TY - JOUR ID - 1800 TI - تأثیر شبکه‌های اجتماعی در بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی و جذب مخاطبین کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از دید کتابداران JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - مردانی, فریبا AU - جنوی, المیرا AD - دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه ارزیابی سیاست‌‌ها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 1 SP - 53 EP - 76 KW - کتابخانه‌های عمومی KW - شبکه‌های اجتماعی KW - کاربران کتابخانه KW - کتابداران KW - تهران DO - 10.22091/stim.2020.5546.1395 N2 - هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی در بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی و جذب مخاطبین کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از دیدگاه کتابداران است. روش‌شناسی:روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و جامعه آماری نیز کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر تهران هستند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. بررسی روایی ابزار با کمک 10 دانش‌آموخته و حرفه‌مند و 5 متخصص خبره رشته انجام شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در نهایت داده‌های گردآوری شده در نرم‌افزارSPSS  کدگذاری و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون K2 و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته‌ها: تلگرام بیشترین کاربرد را بین مخاطبان کتابخانه‌های مورد مطالعه داشته و پس از آن اینستاگرام قرار دارد. سروش کم‌ترین میزان استفاده را دارد. به نظر می‌رسد با توجه به فیلترینگ تلگرام و ظهور شبکه اجتماعی سروش با بستری مشابه تلگرام، باز هم این شبکه نتوانسته مخاطبان را به سمت خود جذب نماید. نکته قابل تأملی که در این پاسخ‌ها وجود دارد این است که هیچ یک از کتابداران اعلام نکرده‌اند که کتابخانه نیازی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی ندارد. کتابداران به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای تمایل دارند و به نظر می‌رسد که کتابخانه‌ها و کتابداران علاقه‌مند به‌کارگیری این نوع فناوری در ارائه‌ی خدمات کتابخانه‌ای و ارتباط با مراجعان هستند. نتیجه‌گیری: از دیدگاه کتابداران، استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بهبود اطلاع‌رسانی و جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی موثر بوده و بهتر است برای افزایش کارایی و ارائه‌ی خدمات بهتر و مناسب‌تر از این شبکه‌ها نیز بهره ببرند، در این راستا، کتابداران علاقه‌مند به دریافت آموزش در این رابطه هستند. بنابراین، ارتقاء زیرساخت‌های لازم برای بهره‌‌گیری از شبکه‌‌های اجتماعی بایستی مدنظر تصمیم‌‌سازان و سیاست‌گذاران کتابخانه‌‌های عمومی قرار گیرد. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1800.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1800_65224b54c4f4a1770834cebf965fcf99.pdf ER -