ORIGINAL_ARTICLE
کتابخانه ها و کتابداران در عصر موک
چکیده در دنیای اینترنت، موک به دلیل رایگان بودن و ساختار آموزشی اش که کاملا منطبق با آموزش واقعی دانشگاهی است یکی از فراگیرترین روشهای یادگیری آنلاین در چهار سال اخیر بوده است . پرداختن رسانه ها به موک و ارائه شدن درسهای آن توسط بهترین دانشگاه های دنیا باعث معروفیت موک شده و مقالات بیشماری از جنبه های مختلف به آن پرداخته اند. حوزه کتابداری نیز از همان ابتدای مطرح شدن موک به آن واکنش نشان داده است. نویسندگان به نقشی که کتابخانه ها و کتابداران می توانند در موک داشته باشند و به خدمات متقابل موک و کتابداری پرداخته و گاه نیز، کتابداران تجربه های عملی خود از همکاری با موک ها را به اشتراک گذاشته اند. موک فرصت مغتنمی برای کتابداران و کتابخانه هاست تا نقش های آموزشی خود را گسترش داده و از آگاهی ها و مهارت های خود در مسائل حق مؤلف و آموزش سواد اطلاعاتی در این بستر جدید نیز استفاده کنند. این مقاله مروری دارد بر مقالاتی که به موضوع موک و کتابداری پرداخته اند. ابتدا با موک و تاریخچه و روش کار و مسائل مرتبط با آن آشنا می شویم و سپس نقش و جایگاه کتابخانه ها و کتابداران در موک تبیین می شود.
https://stim.qom.ac.ir/article_655_18e14adb030fc27b62dc2d46920dc85b.pdf
2016-05-21
11
32
10.22091/stim.2016.655
موک
آموزش آنلاین فراگیر
کتابخانه ها
کتابداران
مریم
صراف زاده
msarrafzadeh@gmail.com
1
عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
صرافزاده،م. (1393). آشنایی با سایتهای آموزشی آنلاین: دنیای یادگیری در اینترنت. منتشر شده در وبلاگ یک پزشک، 18 آبان 1393 : بازیابی شده در 7 فروردین 1395 از: http://1pezeshk.com/archives/2014/11/online-free-courses.html
1
صرافزاده،م. (1393). فرصتها وچالشهای موک برای کتابداران وعلم اطلاعات ودانش شناسی. سخن هفته لیزنا،شماره 216. 15 دی 1393.
2
Barnes, C. (2013). MOOCs: The Challenges for Academic Librarians. Australian Academic & Research Libraries, Vol. 44( 3), 163–175. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00048623.2013.821048
3
Becker, B. W. (2013). Connecting MOOCs and Library Services. Behavioral& Social Sciences Librarian, 32(2), 135-138. doi: 10.1080/01639269.2013.787383
4
Calter, M. (2013). MOOCs and the Library: Engaging with Evolving Pedagogy. Paper presented at the IFLA WLIC, Singapore.
5
Creed-Dikeogu, G., & Clark, C. (2013). Are You MOOC-ingYet? A Review for Academic Libraries. Kansas Library Association College and University Libraries Section Proceedings, 3(1). doi: http://dx.doi.org/10.4148/culs.v1i0.1830
6
Jordan, K. (2014). Initial trends in enrolment and completion of massive open online courses. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(1).
7
Gore, H. (2014). Massive Open Online Courses (MOOCs) and Their Impact on Academic Library Services: Exploring the Issues and Challenges. New Review of Academic Librarianship, 20(1), 4-28. doi: 10.1080/13614533.2013.851609
8
Menchaca, F. (2014). Start a New Fire: Measuring the Value of Academic Libraries in Undergraduate Learning. portal: Libraries and the Academy, 14(3), 353-367.
9
Massis, B. E. (2013). MOOCs and the library. New Library World, 114(5/6), 267 - 270. doi: http://dx.doi.org/10.1108/03074801311326894
10
Pujar, S. M., Kamat, R. K., &Savadatti, M. N. (2014). Library as a change agent in liberation and deliberation of higher education through MOOCS. Recent trends in Library and Information Science: A Way Forward for the Future, 251-260.
11
Pujara, S. M., &Bansodeb, S. Y. (2014). MOOCs and LIS education: A massive opportunity or challenge. Annals of Library and Information Studies, 61, 74-78.
12
Wright, F. ( 2013). What do Librarians Need to Know About MOOCs? D-Lib Magazine, 19(3/4 ). doi: 10.1045/march2013-wright
13
Wu, K. (2013). Academic libraries in the age of MOOCs. Reference Services Review, 41(3), 576 - 587. doi: http://dx.doi.org/10.1108/RSR-03-2013-0015
14
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نگرش اعضای هیات علمی مؤسسات آموزش عالی به نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی (مطالعهی موردی)
هدف: مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان آمادگی الکترونیکی و سنجش نگرش اعضای هیأت علمی و اساتید مدعو دانشگاههای پیامنور استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد و فارسان) نسبت به استقرار این نظام انجام گرفته است. روش: به منظور جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه استفاده گردید و آنگاه دادهها با استفاده از آزمونهای آماری (α کرونباخ، آزمونهای توصیفی مشاهدات، student-t، آزمون رگرسیون ، ANOVA) در نرمافزارSPSS19، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: با بررسی امتیازات دانشگاهها مشخص گردید دو دانشگاه در دو بعد نیروی انسانی و استفاده از فنآوری اطلاعات از امتیازهای 19/0 و 15/0 برخوردار هستند. یافتههای حاصل از بررسی مهارتهای فنی و رایانهای بسیار رضایتبخش بوده به طوریکه، در این بررسی مقدار این متغیر با میانگین 50/3 میباشد. نتیجه گیری: در بررسی نگرش نسبت به استقرار نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، 60 درصد مخالفت خود را و 21 درصد موافقت خود را نسبت به این نظام اعلام نمودند. همچنین تحلیل آماری، تفاوت معناداری از نظر سن، جنسیت و سابقه تدریس با نحوه نگرش نسبت به شیوه یادگیری الکترونیکی ترکیبی، نشان نداد.
https://stim.qom.ac.ir/article_656_59796a56c3ba2cc0c1e47ee927787e75.pdf
2016-05-21
33
55
10.22091/stim.2016.656
آمادگی الکترونیکی
تکنولوژی آموزشی
یادگیری الکترونیکی ترکیبی
فنآوری ارتباطات و اطلاعات
مؤسسات آموزش عالی
سمیه
نظری زاده دهکردی
somayeh.nazarizade@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی، دانشگاه یزد
AUTHOR
میثم
بابایی
mey3m_babaee@yahoo.com
2
مدیر گروه مدیریت دانشگاه پیام نور فارسان
LEAD_AUTHOR
سعید
سعیدا اردکانی
iran. email:saied.saieda@gmail.com
3
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد،مدیریت وحسابداری، دانشگاه یزد
AUTHOR
Albrecht, K. (2003); "Organizational intelligence and knowledge management: Thinking outside the silos"; The Executive Perspective. Retrieved from : www.karelAlbrecht.Com , 1-170.
1
Allen E.I. and Seaman J. (2006); "Making the grade – Online education in the United States"; Babson Survey Research Group. Needham, MA: The Sloan Consortium.
2
Al-Wehaibi, Khawla. , Al-Wabil, A. Alshawi, A., and Alshankity, Z., (2008); "Barriers to Internet Adoption among Faculty in Saudi Arabian Universities"; In J. Luca and E. Weippl (Eds.). Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications pp, 24-33. Che sapeake, VA: AACE.
3
Buckley KM. (2003);" Evaluation of classroom-based, Web-enhanced, and Web-based distance learning nutrition courses for undergraduate nursing"; J Nurs Educ; 42(8): pp, 367-370.
4
Ebrahimzadeh, I. (2007); " Transition from Traditional Distance Learning to Online Learning at PNU: Innovation and Challenge of Change", (A Case Study); Quarterly journal of Research and Planning in Higher Education, 13 (1); pp 113-134(in Persian).
5
Gulati, S. (2008);" Technology-enhanced Learning in developing nations: A Review" ; International Review of Research in Open and Distance Learning 9(1): pp, 1-16.
6
Garrison DR, Vaughan ND. Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines. San Francisco (CA): Jossey- bass; 2008.
7
Garnham, C., & Kaleta, R. (2002); Introduction to hybrid courses. Teaching with Technology Today, 8(6), pp. 1–5.
8
Hanafi zadeh, p., M. R. Hanafizdeh & M. Khodabakhshi (2007a);"Designing a Methodology for Presenting Iran's E-readiness. Assessment Model"; Journal of science & Technology, Vol:48, ( in Persian ).
9
Hanafi zadeh, p., M. Khodabakhshi & M. R. Hanafizdeh (2007b); "Extracting Core Indicators for ICT Measurement: Building a Rich Integrated Set of Core ICT Indicators " ;Iranian Journal of Management Sciences ,Vol. 2,NO.5,PP.1-33(in Persian).
10
Illinois Online Network (ION) University of Illinois,(2007); A tools to Assist in the Design Redesign, and /or Evaluation of Online Courses, Availabale-at : http://www.ion.illinois.edu.
11
Kardan, A. and Fahimifar, A. (2008); Developing of Higher Education Attending of Virtual Education : Responding for Needs, Increasing Access and Challenges.Availableat:http://vld.um.ac.ir/parameters/vld/filemanager/Articles/00113.pdf.
12
Kirkman, G. S., C. A. Osorio & J. D Sachs (2001); The Networked Readiness Index: Measuring the preparedness of Nations for the Networked world; Center for International Development, Harvard University, Cambridge, MA.
13
Mohamad khani M. Blended Learning. Journal of Management 2007; 172: 35-40.
14
Miller, G. and Miller, W. (2000); A Telecommunications Network for Distance Learning: If it s Built, will Agriculture Teachers Use it? ; Journal of Agricultural Education, Vol. 4, No. 1, pp. 79-87.
15
Miller, M. T. and Mei-Yan, L. (2003) ; Serving Non-Traditional Learners in E-Learning Environments: Building Successful Communities in the Virtual Campus; Educational Media International; Jul, 40(1/2):163, Available: http://web.ebscohost.com.
16
Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM (2006), The impact of E-learning in medical education. Acad Med; VOL. 81 (3), PP: 207–212.
17
Rahimi Dust GH. ," How was the experience of e-learning?" Leading challenges in learning projects, library science information. Science 2007; 10(2): 337-355. [Persian].
18
Sung YH, Kwon IG, Ryu E. (2008) Blended learning on medication administration for new nurses: Integration of E-learning and face-to-face instruction in the classroom. Nurse Education Today; VOL.28 (8):PP. 943-953.
19
Schoepp, K. (2005); Barriers to Integration in a Technology Rich Environment; Learning and Teaching in Higher Education: Gulf perspective, Vol. 2, pp. 1-24.
20
Sharpe R, Benfield G, Roberts G, Cited 2010, Oct 6, Francis R.The undergraduate experience of blended e-learning: a review of UK literature and practice. The Higher Education Academy.
21
Sharma R.C. and Mishra S. (2007), Cases in Global ELearning Practices: Successes and Pitfalls Hershey, Pennsylvania: Idea Group Inc.
22
Twomey A. (Aug 2004); Web-based teaching in nursing: lessons from the literature. Nurse Educ Today; VOL.24, NO.6, PP: 452-8.
23
Takalani, T. (2008); Barriers to E- Learning Amongst Postgraduate Black Students in Higher Education in South Africa; Published Master Thesis of Philosophy, Stellenbosch University.
24
Thiele JE. (2003), Learning patterns of online students. J Nurs Educ; VOL. 42NO.8, PP:364-366.
25
Zolfaghari M, Mehrdad N, Parsa Yekta Z, Salmani Barugh N, Bahrani N. "The Effect of Lecture and Elearning, Methods on Learning Mother and Child Health Course in Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education (2007); 7(1): 31-39.
26
Zolfaghari M, Mehrdad N, Parsa Yekta Z, Salmani Barugh N, Bahrani N."Satisfaction survey of nursing and midwifery students and teachers to use Blended, e-learning system, Nursing Research. Volume 3, No. 10 and 11, Autumn and Winter(2008), pp. 109-99.
27
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، به منظور آگاهی از نظرات این قشر جامعه و بررسی نقش مطالعه آزاد بر موفقیت تحصیلی آنها است. روش: این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی، براساس فرمول کوکران با 128 نفر آزمودنی (دانشجوی دوره کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شد. دادههای پژوهش، از طریق پرسشنامهای محققساخته گردآوری شد. گویههای پرسشنامه نیز برپایه تحلیل متون تخصصی استخراج شد. روایی ابزار سنجش توسط چند تن از متخصصان، و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه (83/0) تایید شد. یافته ها: مطالعه آزاد در موفقیت تحصیلی دانشجویان در دروس نظری به زبان فارسی مؤثر است، ولی در نتیجه امتحانی دروسی مانند زبان خارجه نقشی ندارد. بین نظرات دانشجویانی که مطالعات آزاد دارند و آنهایی که ندارند، در مورد اینکه مطالعه آزاد در موفقیت تحصیلی دانشجویان مؤثر است تفاوت وجود ندارد. بین مطالعه آزاد و موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد، اکثریت دانشجویان معتقدند که مطالعه آزاد نقش مثبتی بر موفقیت تحصیلی آنها دارد و به طور کلی اثرات ناشی از مطالعه آزاد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در رﺷﺪ علمی و موفقیت تحصیلی آنها ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
https://stim.qom.ac.ir/article_657_33cd5b7051d068e737f1b8108b6aafa9.pdf
2016-05-21
57
75
10.22091/stim.2016.657
مطالعه آزاد
موفقیت تحصیلی
دانشجویان رشته روانشناسی
دانشگاه فردوسی مشهد
نعیمه
ظریف قاسمیان
naeemehzarif@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مدرس، کارشناس پژوهشی و مسئول مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر شهر مشهد
LEAD_AUTHOR
استیگر، رالف سی (1377). چرا مطالعه می کنیم. ترجمه علی شکویی. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
1
اشرفیریزی، حسن (1383). درآمدی بر مطالعه و نقش کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگ مطالعه. تهران: نشر چاپار.
2
آفتابیآرانی، فاطمه؛ بتولی، زهرا (1386). بررسی میزان مطالعه غیردرسی دانش آموزان دوره متوسطه و شناسایی عوامل مؤثر بر آن در شهرستان آران و بیدگل در سال تحصیلی 1384-85. نما (مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران)، 7(3).
3
افکانه، صغری؛ شکوری شالدهی، عباس (1389). ﺑﺮرﺳﯽ راهﻫﺎی ﺗﺮﻏﯿﺐ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺘﺎبﻫﺎی ﻏﯿﺮدرﺳﯽ. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 1(2)، 72-82.
4
ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (1394). چرایی کم توجهی دانشجویان به مطالعه کتابهای غیردرسی. بازیابی 20 تیر 1394، از: http://www.irna.ir/fa/News/81609386/
5
پاشا شریفی، حسن؛ اکبری، ابوالقاسم (1387). نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان دوره متوسطه کشور درباره کتابهای غیردرسی. نوآوریهای آموزشی، 7 (28)، 111-128.
6
پنگ، الیزابت (1384). رهنمودهایی برای تقویت خواندن. ترجمه احمد شریفان. تهران: موسسه کتاب مهربان.
7
ترکیانتبار، منصور (1384). بررسی میزان گرایش به مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود. پژوهشنامه تربیتی، 4 (4)، 1-28.
8
ﺟﻤﻴﺎری، همایون (١٣٧9). ﺑﺭرﺳﻲ ارﺗﺒﺎط ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻏﻴﺭدرﺳﻲ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺭﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶﺁﻣﻮزان ﺳﺎل ﺳﻮم رﺷﺘﻪهای ﻧﻈﺭی ﻧﻈﺎم ﺟﺪﻳﺪ ﺁﻣﻮزش ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺭ ﺗﻬﺭان در ﺳﺎل 1375. ﭘﺎﻳﺎنﻧﺎﻣﻪ کارشناسیارﺷﺪ کتابداری. داﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺭان، تهران.
9
حمیدرضا حسن آبادی و همکاران (1391). ﻋﻮاﻣﻞ ﻣؤﺛﺮ ﺑﺮ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻠﯽ. ارائه شده در ﺷﺸﻤﯿﻦ ﺳﻤﯿﻨﺎر ﺳﺮاﺳﺮی ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن؛ 27و28 اردیبهشت، گیلان، ایران.
10
دودانگه، محمد (1376). بررسی رابطه بین اضطراب، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر شهرستان قزوین. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه تربیت معلم، تهران.
11
رودباری، مسعود؛ احمدی، آزاده؛ عبادی فرد آذر، فربد (1392). تعیین عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران (پردیس همت) در سال تحصیلی89-88. بازیابی 8 تیر 1394، از: http://pajouhan.mubabol.ac.ir/webreport/view.action?webreport_code=1000&masterCode=11002257
12
زالزادﻩ، اﺑﺭاهیم (1379). ﺑﺭرﺳﻲ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻏﻴﺭدرﺳﻲ و ﻣﻴﺰان اﺳﺘﻔﺎدﻩ داﻧﺶﺁﻣﻮزان دﺑﻴﺭﺳﺘﺎﻧﻬﺎ از کتابخانههای ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﻴﺭاز. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 32 (35)، 31-47.
13
زرافشان، علی (1373). بررسی وضعیت مطالعه کتب غیردرسی دانش آموزان کشور. پایاننامه کارشناسیارشد علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران.
14
سامانیان، مصیب (1384). بررسی مطالعات غیردرسی دانشجویان و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از نظر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، مجله پژوهشهای تربیتی، 2 (2)، 75-84.
15
سرمد، زهره ؛بازرگان، عباس ؛حجازی، الهه (1390). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه.
16
شیخی، سعید؛ کرمی، آزیتا؛ کرمی، احمد (1393). بررسی رابطه عوامل ترغیب کننده به مطالعه کتب غیردرسی (آزاد) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مقطع متوسطه شهرستان آبدانان. نخستین همایش ملی علوم تربیتی و رواشناسی، مرودشت، شرکت اندیشهسازان مبتکر جوان. بازیابی 23 آذر 1394، از: http://www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_0168.html
17
عصاره، فریده؛ نظری، اشرف (1390). دیدگاه های دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد عوامل ترغیب کننده و بازدارنده مطالعه آزاد. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات.3 (87)، 56-73.
18
قاجاریه، مژگان ( 1373). بررسی تأثیر کمکهای درسی خارج از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
19
قریشی، زهره (1384). بررسی نظر دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد درباره خواندن به قصد یادگیری، خواندن به قصد لذت، خواندن به قصد تصمیمگیری و دو اصل معقولاندیشی و کمترین کوشش. کتابداری و اطلاعرسانی، 7 (4).
20
قریشی نژاد، نهضت (1388). چگونه نوجوانان را به مطالعه علاقهمند کنیم؟ بازیابی 21 تیرماه 1394، از http://ketabak.org/node/1496
21
مجیدیان، فرزاد (1384). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی و سخت رویی با استرس شغلی مدیران مقطع متوسطه شهر سنندج. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
22
محمدجهرمی، محمد مهدی (1380). بررسی مطالعات غیردرسی (کتب-مجلات-نشریات) بر وضعیت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی منطقه دو شهر تهران. پایاننامه کارشناسیارشد علوماجتماعی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز. تهران
23
محمدی باغملایی، حیدر (1374). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دارای معلم مرد با پسر دارای معلم زن پایه دوم ابتدایی. گزارش طرح پژوهشی مصوب سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر.
24
محمدی، حجت الله (1376). بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد. فصلنامه کنسرسیوم محتوای ملی. بازیابی 8 خرداد 1394، از :
25
http://94.232.173.233/index.aspx?LOGGED=0&PageSize=10&PageIndex=4&VALUEFIELD1=%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%D9%8A%D8%AA%20%D8%AA%D8%AD%D8%B5%D9%8A%D9%84%D9%8A%E2%80%ADSuccess%E2%80%AC&PID=291&TEXTFIELD1=Subject
26
Chall, J. S. (1983). Stages of Reading Development, New York: McGraw-Hill.
27
Gardiner, s (2001). The minutes a day for silent reading. Educational Leadership. 2 (59): 15-50.
28
Nagy, a (1998). Diploma factory and training intellectuals: Reading culture and habits of library use of college and university student-Konyvtan Figyeli. 44 (314):43-60.
29
Thomas, L (2009). Rescuing reading at the Community College. Virginia Community ollege, 14(1), 30-68.
30
ORIGINAL_ARTICLE
ضریب دقت و بازیافت پایگاه مقالات فارسی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و تعیین همپوشانی بین آنها
هدف: تعیین میزان بازیافت، دقت و همپوشانی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، مگایران و اس. آی. دی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی است. روش: پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. 15 کلیدواژه تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی با مشورت صاحب نظران حوزه انتخاب شده و در سه پایگاه جستجو شدند. 10 نتیجه اول بازیابی شده در هر پایگاه، بررسی و میزان بازیافت ودقت و همپوشانی آنها محاسبه شد. سپس فرضیههای پژوهش با آزمون مجذور کا بررسی شد. یافته ها: پایگاه نورمگز با میزان بازیافت 48% و دقت 79% بیشترین بازیافت و دقت را داشته است و با همپوشانی عنوانی 10% و همپوشانی منابع اطلاعاتی 76% با سایر پایگاه ها، بیشترین میزان همپوشانی را دارد. آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که اختلاف معناداری بین میزان بازیافت، دقت و همپوشانی منابع اطلاعاتی در پایگاه های مورد مطالعه وجود دارد. نتیجه گیری:پایگاه اطلاعاتی نورمگز از لحاظ بازیافت و دقت بهترین عملکرد را نسبت به دو پایگاه دیگر داشته است و همپوشانی بالایی با دو پایگاه دیگر دارد و به نظر میرسد مناسبترین پایگاه برای تمامی کاربران در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی است.
https://stim.qom.ac.ir/article_654_e333774c12b8cfc0efde2e64b3758c5a.pdf
2016-05-21
77
98
10.22091/stim.2016.654
بازیافت
دقت
همپوشانی
پایگاه اطلاعاتی
مقالات فارسی
علم اطلاعات و دانش شناسی
نازیلا
رحیم پور
n.rahimpoor66@gmail.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
مهدی
محمدی
mahdi.mohammadi203@gmail.com
2
استادیار، عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
AUTHOR
احمدی، ح. (1385). ارزیابی بازیابی اطلاعات. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی، 6 (1)، 1-7.
1
اخوتی، م. ( 1383). مفهوم ربط در نظام های بازیابی اطلاعات: مروری بر نظریهها و ادبیات موجود. اطلاع رسانی، 2 ،(1)، 23-46.
2
اسداللهی،ز.؛ نوکاریزی، م. (1389). ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی نشریههای ایرانی. نشریه کتابداری و اطلاع رسانی، 13، (2)، 118-146.
3
چشمه سهرابی، م. (1378). تاثیر استفاده از اصطلاحنامه در بانکهای اطلاعاتی کتابشناختی بر میزان جامعیت، مانعیت و مدت زمان جستجوی اطلاعات بازیابی شده. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی . دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
4
حریری، ن. (1377). مفهوم ربط در بازیابی از نظام های اطلاعاتی. فصلنامه کتاب، 9 (2)، 7-17.
5
حریری، ن.؛ وکیلی منفرد، ح. (1392). مقایسه دقت موتورهای کاوش عمومی و تخصصی در بازیابی تصاویر پزشکی. مدیریت اطلاعات سلامت، 10 (6)، 830-839.
6
رحمتی تاش، م.؛ برادر، ر.؛ غائبی، االف. (1389). ارزیابی پایگاه های اطلاعاتی پیوسته مقالات در ایران از نظر سازماندهی و ابزار جستجو. اطلاع شناسی، 7 (28)، 109-136.
7
شاکری، ص. (1387). میزان جامعیت و مانعیت ابزارهای کاوش فارسی اینترنت در پاسخگویی به سوالات اختصاصی رشته کتابداری و اطلاع رسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی . دانشگاه شیراز، شیراز.
8
شیری، ع. ( 1373). ارزیابی جامعیت و مانعیت نظام های بازیابی اطلاعات. پیام کتابخانه، 4 (1و 2)، 38-45.
9
علیجانی، ر. (1387). آشنایی با بانک های اطلاعاتی. تهران: دانشگاه پیام نور.
10
غلامی، ت. (1386). سنجش میزان ربط در بازیابی اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی ابسکو، اسکوپوس، ساینس دایرکت، از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س). پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی . دانشگاه الزهرا، تهران.
11
لستر، ج.؛ کوهلر، و. ک (1389). مبانی مطالعات اطلاع رسانی: درک اطلاعات و محیط آن. (محسن نوکاریزی، مترجم) تهران: چاپار.
12
نوشین فرد، ف.؛. امامی، ز. (1391). همپوشانی سنتی و نسبی پایگاه های اطلاعاتی در پاب مد و وب آف ساینس در حوزه بیماری های غدد درون ریز. فصلنامه نظام ها و خدمات اطلاعاتی، 1 (3)، 89-101.
13
Hariri, N (2013). Do natural language search engines really understand what users want? online information review, 37 (2), 287-303.
14
Ilic, D (2003). Specialized Medical Search- engines are not better than general search engines in sourcing consumer information about androgen deficiency. Hum reprod, 18 (3), 557-561.
15
Serati shirazi, M (2009). A comparative study of the accuracy of general and specialized medical search ingines in retrieving documents related to children diseases. Faslname keteb, 20 (1), 77-94.
16
Vanhecke, T. E (2006). pubmed vs. high press: a head-to-head comparison of two medical literature search engines. Computer in biology and medicine, 37 (9), 1252-1258.
17
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه جایگاه اجتماعی حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی
هدف: هر حرفه یا شغل، جایگاه اجتماعی خاصی در جامعه دارد و سنجش آن، بقا و تداوم حرفه یا شغل را تضمین میکند. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه های جهت سنجش جایگاه اجتماعی حرفه علم اطلاعات و دانششناسی است. روش شناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شد. جامعه پژوهش حاضر، کل کتابداران شاغل در کتابخانههای شهر اهواز (کتابخانههای دانشگاهی، تخصصی، و عمومی)، به صورت سرشماری (250 نفر) است. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها نشان داد که از 55 گویه اثرگذار بر جایگاه اجتماعی، 42 گویه با کل آزمون همبستگی داشته که منجر به ایجاد 9 عامل اثرگذار بر جایگاه اجتماعی شد. شدت اثرگذاری آنها به ترتیب، از زیاد به کم عبارتند از: عامل اقتصادی، عامل استاندارد، عامل تخصصی، عامل فردی، عامل آموزشی، عامل فناوری اطلاعات، عامل تعامل، عامل فرهنگی، و عامل سازمانی. نتایج پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری: این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامه جایگاه اجتماعی با ضرایب روایی و پایایی رضایتبخش، ابزاری مناسب برای سنجش جایگاه اجتماعی در پژوهشهای بعدی است. ضرورت و نوآوری: در این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه جایگاه اجتماعی با نگاه جامع نسبت به متغیرهای اثرگذار بر جایگاه اجتماعی در متون معتبر صورت گرفته است.
https://stim.qom.ac.ir/article_658_57fe6574e370b6f165fabbf5b48df51c.pdf
2016-05-21
99
122
10.22091/stim.2016.658
ساخت و اعتباریابی
جایگاه اجتماعی
علم اطلاعات و دانششناسی
کتابداران
کتابخانههای شهر اهواز
تحلیل عاملی اکتشافی
فریده
کعب عمیر
faridehkabomir@yahoo.com
1
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
آرون، ریموند (1377). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی (باقر پژهام، مترجم). تهران: علمی و فرهنگی (نشر اصلی 1967).
1
ابرامی، هوشنگ (1352). موانع اجتماعی رشد کتابداری در ایران. نامه انجمن کتابداران ایران، 6 (2)، 4-20.
2
اصغرزاده، توحید (1374). جایگاه معلم در فیلمهای سینمایی بعد از انقلاب اسلامی. در دبیرخانه سمپوزیوم جایگاه تربیت، مجموعه مقالات چهارمین سمپوزیوم جایگاه تربیت نقش تربیتی. تهران: وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی، انتشارات تربیت، 98- 93.
3
افلاکیفرد، حسین (1381). بررسی منزلت اجتماعی معلم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی از آرمان تا واقعیت. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز، شیراز.
4
الیاسی، محمدحسین؛ رادان، احمدرضا (1386). رابطه منزلت اجتماعی پلیس با میزان احساس امنیت شهروندان تهرانی. فصلنامه امنیت، 5 (4)، 53-74.
5
تامین، ملوین (1385). جامعهشناسی قشربندی و نابرابریهای اجتماعی (عبدالحسین نیکگوهر، مترجم). تهران: توتیا (نشر اصلی کتاب 1967 ).
6
تهوری، زهرا (1387). جایگاه کتابداری و اطلاعرسانی در طبقهبندی مشاغل کشور. ماهنامه اطلاعیابی و
7
اطلاعرسانی، 2 (7)، 43-50.
8
حری، عباس؛ قاضی میرسعید، جواد (1386). اثر عوامل درونی بر نگرش کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی کشور نسبت به جایگاه آنان در آینده حرفه. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سلامت، 10 (30)، 51-58.
9
حسینیان، شهامت؛ فهیمی، علی (1388). بررسی عوامل مؤثر بر منزلت اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی (مورد مطالعه استان اردبیل). فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، 4 (13)، 11-34.
10
حکیمی، رضا؛ رودباری، مسعود (1385). مقایسه جایگاه اجتماعی معلمان ابتدائی، راهنمایی و متوسطهی استان سیستان و بلوچستان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 3 (4)، 1-14.
11
حمیدزاده، بهرام (1384). منزلت نظامیان در نگاه برخی از فرماندهان و مسئولان. حصون، (5)، 119-140.
12
رضایی، علیمحمد؛ رضائی، نورمحمد (1386). منزلت اجتماعی نیروهای بسیجی از دید مردم و راهکارهای ارتقای آن. فصلنامه مطالعات بسیج، 10(36)، 41-65.
13
ریتزر، جورج (1373). نظریههای جامعهشناسی (احمدرضا غرویزاد، مترجم). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی (ماجد) (نشر اصلی کتاب 1983 ).
14
سیدکریمی، مریم سادات (1388). بررسی جایگاه معلم. کانون صنفی معلمان ایران. بازیابی 27 اسفند 1387، از
15
www.rfaal.blogfa.com
16
سامآرام، عزتالله؛ قائمپور، محمدعلی (1390). سنجش منزلت اجتماعی معلمان در بین دانشآموزان. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 3 (4)، 77-87.
17
سحرخیزتشویق، ابراهیم (1379). بررسی راههای افزایش پایگاه و منزلت اجتماعی معلمان از دیدگاه رؤسای ادارات و مدیران دبیرستانهای استان همدان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
18
صادقیکلیشادی، زهرا (1382). بررسی موقعیت اجتماعی دبیران از دیدگاه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
19
صیادیفر، سمیه؛ فراشباشیآستانه، محبوبه (1382). جایگاه اجتماعی کتابداران: چالشها و راهکارها.فصلنامه کتاب 65، 73-90.
20
علیزاده، ابراهیم؛ رضایی، علیمحمد (1386). بررسی منزلت اجتماعی حرفه معلمی (دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان) و تغییرات آن در طول سه دهه گذشته. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 8 (29)، 7-26.
21
عمرانی، ابراهیم (1385). منزلت اجتماعی کتابداری و اطلاعرسانی: وضعیت کنونی. همایشنامهها: مجموعه مقالات همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، ج3، 435-466.
22
فخرائی، سوسن؛ ولوی، علیمحمد؛ جمیلیکهنهشهری، فاطمه (1389). منزلت اجتماعی و جایگاه سیاسی نخیگان شیعه امامیه در قرون چهارم تا ششم قمری بر اساس گزارش کتاب النقض. فصلنامه علمی- پژوهشی شیعهشناسی، 8 (32)، 103-138.
23
قاسمینژاد، افسر اسماعیلی، رضا (1382). بررسی شأن و موقعیت اجتماعی معلمان از دیدگاه دانشآموزان مدارس راهنمایی تحصیلی و متوسطه استان اصفهان. فصلنامه آموزه، (23)، 42- 47.
24
قاضیمیرسعید، جواد (1383). بررسی اثر عوامل درونی و بیرونی بر نگرش کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی کشور نسبت به جایگاه آنان در آینده حرفه. پایاننامه دکتری، دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران
25
کاظمیپور، شهلا (1389). نگرش مردم دربارهی منزلت مشاغل در ایران و ارزیابی میزان ارتباط آن با ویژگیهای اجتماعی اقتصادی افراد. ماهنامه کار و جامعه، (128). 43-44. بازیابی چکیده تیرماه، 1392، از
26
www.magiran.com
27
کلاکی، حسین؛ دوستدار، رضا (1388). بررسی منزلت شغلی و اجتماعی پلیس ایران و عوامل مؤثر برآن. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، 4 (2)، 228-250.
28
محمدی، محمدمهدی (1384). عوامل مؤثر بر کاهش منزلت اجتماعی نظامیان. حصون، (5)، 109-118.
29
محمدی، حمیدرضا (1386). بررسی علل و عوامل ارتقای منزلت اجتماعی پرسنل نظامی از دیدگاه خانوادههای آنان در تهران. فصلنامه فرهنگی- دفاعی زنان و خانواده، 5 (14)، 95-124.
30
مقدس، علیاصغر (1374). منزلت مشاغل در جامعه شهری ایران: مورد مطالعه شهر شیراز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 10 (2)، 65-94.
31
نویدی، احد؛ برزگر، محمود (1382). راههای ارتقای منزلت اجتماعی معلمان. تعلیم و تربیت (آموزش پرورش )، (74)، 55-100.
32
هاشمخانیزلفانی، سرفراز (1393). گذری بر جایگاه اجتماعی موسیقی در قرن جدید. فصلنامه علمی- ترویجی جامعه، فرهنگ و رسانه، 2 (8)، 143-164.
33
Al ansari, Husain A. (2011). Career choice, satisfaction, and perceptions about their professional image: A study of Kuwaiti librarians. Library Review, 60 (7), 575-87.
34
Billedi, Ibolya (1989). The status & social prestige of library & information profession: an international survey. Journal of Library & Information Science, 14 (1), 66-74.
35
Broen, L. (2003). Social class. London: McGraw Hill.
36
Bryan, Jacalyn (2007). The question of faculty status for academic librarians. Journal of Library Review, 56 (9), 781-87.
37
Crawley, Donna (2014). Gender and perceptions of occupational prestige changes over 20 years. SAGE open, 4 (1), 1-11.
38
Fwu, Bih-Jen & Wang, Hsiou-Huai (2002). The social status of teachers in Tiwan. Comparative Education, 38 (2), 211-24.
39
Hammett, Daniel (2008). Disrespecting teacher: The decline in social standing of teachers in Cape Town, South Africa. International Journal of Education Development, 28 (3), 340- 47.
40
Hoadley, Ursula & Ensor, Paula (2009). Teachers' social class, professional dispositions and pedagogic practice. International Journal of Educational Development, 25 (6), 876- 86
41
Hiebert, Jean & Hollingsworth, Yolanda (2008). Friends in deed for librarians in need. The Bottom:Managing library, 21 (3), 77-81.
42
Luthmann, Abigail (2007). Librarians, professionalism and image: Stereotype and reality. LibraryReview, 56 (9), 773-80.
43
Majanja, Mabel & Kiplng'at, Joseph (2003). Women librarians in Kenya: A study of their status and occupational characteristics. Journal of library management, 24 (1/2), 70-78.
44
Majid, Shaheen & Haider, Azim (2008). Image problem even haunts hi- tec libraries: Stereotypes associated with library and information professionals in Singapore. Aslib Proceedings, 60 (3), 229- 41.
45
McGuigan, Gluenns (2011). Crisis of professionalism in public services: Addressing challenges to librarianship from a public administration perspective. Library Review, 60 (7), 560-574.
46
Prins, Hans & de Gier, Willco (1992). [Mag] Status and reputation of and Information work. IFLA journal, 18 (2), 108-118.
47
Shafique, Farzana (2007). Librarianship: How is the future perceived by librarians in Pakistan? Library Review, 56 (9), 811-20.
48
Shaw, Leah (2010). Representations of librarianship in the uk press. Aslib proceeding: New Information perspective, 62 (6), 554-69.
49
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان انگیزش کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه گانه مک کللند
هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان انگیزش کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سهگانه مککللند انجام شد. روش بررسی:در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. برای نیل به اهداف تحقیق ازیک پرسشنامه محقق ساخته جهت تعیین میزان انگیزش کارکنان کتابخانههای دانشگاه دولتی شهر اصفهان استفاده گردید. جامعه آماری، کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (مدیران، مسئولان و کتابداران) شامل دانشگاههای اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، و صنعتی اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بوده که تعداد آنها 164 نفر است. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18 در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار، و در سطح آمار استنباطی از t تک متغیره، و آزمون t2 هتلینگ استفاده شد. یافتهها:با توجه به نتایج آزمون t تک متغیره (Sig2 هتلینگ (Sigنتیجهگیری:میزان انگیزش کارکنان بر اساس مولفههای کسب پیشرفت، کسب قدرت، و پیوند جویی و ارتباط با دیگران در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان از دید کارکنان در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد.
https://stim.qom.ac.ir/article_659_e3c2f36c19a777a8092bee44332de37a.pdf
2016-05-21
123
140
10.22091/stim.2016.659
انگیزش
تئوری نیازهای سه گانه مککللند
کتابخانههای دانشگاهی
اصفهان
احمد
شعبانی
shabania@edu.ui.ac.ir
1
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
نیره
مرادیان نژاد
nmoradiannejad@yahoo.com
2
سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان
AUTHOR
رسول
سعادت
saadat.rasul@gmail.com
3
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
LEAD_AUTHOR
سعید
رجایی پور
s.rajaipour@edu.ui.ac.ir
4
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
حافظنیا، محمد رضا (1387). مقدمهای بر روش تحقیق در علومانسانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانیدانشگاهها (سمت).
1
حریری، نجلا (1381). مقایسه میزان رضایت شغلی کتابدارانشاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سایردانشگاه ها. فصلنامه کتاب. 13، (4)، 72 – 91.
2
حریری، نجلا ؛ اشرفی ریزی، حسن (1388). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی در مراکز استانها. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 12 (1)، 1– 8.
3
ساعتچی، محمود (1369). روان شناسی در کار، سازمان و مدیریت. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی
4
سید جوادین، سید علیرضا (1386). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: نگاه دانش.
5
شجاعی عباسی، مینا (1382) . مشارکت در تصمیم گیری و رابطه آن با انگیزش شغلی کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
6
کهن، فرحناز (1384 ). رضایت شغلی کتابداران کتابخانه ملی ایران. فصلنامه کتاب. 16 (1)، 1 – 16.
7
گودرزی، سعید (1388). کاربرد آمار در علوم اجتماعی: همراهبا دستورات SPSS و نحوه تفسیر خروجی ها. تهران : جامعه شناسان.
8
لاتام، گری (1389). انگیزش شغلی: تاریخچه، نظریه، پژوهش و عمل. مترجم: نسرین ارشدی. تهران: جاودانه.
9
محمدی نجفآبادی، محمد (1385). بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان شرکت برق منطقهای اصفهان بر اساس تئوری هرزبرگ. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
10
نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم (1383). روشهای تحقیق وچگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی. تهران: بدر.
11
Awuku, Ohenesakyi (2008). Productivity in university libraries of developing countries: awest and southern African perspective. Library management, 16 , (3), 24 – 33.
12
Booth, Jennifer (1993). Marketing public library Services: The Gap between Theory andReality in Britain. Library Management. Bradford. 14, (1), 9 – 23. Retrieved June 27. 2008, from http: // www. elsevier. com
13
Jain, Priti (2004). Strategyhuman resource development in public libraries management,Library management,26 , (617) , 336 – 350. Retrived October 25, from www. Emeraldinsig ht. com /0143 – 5124. Htm. Porter, Lyman, Bigley, Gregory, Steers, Richard (2003). Motivation and Work Behavior, Seventh Edition. Irwin (Pnnsylvania): McGraw-Hill.
14
Maslow, Abraham (1943). A theory of human motivation.Psychological Review 50 (4) 370–96
15
McClelland, David (1988). Human Motivation, Cambridge: Cambridge University Press.
16
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عامل بزرگ شخصیت NEO-FFI و عملکرد شغلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 بودند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی از جمله میانگین، انحراف استاندارد، درصد و فراوانی و آزمونهای تحلیلی tبرای دو گروه مستقل، همیستگی پیرسون و رگرسسیون گام به گام استفاده شد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین عملکرد شغلی و وجدانی بودن (58/0=r، 01/0=P) و عملکرد شغلی و برونگرایی (24/0=r، 05/0=P) رابطه مثبت مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون t نشان داد که میان عملکرد شغلی کتابداران این دو دانشگاه تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیّرهای وجدانی بودن و روانرنجورخویی پیشبینهای قوی عملکرد شغلی بودند که 40 درصد واریانس عملکرد شغلی را تبیین نمودند. نتیجه گیری: ویژگیهای شخصیتی، متغیّرهایی قوی در پیش بینی عملکرد شغلی هستند. به این معنا که کتابدارانی که ویژگیهای شخصیتی مطلوبی دارند انتظار میرود که از عملکرد شغلی بهتری برخوردار باشند.
https://stim.qom.ac.ir/article_660_2da6b5143cf2c4b23a5253dc5fd3ccff.pdf
2016-05-21
141
157
10.22091/stim.2016.660
ویژگی های شخصیتی
عملکرد شغلی
کتابداران
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
ابوالفضل
اسدنیا
abolfazlasadnia@yahoo.com
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
پیمان
جلیل پور
peyman.jalilpour@gmail.com
2
دانشگاه چمران اهواز
AUTHOR
وحید
احمدی
v_ahmadi20@yahoo.com
3
دانشگاه چمران اهواز
AUTHOR
مهدی
بریاجی
mehdi_baryaji@yahoo.com
4
دانشگاه چمران اهواز
AUTHOR
ارشدی، نسرین (1369). بررسی رابطه فشار روانی ناشی از تعارض و ابهام نقش با عملکرد و خشنودی شغلی با توجّه به اثرهای تعدیل کننده استقلال کاری و پیوستگی گروهی در کارکنان شرکت ملّی مناطق نفت خیز جنوب اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
1
بابائیان، علی؛ سامانی، یوسف؛ کرمی، ذبیحالله (1393). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی کارکنان رستههای ماموریتی ناجا. فصلنامه منابع انسانی ناجا، 9 (37)، 9-27.
2
براتی احمدی آبادی، هاجر؛ عریضی، حمیدرضا؛ نوری، ابوالقاسم (1389). رابطه بین جوّ سازمانی و وجدان کاری با عملکرد شغلی. فصلنامه روانشناسی کاربردی،4 (13)، 65-81.
3
تابع بردبار، فریبا؛ کاظمی، سلطانعلی؛ رنجبران، جبار (1389). رابطه سلامت روان و عملکرد شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی معلّمان در راستای پیشنهاد یک مدل علّی.مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 1 (2)، 13-26.
4
ثمری، علیاکبر؛ لعلی فاز، احمد (1383). مطالعه رابطه متقابل ویژگیهای شخصیتی و استرس شغلی در محیط کار. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 6 (21 و 22)، 19-28.
5
حق شناس، حسن (1378). هنجاریابی آزمون شخصیتی نئو، فرم تجدید نظر شده.مجله اندیشه و رفتار، 4 (2)، 36-50.
6
خاکپور، عباس؛ یمنی، محمّد؛ پرداختچی، محمّدحسن (1387). رایطه بین ویژگیهای الگوی پنج عامل شخصیت با دو بعد عملکرد شغلی زمینهای و وظیفهای مدیران مدارس راهنمایی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 2 (2 و 3)، 564-579.
7
سادوک، بنیامین؛ سادوک، ویرجینیا (1382). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری روانپزشکی ( نصرتالله پورافکاری، مترجم). تهران: انتشارات شهر آب. ج 2.
8
غفاری، محمد؛ نصراصفهانی، علی؛ دهقانی، مجتبی؛ تسلیمی، امین (1391). بررسی رابطه بین شخصیت کارکنان دانشگاه اصفهان و عملکرد شغلی آنها. نخستین همایش شخصیت و زندگی نوین. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. بازیابی 20 فروردین، 1395 از
9
http://www.civilica.com/Paper-NCPML01-NCPML01_120.html.
10
کریمی، داوود (1388). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی نیروهای پلیس. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 6 (24)، 25-39.
11
نعامی، عبدالزهرا (1381). شناسایی عوامل پیشبینی خشنودی شغلی و بررسی روابط آنها با خشنودی شغلی و رابطه متغیر اخیر با عملکرد شغلی و رفتار مدنی کارکنان کارخانههای اهواز. پایاننامه دکتری، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
12
Ahorony, N. (2009). The influence of LIS students personality characteristics on their perceptions toward web 2.0 use.Journal ofLibrarianship and information science, 41 (4), 227-243.
13
Azoulay, A.; Kapferer, J. N. (2003). Do brand personality Scales really measure brand personality? Brand Management. 11 (2), 193-155.
14
Barrik, M. R.; Mount, M. K.; Judge, T. A. (2001). Personality and Performance at the Beginning of the New Millennium: What Do We Know and Where Do We Go Next? Interntional Journal of Selection and Assessment, 9 (1/2), 9-30.
15
Costa, P. T. J.; McCrae, R. R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) Professional Manual. Odessa, FL: Psychlogical Assessment Resources.
16
Fatokun, J. O.; Salaam, M. O.; Ajebomogum, F. O. (2010). The influence of leadership style on the Performance of Subordinates in Nigerian libraries. Library Philosophy and practice (e-journal). Retrieved April 8, 2016, from http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/422.
17
Mkoji, D.; Sikalieh, D. (2012). The Influence of Personality Dimensions on Organizational Performance. International Journal of Humanities and Social Science.2 (17), 184-194.
18
Ogunlana, E. K.; Okunlaya, R .O. A.; Ajani, F. O.; Okunoye, T.; Oshinaike, A. O. (2013). Indices of job stress and job satisfaction among academic librarians in selected federal uiniversities in South West Nigeria. Annals of Library and Information Studies. 60, 212-218.
19
Tella, A.; Ayeny, C. O.; Popoola, S. O. (2007). Work Motivation, Job Satisfaction, and Organisational Cammitment of Library Personnel in Academic and Research Libraries in Oyo state, Nigeria. Library Philosophy and practice (e-journal). Retrieved April 8, 2016, http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/118.
20
Thoresen, C. J.; Bradley, J. C.; Bliese, P. D.; Thoresen, J. D. (2004). The Big five Personality Traits and Individual Job Performance Growth Trajectories in Maintenance and Transitional Job Stages. Journal of Applied Psychology, 89 (5), 835-853.
21
Timmerman, T. A. (2004). Relationships between NEO PI-R personality measures and job Performance ratings of inbound call center employees. Applied H.R.M. Research, 9 (1), 35-38.
22