%0 Journal Article %T مطالعه رابطه نفوذ اجتماعی با بهره وری و کارایی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت دانش از دیدگاه علم‌سنجی %J علوم و فنون مدیریت اطلاعات %I دانشگاه قم %Z 2476-6658 %A حاضری, افسانه %A مکی زاده, فاطمه %A سهیلی, فرامرز %A زارع زردینی, زکیه %D 2022 %\ 05/26/2022 %V %N %P - %! مطالعه رابطه نفوذ اجتماعی با بهره وری و کارایی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت دانش از دیدگاه علم‌سنجی %K مدیریت دانش %K نفوذ اجتماعی %K بهره وری %K کارآیی %K هم‌نویسندگی %K تحلیل شبکه‌های اجتماعی %R 10.22091/stim.2021.6878.1572 %X هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین نفوذ اجتماعی و بهره‌وری و کارآیی در بین پژوهشگران حوزۀ مدیریت دانش با استفاده از داده‌های پایگاه وب آو ساینس است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع علم‌سنجی است که از فنون هم‌نویسندگی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی بهره گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه مقالات حوزۀ مدیریت دانش تشکیل می‌دهد که طی سال‌های 1900 تا 2018 در پایگاه وب‌آوساینس نمایه شده‌اند و شامل 23258 رکورد از 37697 نویسنده است. نتایج: طبق یافته های پژوهش، «چن وای» با داشتن 139 مقاله، بیشترین میزان بهره‌وری را دارد و از نظر کارایی «گاتزچاک» با دریافت 2398 استناد در رتبۀ اول قرار دارد. از نظر شاخص‌های نفوذ اجتماعی «وانگ وای» دارای ثبات و جایگاه بالاتری نسبت به دیگر نویسندگان این حوزه است و از این نظر از قدرتمندترین نویسندگان این حوزه به شمار می‌رود. شبکه اجتماعی پژوهشگران منسجم و پیوسته است. نتیجه گیری: بررسی رابطه بین نفوذ اجتماعی (نمره مرکزیت‌ها)، کارآیی (تعداد استناد) و بهره‌وری (تعداد مقاله) نشان داد پژوهشگرانی که از نظر هم‌نویسندگی دارای نقش مرکزی‌تری هستند از بهره وری و کارآیی بهتری برخوردار هستند. یعنی، هر چه شخص نمره مرکزیت بالاتر داشته باشد، بهره وری و کارآیی او نیز افزایش پیدا می کند. %U