@article { author = {helaliyan motlagh, fatemeh and Hasanzadeh, Mohammad and zandian, fatemeh}, title = {Impact analysis intermediate knowledge management components at human resource performance improvement (Case study:)}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {2}, pages = {7-27}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2152.1143}, abstract = {Purpose:Present paper purpose studies the relationship between knowledge management human resources performance based on knowledge management blocks model introduced by Prost et al(2000).Methodology:In terms of nature, this a descriptive survey while it is an applied one in terms of purpose. Its population consists of 370 employees in petrochemical companies located in South Pars Economic Energy Special Zone.A questionnaire was used to collect data. SPSS21 and LISREL8.80 software packages are used for data analysis. All data were analyzed by descriptive – inductive statistical tests (Kolmogorov – Smirnov, single t-test, Freedman, Spearman, average standard deviation and step-by-step regression).Findings: Correlation coefficient was significant at the error level (p}, keywords = {Keywords: Petrochemical companies,Performance,Knowledge Management,Human resources management}, title_fa = {تحلیل اثرات واسطه‌ای مؤلفه‌های مدیریت دانش در بهبود عملکرد منابع انسانی (مطالعه موردی)}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل اثرات واسطه‌ای مؤلفه‌های مدیریت دانش در بهبود عملکرد منابع انسانی بر پایه الگوی پایه‌های ساختمان مدیریت دانش پروست و همکاران (2000) می‌باشد.روش: این پژوهش از نظر ماهیت پیمایشی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی صورت گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش 370 نفر از کارکنان شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی می‌باشد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. داده‌ها به کمک دو نرم افزار SPSS21، Lisrel8 و آزمون‌ها‌ی آماری توصیفی و استنباطی(کولموگروف - اسمیرنوف، اسپیرمن و رگرسیون گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.یافته‌ها: ضریب همبستگی در سطح خطای (05/0 p}, keywords_fa = {شرکت‌های پتروشیمی,عملکرد,مدل‌پروست,مدیریت دانش,مدیریت منابع انسانی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_946.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_946_fc1568038ab83584479afab2be130014.pdf} } @article { author = {moghimi firozabad, masoome}, title = {Check the status of the use of ICT in universities and higher education institutions from the perspective of managers, research universities and educational institutions in Qom}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {2}, pages = {28-48}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2174.1147}, abstract = {AbstractThe purpose of this study was to evaluate the status of application of information and communication technology in universities and scientific and practical educational institutions of Qom. To this end, the existing community of researchers in the study included students from faculties and managers of educational groups at universities and scientific and practical educational institutions in Qom. In addition, in order to calculate and process variables, Excel 2010, SPSS 22 software and independent regresion have been used. The performance of information and communication technology in universities and higher education institutions was studied in decision making components, office automation, research and teaching. The results of the research showed that ICT components are more perceptible in decision making.Keywords: Information and Communication Technology, Academic Education, Managersگل بابا:AbstractThe purpose of this study was to evaluate the status of application of information and communication technology in universities and scientific and practical educational institutions of Qom. To this end, the existing community of researchers in the study included students from faculties and managers of educational groups at universities and scientific and practical educational institutions in Qom. In addition, in order to calculate and process variables, Excel 2010, SPSS 22 software and independent regresion have been used. The performance of information and technology in universities and higher education institutions was studied in decision making components, office automation, research and teaching. The results of the research showed that ICT components are more perceptible in decision making.Keywords: Information and Communication Technology, Academic}, keywords = {Keywords: ICT,educational,scientific,managers}, title_fa = {ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش‌های مختلف در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر عملکرد سازمانی از دیدگاه مدیران، مطالعه موردی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی شهر قم}, abstract_fa = {چکیدهتحقیق حاضر با هدف ارزیابی وضعیت بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ها و موسسات آموزش علمی و کاربردی شهر قم انجام گرفته است. به این منظور تعداد 164 نفر از مدیران شاغل در معاونت های آموزشی، معاونت های پژوهشی و فناوری، معاونت دانشجویی و فرهنگی، معاونت تحصیلات تکمیلی، معاونت اداری و مالی، مدیریت آزمایشگاه ها، روئسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی شهر قم به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسشنامه حاضر دارای 58 گویه و 11مولفه به کارگیری ICTدر تصمیم گیری، تدریس، اتوماسیون اداری، پژوهش،کتابخانه، آموزش آنلاین، ثبت اطلاعات وآمارها، ارتباطات سازمانی، ارزشیابی، مدیریت کارکنان و توانمندسازی هیئت علمی می باشند. یافته های به دست آمده نشان داد که وضعیت به کارگیری ICT در ارتباطات سازمانی،کتابخانه، اتوماسیون اداری از دیدگاه مدیران دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی قم مطلوب است. اما مولفه های به کارگیریICTدر تصمیم گیری، پژوهش،آموزش آنلاین،ثبت اطلاعات و آمارها،مدیریت کارکنان، توامند سازی هیئت علمی از وضعیت نامطلوبی برخوردار بود. کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزشی علمی، مدیران}, keywords_fa = {کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات,آموزشی علمی,مدیران}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_945.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_945_5cd2d8a02c456f50b8bc407031b9e67b.pdf} } @article { author = {ملکیان فرد, انسیه and شریف مقدم, هادی}, title = {Feasibility Assessment of Offering B.A. Levels of Humanities through Virtual Education in Payam Noor University}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {2}, pages = {49-69}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.695.1039}, abstract = {Since virtual education has been considered as an alternative for conventional education and it is in progress in M. A. levels in Payam Noor University (PNU) the feasibility assessment of B.A. levels has been studied for the present study. In this study, the facilities and equipment needed for virtual education and the shortcomings of it in PNU is studied. The research is of practical ones and imperative survey is used as the research method. Statistical society contains of university teachers and all the students studying at B.A levels in 2014. For the study of facilities and equipment, systematic observation method was used. Due to some restrictions of motivation etc., and for the increase of validity and reliability a questionnaire was also used to collect the data. According to the observations, the basic equipment and facilities as: computers, internet, skilled personnel needed, economical budgets, and digital textbooks have already been provided in Mashad PNU. On the other hand, possibility of offering virtual education from the view points of teachers was 3.09 out of 5 and from the student's point of view was 2.87. Therefore, it is possible to offer virtual education to BA students in PNU.}, keywords = {Feasibility,Virtual Education,Mashad Payam Noor University}, title_fa = {امکان سنجی ارائه آموزش مجازی در رشته های علوم انسانی دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور مشهد}, abstract_fa = {این پژوهش به سنجش امکان ارائه آموزش مجازی از طریق اینترنت در رشته های علوم انسانی دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور مشهد پرداخته‌است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش، پیمایشی- تحلیلی است. جامعه آماری از دو گروه اساتید دانشگاه پیام نور مشهد و کلیه دانشجویانی که در سال 1393 در مقطع کارشناسی یکی از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد مشغول به تحصیل هستند تشکیل شده‌است. برای بررسی امکانات موجود و اعلام کاستی های احتمالی از روش مشاهده نظام مند بهره گرفته شد. به این دلیل که آگاهی از برخی شاخص‌های غیر کلامی مثل علاقه و آگاهی به‌وسیله مشاهده امکان پذیر نبود، و نیز برای افزایش اعتبار و پایایی مشاهده، از پرسشنامه نیز استفاده شد. با توجه به آنچه در مشاهده محقق بدست آمد، زیر ساخت‌های مورد نیاز برای ارائه آموزش مجازی در حد ضرورت فراهم بودند. از طرفی، میانگین کل امکان ارائه آموزش مجازی از دیدگاه اساتید در حد متوسط(09/3)، و از نظر دانشجویان اندکی کمتر از حد متوسط(87/2) ارزیابی شد. بنابراین، امکان ارائه آموزش مجازی در دانشگاه مذکور در وضعیت قابل قبولی است.}, keywords_fa = {امکان سنجی,آموزش مجازی,دانشگاه پیام نور مشهد}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_942.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_942_8eab063503169a8e6bab8abeeb29f954.pdf} } @article { author = {lotfi harsini, shahla}, title = {Review motives of the use of social networks among students of Information Science and Knowledge}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {2}, pages = {70-90}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2223.1149}, abstract = {aim: this study aimed to identify incentives for the use of social media by students of information science and knowledge science has been done.Methods: study of the survey type . The study population study of students studying science knowledge (N = 1000) is in Kermanshah Based on Morgan's table (N = 180), they were selected through simple random sampling as a research sample. research tool questionnaire which have been researcher 5 index is related to the motivations of the use of social networksValidity of the questionnaire survey of IT professionals, and a number of professors and Information Science of approval and reliability Cronbach's alpha coefficient was used.In order to analyze data statistically, in this research computing mean and methods such as, Friedman test, has been used.Findings: The students' perspective Information and news with an average of 4.07 in the first ranging search for information, find new friends with an average of 4.43 in the first ranging maintain relationships, help in finding entertainment content including text and video images with an average of 4.54 in the first ranging entertainment truancy, seeking and communicating with an average of 4.63 in the first ranging scientific and research activities, fill the emotional void with an average of 4.47 in the first alone with variable individual situation.Conclusion: Results indicated that students' motivation to use different social networks. The results can be Studying the needs and conditions of the students and paying attention to them in the best possible use of these networks.}, keywords = {Social network,motivation,Students,Kermanshah,knowledge and Information Science}, title_fa = {بررسی انگیزه‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی}, abstract_fa = {هدف: شناسایی انگیزه‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی انجام گرفته است.روش پژوهش:از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کار، پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه‌ دانشجویان مشغول به تحصیل علم اطلاعات و دانش شناسی (N=1000) شهر کرمانشاه می‌باشد بر اساس جدول مورگان، (N= 180) نفر از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته‌ای است که انگیزه‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در قالب 5 متغیر بررسی کرده است. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصان رشته فناوری اطلاعات و تعدادی از اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی تأیید و جهت تأیید پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده به‌منظور تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها، از شاخص‌های میانگین و آزمون فریدمن استفاده شده است.یافته‌ها: از دیدگاه دانشجویان کسب اطلاعات و اخبار با میانگین 4.07 در اولویت اول متغیر جستجوی اطلاعات، پیدا کردن دوست جدید با میانگین 4.43 در اولویت اول متغیر حفظ روابط، کمک در پیدا کردن محتوای سرگرم کننده از جمله نوشته‌ها و تصاویر ویدئویی با میانگین 4.54 در اولویت اول متغیر سرگرمی و وقت گذرانی، اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی با میانگین 4.63 در اولویت اول متغیر فعالیت های علمی و پژوهشی، پر کردن تنهایی و خلاء عاطفی با میانگین 4.47 در اولویت اول متغیر وضعیت فردی قرار دارند.نتیجه‌گیری: مجموع نتایج نشان می‌دهد که انگیزه دانشجویان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌باشد. نتایج پژوهش می‌تواند در بررسی نیازها و شرایط دانشجویان و توجه به آن‌ها در بهره‌گیری هر چه بهتر از این شبکه‌ها راه گشا باشد.}, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی,انگیزه,دانشجویان,کرمانشاه,علم اطلاعات و دانش شناسی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_944.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_944_8933540a08f0aae9b68426cda5506a84.pdf} } @article { author = {Maqsodi, Masomeh and esmaeili shad, behrang}, title = {The effect of educational technology on the relationship between students literacy and self-education students}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {2}, pages = {91-111}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2032.1136}, abstract = {The aim of this study was to compare efficacy of educational technologies on the relationship between informational literacy and self-education students. The research was an applied research method is correlation. The population included all male students in the sixth grade at two schools, Shohadaye Farhandi and Shahid Komasy 200 students per school in 2016-2017. The sample consisted of 127 students (63 students in Shahid Komasy and 64 students in Shohadaye Farhangi).The questionaries were academic self-efficacy questionnaire Morgan and Jinks (1999) with 0.82 reliability and information literacy of students questionnaire Rahmani et al (1386) with total reliability vary from 0.85. The results of correlation test and software spss version 20 showed that there is no significant relationship between information literacy and academic self-efficacy Shohadaye Farhangi school students the school has equipped with technological facilities (P>0.05), and between information literacy and academic self-efficacy among students of Shahid Komasi there is a significant positive relationship (P}, keywords = {Information literacy,educational technologies,academic self-efficacy}, title_fa = {مطالعه تأثیر فناوری های آموزشی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر فناوریهای آموزشی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و روش پژوهش همبستگی می باشد. جامعه آماری دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس شهدای فرهنگی و شهید کماسی بجنورد به تعداد 200 نفر در هر مدرسه می باشد. نمونه شامل 63 نفر در مدرسه شهید کماسی و 64 نفر در مدرسه شهدای فرهنگی می باشد. ابزار پژوهش را پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) با پایایی 82/0 و پرسشنامه سواد اطلاعاتی دانش آموزان رحمانی و همکاران (1386) با پایایی 85/0 تشکیل داده اند. نتایج تحلیل داده ها با آزمون همبستگی و نرم افزار spss نسخه 20 نشان داد که رابطه معناداری بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مدرسه شهدای فرهنگی که دارای فناوری های اموزشی می باشد، وجود ندارد در حالی که بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی در میان دانش آموزان مدرسه شهید کماسی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش گویای این مطلب است که وجود یک عامل نظیر فناوری های آموزشی به تنهایی نمی تواند منجر به خودکارآمدی تحصیلی شود.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,فناوری آموزشی,خودکارآمدی تحصیلی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_947.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_947_ae03bc459f4d1772ecc1581056822645.pdf} } @article { author = {Hejazi, Sayedeh Roghayeh}, title = {بررسی کاربردپذیری ابزارهای رابط موجود در پیشینه‌های کتابشناختی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برای نمایش روابط کتابشناختی: ضرورت بازنگری در استاندارد‌های مورد استفاده}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {2}, pages = {112-132}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.316.1021}, abstract = {Aim: The aim of this study is to provide an image of Linking Devices in the Bibliographic Records of National Library of I.R of Iran and their comparison with the proposed classification of bibliographic relationships by Tillet, Smiraglia, and FRBR model so in this way, we can found homogeneity with each other.Methodology / Approach: The research was adaptive, so that at first Linking Devices available in bibliographic records were identified by used standards, and then they were adapted with a variety of bibliographic relationships.Results: The results showed that some areas display only one type of bibliographic relationships, while the others represent two or more than two kinds of relationships in Tillet, Smiraglia, and FRBR model’s categorizations. In addition, the whole-part relationship (26%) in Tillet categorization, and the Work-to-Work Relationships (11%) and Whole/Part Relationships at the Work Level (14%) in FRBR categorization have the highest prevalence in number of areas.Conclusion: pay attention to bibliographic relationships in patterns and new standards needs to changing of cataloging approach to the display of bibliographic relationships and communication among various works, especially works that have a range of bibliographic.}, keywords = {Linking Devices,Bibliographic Relationships,Tillet categorization,Smiraglia categorization,FRBR categorization}, title_fa = {بررسی کاربردپذیری ابزارهای رابط موجود در پیشینه‌های کتابشناختی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برای نمایش روابط کتابشناختی: ضرورت بازنگری در استاندارد‌های مورد استفاده}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه تصویری از ابزارهای رابط در پیشینه‌های کتابشناختی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و تطبیق آن‌ها با انواع روابط کتابشناختی مطرح در طبقه‌بندی‌های تیلت، اسمیراگلیا، و الگوی اف.آر.بی.آر. بود تا از این طریق بتوان به میزان تجانس آن‌ها با یکدیگر پی برد.روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعات انطباقی بود، به این صورت که ابتدا به شناسایی ابزارهای رابط موجود در پیشینه‌های کتابشناختی با استفاده از استانداردهای مورد استفاده، سپس به انطباق آن‌ها با انواع روابط کتابشناختی پرداخته شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد برخی از مناطق نمایش دهندۀ تنها یک نوع از انواع روابط کتابشناختی هستند، درحالی‌که برخی دیگر نشان دهندۀ دو یا بیش از دو نوع از انواع روابط در هر یک از طبقه‌بندی‌های تیلت، اسمیراگلیا، و اف.آر.بی.آر. هستند. علاوه بر این ، رابطۀ کل-جزء (26%) در طبقه‌بندی تیلت، و رابطه اثر با اثر (11%) و کل-جزء در سطح اثر (14%) در طبقه‌بندی اف.آر.بی.آر بیشترین درصد فراوانی را در تعداد مناطق داشتند.نتیجه‌گیری: توجه به نمایش روابط کتابشناختی در الگوها و استاندارد‌های جدید، تغییر رویکرد‌های فهرستنویسی به سوی نمایش انواع روابط کتابشناختی و برقراری ارتباط میان آثار مختلف، به‌خصوص آثاری که دارای خانواده‌های کتابشناختی وسیعی هستند را ایجاب می‌کند}, keywords_fa = {ابزار رابط,روابط کتابشناختی,طبقه‌بندی تیلت,طبقه‌بندی اسمیراگلیا,طبقه‌بندی اف.آر.بی.آر}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_948.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_948_5d130ba3e18d3c9a081716b367016499.pdf} } @article { author = {tabatabai amiri, faeze and Karimi, Reza and hajbaqeriyan, Tayebe}, title = {Evaluation of subject areas, Translated Books in the area of Gender, Women and Family in Iran}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {2}, pages = {133-153}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.2105.1140}, abstract = {Purpose: The purpose of this study was to study the general status of translated books of women and family based on variables such as general and minor issues, language, author, country of publication, type of activity and gender of translators and authors, and activities of domestic publishers throughout the country. Method: In this study, the bibliometric method has been used. Findings: The findings of the research show that the most translated books in the field of women and family are conducted in the field of marital relations, psychology and family relations, and 45. 3% is the result of women's individual activity. 88. 1% of the books have been translated into English and most of the translated books belong to the United States and England. Conclusion: The evolution of western studies in the field of women and family studies in Western countries has affected the changes that have taken place in Iran in translating books and attracted the attention of translators.}, keywords = {translated books,Women,family,feminism,gender}, title_fa = {سیر موضوعی و وضعیت کتب ترجمه شده در حوزه جنسیت، زنان و خانواده در ایران}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، با استفاده از روش کتابسنجی، وضعیت کلی کتاب‌های ترجمه شده حوزه زنان و خانواده بر اساس هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت کلی کتاب‌های ترجمه شده حوزه زنان و خانواده بر اساس متغیرهایی نظیر موضوع اصلی و فرعی، زبان، نویسنده، کشور محل نشر، نوع فعالیت و جنسیت مترجمان و مؤلفان و فعالیت‌های ناشران داخلی در سطح کشور است. روش: در پژوهش حاضر از روش کتابسنجی استفاده شده است. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان می‌دهد بیشترین کتاب‌های ترجمه شده در حوزه زنان و خانواده، در حوزه موضوعی روابط زناشویی، روانشناسی و روابط خانوادگی صورت گرفته است و 45. 3% ترجمه حاصل فعالیت فردی زنان است. 88. 1 درصد کتاب‌ها از زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند و غالب کتاب‌های ترجمه شده به کشورهای آمریکا و انگلیس تعلق دارد. نتیجه گیری: سیر تحول مطالعات غرب در حوزه مطالعات زنان و خانواده در کشورهای غربی بر تغییرات رخ داده در ایران در ترجمه کتاب‌ها مؤثر بوده و توجه مترجمان را بیشتر به خود معطوف داشته است.}, keywords_fa = {کتاب‌های ترجمه شده,زنان,خانواده,فمینیسم,جنسیت}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_943.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_943_a85971eef3c4876b98ce48b0ec1ddf20.pdf} }