TY - JOUR ID - 1042 TI - رابطه‫ ‫میان عملکرد دانشگاه‫های برتر جهان براساس شاخص‫های علم‫سنجی و جایگاه آن‫ها در ده نظام رتبه‫ بندی بین‫ المللی JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - مرادیان, مهسا AU - عرفان منش, محمدامین AU - اصنافی, امیررضا AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی AD - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 3 IS - 4 SP - 23 EP - 42 KW - نظام‌های‫ رتبه‫بندی بین‫المللی دانشگاهی KW - رتبه‌بندی دانشگاه‌ها KW - علم‫سنجی DO - 10.22091/stim.2018.2612.1174 N2 - هدف: این پژوهش با هدف مطالعه رابطه میان عملکرد پژوهشی دانشگاه‫های برتر جهان بر اساس شاخص‌های علم‌سنجی و جایگاه آن‌ها در ده نظام رتبه‫بندی بین‫المللی انجام می‌گیرد. روش: پژوهش حاضر نوعی مطالعه کمی و همبستگی بوده و با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی انجام می گیرد. جامعه‫ی این پژوهش شامل ده نظام رتبه‫بندی دانشگاهی بین‫المللی بوده و با استفاده از روش نمونه‫گیری هدفمند، 100 دانشگاه نخست در هر یک از ده نظام رتبه‫بندی در سال 2016 بررسی شده است. پایگاه سایول از محصولات الزویر جهت گردآوری شاخص های عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها و نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 18 جهت مطالعه همبستگی میان شاخص‌های علم‌سنجی و جایگاه دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی مورد استفاده قرار گرفت.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که در تمامی ده نظام رتبه‌بندی مورد بررسی، رابطه آمادار معنادار و معکوسی میان عملکرد دانشگاه‌ها در شش شاخص بروندادهای علمی، استنادهای دریافتی، میانگین استنادی، اثرگذاری استنادی وزن‌دهی شده در سطح رشته، بروندادهای علمی پراستناد و بروندادهای علمی در مجلات برتر و جایگاه بهتر آن‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وجود دارد. در سوی مقابل، رابطه آماری معنادار میان عملکرد دانشگاه‌ها بر اساس شاخص همکاری بین‌المللی و رتبه آن‌ها تنها در نظام رتبه‌بندی یو.اس.نیوز اند ورلد ریپورت مشاهده شد. عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها تاثیر بسیار زیادی در جایگاه آن‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دارد. نتیجه‌گیری: دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی در زمینه افزایش کمیت و کیفیت بروندادهای پژوهشی از شانس بیشتری برای ورود و ارتقاء جایگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی برخوردار خواهند بود. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1042.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1042_9f68270aaee35e2e32d0b7b39c634e3b.pdf ER -