TY - JOUR ID - 1139 TI - امتیاز آر.جی. در مقایسه با اچ ایندکس: مطالعه موردی JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - رحمانی, مریم AU - اصنافی, امیر رضا AU - روتن, سیده زهرا AU - جان محمدی, مریم AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران AD - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 2 SP - 61 EP - 76 KW - شبکه‌های اجتماعی پژوهشی KW - ریسرچ‌گیت KW - وب علوم KW - اسکوپوس KW - گوگل اسکالر KW - نمایه استنادی KW - ارزیابی پژوهشگر KW - پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران DO - 10.22091/stim.2018.3320.1224 N2 - هدف: شبکه‌های اجتماعی پژوهشی با دارا بودن قابلیت‌هایی همچون ارتباط و انتشار اخیراً توسط پژوهشگران مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین بنظر می‌رسد که جهت ارزیابی پژوهش‌های منتشرشده بر روی این محمل نیاز به ابزار جدیدی است. پژوهش حاضر به بررسی و میزان انطباق امتیاز آر.جی. با شاخص‌های استناد می‌پردازد.روش: این پژوهش، از نوع پیمایشی و رویکرد آن «آلتمتریکس» است. برای گردآوری داده‌ها، اسامی کلیه اعضاء هیات علمی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران که شامل 360 عضو هیأت علمی بود در شبکه اجتماعی پژوهشی ریسرچ‌گیت جستجو شد، 231 نفر از آنان عضو ریسرچ‌گیت بوده و امتیاز آر.جی. این شبکه را کسب کرده بودند، سپس اچ ایندکس اعضا از وب-آوساینس، اسکوپوس، گوگل‌اسکالر استخراج شد تا میزان هم‌راستایی امتیاز آر.جی. با این سه شاخص محاسبه شود. جهت بررسی همبستگی میان شاخص امتیاز آر.جی. و اچ ‌ایندکس‌های استخراج شده از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان همبستگی میان اچ ایندکس استخراج شده از وب‌آوساینس و امتیاز آر.جی. 844/0، میزان همبستگی میان اچ ایندکس استخراج شده از اسکوپوس و امتیاز آر.جی. 859/0، و میزان همبستگی میان اچ‌ ایندکس استخراج شده از «گوگل‌اسکالر» و امتیاز آر.جی. 820/0 است. نتیجه گیری: در این پژوهش مشخص شد که رابطه آماری معناداری میان امتیاز آر.جی. و اچ ‌ایندکس وجود دارد. بنابراین امتیاز آر.جی. می‌تواند بعنوان شاخص مکمل برای ارزیابی فعالیت‌های علمی پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1139.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1139_2c1d7a188ad7b1a8825b09169f8b67a0.pdf ER -