%0 Journal Article %T شناسایی ‏مؤلفه‏ ها و ‏مهارت‏ های مدیریت دانش شخصی ‏کتابداران %J علوم و فنون مدیریت اطلاعات %I دانشگاه قم %Z 2476-6658 %A جمالی, زهرا %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 7 %N 3 %P 243-276 %! شناسایی ‏مؤلفه‏ ها و ‏مهارت‏ های مدیریت دانش شخصی ‏کتابداران %K مدیریت دانش %K مدیریت دانش شخصی %K کتابدار %K کتابخانه‏ مرکزی %K تهران %K کتابخانه دانشگاهی %K اشتراک دانش %R 10.22091/stim.2021.6301.1492 %X هدف:هدف این پژوهش شناسایی ‏مؤلفه‏های مدیریت دانش شخصی و بررسی وضعیت ‏مهارت‏های مدیریت دانش شخصی کارکنان و کتابداران کتابخانه‏های مرکزی دانشگاه‏های دولتی شهر تهران است. روش‌شناسی: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی بوده و برحسب روش و چگونگی به دست آوردن داده‌های مورد نیاز، از نوع پژوهش آمیخته (کیفی- کمّی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی افرادی هستند که در زمینه مدیریت دانش شخصی سابقه مطالعه و پژوهش داشته‌اند و در بخش کمّی کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران هستند. برای مطالعه جامعه پژوهش از پرسشنامه محقق‌ساخته مدیریت دانش شخصی استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 8/0 به دست آمد. یافته‏ها: از میان مؤلفه‌‌های مدیریت دانش شخصی کارکنان و کتابداران کتابخانه‏های مرکزی دانشگاه‏های دولتی شهر تهران، مؤلفه تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح نسبتاً مطلوب، و سایر مولفه‌های مورد بررسی در سطح مطلوب قرار دارند. بین ‏مهارت‏های مدیریت دانش شخصی با مقطع تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد؛ اما بین جنسیت، سن و سابقه با ‏مهارت‏های مدیریت دانش شخصی، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری:مدیریت دانش شخصی به عنوان ابزاری با دوام در اختیار کتابخانه‌های دانشگاهی است، که از طریق آن می‌توانند خدمات خود را بهبود بخشیده و توان رقابتی‌شان را حفظ کنند. به نظر می‏رسد که ‏مهارت‏های مدیریت دانش شخصی نیاز به آموزش دارند. از آنجا که کتابداران نیز مانند سایر افراد بدون مهارت‌های مدیریت دانش شخصی نمی‌توانند جایگاه خود را در کتابخانه ارتقاء دهند، نیازمند یادگیری اصول مدیریت دانش شخصی هستند. یادگیری و شناسایی مهارت‌های مدیریت دانش شخصی کتابداران به آن‌ها کمک خواهد کرد با آگاهی بیشتری نسبت به بهبود این مهارت‌ها بپردازند و مسئولان کتابخانه و نیز جامعه دانشگاهی متقاعد خواهند شد تا توجه بیشتری به ابزارها و فنون مدیریت دانش شخصی کتابداران داشته‌‌ باشند. بنابراین، مدیران کتابخانه‏ها و دانشگاه‏ها باید برای آموزش این ‏مهارت‏ها برنامه‏ریزی کنند.     %U https://stim.qom.ac.ir/article_1775_6c919687c534c253b971285e4d04bb00.pdf