TY - JOUR ID - 1811 TI - نقش تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سال 1399 JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - غفاری, سعید AU - کریمی, منا AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد قم، دانشگاه پیام نور، قم، ایران AD - کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد قم، دانشگاه پیام نور، قم، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 1 SP - 153 EP - 174 KW - هیجان KW - هوش هیجانی KW - فرسودگی شغلی KW - کتابدار KW - کتابخانه‌های عمومی KW - ناگویی خلقی KW - استان سمنان DO - 10.22091/stim.2020.5632.1402 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سال 1399 می‌باشد. روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به تعداد 110 نفر بوده و از این میان 100 پرسشنامه تکمیل و جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی، تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی گردآوری شد. داده‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین فرسودگی شغلی با تنظیم شناختی هیجان و زیرمقیاس آن، رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین رابطه همبستگی در زیرمقیاس‌ها مربوط به ارزیابی است. همچنین بین فرسودگی شغلی با ناگویی خلقی و زیرمقیاس آن، رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین رابطه همبستگی در زیرمقیاس‌ها مربوط به دشواری در شناسایی احساسات می‌باشد. بررسی‌ها همچنین نشان داد متغیرهای تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی هر دو فرسودگی شغلی را تبیین و پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر ارتباط بین تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی را در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نشان داد. پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آموزشی از این عوامل به عنوان عامل‌های موثر و مرتبط با فرسودگی شغلی در کتابداران استفاده شود. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1811.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1811_407345aab20fbbf3d624f136271211e8.pdf ER -