TY - JOUR ID - 1216 TI - تبیین و مقایسۀ طبقه‌بندی‌های علوم در تمدّن اسلامی و تمدن غرب JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - مختاری, حیدر AU - شفیع تبار سماکوش, نوروز AU - قاضی زاده, حمید AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور، ایران AD - استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور، ایران AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام نور ، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 3 SP - 45 EP - 70 KW - طبقه‌بندی علوم KW - تمدن اسلامی KW - تمدن غرب DO - 10.22091/stim.2018.3558.1250 N2 - هدف: دانشمندان بسیاری بر اساس معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی خود به طبقه‌بندی علوم پرداخته‌اند. هدف این مطالعه تبیین و مقایسۀ رده‌بندی‌های علوم در تمدن اسلامی و تمدن غرب و کشف تفاوت‌ها و تشابهات آنهاست. روش: این مطالعه از نوع تحلیلی و به روش مرور متون انجام شده است. یافته‌ها: دانشمندان مسلمان ملاک‌هایی «بومی» برای طبقه‌بندی علوم در نظر گرفتند. آموزه‌های وحی، تعالیم نبوی و اعتقاد به معاد این طبقه‌بندی‌ را متأثر کرد. دانشمندان غربی با نگاه نو و ویژه به جهان، به طبقه‌‌بندی علوم پرداختند و اساس آن را جدا کردن دین و فلسفه از علوم تجربی و اولویت دادن به علوم تجربی و طبیعی دانستند. نتیجه‌گیری: توجه به تفاوت در اصول طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی و تمدن غرب برای سازماندهی به آموزش علوم انسانی و اسلامی و نیز رده‌بندی‌های کتابخانه‌ای برای متون و مدارک مرتبط با فرهنگ، ادبیات، تاریخ و جغرافیای ملل اسلامی سازنده است و می تواند در این باب راهگشا باشد. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1216.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1216_a6a7b4f4dd3035e0bed076074cf2217d.pdf ER -