@article { author = {Marefat, Rahman and mansourian, yazdan and zerehsaz, mohammad}, title = {Psychology Students Information needs}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {4}, number = {1}, pages = {19-37}, year = {2018}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2018.2930.1192}, abstract = {Psychology Students Information needsDr. Rahman Marefat Dr. Yazdan Mansourian Dr. Mohammad Zerehsaz AbstractThe main aim of this paper is determining the information needs of psychology student of Semnan University. This study is an applied research and uses grounded theory to reveal viewpoints of postgraduate psychology students at Semnan University. All undergraduate students studying psychology at the time of the study (2016-2017) were the statistical population. Data collection process continued until data saturation. Because of qualitative and exploratory nature of research, data collection and analysis were conducted until saturation, and 27 in-depth interviews finally done. Semi-structured interviews were conducted and MaxQDA softeware was sued for data coding. Five main categories, such as information needs about professional information and publication information, internet and social networks, research mechanism, contextual and academic special resources and information retrieval and search, were found in this study which were reveal as their information needs.Keywords: Information needs, Semnan University, postgraduate psychology students.}, keywords = {Information needs,Semnan University,postgraduate psychology students}, title_fa = {نیازهای اطلاعاتی دانشجویان روان شناسی}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان رشته روان‌شناسی دانشگاه سمنان می‌پردازد. پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی است که با کمک روش گراندد تئوری به بررسی دیدگاه دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه سمنان در دوره تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکترا) می‌پردازد. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی روان‌شناسی مشغول به تحصیل در زمان انجام پژوهش (1394-1396) بود بنابریان از روش سرشماری استفاده شد و فرایند گردآوری داده‌ها تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. به دلیل ماهیت کیفی و اکتشافی پژوهش، گردآوری و تحلیل داده‌ها به صورت همزمان انجام شد و 27 مصاحبه نهایتا با جامعه پژوهش صورت گرفت. گردآوری داده‌های مورد نیاز با کمک مصاحبه نیمه‌ساختار یافته‌ انجام گرفت. تحلیل داده‌ها نیز به کمک نرم افزار مکس کیودا (MaxQDA) نسخه 10 انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه سمنان نیاز به کسب اطلاعات حرفه ای و اطلاعات نشر، مفاهیم اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات مرتبط با مکانیزم پژوهش، منابع اطلاعاتی تخصصی و منابع اطلاعاتی موجود در بافت دانشگاه و نیز مفاهیم مرتبط با جستجو و بازیابی اطلاعات دارند.کلیدواژه‌ها: نیاز اطلاعاتی، دانشگاه سمنان، دانشجویان روان‌شناسی.}, keywords_fa = {نیاز اطلاعاتی,دانشگاه سمنان,دانشجویان روان‌شناسی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_1084.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_1084_3d43520cd078e900b8c6123b9f7f364b.pdf} }