دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582220160822Analysis of the relationship of certain social science and humanities theories with information behaviorتحلیلی بر ارتباط برخی نظریه های علوم اجتماعی و انسانی با رفتار اطلاعاتی93571510.22091/stim.2016.715FAزاهدبیگدلیاستاد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازشبنمشاهینیکتابدار مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستانسیده صدیقهطاهرزاده موسویانکتابدار دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهانJournal Article20160513<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study was to investigate and analyze the relationship between some social science and humanities theories and information behavior. <br /><strong>Method:</strong> This study is of an analytical review and descriptive type. In this research, articles and books related to the topics under investigation have been reviewed and analyzed. <br /><strong>Findings:</strong> Major theories related with and used in information behavior studies are mainly originated from social science and humanities areas, namely Sociology, Mass Communication, and Psychology. It is essential to use these theories to conduct original research in the field of information behavior. <br /><strong>Results:</strong> Due to the fact that human being is a socialized creature and because of the nature of behavior, the studies in the field of information behavior including information needs, information searching, information seeking, and information use, have to use major theories related to information behavior. These theories are originated from humanities and social sciences; the most common of them from sociology, psychology, and mass communication. Using these theories enriches the studies of information behavior as well as enables the researchers to better analyze users’ information behavior. It also paves the path to improve information systems. <br /> هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطۀ برخی نظریههای علوم اجتماعی و انسانی با رفتار اطلاعاتی است. <br />روش: این پژوهش توصیفی و از نوع مروری ـ تحلیلی است. در این تحقیق، مقالهها و کتابهای مرتبط با موضوع مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند. <br />یافتهها: نظریههای اصلی مرتبط با حوزه رفتار اطلاعاتی بیشتر از دو حوزۀ علوم اجتماعی جامعهشناسی و ارتباطات گروهی و حوزۀ روانشناسی سرچشمه میگیرند و انجام تحقیقات اصیل در حوزه رفتار اطلاعاتی، مستلزم استفاده از نظریههای موجود در این حوزههاست. <br />نتیجهگیری: به لحاظ اجتماعی بودن انسان و به لحاظ ماهیت رفتار انسان، مطالعات حوزه رفتار اطلاعاتی شامل نیاز اطلاعاتی، جستجوی اطلاعات، اطلاعیابی، و استفاده از اطلاعات، به ناچار باید از نظریههای اصلی مرتبط با حوزه رفتار اطلاعاتی بهره بگیرند، یعنی آنچه بیشتر ناشی از دو حوزۀ علوم اجتماعی شامل جامعهشناسی و ارتباطات گروهی و حوزۀ روانشناسی است، البته همراه با استفاده از سایر نظریههای سودمند و مرتبط علوم اجتماعی. بدین سان ضمن غنا بخشیدن به این مطالعات، پژوهشگران امکان تبیین و تفسیر و تحلیل بهتر رفتار اطلاعاتی کاربران را مییابند؛ که در نهایت منجر به اصلاح نظامهای اطلاعاتی و هم چنین اصلاح و بهبود رفتار اطلاعاتی کاربران میشود. <br /> <br /> <br /> <br /> https://stim.qom.ac.ir/article_715_9c5bd152461f8b38c76d04221e4f0d12.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582220160822Study the status of information seeking and notification public librarians about health information (case study: west azerbaijan province)بررسی وضعیت اطلاع جوئی و اطلاع رسانی کتابداران کتابخانه های عمومی دربارة اطلاعات سلامت (مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی)365872010.22091/stim.2016.720FAمعصومهمسلمیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسیمحمدفرج پوردانشجوی دکترای مشاوره خانواده، دانشگاه بندرعباسJournal Article20160524<strong>Purpose:</strong> The purpose of research is Study the status of information seeking and notification of public librarians about health information. <br /><strong>Methodology:</strong> Study is a descriptive and analytical type and it has been done by survey method. Instrument for data collection is questionnaire that distributed to the 119 people of librarians and data’s analyzed with SPSS software.<br /><strong>Findings:</strong> research in internet is the most common method of obtaining librarians health information with mean 4/09. the most role of librarian's in supply health information is guidance to various resources access to health information in library with mean 3/32 and the most help of librarian's for searching health information by members ((provide answers from the various methods to client’s questions)) is with mean 3/41. Between the rate of health information seeking behavior of librarians with gender and educational level there are no significant difference. Between the rate of health information seeking behavior of librarians with age there is significant difference. Between the rate of role of librarian's in provide community health information with educational level there is no significant difference. Between the rate of role of librarian's in provide community health information with age there is significant difference. <br /><strong>Conclusions:</strong> This study because of librarians can have a significant role in providing health Information services to clients and in the total of society, is useful.هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت اطلاع جویی و اطلاع رسانی کتابداران کتابخانه های عمومی دربارة اطلاعات سلامت است. <br />روش: پژوهش از نوع توصیفی وتحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بین 119 نفر از کتابداران توزیع شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید. <br />یافته ها: رایج ترین راه کسب اطلاعات سلامت کتابداران، جستجو در اینترنت با میانگین4/09 است. بیشترین نقش کتابدار در تامین اطلاعات سلامت، راهنمایی به منابع مختلف دسترسی به اطلاعات سلامت درکتابخانه با میانگین 3/32 و بیشترین کمک کتابداران برای جستجوی اطلاعات سلامت توسط اعضاء(( ارائه پاسخ از روشهای مختلف به سؤالهای مراجعهکنندگان)) با میانگین3/41 است. بین میزان رفتار اطلاع یابی سلامت کتابداران با جنس و مقطع تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. بین میزان رفتار اطلاع یابی سلامت کتابداران با سن تفاوت معناداری وجود دارد. بین میزان نقش کتابداران در تامین اطلاعات سلامت جامعه با مقطع تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. بین میزان نقش کتابداران در تامین اطلاعات سلامت جامعه با سن تفاوت معناداری وجود دارد. <br />نتیجه گیری: این مطالعه به خاطر اینکه کتابداران می توانند در ارائه خدمات اطلاعات سلامتی به مراجعان و در کل جامعه نقش بسزایی داشته باشند، مفید است.https://stim.qom.ac.ir/article_720_4acafb410a13151263477aeabb7daff1.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582220160822Mapping the intellectual structure of Information Management using Co-words during 1986 to 2012ترسیم ساختار موضوعی مدیریت اطلاعات با استفاده از روش همایندی واژگان طی سال های 1986 تا 2012599371710.22091/stim.2016.717FAروح الهخادمیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ بورسیه دانشگاه سمنان0000-0002-4415-1068غلامرضاحیدریهیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150513<strong>Purpose</strong>: Due to the rapid growth in information in today's society, information management has become one of the important areas. To science policy in this area its Intellectual structure should be the study. Scientometrics is one of the fields which pay to this subject. Aim of this study was investigation intellectual structure of Information management by Co-words Technique. Other objectives include determining productive authors, countries, the most important journals and grow rate. <br /><strong>Methods:</strong> Co-words technique was used as methodology. <br /><strong>Findings:</strong>The results showed 4571 document indexed in ISI databases (Science Citation Index, Social science Index, Art & Humanity Index) during 1986 to 2012. Junger, USA, International Journal Of Information Managment was the productive and the most important. Grow rate of the document was 9.49. <br /><strong>Results: </strong>Also results showed 9 cluster formed in Co-words map of information management including: information management, bioinformatics, performance management, information, data, health information management, information systems and e-Health and knowledge organization.هدف: با توجه به رشد سریع اطلاعات و در جامعه کنونی حوزه مدیریت اطلاعات به یکی از حوزههای مورد توجه و با اهمیت تبدیل شده است. به منظور سیاست گذاری علمی در این حوزه باید ساختار موضوعی آن بررسی شود. یکی از حوزههای کاربردی در این زمینه علمسنجی میباشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی ساختار موضوعی شکل گرفته در حوزۀ مدیریت اطلاعات با استفاده از فن تحلیل همایندی واژگان است. از دیگر اهداف این پژوهش میتوان به بررسی نویسندگان پرتولید، پرتولیدترین کشورها، مهمترین مجلات منتشر کنندۀ متون حوزۀ مدیریت اطلاعات، روند رشد تولیدات علمی این حوزه و زیر موضوعات شکل گرفته در این ساختار موضوعی،اشاره کرد. <br />روش: روش استفاده شده در این پژوه تحلیل همایندی واژگان بوده که خود از فنون علمسنجی میباشد. <br />یافتهها: بررسی متون بازیابی شده در حوزه مدیریت اطلاعات طی سالهای 1986 تا 2012 نشان داد که در مجموع 4571 مدرک در این حوزه در پایگاههای آی اس آی نمایه شدهاند. نتایج 9 خوشه موضوعی را نشان داد که شامل مدیریت اطلاعات، بیوانفورماتیک، مدیریت عملکرد، اطلاعات، داده، مدیریت اطلاعات سلامت، سیستمهای اطلاعاتی، سلامت الکترونیک و سازماندهی دانش است. <br />نتیجهگیری: نتایج این پژوهش ساختار موضوعی شکل گرفته در تحقیقات مدیریت اطلاعات را نشان داد که میتواند به سیاست گذاری علمی این حوزه کمک کند بخصوص مشخص شدن حوزههای ترکیبی جدید شکل گرفته در این حوزه میتواند به متخصصان علم اطلاعات کشور برای ورود به این حوزهها کمک کند. <br /> https://stim.qom.ac.ir/article_717_6fc5a8b3fffe9e578255446c84b7b19f.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582220160822Surveying quality of central library website of governmental universities and ranking them based on fuzzy interface systemارزیابی کیفیت وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی ایران و رتبهبندی آنها بر مبنای نظام استنتاج فازی9412071610.22091/stim.2016.716FAنجمهخواجه درگیکارشناسارشد علم اطلاعات و دانششناسی کتابخانه مرکزی دانشگاه زابلمحدثهدختعصمتیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایرانJournal Article20160420<strong>Purpose:</strong>In this research, quality of central library website of governmental university libraries evaluated and ranked on the base of fuzzy inference system design. <br /><strong>Method:</strong>Population research is including central library website of governmental universities (55 websites) affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology and they have independent website. Methodology is survey study and used checklist and Matlab software. Findings regarding to the fuzzy inference system, indicated that Central Library of Sahand University of Technology, University of Kashan, University of Mohaghegh Ardabili and Damghan University have the best website and Central Library of University of Gilan has the worst website. <br /><strong>Findings:</strong>Therefore, evaluation based on fuzzy inference system has better and more precisely results than classical evaluation. Websites ranked according to quality of content and structural criteria as well. <br />Websites also in qualitative terms, ie, low, moderate and highly rated. <br /><strong>Results:</strong>So, it seems, fuzzy inference system, is a better way to evaluate and rank the quality of academic libraries websites. <br /> هدف: در این پژوهش، کیفیت وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی ایران بر مبنای طراحی نظام استنتاج فازی ارزیابی و وبسایتها بر این اساس رتبهبندی شدند.<br />روش: جامعه آماری، شامل وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی (50 وبسایت) است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارای وبسایت مستقل هستند. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسشنامۀ مخصوص خبرگان است. از نرمافزار متلب برای تحلیل دادهها استفاده شده است.<br /> یافتهها: درخصوص نظام استناج فازی نشان داد، وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای صنعتی سهند، کاشان، محقق اردبیلی و دامغان دارای بهترین کیفیت هستند و وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان، از پایینترین کیفیت برخوردار است. به نظر میرسد، ارزیابی مبتنی بر نظام استنتاج فازی، وبسایتها به صورت دقیقتر و بر مبنای وزن معیارهای محتوایی و ساختاری و نه تعداد آنها، رتبهبندی شدهاند. همچنین میتوان وبسایتها را به لحاظ کیفی یعنی ضعیف، متوسط و بالا رتبهبندی کرد.<br /> نتیجهگیری: بنابراین، نظام استنتاج فازی، شیوه بهتری (از روش کلاسیک) برای ارزیابی و رتبهبندی کیفیت وبسایت کتابخانههای دانشگاهی است.https://stim.qom.ac.ir/article_716_44cc945c8a9aa1e3320845197f88e429.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582220160822Expectation Evaluation of Low Vision and Blind People of the National Library and Archives of Islamic Republic of Iran about Digital Library Facilitiesسنجش انتظارات اعضاء بخش نابینایان و کمبینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از امکانات کتابخانه رقومی12113872110.22091/stim.2016.721FAفاطمهخراسانی پوردانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمحسنحاجی زین العابدینیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتیفاطمهنوشین فرداستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-8241-3954Journal Article20160617<strong>Purpose:</strong> The main aim of this research is providing a critical overview of the library services for readers who cannot make use of the traditional printed material, while pointing out their strengths and weak points It takes into account only the blind and low-vision members of National Library and Archives of Islamic Republic of Iran <br /><strong>Method:</strong>the methodology of this study is based on survey-descriptive method. Statistical society was including 84 member of digital libraries. Libraries members have a libraries study space. Their satisfaction of the quantity and quality of resources is presented in this paper using statistical analysis and investigation. <br /><strong>Finding:</strong>After the publication of the standard procedures on the equalization of opportunities for persons with disabilities, the consciousness that “information” is a primary and fundamental right even for disabled people is known for most of the societies. Libraries have to play a significant role in building a dynamic society, serving all categories of users included which have a visual impairment. Nowadays the shortage of accessibility of Internet and digital resources has been recognized as an obstacle for this group of society. <br /><strong>Results:</strong> Despite growing technological developments; however, developing research skills among blind students reveals that only a small percentage of documents are actually made available in accessible formats. Thus, any development in this way should enable people to access information in a format that is appropriate to their needs.هدف: تعیین انتظارات اعضاء بخش نابینایان و کمبینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از امکانات کتابخانه رقومی است.<br /> روش: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق مصاحبه گردآوری شدهاند که شامل 84 نفر عضو بخش نابینایان و کمبینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، بوده که از کتابخانه رقومی استفاده میکنند. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار آماری spss انجام شده است.<br /> یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بیشترین انگیزه کاربران نابینا و کمبینای سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای مراجعه به کتابخانه رقومی با (1/64 درصد) برای کارهای تحقیقاتی است. به نظر میرسد انجام فعالیتهای پژوهشی برای کاربران خاص این کتابخانه رقومی مهم است و میزان رضایت این کاربران از کتابخانه رقومی متوسط است. نحوه ارائه منابع، کیفیت و کمیت منابع بیشترین رضایت و از امکانات رفاهی و محل کتابخانه رقومی کمترین رضایت را دارند.<br /> نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند مسئولان و دستاندرکاران را در برنامهریزی جهت فراهم نمودن امکانات و فنآوریهای اطلاعاتی برای امکانات خاص کمبینایان و نابینایان در کتابخانه یاری نماید.<br /> کلیدواژهها: نابینایان، کمبینایان، کتابخانۀ نابینایان، کتابخانۀ رقومی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانhttps://stim.qom.ac.ir/article_721_062d0501714383cfca7928a298a395af.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582220160822Intelligence measurement of organizational public libraries in Kermanshahسنجش هوش سازمانی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه13915571910.22091/stim.2016.719FAالهامرشیدیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدار کتابخانه شهید مطهری، اداره کل استان کرمانشاه، نهاد کتابخانه های عمومی کشوراکرمکرانیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدار کتابخانه شهید مطهری، اداره کل استان کرمانشاه، نهاد کتابخانه های عمومی کشورJournal Article20150411<strong>Purpose:</strong> The purpose of the present study is to have access to organizational intelligence of the employees of public libraries at Kermanshah. <br /><strong>Method:</strong> The research method is an analytical survey, and the population consisted of eighty employees of public libraries at Kermanshah. A questionnaire was designed based on the Karl Albrecht Seven Skills in which a model is presented for organizational intelligence that has seven dimensions: strategic vision, shared faith, appetite to change, sprit, alignment and congruence, knowledge deployment, and performance pressure. <br /><strong>Findings:</strong>According to the results, the organizational intelligence mean (3. 26) is higher than average. The highest and lowest obtained means relate to shared faith and appetite to change and performance pressure, with rates 3.54 and 3.10, respectively. It follows that organizational intelligence in the public libraries at Kermanshah is in a favorable condition. <br /><strong>Results:</strong> Constant checking of the assessment of the status and organizational intelligence and its promotion has a considerable impact on the improvement of library services. <br /> هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان هوش سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه است.<br /> روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی بین جامعهای مشتمل بر 80 نفر از کارکنان انجام شده است. ابزارپژوهش، پرسشنامهای بر اساس هفت مهارت کارلآلبرخت است. کارلآلبرخت برای هوش سازمانی مدلی با هفت بعد ارائه میکند: چشم اندازاستراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد وتوافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد.<br /> یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، هوش سازمانی جامعه مورد مطالعه با میانگین 26/3 از میانگین نظری 3 یعنی از حد متوسط بالاتر است. بالاترین میانگین بدست آمده، مربوط به مؤلفه سرنوشت مشترک با میانگین 54/3 و کمترین میانگین مربوط به مؤلفههای میل به تغییر و فشار عملکرد با میانگین 10/3 است. باتوجه به این که میانگین هوش سازمانی و مؤلفههای آن بالاتر از میانگین نظری و در سطح معنیداری کمتر از 05/0 میباشد، بنابراین، وضعیت هوش سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه، وضعیت مطلوب و مناسبی دارد.<br /> نتیجهگیری: بررسی وضعیت و سنجش هوش سازمانی و ارتقاء آن، در بهبود خدمات کتابخانهها تاثیر بسزایی دارد.<br /> https://stim.qom.ac.ir/article_719_cd24eb2b7b6d4aca0f6d7ea26d957ac7.pdf