@article { author = {}, title = {Abstract}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {1-15}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.962}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه مجله}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_962.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_962_8d8f913146eb62f53382c2c21741872d.pdf} } @article { author = {بیگدلی, زاهد and Malekmohammadi, Saeed}, title = {Analysis of bibliographic characteristics and historical trend of publication of Persian articles on reference services and sources}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {1-26}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.1171.1074}, abstract = {AbstractPurpose- This research attempted to investigate bibliographic characteristics and historical trend of publication of Persian articles on reference services and sources.Method- This study is a of a review type which used content analysis method. Phrases and keywords related to reference services and sources were used to search databases and journals in the field of library science. 75 articles were identifies and classified based on the two topics under investigation.Findings- The first article was published in 1976 and then no articles was published until 1992. The decade 2000s with 44 articles is the proliferation era of publishing articles on reference services and sources in Persian. The year 2008 with 10 articles achieved the highest rank. The decade 2010’s witnessed articles on information systems, users, and book reviews.Results- The results will reveal the gap in this regard and can help researchers as the route map to direct research in the field of reference services and sources. The can also increase the quality and quantity of the articles published in this field.}, keywords = {reference services,reference sources,Persian articles,literature review,library services}, title_fa = {تحلیل ویژگی های کتابشناختی و سیر تاریخی نشر مقالات فارسی در زمینه ی خدمات و منابع مرجع}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تاریخی انتشار مقالات فارسی در زمینه‌ی خدمات و منابع مرجع است.روش: این پژوهش مروری است و به روش کتابخانه‌ای و با استفاده از تحلیل محتوا انجام گرفته است. عبارت‌ها و کلیدواژه‌های مرتبط با خدمات و منابع مرجع در مجلات و پایگاه‌های علمی ایران در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی مورد جست‌وجو قرار گرفت. تعداد 75 مقاله شناسایی و بر اساس این دو موضوع تنظیم شدند.یافته‌ها: نخستین مقاله در سال 1355 منتشر شد و سپس تا سال 1371 مقاله‌ای منتشر نشد. دهه‌ی 1380 با انتشار 44 مقاله دوران شکوفایی بزرگ است و مفاهیمی مرتبط با ارزیابی و بازاریابی فرایند و محصولات خدمات مرجع کتابخانه‌ها نیز مطرح می‌گردد. سال 1387 را با 11 مقاله می‌توان سال پربار و سال خدمات دیجیتالی قلمداد نمود. در دهه‌ی نود، توجه به کاربران و نظام‌های اطلاعاتی و نقد کتاب از جایگاه بالاتری برخوردار است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش ضمن نشان دادن نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود، می‌تواند به پی بردن به فرصت‌ها و پر نمودن شکاف‌های موجود در حوزه خدمات و منابع مرجع کمک کند، و همانند نقشه راه پژوهشگران، مؤلفان و ناشران عمل کند.}, keywords_fa = {خدمات مرجع,منابع مرجع,مقالات فارسی,مرور پیشینه,خدمات کتابخانه ای}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_883.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_883_f572889f19af840a2b8b3b7afbedb6c6.pdf} } @article { author = {Golabian Moghadam, Marzieh and Behzadi, Hassan and Rdad, Iraj}, title = {A Survey on the Accordance of the Iranian Public Library Management System (SAMAN) Capabilities with the Librarian's Mental Model}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {27-48}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.1842.1126}, abstract = {Purpose: The main purpose of this research is a survey on the accordance of the Iranian public library management system (SAMAN) capabilities with the librarians’ mental model.Method: This research is functional and the method of the survey is descriptive-analytical approach. Statistical study of this research is All 220 librarians working in public libraries in the province of Khorasan Razavi that use Saman software. Cochran formula was used to determine the sample size and finally 141 was determined as sample and finally 132 questionnaire were gathered. The data collection tool is questionnaire. In order to access the reliability of the data collection tool, Cronbach's alpha coefficient was used and reliability was confirmed.Findings: The findings showed that the accordance of Saman software capabilities with the librarian's mental model is 3/934. In this part, the lowest average (3/8) is related to display capabilities of information. The highest average (4.423) is related to circulation. Results: Results indicated that Saman software capabilities doesn’t have any significant difference with librarians’ mental model according to any of these four characteristics: sex, level of education, field of study, and work experience.}, keywords = {mental model,Librarian,Saman software,public libraries,Library system}, title_fa = {تعیین میزان تطابق قابلیت‏ های سامانه مدیریت کتابخانه‏ های عمومی کشور (سامان) با مدل ذهنی کتابداران}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان تطابق قابلیت‌های نرم‏افزار کتابخانه‏ای سامان (سامانه سامان) با مدل ذهنی کتابداران کتابخانه‌های عمومی است. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا به صورت پیمایشی با رویکرد توصیفی - تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 220 کتابدار شاغل در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی هستند که از سامانه سامان استفاده می‌کنند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‏گیری تصادفی ساده، 141 نفر برآورد شد که 130 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه‌ای محقق ساخته است. سنجش میزان پایایی ابزار گردآوری داده‌ها، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (827/0) مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که میزان تطابق قابلیت‌های سامانه سامان با مدل ذهنی کتابداران (سطح انتظار) 934/3 است. در این بخش کمترین میانگین مربوط به قابلیت‏های صفحه نمایش اطلاعات با میانگین 8/3 است. همچنین بیشترین میانگین مربوط به قابلیت‏های بخش امانت است که میانگین 423/4 را کسب کرده است. نتیجه‌گیری: نتایج آزمون فرضیه‏ها نشان داد بین میزان تطابق قابلیت‌های سامانه سامان با مدل ذهنی کتابداران برحسب هیچ کدام از چهار ویژگی جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه کار تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. در نهایت مشخص شد که قابلیت‏های سامانه سامان تا حد زیادی مطابق با مدل ذهنی کتابداران طراحی شده است.}, keywords_fa = {مدل ذهنی,کتابداران,سامانه سامان,نهاد کتابخانه های عمومی,نرم‏ افزار کتابخانه ای}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_884.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_884_417f449db02d8639c18da0291c2e3ffe.pdf} } @article { author = {حیدری, غلامرضا and قنادی نژاد, فرزانه and چینی پرداز, رحیم}, title = {Identification and analysis of research priorities in knowledge and information science from the viewpoint of faculty and doctoral students in the field}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {49-73}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.1137.1072}, abstract = {Abstract Purpose: The Purpose of this study is identification and categories important research topics in knowledge and information science and measurement of their importance to determine research priorities in the field.Method: This study is of an applied-theoretical type that done by documentary analytic and survey method. The study population consisted of faculty and doctoral students of Knowledge and information science in University of Tehran, kharazmi University, Al-Zahra University, Mashhad Ferdowsi University, Shiraz university, University of Esfahan and Shahid Chamran University studying in academic year 2015-2016. In this study to analyze the data, descriptive Statistics (Mean and Standard deviation) and inferential statistics (pearson correlation coefficient) is used.Results: After extensive review, 120 research topic is identified and is classified in 22 main aspects. Among the research topics identified, research priorities from the perspective of the studied population include "information and communication technology", "Education in knowledge and information science", "user studies", "Research in knowledge and information science", "information needs and behaviors" and "virtual libraries" are. Conclusion: Results indicate that new and applied topics and topics related to information and communication technologies than traditional subjects and theoretical subjects for future research in this field are greater priority.}, keywords = {Key words: research priority,research topic,knowledge and Information Science,faculty,doctoral student}, title_fa = {شناسایی و تحلیل اولویت‌های پژوهش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دکتری در این رشته}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و دسته‌بندی محورهای پژوهشی مهم در علم اطلاعات و دانش‎‏شناسی و سنجش میزان اهمیت آن‏ها به منظور تعیین اولویت‌های پژوهشی در این رشته است. روش/ رویکرد: پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعه‌ی پژوهش حاضر شامل اساتید و دانشجویان مقطع دکتری در رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‏شناسی در دانشگاه‌های تهران، خوارزمی، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان و شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 هستند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است.یافته‌ها: پس از مرور متون، 120 موضوع پژوهشی شناسایی و در 22 محور کلی دسته‌بندی شدند. در میان محورهای پژوهشی شناسایی شده، اولویت‌های پژوهشی از دیدگاه جامعه‌ی مورد بررسی شامل «فناوری اطلاعاتی و ارتباطی»، «آموزش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی»، «مطالعات مربوط به کاربران»، «پژوهش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی»، «نیازها و رفتارهای اطلاعاتی» و «کتابخانه‏های مجازی» هستند. نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر آن است که موضوعات تازه و کاربردی و موضوعات مرتبط با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نسبت به موضوعات سنتی و مباحث نظری، برای انجام پژوهش‌های آینده در این رشته دارای اولویت بیش‌تری هستند.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: اولویت‌ پژوهش,موضوع پژوهش,علم اطلاعات و دانش‏شناسی,استاد,دانشجوی دکتری}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_885.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_885_26cf42c3f4ec752292cdc6bee9c28585.pdf} } @article { author = {آقاجانی کوپائی, حامد and Anaraki, Lila and Ashoori, Forouzan}, title = {Relationship between big five personality factors and job satisfaction of Iran University of Medical Sciences librarians}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {75-94}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.1901.1132}, abstract = {Object: This study object was to determine the relationship between the big five personality factors and job satisfaction of librarians working in the libraries of Iran University of Medical Sciences.Method: Research methods was descriptive-analytic survey and data collection tools was 2 big five personality and job satisfaction questionnaires that were given to 75 librarians working in Iran University of Medical Sciences. 66 librarians had desire to respond to the questionnaires. Data was analyzed by using descriptive and inferential statistics in SPSS 23.Results: between big five personality factors in survived samples, empiricism and neuroticism (with 31/41 and 42/41) and conscientiousness (with 84/49) had lowest and highest averages respectively. In job satisfaction factors, work, supervisor, promotion and cooperation factors with higher than 3 scores were more than average and only payment factor of librarian were mentioned less than average. The results showed that neuroticism with work and supervisor factors, extroversion with cooperation factor, agreeableness with work factor, conscientiousness with work and promotion factors, empiricism with promotion factor had significant correlation. with growth the level of education and job history of librarians, their neuroticism increased.Conclusion: Overall five personality factors could be a strong predictor for job satisfaction of medical librarians, So focus on big personality factors can be used in the selection of medical libraries and their missions.}, keywords = {Keyword: personality factors,job satisfaction,librarians,Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با رضایت شغلی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیتی با رضایت‌شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌پردازد. روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی، از نوع توصیفی- تحلیلی بود. ابزارگرد آوری اطلاعات دو پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتی و رضایت‌شغلی که بین 75 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 به روش سرشماری انتخاب شده بودند توزیع شد که فقط 66 نفر تمایل به پاسخگویی داشتند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد.یافته‌ها: از بین پنج عامل بزرگ شخصیت دو عامل تجربه‌گرایی و روان‌رنجورخویی (به ترتیب با 31/41 و 42/41) کمترین و وجدان‌گرایی (با 84/49) بیشترین میانگین‌ها را کسب کردند. میان ابعاد رضایت شغلی تمامی ابعاد کار، سرپرست، ارتقا و همکاران با میانگین بالاتر از 3 از حد متوسط بالاتر و تنها رضایت شغلی کتابداران در بعد پرداخت حقوق و مزایا کمتر از حد متوسط ذکر شده بودند. یافته‌ها نشان داد عامل روان‌رنجورخویی در ابعاد کار و سرپرست، عامل برون‌گرایی در بعد همکار، عامل توافق‌پذیری در بعد کار، عامل وجدان‌گرایی در ابعاد کار و ارتقاء، عامل تجربه‌گرایی در بعد ارتقاء ارتباط مثبت و معنی‌داری دارند. با افزایش سطح تحصیلات و سابقه شغلی میزان روانرجورخویی کتابداران افزایش می‌یافت.نتیجه‌گیری: به طور کلی پنج عامل بزرگ شخصیت می‌توانست به عنوان یک پیشبینی‌کننده قوی برای رضایت شغلی کتابداران پزشکی عمل کند.از این‌ر‌‌‌‌و پرداختن به ویژگی‌های شخصیتی مهم افراد می‌توانند در گزینش آن‌ها برای شغل کتابداری در کتابخانه‌های پزشکی و تصدی سمت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {کلید‌واژه‌ها: ویژگی‌های شخصیتی,رضایت شغلی,کتابداران,دانشگاه علوم پزشکی ایران}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_886.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_886_74bd7a8ac9c4aeb3cee99197fafa41d0.pdf} } @article { author = {chalik, zahra and Kokabi, Mortaza and Azimi, Mohammad Hassan and kaab omeir, farideh}, title = {examine and compare the user interfaces of Koha open source integrated library software and web-based library software of ParsAzarakhsh, Kawosh and Nosa.}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {95-122}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.1881.1131}, abstract = {Purpose: The purpose of the present study is to examine and compare the user interfaces of Koha open source integrated library software and web-based library software of ParsAzarakhsh, Kawosh and Nosa.Methodology: Librarians that working with library software of ParsAzarakhsh, Koha, Kawosh and Nosa identified through the census. The data were gathered by a modified QUIS questionnaire. Findings: The result showed that the status of the interfaces factors in ParsAzarakhsh, Koha, Kawosh and Nosa software (including display, vocabularies and massages, instruction on how to work with user interface, help and other facilities and capabilities) were moderate and the help factor was considered to be poor by librarians. Other result indicated that there was a significant difference between librarians' attitudes using the user interfaces of ParsAzarakhsh, Kawosh and Nosa and those working with Koha in terms of display.Conclusion: This study can indicate from users perspectives the weak points of 4 software.}, keywords = {User Interface,ParsAzarakhsh,Koha,Kawosh,Nosa}, title_fa = {بررسی تطبیقی کارایی رابط های کاربری نرم افزار جامع کد منبع باز کوها و نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش و نوسا از منظر رهیافت کاربرمداری}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسه رابط کاربری در نرم افزار جامع کتابخانه ای کد منبع باز کوها و نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش و نوسا از منظر رهیافت کاربر مداری می باشد.پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای اجرای این پژوهش از طریق سرشماری تعداد کتابدارانی که با رابط های کاربری نرم افزارهای مورد مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کتابخانه عمومی شهرک بعثت ماهشهر آشنا بودند، مشخص گردید. از پرسشنامه کوییس با اعمال تغییرات مورد نیاز جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد.یافته ها نشان داد که وضعیت عوامل مطرح در رابط های کاربری نرم افزارهای مورد مطالعه (به جز عامل راهنما که در وضعیت ضعیف قرار داشت) از دید کتابداران در وضعیت متوسطی قرار دارند. در بررسی میزان رضایت مشخص شد در تمامی نرم افزارها بیشترین رضایت مربوط به صفحه نمایش و کمترین میزان رضایت مربوط به عامل راهنما است. همچنین تفاوت بین دیدگاه های کتابداران استفاده کننده از رابط های کاربری نرم افزارها در عامل صفحه نمایش معنی دار بوده است.بررسی رابط های کاربری نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش، کوها و نوسا نشان داد که از دید کتابداران این نرم افزارها دارای چه نقاط ضعفی هستند. همین امر می تواند به طراحان در طراحی رابط کاربری کاربرپسندتر کمک نماید.}, keywords_fa = {رابط کاربری,پارس آذرخش,کاوش,کوها,نوسا}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_887.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_887_7263d4ccd47ad0f4323ea1f50b5b73f1.pdf} } @article { author = {مسلمی, معصومه and kazemi, Fahimeh and farajpour, Mohammad}, title = {Viewpoint of public libraries users to study in the internet environment (case study: west azerbaijan province)}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {123-141}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.1258.1089}, abstract = {purpose: The purpose of research is study the viewpoint of public libraries users to study in the internet environment.Method: study is a descriptive and analytical type and it done by survey method.of sampling done by multistage cluster sampling method. Instrument for data collection is questionnaire that among 382 individuals distributed public libraries users in west azerbaijan province and data’s analyzed with SPSS software.Findings: Most users’ use of the internet is in order to receive information in scientific field with mean 4/07. From viewpoint of users the most advantage of scientific resources study on the internet rather than print books is high speed of accessibility to information with mean 4/00. existence more information resources, possibility to save on computer, easy receive the resources are the most advantage of non-scientific study available on the internet rather than print books. Impact internet study on users’ consciousness is most in the term of having positive attitude to self, dominate on perimeter and establishing positive relationships with others relative to other examine’ items. Results: results this research is useful for library’ managers direction of planning in order to access and better use users from internet.}, keywords = {Study,Internet,users,public libraries}, title_fa = {دیدگاه کاربران کتابخانه های عمومی به مطالعه در محیط اینترنت(مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی)}, abstract_fa = {هدف: هدفِ پژوهش بررسی دیدگاه کاربران کتابخانه ها به مطالعه در محیط اینترنت است.روش: پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده‌است. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بین382 نفر از کاربران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی توزیع شد و داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: بیشترین استفاده کاربران از اینترنت به منظور دریافت اطلاعات در زمینه علمی با میانگین 4/07 است. از دید کاربران بیشترین مزیت مطالعه منابع علمی در اینترنت به جای کتابهای متنی(چاپی)، سرعت زیاد دسترس پذیری به اطلاعات با میانگین 4/00 است. وجود منابع اطلاعاتی بیشتر، امکان ذخیره روی رایانه، آسان دریافت کردن منابع بیشترین مزیت مطالعه منابع غیرعلمی موجود در اینترنت به جای کتابهای چاپی است. تاثیر مطالعه اینترنتی بر هوشیاری کاربران از نظر داشتن نگرش مثبت به خود، تسلط بر محیط و ایجاد روابط مثبت با دیگران نسبت به سایر گویه ها مورد بررسی بیشتر است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش برای مدیران کتابخانه ها جهت برنامه ریزی به منظور دسترسی و استفاده بهتر کاربران از اینترنت مفید است.}, keywords_fa = {مطالعه,اینترنت,کاربران,کتابخانه های عمومی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_888.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_888_6d0bf2282675cf0ebd6dda2925428a17.pdf} } @article { author = {Asnafi, amir reza and پاکدامن نائینی, مریم and دخت عصمتی, محدثه}, title = {How Iranian teachers of Information Science & Knowledge use Google Plus?}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {137-160}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.297.1015}, abstract = {Purpose: aim of current research is study on educational and research capabilities of Google Plus as a social media, based on Iranian teachers of Information Science and Knowledge.Findings: current research indicated that most of information Science and Knowledge teachers in Iran, share their individual notes. Using images (36.3 %), sharing papers and linking to a website (33.3 %) are in the next ranks. Most of responses (66.7%) believed that Google Plus has a sufficient context for information sharing in research and education fields. Methodology/Research approach: It was an applied research. Statistical population included Iranian teachers of Information Science and Knowledge that use Google Plus social network. Data gathering tool was a researcher made questionnaire. For analysis of data, descriptive statistics and SPSS software were used.Conclusion: using social networks especially Google Plus, will facilitate the communication among students and teachers, students and teachers together. In this environment, sharing and dissemination of knowledge and the ability to facilitate student learning, will increase.}, keywords = {Social Media,Google Plus,teachers,Information Science & Knowledge}, title_fa = {مدرسان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران، چگونه از گوگل پلاس بهره می برند؟}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر این است که به بررسی قابلیتهای آموزشی و پژوهشی گوگل پلاس، به عنوان یک رسانه اجتماعی، از دیدگاه مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران بپردازد. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، مدرسان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران بودند که از شبکه اجتماعی گوگل پلاس استفاده می‌کنند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نرم افزار آماری اس پی اس اس استفاده شد. یافته‌ها: پژوهش حاضر نشان داد که بیشتر مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران نوشته‌های فردی خود را به اشتراک می‌گذارند. پس از این موارد بیشترین استفاده مربوط به تصاویر (3/36 درصد) و اشتراک مقاله‌ها و پیوند به یک وب‌سایت (3/33 درصد) است. بیشتر پاسخگویان مورد بررسی عقیده دارند (7/66 درصد) اعتقاد دارند گوگل پلاس محیط مناسبی برای این کار دارد.نتیجه‌گیری: استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به خصوص گوگل پلاس، باعث تسهیل ارتباط بین دانشجو و استاد، دانشجویان با یکدیگر و استادان با هم می شود. در این محیط، اشتراک و اشاعة دانش تسهیل می شود و امکان یادگیری دانشجویان، افزایش خواهد یافت.}, keywords_fa = {رسانه های اجتماعی,گوگل پلاس,مدرسان,علم اطلاعات و دانش شناسی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_889.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_889_1c92f36dbdbd49c729cdd917508345e0.pdf} } @article { author = {}, title = {Abstract}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.963}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {Abstract}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_963.html}, eprint = {} }