دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582120160521Libraries and Librarians in the MOOC ageکتابخانه ها و کتابداران در عصر موک113265510.22091/stim.2016.655FAمریمصراف زادهعضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران0000-0003-4148-5406Journal Article20150720There are huge ways of learning through the internet, from text-based tutorials to podcasts, vidcasts, etc. MOOC (Massive Open Online Course) is a recent phenomenon in online learning. It has been very popular since 2012 as MOOC offers a complete course based on academic pedagogy. It is free and is available to people around the world. Enrolling in MOOC does not need any prerequisite. Many papers have discussed the role of libraries and librarians in MOOC. They suggest that there are many opportunities in MOOC for libraries and librarians to extend their role beyond providing information resources and becoming educators. The literature suggests that copyright clearance and teaching information literacy are potential roles for librarians. Library and information professionals are encourages to enroll in MOOC courses to extend their knowledge and skills and also to learn how it works and to get teaching ideas for their information literacy instruction. <br />In this paper the history of MOOC and how it works, its structure; challenges and opportunities it offers and the roles of librarians and libraries in MOOC have been discussed.<strong><em>چکیده</em></strong> <br />در دنیای اینترنت، موک به دلیل رایگان بودن و ساختار آموزشی اش که کاملا منطبق با آموزش واقعی دانشگاهی است یکی از فراگیرترین روشهای یادگیری آنلاین در چهار سال اخیر بوده است . پرداختن رسانه ها به موک و ارائه شدن درسهای آن توسط بهترین دانشگاه های دنیا باعث معروفیت موک شده و مقالات بیشماری از جنبه های مختلف به آن پرداخته اند. حوزه کتابداری نیز از همان ابتدای مطرح شدن موک به آن واکنش نشان داده است. نویسندگان به نقشی که کتابخانه ها و کتابداران می توانند در موک داشته باشند و به خدمات متقابل موک و کتابداری پرداخته و گاه نیز، کتابداران تجربه های عملی خود از همکاری با موک ها را به اشتراک گذاشته اند. موک فرصت مغتنمی برای کتابداران و کتابخانه هاست تا نقش های آموزشی خود را گسترش داده و از آگاهی ها و مهارت های خود در مسائل حق مؤلف و آموزش سواد اطلاعاتی در این بستر جدید نیز استفاده کنند. <br />این مقاله مروری دارد بر مقالاتی که به موضوع موک و کتابداری پرداخته اند. ابتدا با موک و تاریخچه و روش کار و مسائل مرتبط با آن آشنا می شویم و سپس نقش و جایگاه کتابخانه ها و کتابداران در موک تبیین می شود.دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582120160521Evaluation of faculty members of higher education institutions of blended E-learning systemبررسی نگرش اعضای هیات علمی مؤسسات آموزش عالی به نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی (مطالعهی موردی)335565610.22091/stim.2016.656FAسمیهنظری زاده دهکردیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی، دانشگاه یزدمیثمباباییمدیر گروه مدیریت دانشگاه پیام نور فارسانorcid /0000-0002-002سعیدسعیدا اردکانیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد،مدیریت وحسابداری، دانشگاه یزدJournal Article20151223<strong>Purpose:</strong> Accordingly, the present study aims at assessing the e-readiness and attitudes of university faculty members and invitees from Payam-Noor universities of Chaharmahal and Bakhtiari Province (Shahrekord and Farsan) towards teaching methods of Blended E-learning. <br /><strong>Methodology:</strong> All the faculties of universities were studied through a census in 2012. In addition, two questionnaires were used to collect data. Data were analyzed in the software SPSSv.19 in order to compute descriptive and inferential statistics. <br /><strong> Findings:</strong> The study revealed two university academic excellence in both manpower and use of information technologies are afforded the privilege 0.19 and 0.15. The Findings of computer and technical skills very satisfying in a way, in this study, with an average value of this variable is 3/50. <br /><strong>Conclusion:</strong>in the attitude towards the establishment of the approach, its opposition to 60% to 21% as compared to the system were agreed. Statistical analysis, no significant differences in age, gender and teaching experience showed how attitudes toward e-learning methods combined.<strong>هدف:</strong> مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان آمادگی الکترونیکی و سنجش نگرش اعضای هیأت علمی و اساتید مدعو دانشگاههای پیامنور استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد و فارسان) نسبت به استقرار این نظام انجام گرفته است. <br /><strong>روش: </strong>به منظور جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه استفاده گردید و آنگاه دادهها با استفاده از آزمونهای آماری (α کرونباخ، آزمونهای توصیفی مشاهدات، student-t، آزمون رگرسیون ، ANOVA) در نرمافزارSPSS19، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. <br /><strong>یافتهها: </strong>با بررسی امتیازات دانشگاهها مشخص گردید دو دانشگاه در دو بعد نیروی انسانی و استفاده از فنآوری اطلاعات از امتیازهای 19/0 و 15/0 برخوردار هستند. یافتههای حاصل از بررسی مهارتهای فنی و رایانهای بسیار رضایتبخش بوده به طوریکه، در این بررسی مقدار این متغیر با میانگین 50/3 میباشد. <br /><strong>نتیجه گیری: </strong>در بررسی نگرش نسبت به استقرار نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، 60 درصد مخالفت خود را و 21 درصد موافقت خود را نسبت به این نظام اعلام نمودند. همچنین تحلیل آماری، تفاوت معناداری از نظر سن، جنسیت و سابقه تدریس با نحوه نگرش نسبت به شیوه یادگیری الکترونیکی ترکیبی، نشان نداد. <br /> دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582120160521An Investigation into the relation between free reading and educational achievements among psychology students at Ferdowsi University of Mashhadواکاوی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد577565710.22091/stim.2016.657FAنعیمهظریف قاسمیانکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مدرس، کارشناس پژوهشی و مسئول مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر شهر مشهدJournal Article20151123<strong>Purpose:</strong> “open study” is an approach which could help a lot of people, students in particular, to obtain deeper understanding of concepts and events. This research tries to analyze the effects of open study on the educational success of psychology students at Ferdowsi University, so as to find this community’s ideas on open study and the impact of such study on their educational success. <br /><strong>Method:</strong> this is an “applied research” conducted in the form of survey, based on Cochrane Formula with 128 undergraduate psychology students as its sample. Survey’s data were collected through a researcher-made questionnaire, in which the questions were extracted based on content analysis of psychology literature. The validity and reliability of the measuring tool were respectively confirmed by a number of teachers as well as experts, and Cronbach’s Alpha of 0.83 for the whole questionnaire. <br /><strong>Findings:</strong> open study is influential in students’ success in Farsi theoretical lessons, but it has no impact on the outcome of courses like foreign languages. All the students, whether having open study or not, unanimously believe that it has a positive influence on the students’ educational success. There’s no meaningful relation between open study and students’ educational success. <br /><strong>Conclusion:</strong> the findings of this research show that most of students commonly believe that open study has positive effect on their educational success, and generally, this kind of studying could enhance their scientific growth and prove useful in their educational success. <br /> <strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، به منظور آگاهی از نظرات این قشر جامعه و بررسی نقش مطالعه آزاد بر موفقیت تحصیلی آنها است. <br /><strong>روش:</strong> این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی، براساس فرمول کوکران با 128 نفر آزمودنی (دانشجوی دوره کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شد. دادههای پژوهش، از طریق پرسشنامهای محققساخته گردآوری شد. گویههای پرسشنامه نیز برپایه تحلیل متون تخصصی استخراج شد. روایی ابزار سنجش توسط چند تن از متخصصان، و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه (83/0) تایید شد. <br /><strong>یافته ها:</strong> مطالعه آزاد در موفقیت تحصیلی دانشجویان در دروس نظری به زبان فارسی مؤثر است، ولی در نتیجه امتحانی دروسی مانند زبان خارجه نقشی ندارد. بین نظرات دانشجویانی که مطالعات آزاد دارند و آنهایی که ندارند، در مورد اینکه مطالعه آزاد در موفقیت تحصیلی دانشجویان مؤثر است تفاوت وجود ندارد. بین مطالعه آزاد و موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این پژوهش نشان میدهد، اکثریت دانشجویان معتقدند که مطالعه آزاد نقش مثبتی بر موفقیت تحصیلی آنها دارد و به طور کلی اثرات ناشی از مطالعه آزاد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در رﺷﺪ علمی و موفقیت تحصیلی آنها ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ. <br /> دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582120160521Recall and precision in the field of knowledge and information science in Persian article data bases and surveying overlap of themضریب دقت و بازیافت پایگاه مقالات فارسی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و تعیین همپوشانی بین آنها779865410.22091/stim.2016.654FAنازیلارحیم پوردانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قممهدیمحمدیاستادیار، عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم0000-0002-6880-7455Journal Article20160102<strong>Purpose:</strong> The present study purpose is surveying the Recall and Precision and overlap in the databases such as Noormags, Magiran and Sid on the field ofknowledge and information science <br /><strong>Approach (Method</strong><strong>):</strong> The research has been done as applied and survey approach. In order to surveying the amount of recall and precision and overlap in databases, the number 15 keywords was selected by consultation with professors. The keywords were searched in all three databases simultaneously. The first 10 results were retrieved at each database, their recall, precision and overlap calculated by the formula. <br /><strong>Finding:</strong> The result of research showed that Noormas with the %48 recall has the most amount of recall. Then, Sid and Magiran have respectively the %33 and %32 recall and have ranked the second and third. In terms of precision, Noormags with the %79 has the most amount of precision. Also, the result showed that Noormags with the %10 overlap in title and %72 overlap in information resources has the most amount of overlap with other databases. <br /><strong>Conclusion:</strong>The Noormags has a better performance in terms of recall and precision than other databases. This data bases have high overlap with other databases in terms of information resources. So, Noormags is the most appropriate database for all users in the field of knowledge and information science. <br /> <strong>هدف:</strong> تعیین میزان بازیافت، دقت و همپوشانی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، مگایران و اس. آی. دی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی است. <br /><strong>روش:</strong> پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. 15 کلیدواژه تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی با مشورت صاحب نظران حوزه انتخاب شده و در سه پایگاه جستجو شدند. 10 نتیجه اول بازیابی شده در هر پایگاه، بررسی و میزان بازیافت ودقت و همپوشانی آنها محاسبه شد. سپس فرضیههای پژوهش با آزمون مجذور کا بررسی شد. <br /><strong>یافته ها:</strong> پایگاه نورمگز با میزان بازیافت 48% و دقت 79% بیشترین بازیافت و دقت را داشته است و با همپوشانی عنوانی 10% و همپوشانی منابع اطلاعاتی 76% با سایر پایگاه ها، بیشترین میزان همپوشانی را دارد. آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که اختلاف معناداری بین میزان بازیافت، دقت و همپوشانی منابع اطلاعاتی در پایگاه های مورد مطالعه وجود دارد. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong>پایگاه اطلاعاتی نورمگز از لحاظ بازیافت و دقت بهترین عملکرد را نسبت به دو پایگاه دیگر داشته است و همپوشانی بالایی با دو پایگاه دیگر دارد و به نظر میرسد مناسبترین پایگاه برای تمامی کاربران در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی است. <br /> دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582120160521Construct and validate a questionnaire Social Position Knowledge and Information Science professionساخت و اعتباریابی پرسشنامه جایگاه اجتماعی حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی9912265810.22091/stim.2016.658FAفریدهکعب عمیردانشگاه شهید چمران اهوازغلامرضاحیدریدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150819<strong>Purpose:</strong> Any profession or occupation specific social position in society, and to assess its position, continued and survival profession or occupation guarantees. Sothe main purpose of this research was to construct and validate a questionnaire for measuring social status of Knowledge and Information Science profession. <strong> </strong> <br /><strong> Methodology:</strong> This is an applied survey research. The face validity and construct validity were used to validate questionnaire. Reliability was reviewed by internal consistency coefficient. The population of the study consists total number of the Librarians working in Ahwaz libraries (academic, special, and public) was 250 by census. <br /><strong>Necessity & Innovation:</strong> in this research,construct and validate a questionnaire social status of the Knowledge and Information have been with a comprehensive overview toward the social variables effective. <br /><strong>Findings:</strong> The results of factor analysis show the affect on the social status of 55 items, 42 items in total correlation which led to categorizing 9 factors were acceptable. Findings showed that 9 factors influence the social status of librarians; the intensity of the influence of factors from the highest to the lowest are respectively as: economic factor, standard factor, expertise factor, personality factor, educational factor, information technology factor, contact factor, cultural factor, and organizational factor. Results of internal consistency (Cranach’s alpha) showed that a questionnaire social status possessed suitable reliability coefficients. <br /><strong>Conclusion:</strong>results of this research showed that questionnaire social status had satisfactory reliability and validity coefficients and is considered a suitable tool for measuring social status in future research.<strong> </strong> <br /><strong> </strong><strong>هدف:</strong> هر حرفه یا شغل، جایگاه اجتماعی خاصی در جامعه دارد و سنجش آن، بقا و تداوم حرفه یا شغل را تضمین میکند. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه های جهت سنجش جایگاه اجتماعی حرفه علم اطلاعات و دانششناسی است. <br /><strong>روش شناسی</strong><strong>:</strong> روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شد. جامعه پژوهش حاضر، کل کتابداران شاغل در کتابخانههای شهر اهواز (کتابخانههای دانشگاهی، تخصصی، و عمومی)، به صورت سرشماری (250 نفر) است. <br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها نشان داد که از 55 گویه اثرگذار بر جایگاه اجتماعی، 42 گویه با کل آزمون همبستگی داشته که منجر به ایجاد 9 عامل اثرگذار بر جایگاه اجتماعی شد. شدت اثرگذاری آنها به ترتیب، از زیاد به کم عبارتند از: عامل اقتصادی، عامل استاندارد، عامل تخصصی، عامل فردی، عامل آموزشی، عامل فناوری اطلاعات، عامل تعامل، عامل فرهنگی، و عامل سازمانی. نتایج پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامه جایگاه اجتماعی با ضرایب روایی و پایایی رضایتبخش، ابزاری مناسب برای سنجش جایگاه اجتماعی در پژوهشهای بعدی است. <br />ضرورت و نوآوری: در این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه جایگاه اجتماعی با نگاه جامع نسبت به متغیرهای اثرگذار بر جایگاه اجتماعی در متون معتبر صورت گرفته است. <br /> دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582120160521Surveying the motivation of state universities' personnel of Isfahan based on Mcclelland three needs theoryبررسی میزان انگیزش کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه گانه مک کللند12314065910.22091/stim.2016.659FAاحمدشعبانیدانشگاه اصفهاننیرهمرادیان نژادسازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهانرسولسعادتپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0003-2755-6765سعیدرجایی پوردانشگاه اصفهانJournal Article20151122<strong>Purpose</strong><strong>: </strong>The research aimed to investigate the motivation of personnel of the state universities' libraries of Isfahan based on Mcclelland three needs theory. <br /><strong>Methods</strong><strong>: </strong>The research method was descriptive survey study and aresearcher – made questionnairewasutilized. The population consisted of 164 personnel of the state universities' libraries of Isfahan (managers, officials, librarians) including the University of Isfahan, Isfahan University of Medical Sciences, and Isfahan University of Technology. The validity of the questionnaire was measured in content and the reliability by using Cronbach's Alpha estimated at 0. 91. Random stratified sampling method was used. For analyzing the data SPSS18 and at descriptive statistics level (mean and standard deviation) and at inferential statistics (Single – sample – test) were used. <br /><strong>Results:</strong>The research findings regarding to t-test (Sig<strong>Conclusion</strong><strong>: </strong>The motivation of personnel including motivation to succeed, motivation to power, and motivation to belonging, in the state universities' libraries of Isfahan is in a good condition in personnel's view.<strong>هدف:</strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان انگیزش کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سهگانه مککللند انجام شد. <br /><strong>روش بررسی:</strong>در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. برای نیل به اهداف تحقیق ازیک پرسشنامه محقق ساخته جهت تعیین میزان انگیزش کارکنان کتابخانههای دانشگاه دولتی شهر اصفهان استفاده گردید. جامعه آماری، کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (مدیران، مسئولان و کتابداران) شامل دانشگاههای اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، و صنعتی اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بوده که تعداد آنها 164 نفر است. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18 در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار، و در سطح آمار استنباطی از t تک متغیره، و آزمون t<sup>2</sup> هتلینگ استفاده شد. <br /><strong>یافتهها:</strong>با توجه به نتایج آزمون t تک متغیره (Sig2 هتلینگ (Sig<strong>نتیجهگیری:</strong>میزان انگیزش کارکنان بر اساس مولفههای کسب پیشرفت، کسب قدرت، و پیوند جویی و ارتباط با دیگران در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان از دید کارکنان در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد. <br /> دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66582120160521The relationship between personality characteristics and job performance among librarians of shahid Chamran University and medical Science University of Jondishapoor of Ahwazرابطه ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز14115766010.22091/stim.2016.660FAابوالفضلاسدنیادانشگاه اصفهانپیمانجلیل پوردانشگاه چمران اهوازوحیداحمدیدانشگاه چمران اهوازمهدیبریاجیدانشگاه چمران اهوازJournal Article20151013<strong>Purpose</strong>: This study Targets the relationship between personality characteristics and job performance in the Shahid Chamran University and medical Science university of Jondishapoor of Ahwaz librarians. <br /><strong>Methodology</strong>: The present study is a survey and descriptive one. To collect data Questionnaires from five major NEO-FFI personality and job performance Factors were used. The participants consisted of all the Shahid Chamran University librarians and medical Science university of Jondishapoor Librarians of Ahwaz in 2015. To analyze the data descriptive statistics such as mean, standard deviation and frequency analysis of t two independent groups, Pearson's correlation and stepwise regression were used. <br /><strong>Findings</strong>: Findings revealed that there is a direct relationship between job performance and of conscience (r=0/58, P=0/01) and job performance, and extroversion (r=0/24, P=0/05). The results of t-test showed that there is no significant difference between these two universities librarians' job performance. Also, based on regression analysis, moral and psychological Neuroticism variables were strong for casters of job performance that explained 40 percent of variance of it. <br /><strong>Conclusion</strong>: Personality characteristics are strong variables in predicting job performance, this means that libraries have a good personality traits are expected to have better job performance.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. <br /><strong>روش:</strong> پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عامل بزرگ شخصیت NEO-FFI و عملکرد شغلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 بودند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی از جمله میانگین، انحراف استاندارد، درصد و فراوانی و آزمونهای تحلیلی tبرای دو گروه مستقل، همیستگی پیرسون و رگرسسیون گام به گام استفاده شد. <br /><strong>یافته ها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که بین عملکرد شغلی و وجدانی بودن (58/0=r، 01/0=P) و عملکرد شغلی و برونگرایی (24/0=r، 05/0=P) رابطه مثبت مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون t نشان داد که میان عملکرد شغلی کتابداران این دو دانشگاه تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیّرهای وجدانی بودن و روانرنجورخویی پیشبینهای قوی عملکرد شغلی بودند که 40 درصد واریانس عملکرد شغلی را تبیین نمودند. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> ویژگیهای شخصیتی، متغیّرهایی قوی در پیش بینی عملکرد شغلی هستند. به این معنا که کتابدارانی که ویژگیهای شخصیتی مطلوبی دارند انتظار میرود که از عملکرد شغلی بهتری برخوردار باشند. <br />