تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی با نقش میانجی مدیریت دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت اقتصاد حسابداری، دانشگاه پیام نور ، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر مولفه‌های کسب مزیت رقابتی با بررسی نقش میانجی مدیریت دانش بوده است.
روش: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و بر حسب ماهیت و روش انجام از نوع تحقیق توصیفی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کارکنان شرکت بیمه ایران استان آذربایجانشرقی بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی 50 سؤالی بود. پایایی پرسشنامه‌ها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با روش اعتبار محتوا تأیید شد. فرضیات با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و با ارائه مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که بکارگیری فناوری اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی با میانجیگری مدیریت دانش تأثیر دارد. همچنین تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش؛ و تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی؛ و تأثیر مدیریت دانش نیز بر کسب مزیت رقابتی تأیید شدند.
نتیجه‌گیری: بکارگیری ابزارهای نوین فناوری اطلاعات زمینه را برای اجرای بهتر فرآیند مدیریت دانش فراهم کرده و منجر به کسب مزیت رقابتی برای سازمان شده است، به عبارت دیگر فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، دانش جدید را برای کارکنان فراهم ساخته و مدیریت دانش را بهبود داده و ارتقای بهره‌وری شغلی‌ را به دنبال داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of applying information technology on competitive advantage with moderating role of khnowledge management

نویسنده [English]

  • belal panahi
Assistant professor, Department of Management, Economics and accounting, Payame Noor University (PNU), PO BOX 19395-4697, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of information technology on knowledge with moderating role of khnowledge management.
Methodology: The research was applied in terms of purpose and correlational in terms of methodology. The statistical populations were employees of Iran insurance company in east azeabaijan province. The data gathering tool was a 50 item questionnaire, the reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha and their validity was confirmed by content validity method. The hypotheses were analyzed by using LISREL software and structural Equations model.
Findinds: According to the obtained results, applying Information Technology has a significant effect on the Competitive Advantage with moderating role of khnowledge management. Also, the applying Information Technology has a significant effect on the Knowledge Management; the applying Information Technology has a significant effect on the Competitive Advantage; the Knowledge Management has a significant effect on the Competitive Advantage.
Cconclusions: applying the modern tools of Information Technology Provides the ground for a better implementation of knowledge management process and led to competitive advantage for the organization. In other words, providing Information Technology infrastructures provides new knowledge for Employees and improves knowledge management and led to improve job productivity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Information Technology
  • Competitive Advantage
اصنافی، الف، و حمیدی، ع(1386). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش با تاکید برنقش کتابخانه­های مجازی. تهران: مرکزاطلاعات و مدارک علمی ایران.
الوانی، م(1387). مدیریت عمومی. تهران: انتشارات نی.
پناهی، ب (1393). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. تهران: نشر انتخاب.
پناهی، ب.، ویسه، م. و تابان، م(1396). سیستم‌های اطلاعاتی در عصر مجازی. تهران: انتشارات دارالفنون.
تارخ، م.، میرزایی، ر.، و الوندی، ن (1390). بررسی نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در پیاده سازی اثربخش سیستم­های مدیریت دانش با استفاده از تکنیک تحلیل شکاف (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو) نشریهبین­المللیمهندسی صنایعومدیریتتولید، 22(4)، 406-417.
تقی‌زاده، الف (1385). بررسیتأثیرسیستمفناوریاطلاعاتبراثربخشیسازمان کتابخانه­ها،موزه­هاومرکزاسنادآستانقدسرضوی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. دانشکده مدیریت و حسابداری.
جعفری مقدم، س (1382). مستندسازیتجربیاتمدیران(ازدیدگاهمدیریتدانش) تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
خوانساری، ج(1384). راهبردهایبهبودوتنوعدرنظامبانکیکشور: موردکاویبانک کشاورزی، شانزدهمین همایش بانکداری بدون ربا،۸-۹ شهریور، : 191- 236.
رحمانی یوشانلوئی، ع.، ابراهیمی، م.، و سلیمانی ملکان، ح (1390). برنامه­ریزی استراتژیکفناوریاطلاعاتوارتباطات. تهران: انتشارات تولید دانش.
سبحانی، ی.، هنری، ح.، شهلایی، ج.، و احمدی، ع (1392). رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون‌های ورزشی، فصلنامهمدیریت ورزشی، ۵ (۲)، 17- 73.
عالم تبریز، الف.، و محمدرحیمی، ع (1387). مدیریت دانش و برنامه‌ریزی منابع سازمانی. تهران: انتشارات صفار.
مانیان، الف، صارمی، م.، و عرب­سرخی، الف (1387). ارائه مدلی مفهومی جهت سنجش آمادگی سازمان برای هم راستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب وکار (بررسی موردی مرکز تحقیقات مخابرات ایران). فصلنامهعلمیپژوهشیمطالعاتمدیریتفناوری اطلاعات، 1 (1)، 83-104.
نیازآذری، ک.، بهنام فر، ر.، و اندی، ص (1391). تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه فناوریاطلاعاتو ارتباطات در علوم تربیتی،2 (2)، 31-43.  
Abdi1, K., & AmatSenin, A. (2014). Investigating the impact of knowledge management on organizational innovation: conceptual framework. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, Vol 8 (6): 686-691.
Al-Hakim, L., & Hassan, S. (2013) Knowledge management strategies, innovation, and organizational performance: An empirical study of the Iraqi MTS. Journal of Advances in Management Research. 10(1), 58-71.
Ansari, M. Appelbaum, E. Bailey, T. Berg, P. (2012). Knowledge sharing over the network, thin solid film. Proceedings of 2nd International symposium on the manipulation of advanced smart Materials, 517(4) 1512-1514.
Alavi C.W. Leidner, E. (2001). The inseparability of modern knowledge management and computer based Technology. Journal of Knowledge Management, 9 (1), 42- 52.
Centobelli, P., Cerchione, R., & Esposito, E (2018). Aligning enterprise knowledge and knowledge management systems to improve efficiency and effectiveness performance: A three-dimensional Fuzzy-based decision support system. Expert Systems with Applications, 91, 107–126.
Chong, S. C., and Choi, Y. S. (2005), "Critical Factors in the Successful Implementation of Knowledge Management", Journal of Knowledge Management Practice, 5. Retrieved from www.tlainc.com/articl90.htm.
Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9 (3), 101-115.
Davenport, T.H. Delong, D.W. Beers, M.C. (1998). Successful knowledge management projects. Sloan knowledge review, 32(2), 43-57.
Duff, A. (2006). Information society studies. London: Rutledge.
Edwards, J. S. (2009). Business processes and knowledge management, Encyclopedia of Information Science and Technology, Second ed., I, 471-476.
Garavelli, A. Krishnamoorthy, M. Singh, G. and Venkateswaran, J. (2004). Coordination in amultiple producers–distributor supply chain and the value of information. International Journal of Production Economics, 167, 63-73.
Grant, G. & Marca, D. (1996). Designing Groupware. New York: McGrawHill.
Guimaraes, J. C. F. d., Severo, E. A., & Vasconcelos, e. R. M (2018). The influence of entrepreneurial, market, knowledge management orientations on cleaner production and the sustainable competitive advantage. Journal of Cleaner Production, 74 (2018) 1653-1663.
Hill, C. W., & Jones, G. R. (2010). Strategic management theory: An integrated approach (9th Ed.). Mason, OH: South-Western/Cengage Learning.
Heeks, R. (2002). Failure,  success  and  improvisation   of information system  project t in developing  countreis, institute  for  development policy and  management, University  of  Manchester.
Hismanoglu, M. (2011). The integration of information and communication technology into current ELT coursebooks: a critical analysis. Procedia social and behavioral sciences, 15, 37-45.
Leonard, D. (1990).Wellsprings of knowledge: building and sustaining the sources of innovation. Boston, MA: Harvard business school press.
Mardani, A., Nikoosokhan, S., Moradi, M., & Doustar, M (2018). The Relationship between Knowledge Management and Innovation Performance. Journal of High Technology Management Research, 29, 12–26.
Neels, C. J. & Johnson, D. (2010). Information management as an enabler of knowledge management maturity: a sough African perspective.International journal of information management, 30, 57-67.
CAPTCHA Image