%0 Journal Article %T بررسی تأثیر مدیریت دانش مدیران بر رفاه کارکنان در محیط کار %J علوم و فنون مدیریت اطلاعات %I دانشگاه قم %Z 2476-6658 %A جنتی فر, حسین %A بختیاری, مسعود %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 6 %N 4 %P 209-240 %! بررسی تأثیر مدیریت دانش مدیران بر رفاه کارکنان در محیط کار %K مدیریت دانش %K تدوین دانش %K حفظ و نگهداری دانش %K رفاه کارکنان %K شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان %K خلق دانش %R 10.22091/stim.2020.5392.1383 %X هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش مدیران بر رفاه کارکنان در محیط کار، در شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان بوده است. انجام تحقیق حاضر می‌تواند دانش جدیدی به مسئولین پخش شرکت‌ها در مورد مدیریت دانش و احساس کارکنان از رفاه دهد و میزان مفید یا غیرمفید بودن آن را بررسی نماید. مشکلات احتمالی که در مدیریت دانش به وجود خواهد آمد را شناسایی و راه‌حل ارائه کند. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیق کاربردی بوده و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان است. در تحقیق حاضر به منظور جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز مدل پژوهش، از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش نمونه‌گیری تصادفی ساده بوده و به تعداد متناسب با حجم جامعه آماری و براساس فرمول کوکران انتخاب شد. یافته‌ها: روایی پرسشنامه از طریق روایی همگرا و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (0.845) تأیید شد. نتایج با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای 22SPSS و Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدیریت دانش مدیران بر رفاه کارکنان در محیط کار در شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان تاثیر دارد. همچنین کسب دانش، به اشتراک‌گذاری دانش، خلق دانش، تدوین دانش و حفظ و نگهداری دانش بر رفاه کارکنان در محیط کار در شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان تاثیر دارد. در یک تحلیل مقایسه‌ای می‌توان بیان کرد تحقیقات قبلی بر روی مفهوم و شیوه‌های مدیریت دانش به طور گسترده، مطالعه کرده است. علاوه بر این محققین در گذشته نشان دادند که فرآیند دانش متشکل از تبادل دانش و پرورش و برداشت (نتیجه) دانش است. همچنین محققین، خلق دانش و به اشتراک‌گذاری دانش را به عنوان شیوه‌های مدیریت دانش، معرفی می‌کنند. نتیجه‌گیری:هرچند ساختار سیستم‌های اطلاعاتی نسبتاً مناسب بوده است، اما نتایج آماری مطلوبی را به همراه ندارد و الزاماً منجر به بهبود عملکرد مدیریت دانش در سازمان‌ها نمی‌شود. به نظر می‌رسد چالش اصلی مدیریت دانش در سازمان‌های مورد مطالعه، مدیریت بهینه اطلاعات به منظور تبدیل آن به دانش سازمانی باشد. در این زمینه تشکیل واحد مدیریت دانش که بتواند برنامه‌ریزی و طرح جامعی را برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و به‌کارگیری نتایج در بهبود عملکرد سازمان تدوین و اجرا نماید، احساس می‌شود. شیوه‌های مدیریت دانش و حس کارکنان از رفاه در محیط کار، در هر سازمانی ضروری است و مدیران باید شیوه‌های مدیریت دانش را به عنوان یک اولویت با هم ترکیب کنند تا حس کارکنان از رفاه در محیط کار بهبود یابد.     %U https://stim.qom.ac.ir/article_1815_f43af741c24b8e266752106a461050c7.pdf