده در کشورهای غربی بر تغییرات رخ داده در ایران در ترجمه کتابها مؤثر بوده و توجه مترجمان را بیشتر به خود معطوف داشته است.
کتابهای ترجمه شده,زنان,خانواده,فمینیسم,جنسیت
https://stim.qom.ac.ir/article_943.html
https://stim.qom.ac.ir/article_943_a85971eef3c4876b98ce48b0ec1ddf20.pdf