سنجش میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مفهوم استناد

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی

2 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مفهوم استناد بود. روش‌: پژوهش به لحاظ هدف کاربردى و از لحاظ گردآوری داده‌ها تحلیلی- پیمایشی بود. برای نیل به اهداف پژوهش، علاوه بر مطالعات نظری و بررسی ادبیات پژوهش، داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته در مورد سنجش میزان آشنایی دانشجویان با مفهوم استناد گردآوری شد. جامعه پژوهش همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 159 نفر بود.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفى و استنباطی انجام شد و نتایج نشان داد که سطح آشنایی دانشجویان با مفاهیم استناد در وضعیت خوب قرار دارد و بین میزان آشنایی دانشجویان بر اساس شاخصه رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد، دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی وضعیت بهتری دارند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بین میزان آشنایی دانشجویان با مصداق‌های استناد بر اساس شاخصه مقطع تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان مقطع دکتری آشنایی بهتری دارند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of familiarity post graduate students with the concept of citation

نویسندگان [English]

  • mehdi Rahmani 1
  • Mohsen Haji Zynolabedini 2

حری، ع.  (۱۳۸۲).  تحلیل استنادی.  در دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی، سرویراستار عباس حری، ج ۱: ۶۲۰-۶۱۶.  تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

رجب‌زاده عصارها، ا. ح. ، نقشینه، ن. ، و صبوری، ع. ‌ا.  (1392).  مطالعه آشنایی پژوهشگران دانشگاه تهران با تعریف‌ها و مصداق‌های سورفتارهای پژوهشی.  تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، (4)47: 75-96

ذاکرصالحی، غ.  (1389).  تقلب علمی: جنبه‌های اجتماعی و حقوقی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

فعلی، س. ، بیگلری، ن. ، و پزشکی راد، غ.  (1391).  نگرش و رفتار دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه سرقت علمی.  پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 17(1): 133-151

عصاره، ف.  (1377).  تحلیل استنادی.  فصلنامه کتاب، 9(3 و 4): 34-48

نخعی، ن. ، و نیک‌پور، ه.  (1384).  بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد فریب‌کاری پژوهشی در تدوین پایان‌نامه و فراوانی نسبی آن.  گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 2(1): 10-17

نورمحمدی، ح.  (1393).  سرقت علمی: مصداق‌های و راهکارها.  کتاب ماه کلیات، 17(5، پیاپی 197): 6-9

 

Elander, J.; Pittam, G.; Lusher, J.; Fox, P.; Payne, N.  (2010). Evaluation of an intervention to help students avoid unintentional plagiarism by improving their authorial identity.  Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(2): 157-171.

Pritchett, S.  (2010). Perception about Plagiarism between Faculty and Undergraduate Students.  Doctoral Dissertation at Alliant International University.

Ramzan, M.; Munir, M.  A.; Siddique, N.; Asif, M.  (2011). Awareness about plagiarism amongst university students in Pakistan.  High Educ.  64 (1): 73-84.

Wilkinson, J.  (2009). Staff and Student Perceptions of Plagiarism and Cheating. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2): 98-105.

Yaziki, A.; Yaziki, S.; Erdem, M.  S. (2011).  Faculty and student perceptions on college cheating: evidence from Turkey.  Educational Studies, 37(2): 221 - 231.

CAPTCHA Image