%0 Journal Article %T آسیب شناسی تدوین مقالات علمی، از نگاه دانشجویان دانشگاههای بزرگ تهران %J علوم و فنون مدیریت اطلاعات %I دانشگاه قم %Z 2476-6658 %A مصدق, هادی %A قندهاری, محمد تقی %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 5 %N 4 %P 72-99 %! آسیب شناسی تدوین مقالات علمی، از نگاه دانشجویان دانشگاههای بزرگ تهران %K مقالات علمی %K اخلاق پژوهشی %K دانشگاه های بزرگ تهران %K نظر دانشجویان %R 10.22091/stim.2020.4811.1342 %X هدف این تحقیق آسیب شناسی تدوین مقالات علمی بود، که از طریق پرسشنامه محقق ساخته در شش سوال اساسی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه تحقیق مورد نظر تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی بود (22436 نفر) که با توجه به جدول مورگان، تعداد نمونه مورد نظر 384 نفر انتخاب شده و از روش تصادفی ساده و با کمک پرسشنامه الکترونیکی، تعداد 372 پرسشنامه صحیح جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان از آن داشت که وضعیت پایبندی به اخلاق پژوهشی مناسب نبوده و در زمینه قوانین کشور نیز فقدان منشور اخلاق پژوهش و اشکال در آیین نامه ارتقاء اساتید تا حد زیادی به این امر دامن زده است. رفع این معضل در شش محور مورد بررسی قرار گرفت. اول: تغییر در نظام ارزشی غلط پدید آمده در خصوص جایگاه علم و دانش و به خصوص جایگاه مقالات علمی، دوم: تلاش برای تربیت دانشجویانی حرفه ای، سوم: تغییر در قوانین حمایتی وزارت علوم در خصوص پایان نامه ها، چهارم: تغییر در نگاه ساده انگارانه در خصوص تحکمی بودن تولید علم، پنجم: بالا بردن حساسیت جامعه (به خصوص جامعه علمی کشور) در خصوص بروز رفتارهای غیر اخلاقی و تأثیرات تربیتی آن و ششم: تدوین منشور اخلاق پژوهشی و طراحی مکانیزمهایی به جهت اجرای صحیح آن. %U https://stim.qom.ac.ir/article_1512_a18d013ce009220bef8c490a46885d11.pdf