%0 Journal Article %T هستی‌شناسی مبتنی بر فولکسونومی: پیوندی از نوع هوش و معنا در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی %J علوم و فنون مدیریت اطلاعات %I دانشگاه قم %Z 2476-6658 %A گودرزی, نصرت %A نوروزی, یعقوب %A بهشتی, ملوک سادات %A علیپور حافظی, مهدی %A بیات, بهروز %D 2022 %\ 03/06/2022 %V %N %P - %! هستی‌شناسی مبتنی بر فولکسونومی: پیوندی از نوع هوش و معنا در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی %K هستی‌شناسی؛ولکسونومی %K سازماندهی اطلاعات %K شبکه معنایی %K یادگیری نیمه خودکار %K روان‌شناسی %K علوم تربیتی %R 10.22091/stim.2022.7865.1734 %X هدف: هدف پژوهش حاضر حل تجسم دوگانه‌پنداری هستی‌شناسی و فولکسونومی و ایجاد همزیستی میان این ‌دو فناوری با یکدیگر برای توسعه هستی‌شناسی مبتنی بر فولکسونومی به عنوان ابزار سازماندهی اطلاعات در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی است. روش: این مطالعه از نوع کاربردی و روش پژوهش، ترکیبی است. برای اکتساب دانش مفهومی و ساخت نیمه خودکار هستی‌شناسی از پایه بر اساس زبان طبیعی (برچسب‌های مردمی)، از روش سه مرحله‌ای E3 (استخراج، غنی‌سازی، و ترکیب)، آلوس و سانتانچه (2013) و رویکرد نوی و مک‌گینس (2001) استفاده شد. جامعه آماری، برچسب‌های دانشجویان روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی به منابع این حوزه در کتابخانه دیجیتال بود. برای گزینش و گردآوری برچسب‌ها از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. همچنین به‌منظور اعتبارسنجی و اطمینان از صحت و درستی مفاهیم و رابطه‌های شناسایی شده میان مفاهیم استخراج شده، از نظرات 15 متخصص حوزه روان‌شناسی و علوم تربیتی استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای ایجاد هستی‌شناسی نسخه 5.5 نرم‌افزار پروتژه بود. یافته‌ها: پس از اکتساب برچسب‌های بدست آمده به تعداد 15787، این داده‌ها در پیوند با پایگاه اطلاعاتی اریک و پس از شناسایی مفاهیم پایه و روابط بین این مفاهیم از حوزه، منجر به ارائه ساختار مفهومی با رویکرد هستی‌شناسی شد. بر این اساس پس از تأیید و اعتبار‌سنجی ساختار مفهومی، هستی‌شناسی مبتنی بر فولکسونومی به عنوان یافته اصلی پژوهش متشکل از 277 کلاس و زیرکلاس، 110 رابطه، 50 نمونه، و 9 مترادف بر‌گرفته از بانک اطلاعاتی اریک ارائه و در قالب چند گراف مصور‌سازی شد. بر اساس آزمون آماری انجام شده هستی‌شناسی با سطح معناداری 0005/0 از صحت نسبی برخوردار بوده و تمامی مؤلفه‌ها از نظر خبرگان تأیید شد. نتیجه‌گیری: فولکسونومی در درک وب معنایی به «هستی‌شناسی‌های تولید شده توسط کاربر» تبدیل شده‌اند. استفاده از تفاوت‌های ساختاری میان فولکسونومی و هستی‌شناسی‌ها، عدم نیاز به دانش اولیه و یادگیری سیستم‌های پیچیده‌ی رده‌بندی را فراهم می‌کند که نویدگر تکامل وب معنایی است %U