@article { author = {حیدری, غلامرضا and قنادی نژاد, فرزانه and چینی پرداز, رحیم}, title = {Identification and analysis of research priorities in knowledge and information science from the viewpoint of faculty and doctoral students in the field}, journal = {Sciences and Techniques of Information Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {49-73}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2476-6658}, eissn = {2476-6534}, doi = {10.22091/stim.2017.1137.1072}, abstract = {Abstract Purpose: The Purpose of this study is identification and categories important research topics in knowledge and information science and measurement of their importance to determine research priorities in the field.Method: This study is of an applied-theoretical type that done by documentary analytic and survey method. The study population consisted of faculty and doctoral students of Knowledge and information science in University of Tehran, kharazmi University, Al-Zahra University, Mashhad Ferdowsi University, Shiraz university, University of Esfahan and Shahid Chamran University studying in academic year 2015-2016. In this study to analyze the data, descriptive Statistics (Mean and Standard deviation) and inferential statistics (pearson correlation coefficient) is used.Results: After extensive review, 120 research topic is identified and is classified in 22 main aspects. Among the research topics identified, research priorities from the perspective of the studied population include "information and communication technology", "Education in knowledge and information science", "user studies", "Research in knowledge and information science", "information needs and behaviors" and "virtual libraries" are. Conclusion: Results indicate that new and applied topics and topics related to information and communication technologies than traditional subjects and theoretical subjects for future research in this field are greater priority.}, keywords = {Key words: research priority,research topic,knowledge and Information Science,faculty,doctoral student}, title_fa = {شناسایی و تحلیل اولویت‌های پژوهش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دکتری در این رشته}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و دسته‌بندی محورهای پژوهشی مهم در علم اطلاعات و دانش‎‏شناسی و سنجش میزان اهمیت آن‏ها به منظور تعیین اولویت‌های پژوهشی در این رشته است. روش/ رویکرد: پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعه‌ی پژوهش حاضر شامل اساتید و دانشجویان مقطع دکتری در رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‏شناسی در دانشگاه‌های تهران، خوارزمی، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان و شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 هستند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است.یافته‌ها: پس از مرور متون، 120 موضوع پژوهشی شناسایی و در 22 محور کلی دسته‌بندی شدند. در میان محورهای پژوهشی شناسایی شده، اولویت‌های پژوهشی از دیدگاه جامعه‌ی مورد بررسی شامل «فناوری اطلاعاتی و ارتباطی»، «آموزش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی»، «مطالعات مربوط به کاربران»، «پژوهش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی»، «نیازها و رفتارهای اطلاعاتی» و «کتابخانه‏های مجازی» هستند. نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر آن است که موضوعات تازه و کاربردی و موضوعات مرتبط با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نسبت به موضوعات سنتی و مباحث نظری، برای انجام پژوهش‌های آینده در این رشته دارای اولویت بیش‌تری هستند.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: اولویت‌ پژوهش,موضوع پژوهش,علم اطلاعات و دانش‏شناسی,استاد,دانشجوی دکتری}, url = {https://stim.qom.ac.ir/article_885.html}, eprint = {https://stim.qom.ac.ir/article_885_26cf42c3f4ec752292cdc6bee9c28585.pdf} }