%0 Journal Article %T بررسی روابط بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی و جو اخلاقی در میان کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان کرمانشاه با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری %J علوم و فنون مدیریت اطلاعات %I دانشگاه قم %Z 2476-6658 %A رحیمی, صالح %A سهیلی, فرامرز %A ناصری, وجیهه %A بهرامی نیا, سارا %D 2023 %\ 04/21/2023 %V 9 %N 1 %P 333-356 %! بررسی روابط بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی و جو اخلاقی در میان کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان کرمانشاه با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری %K رضایت شغلی %K تعهد سازمانی %K جو اخلاقی %K کتابداران %K کتابخانه‌‌های عمومی %K استان کرمانشاه %R 10.22091/stim.2020.5756.1410 %X هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی معادله ساختاری روابط بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی و جو اخلاقی در میان کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان کرمانشاه می‌‌باشد.روش‌‌: روش پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدل‏یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان کرمانشاه به تعداد 180 نفر بود. نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران 122 نفر محاسبه گردید. جهت گردآوری داده‌‌ها از سه پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور (1999)، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می‌‌یر (1990) و پرسشنامه بازنگری شده جو اخلاقی ویکتور و کالن (1988) استفاده شده است. همچنین روش نمونه‏گیری، تصادفی طبقه‌‌ای است. جهت آزمون فرضیه‌‌ها و پیدا کردن روابط بین متغیر‌‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‏افزار لیزرل و آزمون‌‌های ضریب همبستگی، رگرسیون خطی ساده و آزمون سویل در نرم‌افزار اس.‌‌پی.‌‌اس.‌‌اس. استفاده شده است.یافته‌‌ها: یافته‌‌ها نشان‌‌داد که بین رضایت شغلی کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی و درک آن‌‌ها از جو اخلاقی رابطه معناداری وجود دارد. وضعیت رضایت شغلی، تعهد سازمانی و جو اخلاقی در بین کتابخانه‌‌های عمومی استان کرمانشاه در سطح بیش از متوسط است.همچنین هرچقدر کتابداران کتابخانه‌های عمومی از رضایت شغلی بالایی برخوردار باشند، نسبت به سازمان خود تعهد بیشتری خواهند داشت و باید مسئولین کتابخانه‌‌های عمومی به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند. تعهد سازمانی بالا باعث می‌‌شود تأثیر رضایت شغلی بر جو اخلاقی بیشتر شود. در نهایت، تعهد سازمانی بر رابطه بین رضایت شغلی و جو سازمانی تأثیرگذار است و باعث می‌‌شود که رابطه بین این دو متغیر تقویت شود.نتیجه‌‌گیری: جو اخلاقی و شناخت ارزش‌‌های اخلاقی در سازمان منجر به رفتارهای اخلاقی می‌‌شود. همچنین جو اخلاقی در دریافت پاداش‌‌ها و مزایای سازمانی، اجرای رویه‌‌ها و تصمیمات سازمانی، برخوردها و تعاملات، نقش اساسی دارد. کارکنانی که رضایت بالا و تعهد در سازمان پیدا کنند، درک آن‌‌ها از جو اخلاقی در سازمان افزایش می‌‌یابد. نتایج آزمون تحلیل معادلات ساختاری بر روی مدل پیشنهادی پژوهش نشان داد که مدل از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار بود و تمامی مسیرها )فرضیه‌ها) با اطمینان بالا مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج نشان داد، در صورتی که کتابداران رضایت شغلی داشته باشند، می‌‌توانند در کتابخانه درک مثبتی از جو اخلاقی داشته، و مدت بیشتری را در آن بگذرانند و تعهد بالایی را نسبت به انجام وظایف خود بروز دهند. %U https://stim.qom.ac.ir/article_2286_c1e4dc8ac59c938873382cff62632879.pdf