@article { author = {shakerei, sedighe and Najafqolinejad, Azam}, title = {Transformation in the role of university libraries following the outbreak of the Covid-19 epidemic}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2022.8352.1814}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the measures, strategies and tools for providing services to Iran's top university libraries during the outbreak of Covid 19. Methodology: The present study is qualitative and data collection was done through semi-structured interviews with the directors of central libraries or the deputies of thirteen university libraries in Iran. Findings:The central libraries of universities used a variety of tools to provide services during the Covid , some of which had not been used before. The use of virtual social networks, answering the telephone, e-mail, strengthening information through library portals, activating virtual reference services etc. Conclusion: User credibility was further strengthened during the Covid 19 era, and this period marked a turning point in the true concept of service, especially in terms of strengthening information and dissemination of information for libraries. Increasing users 'expectations about in-person and remote services and its institutionalization, rethinking the rescheduling of face-to-face visits and using electronic and virtual services as a complement to existing physical services, paying attention to new spaces in face-to-face visits and securing librarians' relations with users through social distance, study desks and service desks, etc. are considered as part of the new attention of managers.}, keywords = {COVID-19,Corona,Central libraries,University libraries,online services,digital services,remote services,reference services}, title_fa = {تحول در نقش کتابخانه‌های دانشگاهی در پی شیوع همه‌گیری کووید}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی اقدامات، استراتژی‌ها و ابزارهای ارائه خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی برتر ایران در زمان شیوع همه‌گیری کووید 19 و تحول در نقش این کتابخانه ها است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر کیفی است و جمع‌آوری ‌داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با مدیران سیزده کتابخانه دانشگاهی سطح یک کشور انجام شد. یافته‌ها: استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی، پاسخگویی تلفنی، ایمیلی، تقویت اطلاع‌رسانی از طریق پورتال‌های کتابخانه‌ای، فعال شدن خدمات مرجع مجازی، تقویت زیرساخت‌های آموزشی و بهره‌گیری از دوره‌ها و وبینارهای آموزشی بخشی از ابزارهای مورد استفاده در دوران کووید 19 بود. خدمات مشاوره آنلاین و رزرو کتابدار ، فراهم کردن برخی از زیرساخت‌های ضروری برای ساماندهی منابع الکترونیکی، تغییر رویکرد خدمات حضوری به مجازی و فراهم کردن رویه‌های مشخص و ابزارهای لازم برای آن از جمله فعالیت‌های جدیدی بود که در این دوران شکل گرفت. نتیجه‌گیری: افزایش توقع کاربران درباره خدمات غیرحضوری و نهادینه شدن آن، بازاندیشی درباره برنامه‌ریزی مجدد در باب مراجعه‌های حضوری و استفاده از خدمات الکترونیکی و مجازی به عنوان مکمّل خدمات فیزیکی حاضر، توجه به فضاسازی‌های جدید در مراجعه‌های حضوری و ایمن‌سازی ارتباط‌های کتابداران با کاربران از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی میزهای مطالعه و پیشخوان‌های ارائه خدمت و ... بخشی از توجهات جدید مدیران محسوب می‌شود.}, keywords_fa = {کووید-19,کتابخانه‌های مرکزی,کتابخانه‌های دانشگاهی,خدمات غیرحضوری,خدمات دیجیتال,خدمات از راه دور,خدمات مرجع}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_2321.html}, eprint = {} }