ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی طولی وضعیت کیفیت ارائه ی خدمات در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز با ابزار لیب کوال
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی طولی وضعیت کیفیت ارائه خدمات در کتابخانهمرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر کاربران و مقایسه نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش آقای محسن شمس اژیه در سال 1387 با استفاده از ابزار لیب کوال بود که در سال 1392 انجام شد.روش شناسی: این تحقیق از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه اعضای کتابخانهی مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل می داد که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان نمونه ای به تعداد 350 نفر مشخص شد. ابزار گردآوری داده ها مقیاسی بود شامل 22 آیتم که بر اساس مقیاس لیب کوآل از سایت آن اقتباس و ترجمه شد.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که در مؤلفههای «کنترل اطّلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانهی مرکزی شهید چمران اهواز ضعیفتر عمل کرده و در مؤلفهی «احساس کاربر از خدمت» سطح حداقل انتظارات کاربران برآورد شده است. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داده که نقاط ضعف کتابخانه در ارائهی خدمات، که در یافتههای پژوهش آقای محسن شمساژیه مشخص شدهاند نه تنها بهبود نیافته بلکه افزایش یافته است که این امر نارضایتی کاربران از کیفیت ارائهی خدمات کتابخانهی مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز را افزایش داده است.
https://stim.qom.ac.ir/article_776_a6894208be7f91b12d3a99d4334ddf30.pdf
2016-10-22
9
31
10.22091/stim.2016.776
کیفیت خدمات
کتابخانه مرکزی
دانشگاه شهید چمران اهواز
ارزیابی
لیب کوال
عبدالحسین
فرج پهلو
farajpahlou@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
فریده
کعب عمیر
faridehkabomir@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطّلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
اشرفی ریزی، ح و کاظم پور، ز (1386). مدل لیبکوال و کاربرد آن در کتابخانههای دانشگاهی. فصلنامهی کتاب،70،197-214.
1
تابنده، ف. (1383). مقایسهی وضعیت موجود ومطلوب کتابخانههای دانشگاه شیراز در اعمال مدیریت کیفیّت فراگیر (TQM) از دیدگاه مدیران و کارشناسان. مجلهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، 3 (3و4)،54 -133.
2
تولایی، ر (1388). بررسی نقش الگوی تعالی مدیریت کیفیت جامع درتغییر و تحول راهبردی سازمانها. دو ماهنامهی توسعه انسانی پلیس، 6 (21)، 79.
3
حکیمی، ر و صمدزاده، غ (1384). بررسی کیفیّت خدمات ارائه شده در کتابخانههای دانشگاه سیستان و بلوچستان. کتابداری و اطلاعرسانی، 29 (1)، 89-99.
4
خالویی، م (1386). ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای الزهرا (س) و تربیت مدرس. پایان نامه، دانشگاه الزهرا(س).
5
شمسی اژیه، م(1387). مقایسهی سه سطح ارزیابی کیفیّت خدمات عمومی (سطح دریافت، سطح انتظارات، سطح حداقل پذیرش خدمات) درکاربران کتابخانهی مرکزی دانشگاه شهید چمران با استفاده از مدل لیبکوال. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
6
علومی، ط (1387). اداره کتابخانه. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
7
مکی زاده، ف و میرغفوری، ح (1389). مقایسهی وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاهی یزد در اعمال مدیریت کیفیّت فراگیر (TQM). فصلنامهی علوم و فناوری اطلاعات، 27 (1)، 3-26. بازیابی3 اسفند 1390، از: http://www.magiran.com
8
میر غفوری، ح (1385). لیبکوال ابزار بررسی سنجش کیفیّت خدمات کتابخانه. فصلنامه کتاب، 67 (1)، 161-167.
9
میرغفوری، ح و مکی زاده، ف (1386). ارزیابی سطح کیفیّت خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد LibQual (مورد: کتابخانه های دانشگاه یزد). فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 37 (1)، 61-78.
10
نوری، ر (1384). میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی تهران برای پیادهسازی مدیریت کیفیّت فراگیر(TQM ). مدیریت و اطلاعات در بهداشت و درمان، 2 (1)، 54-64.
11
وزیر پورکشمیری، م. (1388). ارائه الگوی مناسب مدیریت کیفیت فراگیر دانشگاه شهید بهشتی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 2 (4)، 93- 103.
12
Dole, W. (2002). LibQual and a small academic library. Performance Measurement and Metrics, 3 (2), 85-95.
13
Diaz, C. B., Barrionuevo, M. D., Martínez, J. J. M., Reche, G. G., & Pérez A. M. (2005). Excellence and quality in Andalusia university library system. World library and information congress: 71th IFLA General Cnference and Council, August 14th – 18th, (pp. 1-18). Andalusia: Technical and Coordination Committees.
14
Denise, G. (2009). Total Quality Management in Libraries. Cited March 2, 2011, available from: http://www.ericdigests.org/1997- 1/tqm.html
15
Edgar, W.B. (2006). Questioning LibQual + TM: Expanding its assessment of academic library effectiveness. Libraries and the Academy, 6 (4), 445-465.
16
Heinrichs, J. H., Sharkey, T. W., Lim, Jeen-Su (2006). Research investigation of information access methods. The Journal of Academic Librarianship, 32 (2), 183- 191.
17
Hitchingham, E. E., Kenney, D. (2002). Extracting meaningful measures of user satisfaction from LibQual for the varsity libraries at Virginiathech. Performance Measurement and Metrics, 3 (2), 48-58.
18
Irin, S. (2009). The study of TQM practices by Malaysia Private University libraries [Dissertation]. Malaysia: Hainan University, 2009.
19
Jankowska, M. A., Hertel, K., Young, N. J. (2006). Improving library service quality to graduate students: LibQual + TM survey results in a practical setting. Libraries and the Academy, 6 (1), 59-77.
20
Kyrillid, M., Persson, A. C. (2006). The new library user in Sweden: A LibQual study at Lund University. Performance Measurements and Metrics, 7 (1), 45-53.
21
Landrum, H., Prybutok, V. R. (2004). A Service quality and success model for the information service industry. European Journal of Operational Research, 156, 628-645.
22
Mccord, S. K., Nofsiger, M. F. (2002). Continuous assessment at Washington state university libraries. Performance Measurement and Metrics. 3 (2), 68-73.
23
Mcneil, B., Giesecke, J. (2002). Using LibQual to improve services to library constituents preliminary report on the Nebraska Lincoln experience. Performance Measurement and Metrics, 3 (2), 96-99. .
24
Sherikar, A., Jange, S., Sangam, S. L. (2006). Performance measurement of quality services in academic and research libraries in India. Proceedings of the Asia-Pacific Conference On Library & Information Education & Practice, April 3-6, (pp.6- 61). Singapore: School ofCommunication & Information, Nanyang Technological University.
25
Sahu, A. (2007). Measuring service quality in an academic library: An Indian case study. Library Review, 56 (3), 234 – 243.
26
Wang, Hong (2007). From “user” to “customer”: TQM in academic libraries. Library Management, 27 (9), 606 – 620.
27
Yang, L. Y. Zho, H. K. (2005). An experiment on digital library based on the method of TQM system. Journal of Zhejiang University SCIENCE A, 6 (11), 1362-1366. From the World Wide Web: www.scu. ac.ir & www.LibQual.org
28
Zhan, C. Zhang, H. (2006). How does a dandelion seed from overseas root and thrive: The successful implementation of TQM in Hainan university library. Library Management, 27, 344-353.
29
ORIGINAL_ARTICLE
نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی کتابخانههای عمومی استان خوزستان از دیدگاه مدیران و کتابداران این کتابخانهها
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی نیازهای پژوهشی کتابخانههای عمومی استان خوزستان و تعیین اولویتهای پژوهشی از میان نیازهای شناسایی شده از دیدگاه مدیران و کتابداران این کتابخانههاست. روش: این پژوهش که به روش پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیهی مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان است که با استفاده از نمونهگیری طبقه-ای- تصادفی، حجم نمونه 169 نفر بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تی مستقل انجام گرفته است. یافتهها: یافتهها نشان داد که نیازهای پژوهشی کتابخانههای عمومی شامل 9 محور اصلی و 100 موضوع پژوهشی بودهاند. مهمترین محورهای پژوهشی مربوط به «مطالعات کتابخانههای عمومی» با میانگین 97/4، «مطالعات مربوط به کاربران» و «فناوری اطلاعات» با میانگین 79/4 و «مدیریت و بخش اداری» با میانگین 07/4 بودهاند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که موضوعات تازه و کاربردی، موضوعات مبتنی بر آینده و موضوعات مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای انجام پژوهشهای آیندهی کتابخانههای عمومی دارای اولویت بیشتری هستند.
https://stim.qom.ac.ir/article_778_557b4b377edf653f77bac4da95fb1fe3.pdf
2016-10-22
33
64
10.22091/stim.2016.778
کلیدواژهها: نیازهای پژوهشی
اولویتهای پژوهشی
کتابخانههای عمومی
مدیران
کتابداران
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
1
معاون گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
فرزانه
قنادی نژاد
farzanehghanadinezhad@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
مرضیه
سقائی طلب
marziyeh.saghaietalab1394@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
انصاری، ع. (1378). بررسی نیازها و تعیین اولویتهای پژوهشی در زمینهی اقتصاد آموزش و پرورش از دیدگاه گروههای ذی نفع و ذی نفوذ و ذی علاقه. تهران: وزارت آموزش و پرورش- پژوهشکدهی تعلیم و تربیت.
1
دیانی، م. (1387). رواج مسئلهسازی و افول مسئلهیابی در تحقیقات کتابداری. کتابداری و اطلاعرسانی. 11 (1)، 3-6.
2
سالاری، م. (1379). ضرورت رویآوری کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به پژوهش. کتابداری و اطلاعرسانی، 3 (3)، 80-93.
3
عامریون، الف.؛ تیمورزاده، الف.؛ علیجانزاده، م.؛ حکیمزاده، م.؛ حسینیشکوه، م.؛ بهادری، م.؛ طاهرنژاد، ک. (1393). نیازسنجی و تعیین اولویتهای تحقیقاتی در حوزهی اقتصاد سلامت: یک مطالعهی ترکیبی در ایران. طب نظامی، 16 (1)، 28-32.
4
فتاحی، ر. (1388). خلاقیت در پژوهش: تحلیل عناصر و عوامل نوآوری در پژوهش در چارچوب نظریههای خلاقیت. ارائه شده به همایش پژوهش در کتابداری و اطلاعرسانی: رویکردها، رویهها و کاربردها، تهران.
5
فتاحی، ر. (1390). حکایت استفادهی کاربردی از پژوهشها در ایران. فصلنامهی علوم و فناوری اطلاعات، 46 (4).
6
فتاحی، ر.؛ بگلو، ر.؛ آخشیک، س. (1393). گذری و نظری بر گذشته، حال و آیندهی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: نگاهی به شکلگیری، دستاوردها و چالشهای توسعهی علم اطلاعات و دانششناسی. شیراز: نامهی پارسی.
7
فتاحی، ر.؛ پریرخ، م.؛ سالاری، م.؛ زره ساز، م.؛ رجبعلی بلگو، ر.؛ پازوکی، ف. (1393). واکاری ابعاد برنامهی راهبردی برای توسعهی پژوهش در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. مجلهی پردازش و مدیریت اطلاعات، 30 (2)، 573-602.
8
فتحی واجارگاه، ک. (1385). نیازسنجی پژوهشی: مسئلهیابی پژوهشی و اولویتبندی طرحهای تحقیقاتی ویژهی مدیران و کارشناسان واحدهای پژوهشی. تهران: آییژ.
9
کریمی، غ.؛ دماری، ب.؛ قره باغیان، الف.؛ رهبری، م.؛ وفاییان، و.؛ میناب سالمی، الف. (1384). نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی در مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون. مجلهی انتقال خون، 2 (4)، 123-134.
10
کوکرم، ک. (1394). سهم بودجهی پژوهش در سال 94؛ کمتر از نیم درصد. جامجم آنلاین، بازیابی در 26 اسفند 1394، از http://www.jamejamonline.ir/newspreview/1870576204023757767.
11
محمدی، ن.؛ احمدزاد اصل، م.؛ داودی، الف.؛ ناصربخت، م.؛ رستمزاد سرشکه، الف.؛ محمدی، ف.؛ نعیم بنگش، م. (1387). تعیین اولویت های پژوهشی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1387. مؤسسهی سلامت پژوهان نیکان.
12
Bezold, Clement; Miles, Ian (2002), Social science research priorities related to genomics. Foresight, 4 (4), 36-42.
13
Brenner, Maria; Hilliard, Carol; Regan, Geraldine; Coughlan, Barbara; Hayden, Sharon; Drennan, Jonathan; Kelleher, Deirdre (2014). Research Priorities for Children's Nursing in Ireland: A Delphi Study. Journal of Pediatric Nursing, 29 (4), 301-308.
14
Uslay, Can; Teach, Richard D. (2009), Marketing/entrepreneurship interface research priorities (2010- 2012). Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 10 (1), 70- 75.
15
Watson, Tom (2008). Public relations research priorities: a Delphi study. Journal of Communication Management. 12 (2), 104-123.
16
Wilson, T. D. (1975). Research Priorities in Social Welfare Library and Information Work. Journal of Librarianship, 7 (4), 252-260.
17
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هوش فرهنگی بر عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی نقش هوش فرهنگی بر عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی انجام گرفته است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع کاربردی، و به روش پیمایشی – توصیفی انجام گرفته است. در این پژوهش رابطه هوش فرهنگی وابعاد آن با عملکرد کتابداران با استفاده از ابزار پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفته است و جامعه مورد مطالعه، کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی(مجموعا 56 مدیر و کتابدار) میباشد.یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که بین هوش فرهنگی و عملکرد کتابداران رابطه معناداری وجود دارد. مقدار همبستگی محاسبه شده 0.63 بین هوش فرهنگی و عملکرد، 0.39 بین مولفه استراتژی هوش فرهنگی و عملکرد، 0.51 بین مولفه دانش هوش فرهنگی بر عملکرد، 0.49 بین مولفه انگیزش هوش فرهنگی و عملکرد، 0.47 بین مولفه رفتار هوش فرهنگی و عملکرد را نشان میدهد.نتیجهگیری: مولفههای هوش فرهنگی کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی به ترتیب مولفه استراتژی هوش فرهنگی، مولفه دانش هوش فرهنگی، مولفه انگیزش هوش فرهنگی، مولفه رفتار هوش فرهنگی است. بین هوش فرهنگی و تمام مولفههای ذکر شده با عملکرد کتابداران در سطح آلفای 0.05 رابطه معناداری وجود دارد.
https://stim.qom.ac.ir/article_777_3adaae66ae19796b1c21c1fe337c8d7f.pdf
2016-10-22
65
80
10.22091/stim.2016.777
"هوش فرهنگی"
"دانش هوش فرهنگی"
"استراتژی هوش فرهنگی"
میترا
صمیعی
samiei.mitra66@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
سمیرا
آقائی
selda.aqaei@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه لامه طباطبایی
AUTHOR
اسلام پور،ح (1391). بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و عملکرد کارکنان بهزیستی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
1
حاتمی، س (1390). بررسی میزان تاثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه ای مدیران و کتابداران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2
سلطانی، آ (1393). نقش هوش فرهنگی بر عملکرد کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی.
3
علی پور حافظی، م و حمیدی، م (1391). بررسی میزان تاثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفهای مدیران و کتابداران.
4
قاسمی، و، وحیدا، ف و یزد خواستی، گ(1389). تحلیلی بر هوش فرهنگی و الگوهای تقویت آن. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 4(2)،44.
5
کاظمی، م(1378). بررسی ارتباط هوش فرهنگی و عملکرد کارکنان جامعه المصطفی العالمیه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
6
نائیجی، م و عباسعلیزاده، م(1385). هوش فرهنگی، سازگاری با ناهمگونیها. مجله تدبیر، (181).
7
هادیزاده مقدم، ا و حسینی، ا(1391). بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و اثر بخشی گروهی( موردکاوی مرکز نوسازی و تحول اداری). دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی.
8
9
Ang, S. & Inkpen, A.C. (2008). Cultural intelligence and offshore outsourcing success: a framework of firm-level intercultural capability. Decision sciences, 39(3), 337-358.
10
Ang S. & Vandyne L. & Koh C. & Yee Ng K. & Templer K. & Tay C. & Chandrasekar N. (2007). Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural Adaptation and Task Performance. Management and Organization Review 3:3 335–371.
11
Ang , Soon (Editor), Dyne , Linn Van ,Editor (2009).Handbook of Cultural Intelligence: Theory Measurement and Application . Retrieved 11 october,2016 from
12
https://www.amazon.com/dp/0765622629/?tag=wwwdavidliver-20
13
Ang , Soon; Dyne , Linn Van ; Rockstuhl ,Thomas(2015). Cultural intelligence : origins ,… In The Handbook of Advances in Culture and Psychology. Retrieved 11 october,2016 from
14
https://culturalq.com/wp-content/uploads/2016/06/Ang-Van-Dyne-Rockstuhl-2015.pdf
15
CQ Key Research Question : CQ Model. (2016). Retrieved 11 october,2016 from https://culturalq.com/research/
16
Early, P. C. & Ang, S. &Tan, J. S. (2006). Developing cultural intelligence at work. Stanford, CA: Stanford university press.
17
Early, P. C. & Peterson, R. S. (2004). Cultural intelligence as a new approach to international training for the global manager. Academy of management learning and education, 3(1), 100-115.
18
Matsumoto,David ; Hawang , Hyisung C.(2013)."Assessing cross –cultural competence: A Review of Available Tests.Journal of Cross-Cultural Osycology . 44(6):849-873. Retrieved 11 october,2016 from https://culturalq.com/wp-content/uploads/2016/06/JCCP-2013-Matsumoto-Hwang.pdf
19
Peterson, B. (2004). Cultural intelligence: A guide to working with people from cultures. Yormuth, ME. Intercultural press. Other.
20
Thomas, D. C. (2006). Domain and development of cultural intelligence: the importance of mindfulness. Group and organization management, 31(1), 78-99.
21
ORIGINAL_ARTICLE
آیا کاربران کتابخانههای عمومی از شبکههای اجتماعی برای اشتراک دانش استفاده میکنند؟: یک مطالعه کیفی
هدف: هدف از این پژوهش بررسی چگونگی بهکارگیری شبکههای اجتماعی برای اشتراک دانش توسط کاربران و مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمان است.روششناسی: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینهای استفادهشده است. جامعه پژوهش حاضر همه کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمان است و نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری متوالی نظری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز این پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته با مشارکتکنندگان در پژوهش گردآوری شده است. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش حاضر از روش ارزیابی لینکولن و گوبا که معادل روایی و پایایی در تحقیقات کمی است، استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها براساس روش رمزگذاری نظری طی سه مرحله رمزگذاری باز، رمزگذاری محوری و رمزگذاری انتخابی انجامشده و سپس با استفاده از شیوههای منظم گردآوری دادهها به تشخیص مقولههای واقعی و مضمونهای علمی پرداخته شده که طی آن 64 گزاره مفهومی استخراج و در نهایت بر اساس آنها به تجزیه و تحلیل مضامین واقعی پرداخته شد. یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که درحالحاضر کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمان شبکههای اجتماعی را جهت اشتراک دانش، تجارب، ایدهها، انجام فعالیتهای گروهی، سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت مورداستفاده قرار میدهند اما بهطورکلی دیدگاهی منفی از سوی این افراد نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی وجود دارد؛ البته درعینحال ارتباطات براساس توطیع و اشتراک دانش در این حیطه به چشم میخورد.
https://stim.qom.ac.ir/article_779_a3f58b337ed98006a73e5de4909d947d.pdf
2016-10-22
81
102
10.22091/stim.2016.779
اشتراک دانش
شبکههای اجتماعی
کاربران کتابخانههای عمومی
اورانوس
تاجالدینی
tajedini.o@gmail.com
1
دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
راضیه
سعادت نسب
razieyesaadatnasab@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.
AUTHOR
عادل
سلیمانی نژاد
adels2004@yahoo.com
3
عضو هیأت علمی گروه علم اطّلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
AUTHOR
ادیبحاجباقری، م. (1385). روش تحقیق گراندد تئوری، راه و روش نظریهپردازی در علوم انسانی و بهداشتی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
1
اکبریه، ح. (1391). نقش شبکههای اجتماعی در جلب مشارکت اجتماعی، بررسی دیدگاههای دانشجویان کاربر فیسبوک در دانشگاههای شهر تهران. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز آموزش الکترونیک.
2
اناری، ف. (1391). بررسی مقایسهای استفاده از رسانههای اجتماعی تعاملی وب 2 در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه لیمیریک – ایرلند و دانشگاه اصفهان. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
3
اناری، ف؛ عاصمی، ع؛ ریاحینیا، ن. (1392). بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 6(20)، 10 - 23.
4
پادیاب، ج. (1391). رسانههای اجتماعی فراتر از وب، فراتر از واقعیت. ماهنامه وب، 150، 81-83.
5
جباری، ن. (1392). ارائه الگوی مناسب از عوامل به اشتراکگذاری دانش در میان اعضاء هیأت علمی دانشگاههای گرگان. مقاله منتشر شده در ششمین کنفرانس مدیریت دانش، تهران، اسفند، سالن همایشهای بینالمللی شهید بهشتی.
6
جعفرزادهکرمانی، ز. (1390). عوامل مؤثر بر رفتار اشتراک دانش اعضاء هیأت علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی. پایان منتشرنشده دکتری کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
7
حریری، ن. (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
8
رهنورد، ف؛ خاوندکار، ج. (1387). تأثیر اشتراک دانش بر توفیق در برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات. مدیریت فناوری اطلاعات، 23(1)، 49 – 64.
9
زارعی، ا. (1393). رابطه تسهیم دانش و قابلیت نوآوری در کتابخانههای دانشگاهی، پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
10
محمدپور، ا؛ صادقی، ر؛ رضایی، م. (1389). روشهای تحقیق ترکیبی بهعنوان سومین جنبش روششناختی: مبانی نظری و اصول عملی جامعهشناسی کاربردی. مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 21(2)، 77 – 100.
11
نعمتی انارکی، ل. (1393). اشتراک دانش برونسازمانی: ارائه الگویی جامع. مجله اطلاعرسانی پزشکی نوین، 1 (1)، 10 – 25.
12
Aharony, N. (2010). Twitter use in libraries: An exploratory analysis. Journal of web librarianship, 4 (4), 333 – 550.
13
Chu, S. K.-W.; Chen, D. Y-T.; Xu, S.-Q. (2012). How do Libraries Use Social Media Networking Sites to Interact with users. Available at: http:// www. Asis.org/ assist 2012/ proceedings/ submissions/ 85.pdf.
14
Chu, S.; SDU, H. (2013). Social networking tools for academic libraries. Librarianship & Information science, 45, 64 – 75
15
Chumg, H.; Cooke, L.; Fry, J.; Hung, I. (2015). Factors affecting knowledge sharing in the virtual organization: Employees sense of well-being as a mediating effect. Computers in Human Behavior, 44, 70 – 80.
16
Dickson, A.; Holley, R. (2010). Social networking in academic libraries: the Possibilities & the concerns. New library World, 111 (11/12), 468 – 479.
17
Dokhtesmati, M.; Ghorbani Buosari, R. (2013). Knowledge Sharing in Iranian academic institutions: Meta-analysis approach. Social & Behavioral Sciences, 73, 383 – 387.
18
Forceir, E. (2012). A pilot study of Blog use for Internal Knowledge Sharing in academic libraries. Canadian Association of Information Science, 40th Annual Conference, waterloo, Ontario, June 2, 2012.
19
Lincoln, Y. S.; Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
20
Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
21
Strauss, A.; Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques & procedures for developing grounded theory. California: Sage.
22
Tung – Chinglin, S.W.; Chun – Tai l. (2012). Exploring the affect factors of Knowledge Sharing behavior: The relations model theory perspective. Expert Systems with Applications, 39(1), 751764.
23
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کیفی وب گاههای کتابخانههای دانشگاهی: مورد مطالعه کتابخانه های مرکزی دانشگاههای مادر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
هدف: هدف تحقیق، ارزیابی کیفی وب گاههای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مادر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استفاده از "وب کیو ای اِم" است.روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. این تحقیق بر روی 10 وب گاه کتابخانههای مرکزی دانشگاههای برتر مادر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد. دادههای این پژوهش براساس سیاهه وارسی که بر اساس روش وب کیو ای ام طراحی شده بود، گردآوری شد. یافتهها: نتایج نشان داد، وب گاههای مورد پژوهش با توجه به معیارهای چهارگانه وب کیو ای ام، از نظر شاخص "قابلیت اطمینان" (با میانگین 955/0)، شاخص "کارایی" (با میانگین 915/0) و شاخص"قابلیت عملکرد" (با میانگین 825/0) در وضعیت "بسیار مطلوب" و از نظر شاخص "قابلیت استفاده" (با میانگین 703/0) در وضعیت "مطلوب" بودند. در ارزیابی نهایی این وب سایتها80% وب گاههای مورد بررسی در وضعیت "بسیار مطلوب" و 20% دیگر در وضعیت "مطلوب" بودند. اصالت و ارزش: پژوهش حاضر جزء اولین پژوهشهایی است که با روش کمی به ارزیابی کیفی وب گاههای کتابخانههای دانشگاهی پرداخته است. این نوع ارزیابی میتواند نقش دقیق تر، صحیح تر و سریع تر در ارزیابی و بهبود وب گاههای کتابخانههای دانشگاهی و سایر وب گاههای مشابه داشته باشد.
https://stim.qom.ac.ir/article_769_2f3b0013692d9c9deb4770bf46629194.pdf
2016-10-22
103
124
10.22091/stim.2016.769
وب سنجی
وب کیو ای ام
وب سایت کتابخانه ای
ارزیابی کیفی
دانشگاههای دولتی
یعقوب
نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
هیات علمی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
راحیل
زابلی دهنوی
rahil.dehnavi@gmail.com
2
دانشگاه آزاد همدان
AUTHOR
پاشازاده، ف. (1389). ارزیابی کیفی وب سایتهای کتابخانههای مرکزی دانشکاههای علوم پزشکی کشور ایران با استفاده از روش وب کیو ای ام (WebQEM). پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی.
1
پاشازاده، ف.؛ حاجی زین العابدینی، م. (1388). وبکیو ای اِم (WebQEM) رویکردی کمی جهت ارزیابی کیفی وبسایت کتابخانهها. مجموعه مقالات همایش منطقه ای وب سایت کتابخانههای دانشگاهی.بابل: حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدبابل. 22- 32.
2
ورع، ن.؛ پرتو، پ. (1388). ارزیابی وب سایت کتابخانههای دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.مجموعه مقالات همایش منطقه ای وب سایت کتابخانههای دانشگاهی.بابل: حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل. 648.
3
دغاقله، ن.؛ بیگدلی، ز.؛ عظیمی، م. (1393). ارزیابی کیفی پورتالهای شرکتهای تابعه وزارت نفت ایران با استفاده از وب کیو ای ام. فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. 4(29)، 1089-1069.
4
عصاره، ف.؛ پاپی، ز. (1387). ارزیابی کیفیت تارنما (وب سایت)های کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. 4(23)، 69- 35.
5
غریبه نیازی، م. (1392). ارزیابی وب سایتهای دانشگاههای دولتی ایران با دو روش وب کیو ای ام و نمایه ارزیابی وب و مقایسه نتایج آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
6
فرودی، ن. (1381). ارزیابی صفحات وب کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی.
7
فرجپهلو، ع.؛ صابری، م. (1384). بررسی ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی ایران در مقایسه با صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. 2(21)، 1-33.
8
Ascher, M., Marie, T. Lougee-Heimer, Haldor, Cunningham, Diana J. (2007). Approaching Usability: A Study of an Academic Health Sciences Library Web Site. Medical Reference Services Quarterly. 26(2), 37–53.
9
George, Carole A., (2005). Usability testing and design of a library website: an interview appvoach. Oclc systems and servicas. 21(3), 167-180.
10
Meimandi Parizi, R., Abdullah, A. , Ramalingam, H. , (2014). Learning of Web Quality Evaluation: A Case Study of Malaysia National Museum Web Site Using WebQEM Approach. Taylor’s 7th Teaching and Learning Conference 2014 Proceedings. Springer Singapore. 593-608.
11
Olsina, L. ; Godoy, D. ; Lafuente, D. ; Rossi, G. q. (1999). Assessing the quality of academic websites: A case study. The New Review of Hypermedia and Multimedia. 5: 81-103.
12
Olsina, L., Rossi, G., (2001). A quantities method for quality evaluation of web sites and applications. IEEE Multimedia Magazine. 9(4), 31.
13
Osorio, N. L., (2001). Web sites of science-engineering libraries: An analysis of content and design. Issues in Science and Technology Librarianship. 10(26). 29.
14
Raward, R., (2001). Academic library website design principles: development of a checklist. Australian Academic and Research Libraries. 32(2). 123-136.
15
Rich, l. f, Rabine, j. (2001). The challenging assets to electronic revisited. Serial review. 27(3). 43-65.
16
Rogers, R. , (2009). Usability analysis for redesign of a Caribbean academic library website: A case study. Oclc system&sciences. 25(3). 14-32.
17
Meimandi Parizi, R. , Abdullah, A. , Ramalingam, H. , (2015). Learning of Web Quality Evaluation: A Case Study of Malaysia National Museum Web Site Using WebQEM Approach. Taylor’s 7th Teaching and Learning Conference 2014 Proceedings. Springer Singapore. 593-608.
18
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مفهوم استناد
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مفهوم استناد بود. روش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردى و از لحاظ گردآوری دادهها تحلیلی- پیمایشی بود. برای نیل به اهداف پژوهش، علاوه بر مطالعات نظری و بررسی ادبیات پژوهش، دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته در مورد سنجش میزان آشنایی دانشجویان با مفهوم استناد گردآوری شد. جامعه پژوهش همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 159 نفر بود. یافتهها: تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفى و استنباطی انجام شد و نتایج نشان داد که سطح آشنایی دانشجویان با مفاهیم استناد در وضعیت خوب قرار دارد و بین میزان آشنایی دانشجویان بر اساس شاخصه رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد، دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی وضعیت بهتری دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین میزان آشنایی دانشجویان با مصداقهای استناد بر اساس شاخصه مقطع تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان مقطع دکتری آشنایی بهتری دارند.
https://stim.qom.ac.ir/article_708_0d045341a066e29bf3df68e0026fa547.pdf
2016-10-22
125
140
10.22091/stim.2016.708
اخلاق پژوهش
استناد
دانشجویان تحصیلات تکیملی
مهدی
رحمانی
mehdi.lis89@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محسن
زین العابدینی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
حری، ع. (۱۳۸۲). تحلیل استنادی. در دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی، سرویراستار عباس حری، ج ۱: ۶۲۰-۶۱۶. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
1
رجبزاده عصارها، ا. ح. ، نقشینه، ن. ، و صبوری، ع. ا. (1392). مطالعه آشنایی پژوهشگران دانشگاه تهران با تعریفها و مصداقهای سورفتارهای پژوهشی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، (4)47: 75-96
2
ذاکرصالحی، غ. (1389). تقلب علمی: جنبههای اجتماعی و حقوقی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
3
فعلی، س. ، بیگلری، ن. ، و پزشکی راد، غ. (1391). نگرش و رفتار دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه سرقت علمی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 17(1): 133-151
4
عصاره، ف. (1377). تحلیل استنادی. فصلنامه کتاب، 9(3 و 4): 34-48
5
نخعی، ن. ، و نیکپور، ه. (1384). بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد فریبکاری پژوهشی در تدوین پایاننامه و فراوانی نسبی آن. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 2(1): 10-17
6
نورمحمدی، ح. (1393). سرقت علمی: مصداقهای و راهکارها. کتاب ماه کلیات، 17(5، پیاپی 197): 6-9
7
Elander, J.; Pittam, G.; Lusher, J.; Fox, P.; Payne, N. (2010). Evaluation of an intervention to help students avoid unintentional plagiarism by improving their authorial identity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(2): 157-171.
8
Pritchett, S. (2010). Perception about Plagiarism between Faculty and Undergraduate Students. Doctoral Dissertation at Alliant International University.
9
Ramzan, M.; Munir, M. A.; Siddique, N.; Asif, M. (2011). Awareness about plagiarism amongst university students in Pakistan. High Educ. 64 (1): 73-84.
10
Wilkinson, J. (2009). Staff and Student Perceptions of Plagiarism and Cheating. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2): 98-105.
11
Yaziki, A.; Yaziki, S.; Erdem, M. S. (2011). Faculty and student perceptions on college cheating: evidence from Turkey. Educational Studies, 37(2): 221 - 231.
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم (دوره اول متوسطه)
هدف: این مقاله وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی شهر قم (مقطع راهنمایی) از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات، فضا، بودجه و امکانات ماشینی و … مورد بررسی قرار داده است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . جامعه آماری شامل تمام مدارس راهنمایی (متوسطه اول) شهر قم (220) میباشد. یافتهها: در کتابخانههای مورد بررسی فقط 8 کتابدار با پست کتابداری بوده و بقیه کتابخانهها توسط دانشآموزان و زیر نظر معاونین پرورشی اداره میشوند. 87 مدرسه دارای کتابخانه مستقل میباشد. 137 کتابخانه دارای مجموعهای کمتر از 1500 جلد کتاب بوده و 140 کتابخانه فاقد بودجه مستقل است. در 148 کتابخانه مورد بررسی 8 رایانه، 5 نرم افزار کتابخانهای موجود بوده و فقط 6 کتابخانه دارای تلفن بودند. مشکلات این کتابخانهها از دید مسوولین آنها به این صورت میباشد: 60 درصد از پاسخ دهندگان نبود فضای مناسب، 146 نفر (98 درصد) نبود بودجه کافی، 68 درصد نبود نیروی انسانی متخصص، و 87 درصد نبود امکانات ماشینی را از مشکلات کتابخانههای مورد بررسی دانستهاند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم از وضعیت مطلوبی برخودار نبوده و از نظری نیروی انسانی، نحوه اداره، بودجه، مجموعه، و امکانات ماشین دارای ضعف عمده می باشد. دقت در نتایج تحقیق، می تواند راه گشای حل مشکلات موجود در این کتابخانه ها باشد.
https://stim.qom.ac.ir/article_770_07a9609b4bb5634120777a10c09d680b.pdf
2016-10-22
141
165
10.22091/stim.2016.770
کتابخانه های آموزشگاهی
قم
وضعیت موجود
ثریا
ضیائی
soraya.ziaei@gmail.com
1
عضو هیات علمی
AUTHOR
مریم
سلامی
salamilib@gmail.com
2
عضو هیات علمی
AUTHOR
امیر
متقی دادگر
motaghy55@gmail.com
3
دانشگاه فم
LEAD_AUTHOR
- امانی، غ(1378). بررسی وضعیت کتابخانههای مدارس استان اردبیل و میزان گرایش دانشآموزان به مطالعه کتب غیر درسی. پیام کتابخانه، 9 (4)، (زمستان): 30-38.
1
- ایزدی یگانه، م (1379). بررسی وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی (مقطع راهنمای و متوسطه) شهرستان قم و ارائه راهبردهایی برای بهینه سازی آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات اهواز.
2
- امیدچهری، ع و احمدی، ح (1387). "ارزیابی کتابخانههای دبیرستانی شهر کرمانشاه و ارائه راهکارهای برای بهبود وضعیت آنها". کتابداری و اطلاعرسانی. جلد یازدهم، شماره چهل و چهارم (زمستان 1387): 115-132.
3
- باب الحوائجی، ف (1366). علل تداوم و پویایی کتابخانههای دبیرستانی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
4
- بیرانوند، ع (۱۳۸۷) . تاریخچه ای از کتابخانه های مدارس و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (نما)؛ دوره نهم ، شماره ۲.
5
- بیگدلی، ز و جمشیدی، ن (۱۳۹۳). ارزیابی کتابخانه های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه برپایه استانداردهای ایفلا برای کتابخانه های آموزشگاهی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۹۷: 6-22
6
- خسروی، ف (1373). کتابخانههای آموزشگاهی ایران: بررسی کتابخانههای مدارس و وضعیت نگرش دانشآموزان به کتاب و کتابخانه با تاکید بر دبیرستانها. تهران: صالحین.
7
- رقابی، و نوروزی، س (1388). بررسی وضعیت مجموعه سازی کتابخانههای مدارس ابتدای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1387-1388. در کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی – یادگیری : 271-283. تهران: کتابدار.
8
- ریاحی نیا، ن؛ مرجان کیان و مجید علی عسکری (۱۳۹۲). دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد. سال بیستم، شماره ۲:61-74
9
- سیامک، م (۱۳۸۸). بررسی وضعیت موجود کتابخانه های آموزشگاهی شهر زابل در سال تحصیلی ۸۸-۱۳۸۷.. کتابداری و اطلاع رسانی: جلد ۱۳، ۳: 159 - 177.
10
- شرافتی، ث (1383). وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی (مقطع متوسطه) استان کهگیلویه و بویر احمد. فصلنامه کتاب، دوره پانزدهم، 57: 145-153.
11
- فتاحی، ر(1388). ارزشها و جذابیتهای کتابداری واطلاعرسانی. تهران: کتابدار
12
- مجیدی، م (1382). راهنمای ایجاد و گسترش کتابخانههای آموزشی. تهران: انتشارات مدرسه.
13
- مرتضوی، ن (1381). اهمیت و نقش کتابخانههای آموزشگاهی در آموزش. فصلنامه کتاب، 13 (2)، (تابستان): 113-120.
14
- مدیرامانی، پ (1378). بررسی وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی استان خراسان و ارائه پیشنهادهای برپایه استانداردهای موجود. فصلنامه کتاب، 10 (1)، (بهار):102-111.
15
- مقرونی، م، دهقان زاده، او مدیرامانی، پ (1388). کتابخانه دبستان مجتمع آموزشی المهدی: یک تجربه موفق محلی در شهر مقدس. در کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی – یادگیری : 237-252. تهران: کتابدار.
16
- Arko – Cobbahf S. , A. (2004). "The role of libraries in student centered learning, the case of students from the disadvantaged communities in South Africa". The International Information & Library Review , 36: 61-263-271.
17
- Burgin, R. ; Pauletta Brown, B. (2003). "An essential connection: How quality school library media programs improveStudent achievement in North Carolina". Retrieved January 27, 2011, from: http://www. Scholastic. com/library publishing. .
18
- Clark, CH. ; Foster, A. (2005). "A survey of young people's reading in England: Borrowing and choosing books". Journal of Librarianship and Information cience , 40 (4): 239-253.
19
- Eisenberg, Mike (2002). Chief Information officer. 2(1). Retrived June 8, 2008, from http://www. nwrel. org/nwedu/09-01/cio. asp
20
- IFLA/UNESCO School Library Manifesto: The school library in teaching and learning for
21
- All (2000). www. ifla. org
22
- Magara, Elisam; charles Batambuz (2009). The school library Development Programme in Pallisa District , Uganda: an impact study. IFLA Journal 35(2): 141-151.
23
- Sinha. Monoj Kumar(2004). Scenario of Automation and Networking of Library and Information Centers (LICS) of North Eastern Region of India: An Evalauative Study. In: 2nd international CALIBER – 2004. New Delhi, 11-13 February, 2004
24
- Tallaksen, Elisabeth . Norwegian Policy for Empowering School libraries. Online Available: http://www. ifla. queenslibrary. org/IV/ifla71/papers/114e-Rafste_Saetre_Sundt. pdf
25