TY - JOUR ID - 1380 TI - بررسی تأثیر تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقش تعدیل‌گر قابلیت‌های شبکه اجتماعی (مورد مطالعه: کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران) JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - محمدزاده روشتی, زیبا AU - طهماسبی لیمونی, صفیه AD - دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران. AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 1 SP - 131 EP - 162 KW - شبکه اجتماعی KW - تسهیم اطلاعات KW - عملکرد شغلی KW - کتابخانه‌ها KW - دانشگاه آزاد اسلامی DO - 10.22091/stim.2019.1380 N2 - هدف: هدف این پژوهش تعیین تأثیر تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقش تعدیل‌گر قابلیت‌های شبکه اجتماعی بود. روش‌شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمرة تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار دارد. جامعة آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران، سرپرستان و کارشناسان کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. حجم نمونه براساس آزمون کوکران از جامعه 200 نفری کارکنان 132 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری، پرسشنامة استاندارد با ضریب پایایی 896/0 براساس ضریب آلفای کرونباخ بود. ابزار تجزیه‌و تحلیل داده‌ها نیز نرم‌افزار SPSS24 و اسمارت پی. ال. اس. بود. به ‌منظور پاسخگویی به سؤالات و فرضیه پژوهش از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عملکرد شغلی با میانگین 794/3 و تسهیم دانش از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز با میانگین 785/3 دارای وضعیت مطلوب است و قابلیت شبکه اجتماعی (399/3) در وضعیت نزدیک به متوسط قرار دارد. نتایج آزمون تحلیل نشان داد تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان تأثیر معنی‌داری دارد. همچنین نقش تعدیل‌گر قابلیت‌های شبکه اجتماعی نیز تأیید شد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی به کارکنان کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر به تسهیم دانش در سطح سازمان بپردازند و راه را برای دستیابی به اهداف سازمانی فراهم سازد. بنابراین، جهت ارتقاء و بهره‌برداری از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی باید اقداماتی مشخص و برنامه‌ریزی‌ شده صورت گیرد.     UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1380.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1380_e54fcd1ed007f40b4a1a5674c5ea1339.pdf ER -