@article { author = {Ahmadi Mirghaed, Ahmadreza and Momeni, Esmat}, title = {Evaluation of knowledge management criteria in the website of govenmental universities in Tehran based on the K-ACT model: Case studies of Tehran University website, Tarbiat Modares and Allameh Tabatabai}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {6}, number = {3}, pages = {107-130}, year = {2020}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2020.5130.1367}, abstract = {Aim:The purpose of the present study was to evaluate the websites of three universities of Tehran, Tarbiat Modares and Allameh Tabataba'i based on knowledge management criteria, Cactect Model. Methodology: The present study has been conducted in terms of applied purpose and survey-evaluation method. Findings: The website of the University of Tehran is in the first place in the component of accessibility of knowledge with 72.8% of the score and the websites of Tarbiat Modares and Allameh Tabatabai universities are in the second place with 63.4% each in this component. In terms of knowledge creation, Tarbiat Modares University website is in the first place with 83.3%, Allameh Tabatabai University website is in the second place with 50% and Tehran University website is in the third place with 33.3%. In terms of knowledge dissemination, the website of Tarbiat Modares University is in the first place with 86.3%, the Website of Allameh Tabatabai University is in the second place with 54.5% and the website of the University of Tehran is in the third place with 50%. In general, in this model (which includes three components of accessibility, creation and dissemination of knowledge), the website of Tarbiat Modares University with 76% of points is ranked first, the websites of University of Tehran and Allameh Tabatabai are also ranked second with 58% of the score. Conclusion:The results of the present study indicate that although the websites of the study population appeared above the average in terms of knowledge management criteria, there is still a gap to reach the desired point and there are still many weaknesses in using new technologies, and in particular website in Iran.. Although steps have been taken in this regard, the use of expert opinions on the one hand and the surveys of website users on the other hand can be helpful and effective in this regard.    }, keywords = {K-ACT Model,Website Evaluation,University of Tehran Website,Tarbiat Modares University Website,Allameh Tabataba'i University Website}, title_fa = {سنجش معیارهای مدیریت دانش، در وب‌سایت‌ دانشگاه‌های دولتی شهر تهران براساس مدل K-ACT (مطالعه موردی وب‌سایت دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی)}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی وب‌سایت‌های دانشگاه تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی، براساس معیارهای مدیریت دانش، مدل کا- اکت است که پس از ارزیابی انجام گرفته، رتبه‌بندی جامعه مورد پژوهش نیز مشخص گردید. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با روش پیمایشی- ارزیابانه انجام شده است. نتایج: وب‌سایت دانشگاه تهران در مولفه دسترس‌پذیری ‌دانش با 8/72% در جایگاه اول و وب‌سایت‌های دانشگاه‌های تربیت مدرس و علامه طباطبایی هر کدام با 4/63% در این مولفه در جایگاه دوم قرار دارند. در مولفه خلق دانش، وب‌سایت دانشگاه تربیت مدرس با 3/83% در جایگاه نخست، وب‌سایت دانشگاه علامه طباطبایی با50% امتیاز در جایگاه دوم و وب‌سایت دانشگاه تهران با 3/33% در جایگاه سوم قرار دارند. در مولفه اشاعه اطلاعات دانش نیز وب‌سایت دانشگاه تربیت مدرس با 3/86% رتبه اول، وب‌سایت دانشگاه علامه طباطبایی با 5/54% در جایگاه دوم و وب‌سایت دانشگاه تهران با 50% امتیاز در جایگاه سوم قرار دارند. به طور کلی در این مدل (که خود شامل سه مولفه دسترس‌پذیری، خلق و اشاعه دانش است)، وب‌سایت دانشگاه تربیت مدرس با 76% امتیاز دارای رتبه نخست، وب‌سایت‌های دانشگاه تهران و علامه طباطبایی نیز هر کدام با 58% امتیاز دارای رتبه دوم می‌باشند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر، مبین این مطلب است که هر چند وب‌سایت‌های جامعه مورد بررسی، در رعایت معیارهای مدیریت دانش بالاتر از حد متوسط ظاهر شدند، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و هنوز ضعف‌های بسیاری در استفاده از فناوری‌های نوین و مخصوصا وب‌سایت‌ها در ایران وجود دارد. هرچند گام‌هایی در این راستا برداشته شده، ولی نیازمند استفاده از تفکرات کارشناسان خبره از یک‌سو و نظرسنجی از کاربران وب‌سایت‌ها از سوی دیگر نیز می‌تواند در این راستا راهگشا و موثر باشد.    }, keywords_fa = {مدل K-ACT,وب‌سایت,دانشگاه تهران,دانشگاه تربیت مدرس,دانشگاه علامه طباطبایی}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_1677.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_1677_1f4cedba6145ae2dfb3efffaa0e87742.pdf} }