TY - JOUR ID - 1636 TI - نقش شبکه‌های ‌اجتماعی در میزان مطالعه الکترونیکی و چاپی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی) JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - صمیعی, میترا AU - قبادی ترا, حدیقه AU - حریری, نجلا AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - استاد، گروه علوم ارتباطات و اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 2 SP - 73 EP - 88 KW - شبکه اجتماعی KW - مطالعه الکترونیکی KW - مطالعه چاپی KW - دانشجویان KW - دانشگاه علوم و تحقیقات تهران KW - شبکه‌های مجازی DO - 10.22091/stim.2020.4311.1305 N2 - هدف: پژوهش حاضر با‌ هدف بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در مطالعه الکترونیکی و چاپی درسی و غیر درسی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش با روش پیمایشی- تحلیلی از نوع کاربردی انجام شده است. جامعه آماری (3032 نفر) با روش تصادفی ساده، و حجم نمونه 216 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است و داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS در دوسطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:‌ استفاده دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی بین‌ سه تا چهار ساعت در روز (6/33%) بوده و استفاده جامعه آماری از تلگرام‌ (96/0) بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. دانشجویان مورد مطالعه از امکانات شبکه‌های اجتماعی در مطالعۀ الکترونیکی درسی و غیردرسی 46‌% و در جهت هدایت به مطالعۀ چاپی درسی و غیردرسی به میزان 43‌% بهره می‌گیرند. نقش شبکه‌های اجتماعی در مطالعۀ الکترونیکی درسی و غیردرسی 55‌% و در مطالعۀ چاپی درسی و غیردرسی‌‌52%‌ می‌باشد‌. شبکه‌های اجتماعی به میزان ‌55‌%‌ در ایجاد عادت به مطالعه نقش دارند. نتیجه‌گیری: شبکه‌های اجتماعی در ایجاد عادت به مطالعه نقش داشته و دانشجویان مورد مطالعه در استفاده از این شبکه‌ها با مشکلاتی نظیر کندی سرعت و قیمت بالای اینترنت، قیمت بالای منابع چاپی و عدم آشنایی با سایت‌ها و فیلترینگ مواجه هستند. با توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی در تبادل اطلاعات، ضروری است در مورد قابلیت‌های این شبکه‌ها و در نتیجه افزایش بهره‌وری مؤثر از آنها تلاش شود. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1636.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1636_bdf33fc5c1a36da1c12072c3c4cb4d67.pdf ER -