دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582420170219Writing on the changed nameنوشتاری پیرامون نام تغییریافته11983510.22091/stim.2017.835FAمرتضیکوکبیدانشگاه شهید چمران اهواز0000-0000-0000-0000Journal Article20160728Writing on the changed name<br />Dr. Mortaza Kokabi<br />Abstract<br />Purpose: the purpose of the present text is to study whether or not the new substitute for "library and information science" that is, "knowledge and information science" is an appropriate name.<br />Methodology: the methodology employed in the present text is the reviewing of some texts including the ones related to changing of the field name and in general it is an interpretation of the texts studied. <br />The methodology is of qualitative research. <br />Findings: findings illustrated that the new name that is, "knowledge and information science" is not an appropriate name based on the arguments presented and a new substitute name is necessary.<br />Conclusion: after some arguments on the inappropriateness of the new name, as well as the specifications of the substitute name, "information science" has been suggested to substitute the new name provided the responsibilities imposed by the substitute name is also performed.چکیده<br />هدف: هدف نوشتۀ حاضر بررسی این نکته است که نام "علم اطّلاعات و دانششناسی" که جایگزین نام پیشین یعنی، "کتابداری و اطّلاع-رسانی" شده، نام مناسبی است یا نه.<br />روش: روش مورد استفاده در نوشتۀ حاضر، مرور برخی از منابع، و از جمله منابع مرتبط با تغییر نام رشته و استدلال پیرامون محتوای این منابع است. روش، بهطور کلّی مرور منابع (کتابخانهای) و در واقع نوعی تفسیر از محتوای منابع مورد بررسی است.<br />یافتهها: یافتهها نشان دادند که نام نوین، یعنی "علم اطّلاعات و دانششناسی" بر مبنای استدلالهای ارائه شده، نام مناسبی نیست و باید نامی جایگزین برای آن یافت.<br />نتیجهگیری: پس از استدلال پیرامون نامناسب بودن نام نوین، و این که نام جایگزین باید دارای چه ویژگیهایی باشد، پیشنهاد شده که به جای نام "علم اطّلاعات و دانششناسی" بهتر است از نام "علم اطّلاعات" استفاده شود، مشروط بر این که مسؤولیّتهای ناشی از این تغییر نام نیز پذیرفته شود.https://stim.qom.ac.ir/article_835_fab2b9ec82dd629411f3df6443b8683c.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582420170219Analysis and criticism of the status and application of cognitive approaches In information sciencesتحلیل و نقد جایگاه و کاربرد رویکردهای شناختی در علوم اطلاعات215683610.22091/stim.2017.836FAاکبرمجیدیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20161008Purpose: This article analyzes and critiques the position and application of cognitive approaches in information science. It also introduces new horizons of cognitive research in information science. <br />Method: this research is descriptive and based on review-analytical type. For review and analyses of topic have been used scientific resources.<br />Findings: cognitive approach has been effective on research flow and resolve problems of information science. Compared with others areas, Information retrieval widely has influenced by cognitive approach. Despite advantages and effective results of classical cognitive approach have in information research, but were met with criticisms. These criticisms resulted in emergence of social-cognitive approach in information science. In this approach, context and social conditions of user is important in interaction with information system. <br />Conclusion: information science needs integrated theoretical frameworks in order to be able used together social and also cognitive approach elements to resolve their research problems. Cognitive approach can be used for study of concepts and multiple processes that are crucial in information dissemination, distribution and transmission. It is also important that the use of cognitive approach spread to others areas of information science and expand the scope of multidimensional studies.<br />Keywords: cognitive science, information science, social-cognitive approach, context, information retrieval, information seeking, knowledge organization.هدف : مقاله حاضر به تحلیل و نقد جایگاه و کاربرد رویکردهای شناختی در علوم اطلاعات میپردازد. همچنین افقهای جدیدی برای انجام پژوهش شناختی در علوم اطلاعات معرفی میکند. <br />روش: این پژوهش توصیفی و از نوع مروری- تحلیلی است. از منابع علمی برای بررسی و تحلیل موضوع استفاده شده است. <br />یافتهها: رویکرد شناختی بر جریان تحقیقات و حل مسائل علوم اطلاعات موثر بوده است. حوزه بازیابی اطلاعات نسبت به سایر حوزهها به نحو گسترده از رویکرد شناختی تاثیر پذیرفته است. علیرغم مزایا و نتایج موثری که رویکرد شناختی کلاسیک در پژوهشهای اطلاعات داشت، ولی با انتقاداتی روبرو شد. این انتقادات به ظهور رویکرد شناختی- اجتماعی در علوم اطلاعات منجر شد. در این رویکرد بافت و شرایط اجتماعی کاربر در تعامل با سیستم اطلاعاتی اهمیت یافت. <br />نتیجهگیری: علوم اطلاعات نیازمند چهارچوب های نظری یکپارچه است که بتواند عناصر رویکرد اجتماعی و نیز شناختی را باهم در جهت حل مسائل تحقیق خود بکار گیرد. رویکرد شناختی می تواند برای مطالعه مفاهیم و فرایندهای متعددی که در توزیع اطلاعات، پخش و انتقال آن حیاتی هستند، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مهم است که استفاده از علوم شناختی به حوزههای دیگر علوم اطلاعات گسترش یابد و دامنه مطالعات چند بعدی توسعه یابد.<br />کلیدواژه ها: علوم شناختی، علوم اطلاعات، بازیابی اطلاعات، رویکرد شناختی- اجتماعی، بافت، بازیابی اطلاعات، جستجوی اطلاعات، سازماندهی دانش.https://stim.qom.ac.ir/article_836_080fd5859d225623c1baa73e836f75e5.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582420170219Personal knowledge management paradigm model public librariansمدل پارادایم نظری مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانههای عمومی578283710.22091/stim.2017.837FAاورانوستاجالدینیدانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0003-1963-2015یوسفاسفندیارپورنهاد کتابخانههای عمومی کشور- استان کرمانعلیسادات موسویدانشگاه علوم پزشکی کرمانJournal Article20161004Aim: The aim of this study is to provide the personal knowledge management paradigm for information science specialists and knowledge of public library of Kerman.<br />Methodology: The present study is qualitative and has been conducted using Grounded Theory Technique. The population of the study includes all experts of Knowledge and Information Science at public libraries in the Kerman province. To sample the data, the snowball sampling technique was used. The instrument of the study involves in-depth interviews and the process of interviewing continued till the data reached the level of theoretical saturation. The data obtained from the interviews were codded and analyzed. <br />Findings: The findings suggest that analyzing the code obtained from interviews with Ali, phenomena, terms and conditions, strategies and consequences of public librarians Kerman personal knowledge and relationship between axis and sub-categories resulting extract this resulted in the discovery that the main issue was the personal knowledge management<br />Results: The success of the librarians for managing their personal knowledge is reliant on outsourcing the available knowledge on their mind. Therefore, knowledge sharing as an activity for circulating and transferring knowledge from one person to a group and organization is a fundamental factor in achieving the purposes and bridging the organizational gap. So public libraries have a duty to promote a culture of knowledge sharing personal, implementation of reward and encouragement, building confidence and knowledge of information between experts in this regard, be diligent at work.هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایم نظری مدیریت دانش شخصی متخصصین علم اطلاعات و دانششناسی کتابخانههای عمومی استان کرمان است.<br />روششناسی: روش انجام پژوهش حاضر کیفی است و با استفاده از نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه متخصصین علم اطلاعات و دانششناسی کتابخانههای عمومی استان کرمان بوده و برای نمونهگیری از روش گلوله برفی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه عمیق میباشد. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش حاضر از روش ارزیابی لینکولن و گوبا استفاده گردید و دادههای حاصل از مصاحبهها پس از گردآوری، رمزگذاری و تجزیهوتحلیل شدهاند.<br />یافتهها: یافته های این پژهوش حاکی از آن است که از تجزیه و تحلیل کدهای حاصله از مصاحبهها شرایط علی، پدیده، زمینهها و شرایط، راهبردها و پیامدهای مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانههای عمومی کرمان و رابطه بین محورها و مقولههای فرعی حاصله استخراج میشود که این امر منتج به کشف مقوله اصلی یعنی مدیریت دانش شخصی گردید. <br />نتیجهگیری: بدون شک موفقیت متخصصین علم اطلاعات ودانششناسی برای مدیریت دانش شخصی خود درگرو برونسپاری دانش موجود در ذهن آنهاست. عواملی که بر مدیریت دانش شخصی در کتابخانههای عمومی مؤثرند و برای مدیریت دانش شخصی ضروری هستند دانستن مکان دانش، دانستن طرز دسترسی به دانش، دسترسی به اطلاعات مرتبط و مناسب، تلخیص و آمادهسازی دانش با توجه به بسترهای شغلی، اطلاعات عملیاتی – کاربردی و تصمیمات مبتنی بر دانش متخصصین علم اطلاعات ودانش شناسی این کتابخانههاست.https://stim.qom.ac.ir/article_837_582cda5b70254a5d428e40320c0224f5.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582420170219A survey on the compatibility rate of Cataloguing in Publication (CIP) catalog cards of National Library and Archive of the Islamic Republic of Iran with Anglo-American Cataloguing Rulesبررسی میزان انطباق فهرستبرگههای فیپای سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران با قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن8310277110.22091/stim.2017.771FAسمیهعلمدارکارمند نهاد کتابخانه های عمومیJournal Article20160227A survey on the compatibility rate of Cataloguing in Publication (CIP) catalog cards of National Library and Archive of the Islamic Republic of Iran with Anglo-American Cataloguing Rules <br /> <br />Purpose: The purpose of the present research is to survey the compatibility rate of Cataloguing in Publication (CIP) catalog cards of National Library and Archive of the Islamic Republic of Iran (NLAI) with Anglo-American Cataloguing Rules (AACR2). <br />Methodology: research is a survey of content analysis type and two researcher-made questionnaires have been employed to gather data. Data analysis has been performed using descriptive statistics such as frequency and percentage. <br />Results: data analysis indicated that the average compatibility rate of the descriptive part of CIP catalog cards with AACR2 was 87.12% without consulting the related books and 77.91% with consulting the books. <br />Conclusion: NLAI thus can be considered as to some extent successful in implementing CIP objectives, and the quality of its catalog cards can be described as desirable. <br />Keywords: Cataloging in Publication data, Anglo-American Cataloguing Rules, National Library and Archive of the Islamic Republic of Iranبررسی میزان انطباق فهرستبرگههای فیپای سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران با قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن<br /> <br /><br /> <br />چکیده<br /> <br />هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انطباق فهرستبرگههای فیپای سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران با قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن انجام شده است.<br /> <br />روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی از نوع تحلیل محتواست و برای گردآوری دادهها از دو سیاههوارسی محققساخته که بر اساس دومین سطح توصیف قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن تهیه شدهاند استفاده شده است.<br /> <br />یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که به طور متوسّط میزان مطابقت فهرستتوصیفی فهرستبرگههای فیپا با قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن بدون مراجعه به اصل کتاب 12/87% و با مراجعه به اصل کتاب 91/77% است. <br /> <br />نتیجهگیری: وضعیت فهرستنویسی توصیفی فهرستبرگههای فیپای کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران در انطباق با قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن در سطح مطلوبی ارزیابی میشود و کتابخانۀ ملّی در تحقق اهداف فیپا تقریباً موفق بوده است. <br /> <br />کلیدواژهها: فهرستبرگههای فیپا، سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران، قواعد فهرستنویسی انگلوامریکنhttps://stim.qom.ac.ir/article_771_4501565a78b557b0d2bb614e7f23a85d.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582420170219The most common errors in English abstracts in MA theses: The case of Knowledge and Information Scienceاشتباهات رایج چکیدههای انگلیسی در پایان نامه ها: رشته علم اطلاعات و دانششناسی10312677310.22091/stim.2017.773FAالهامفراهانیدانشگاه اراکمهریفیروز علیزادهپژوهشکده علوم شناختی تهرانسمیهپناهیدانشگاه قمJournal Article20160601Purpose: This study attempted to compare the Persian and English abstracts in MA theses and to provide a model for determining the accuracy of the abstract translations in MA theses in Knowledge and Information Science (KIS).<br /><br />Methodology: The sample included 127 abstracts of MA theses in KIS from four Iranian state universities (University of Tehran, Shahid Chamran University, Ferdowsi University, and University of Qom).The scoring model adopted is based on Bacha (2001), emerging from Jacobs et al. (1981) ESL Composition Profile, which consists of five categories: Content, organization, language use, vocabulary, and mechanics. The abstracts compiled were scored in line with the scale above, showing a high inter-rater reliability (%90.7). <br /><br /> Findings: The analyses reported scores in the following order for content (%65/23), organization (% 28/15), language use (%10/14), mechanics (%92/3), and vocabulary (%8/13). The total grade of the abstracts investigated in this study is (%70/75).<br /><br />Results: The findings indicate that translation of the English abstracts of MA theses in KIS is at the intermediate level. The content of the abstracts are acceptable; however, other aspects of the abstracts need due consideration.هدف: پژوهش حاضر درصدد ارزیابی ترجمه ی آکادمیک چکیده فارسی به انگلیسی و ارائه ی مدلی برای چگونگی تعیین سطح ترجمه در پژوهش های محققان است.<br />روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام گرفته است. جهت ارزیابی نوشتار از نمرهدهی تحلیلی باچا-ژاکوب شامل پنج جزء محتوا، سازماندهی، دستور زبان، کاربرد واژگان و علائم سجاوندی بهره برده شد. 127 نمونه چکیده پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در چهار دانشگاه دولتی (تهران، فردوسی مشهد، شهیدچمران اهواز و قم) مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 7/90% بدست آمد.<br />یافتهها: بالاترین نمره کسب شده در چکیده های انگلیسی به ترتیب برای بخش محتوا (65/23%)، سازماندهی (28/15%)، دستور زبان (10/14% )، علائم سجاوندی (92/3% ) و کاربرد واژگان (8/13%) گزارش شد. نمره نهایی چکیده های انگلیسی این پژوهش ، 75/70% بدست آمد.<br />نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، حاکی از آن است که سطح نوشتار چکیده انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در جایگاه متوسط قرار دارد. درواقع غالب "محتوای" چکیده ها قابل فهم برای عامه است اما بخش های دیگر احتیاج به توجه بیشتری دارند.https://stim.qom.ac.ir/article_773_6b4f749d0ebf06aef1efc5ad1d375c74.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582420170219Survey the ability level of Public Libraries Foundation staff in Isfahan in using Web 2.0 applicationبررسی میزان توانمندی کارکنان کتابخانههای تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی استان اصفهان در به کارگیری ابزارهای وب 2.012714983810.22091/stim.2017.838FAعاصفهعاصمیدانشگاه اصفهاننرگساورعیدانشگاه فردوسی0000-0001-5629-7016زهرارجایی خوزانیدانشگاه اصفهانJournal Article20161102Objective: surveying the ability level of Public Libraries Foundation staff in Isfahan in using Web 2.0 application.<br />Methodology: This research is descriptive- survey method. A questionnaire developed by the researcher was used to collect data. To test the variables was used one sample, T-test, Scheffe, and analysis of variance Statistics.<br />Results: The results showed that the ability of librarians and administrators is less than average to using exchange or share information tools, manage and organize information, dissemination and retrieval of information, and Web 2.0 reference application, and the highest ability per field is to use in order social networks, directories, search engines, and the Ask a Librarian. As well as between female and mail staff is not deference in ability. Between staff with Librarianship education and etc is deference in ability. The ability of staff with more than 20 years of Work Experience is less than staff with work experience less than 5 years, between 5-15 years. The ability of city officials is more than Chief and librarians.<br />Originality/ value: with changing user expectations, public libraries staff, has a great role in meeting the needs of their actual and potential users and with use of Web 2.0 can have been a very important role in development and promotion library services to consumers.پژوهش حاضر میزان توانمندی کارکنان کتابخانههای تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی استان اصفهان در بکارگیری ابزارهای وب 2.0 را بررسی میکند.<br /> پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته است. برای آزمودن متغیرها از آزمونهای استیودنت تک نمونهای، T مستقل، آزمون تعقیبی شفه، و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. <br />نتایج پژوهش نشان داد که میزان توانمندی کتابداران و مدیران در به کارگیری ابزارهای تبادل یا اشتراک اطلاعات، مدیریت و سازماندهی اطلاعات، اشاعه و بازیابی اطلاعات، و ابزارهای مرجع وب 2.0 کمتر از حد متوسط است و بیشترین توانمندی در هر زمینه به ترتیب در به کارگیری شبکههای اجتماعی، راهنماهای موضوعی، موتورهای کاوش، و سیستم از کتابدار بپرس است. همچنین نتایج نشان داد بین نیروی انسانی با جنسیت زن و مرد از نظر توانمندی تفاوت معناداری وجود ندارد و بین دو گروه از کارکنان با تحصیلات کتابداری و غیر کتابداری از نظر توانمندی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین میزان توانمندی کارکنان دارای تحصیلات کارشناسی از کاردانی بیشتر است. توانمندی کارکنان با سابقه کاری بیشتر از 20 سال از نیروی انسانی با سابقه کاری کمتر از 5 سال، بین 5-15 سال کمتر است. میزان توانمندی مسئولان شهرستان از مسئول کتابخانه و کتابداران بیشتر است.https://stim.qom.ac.ir/article_838_f36662900e86d419f246eef0f5833d7b.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582420170219Survey on the job satisfaction of librarians of National library and Archive of IR. Iranبررسی میزان رضایت شغلی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران15116983910.22091/stim.2017.839FAزهرهمیرحسینیعضو هیات علمی،دانشگاه آزاد اسلامی، شاخه تهران شمان0000-0002-8469-8543آزادهفتاحیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی0000-0002-8469-8543Journal Article20160829Purpose: The aim of this research is to determine the job satisfaction of the librarians of National Library and Archive Organization of Iran.<br />Methodology: The research method is analytical survey and the data is gathered through a questionnaire. It is analyzed by SPSS. The statistical population includes 194 librarians of National Library who are working in different departments of the library. The questionnaire is based on 6 dimensions of Minnesota job satisfaction questionnaire through 27 variables.<br />Findings: According to research findings, the job satisfaction variables showed resources and welfare facilities, the behavior of senior managers, management policies is lower than the average. But self-fulfillment, job stability and the nature of the librarianship has an average rate, and the social aspect of work organization and interrelationships are higher than the average.<br />Conclusion: The results showed that there are not a significant difference between job satisfaction and the field of study. Also the rate of satisfaction of those with more experience in work is very low, but those who have higher education are more satisfied. On the whole dissatisfaction of the librarians of National Library of Iran is expressed in most job dimensions. So, management should consider the job condition improvement for the librarians and makes new decisions in this respect. <br />Key words: National Library and Archive of IR. Iran, Job satisfaction, Librarians, National Library of Iranهدف: تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان رضایت شغلی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در نیمه دوم سال 1393انجام شده است.<br />روش شناسی: روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بوده و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده و با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 194 نفر کتابداران کتابخانه ملی شاغل در بخشهای مختلف کتابخانه می باشد. پرسشنامه براساس شش بعد رضایت شغلی مینه سوتا در 27 متغیر طراحی شد.<br />یافته ها : بر اساس یافته های پژوهش ،میانگین رضایت شغلی کتابداران کتابخانه ملی از حد متوسط پایینتر است. میزان رضایتمندی در متغیرهای دیگری چون امکانات مادی و رفاهی ، رفتار مدیران ارشد و سیاستهای مدیریتی ، پایینتر از حد متوسط وخود شکوفایی ، ثبات شغلی و ماهیت شغل کتابداری در حد متوسط و وجهه اجتماعی سازمان و روابط متقابل کاری (روابط با همکاران) در حد بالاتر از متوسط بدست آمد.<br />نتیجه گیری:به طور کلی ، نارضایتی شغلی کتابداران کتابخانه ملی در بیشتر ابعاد رضایت شغلی بیان شده است و این لزوم توجه به بهبود شرایط کاری کتابداران و اتخاذ تصمیمات جدیدی را از طرف مدیریت نشان میدهد.<br />کلید واژه ها: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، رضایت شغلی، کتابداران ، کتابخانه ملی ایرانhttps://stim.qom.ac.ir/article_839_373635485e44596b246eda5dd4dbf62b.pdf