ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ویژگی های کتابشناختی و سیر تاریخی نشر مقالات فارسی در زمینه ی خدمات و منابع مرجع
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تاریخی انتشار مقالات فارسی در زمینهی خدمات و منابع مرجع است.روش: این پژوهش مروری است و به روش کتابخانهای و با استفاده از تحلیل محتوا انجام گرفته است. عبارتها و کلیدواژههای مرتبط با خدمات و منابع مرجع در مجلات و پایگاههای علمی ایران در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی مورد جستوجو قرار گرفت. تعداد 75 مقاله شناسایی و بر اساس این دو موضوع تنظیم شدند.یافتهها: نخستین مقاله در سال 1355 منتشر شد و سپس تا سال 1371 مقالهای منتشر نشد. دههی 1380 با انتشار 44 مقاله دوران شکوفایی بزرگ است و مفاهیمی مرتبط با ارزیابی و بازاریابی فرایند و محصولات خدمات مرجع کتابخانهها نیز مطرح میگردد. سال 1387 را با 11 مقاله میتوان سال پربار و سال خدمات دیجیتالی قلمداد نمود. در دههی نود، توجه به کاربران و نظامهای اطلاعاتی و نقد کتاب از جایگاه بالاتری برخوردار است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش ضمن نشان دادن نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود، میتواند به پی بردن به فرصتها و پر نمودن شکافهای موجود در حوزه خدمات و منابع مرجع کمک کند، و همانند نقشه راه پژوهشگران، مؤلفان و ناشران عمل کند.
https://stim.qom.ac.ir/article_883_f572889f19af840a2b8b3b7afbedb6c6.pdf
2017-05-22
1
26
10.22091/stim.2017.1171.1074
خدمات مرجع
منابع مرجع
مقالات فارسی
مرور پیشینه
خدمات کتابخانه ای
زاهد
بیگدلی
bigdelizahed20@gmail.com
1
هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
سعید
ملک محمدی
saeedmalekmohammadi9077@gmail.com
2
کتابدار. موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان
AUTHOR
- آشیم،م؛ سیدقطبی،م(1387). « خدمات مرجع دیجیتال رویکردی نوین به ارائه خدمات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی»، ارتباط علمی ،9(2).
1
- آفولابی، م(1378). «کاربرد سازههای تشخیصی در مذاکره پرسش کاوی در خدمت مرجع» ؛ ترجمه مجید حیدری، اطلاعرسانی،15(1 و 2): 36-43.
2
- اباذری،ز؛ دلشاد،ا(1391). «ارائه پیشنهادی برای ایجاد طرح میز دیجیتال در کتابخانههای دانشکده فنی دختران تهران" دکتر شریعتی» ، دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)،5(18):1-23.
3
- ار، ر(1385) . «سنجش خوبی خدمات کتابخانه: چارچوب کلی برای مقیاسهای کمی» ؛ ترجمه ابراهیم افشار، فصلنامه کتاب، ص 229- 250 .
4
- اسعدی شالی، ع؛ باقری، م(1387) . « امکانسنجی ارائه خدمات کتابداری بالینی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز»، کتابداری،42(47):113-138.
5
- اصنافی، ا(1388). نرمافزارهای اجتماعی درخدمات کتابخانهای، رشد آموزش علوم اجتماعی ، 13(1): 18-27.
6
- التماسی،مهشید؛ فهیم نیا،فاطمه(1390). «میزان انطباق مهارتهای خدمات مرجع و اطلاعرسانی و محتوای آموزشی سرفصلهای دانشگاهی (مطالعه موردی و مقایسهای سرفصل دانشگاه تهران)» ،کتابداری و اطلاعرسانی-14(3):193-223.
7
- باباغیبی، ن؛ فتاحی، ر(1387). «مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایب کوآل» ، کتابداری و اطلاعرسانی،11(4):255-274.
8
- باقریان، ن(1387). «خدمات مرجع دیجیتال در دنیای مجازی» ، اطلاعیابی و اطلاعرسانی، (10):61-66.
9
- برادفورد ،جین تی ؛ کاستلو،باربارا ؛لینالت، رابرت(1384). «خدمات مرجع در عصر دیجیتال: تجزیه و تحلیل منابع بهکاررفته برای پاسخگویی به سؤالات مرجع» ،ترجمه علی نجفی، نما ، 5(3).
10
- بیگدلی،ز(1390). «اصول کار مرجع »، کتاب ماه کلیات، 14(4):54-57.
11
- --------(1380). «پیدایش و گسترش خدمات مرجع در کتابخانهها»، علوم تربیتی و روانشناسی،8(1 و 2): 135-154.
12
- --------؛ مهرتاش،پونه(1386). «ارزیابی منابع مرجع هنر دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و الزهرا و مقایسه آنها با معیارهای ملاک و نیازهای استادان و دانشجویان هنر» ، مجله پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، 3(1): 95-122.
13
- پمرانتز، ج(1389) . «ارزیابی خدمات مرجع بر خط» ؛ ترجمه فائزه طباطبایی، کتاب ماه کلیات،14(1):67-73.
14
- تجدد، ن(1355). «خدمات و مراجعات برای استفاده کنندگان»، کتابداری، (6): 48-58.
15
- جکسون، م(1371). «آموزش مرجع و تکنولوژی» ؛ ترجمه علیرضا بهمن آبادی، فصلنامه کتاب،3،: 91-111.
16
- جمشیدی قهفرخی، ف(1392). «ارزیابی محتوایی میز مرجع دیجیتال کتابخانههای مرکزی برترین دانشگاههای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» ، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی،2(4): 1-10.
17
- جناب زاده، ر(1382). «پست الکترونی و مصاحبه مرجع» ، فصلنامه کتاب، (54): 81-87.
18
- حسن زاده، م(1382) . «خدمات مرجع الکترونیکی: شیوههای نوین پاسخگویی به پرسشهای مرجع» ، کتابداری و اطلاعرسانی،6(4):97-107.
19
- حمیدی، ع(1385). «ارائه خدمات مرجع در محیط الکترونیک» ، فصلنامه کتاب، 65: 13-22.
20
- حیدری، غ(1387). «قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی» ، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 11(1):279-308.
21
- خاصه، ع؛ کرمی، ن(1389). «خدمات کتابخانهای:حلقه مفقوده در برنامههای آموزش الکترونیکی در ایران» ، فصلنامه کتاب؛(82):133-145.
22
- خدامی،م؛ درودی،ف؛ سلاجقه،م (1394). «امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانههای عمومی شهر تهران» ، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 20(3): 553-571.
23
- داودیان، ف(1382). «تحول خدمات اطلاعرسانی در کتابخانههای مجازی» ، پیام کتابخانه، 15(1 و 2): 5-16.
24
- داورپناه، م(1381). «رویکرد اجتماعی- فرهنگی و تاریخی در مطالعه کتابشناختی و منابع مرجع» ، فصلنامه کتاب. 3(2): 95-104.
25
- درودی، ف(1387). «کتابخانه نابینایان و کم بینایان خدمات ویژه در کتابخانه ملی ایران» ، کتاب ماه کلیات ، دی:70- 77 .
26
- دری فر، ن (1379). «روند انتشار منابع مرجع فارسی در رشته علوم و فناوری در سالهای 77-1358» ، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3(2): 23- 48.
27
- رادر، هانلر. ب (1393). «سواد اطلاعاتی در محیط مرجع: آمادگی برای آینده» ؛ ترجمه ایرج مرادی، اندیشه و راهبرد.
28
- رئیسی، صدیقه ؛ جوکار،عبدالرسول؛ پاپی، احمد(1390). «فنآوریهای اطلاعاتی بر استفاده کاربران از خدمات مرجع: از دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران» ، مدیریت اطلاعات سلامت، 8(6): 884-893.
29
- رفوآ، ش (1387). «خدمات مرجع دیجیتالی: رویکردی نو به پاسخگویی پرسشهای مرجع» ، اطلاعیابی و اطلاعرسانی، (7): 42-82 .
30
- زارعی، ه؛ سکندری،م (1392). « امکانسنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی با دیدگاه کاربر محور مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران» ، دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)،6(23): 23-34.
31
- زاهدی انارکی، ر؛ سلیمان زاده، ن(1390). «فناوری وب2:رویکردی نو در ارتقاء خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاهی» ، کتاب ماه کلیات؛ 14(7): 64-73.
32
- زبردست،م(1389). «خدمات مرجع دیجیتالی با نگاهی به سامانه"پرسش از کتابدار"سازمان کتابخانهها،موزه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی» ، شمسه، 2(6).
33
- سلیمانی، م؛ پریرخ، م(1384). «ارزیابی کتابهای مرجع چاپی و تخصصی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از نظر روزآمدی، اعتبار،جامعیت و تعادل موضوعی» ، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 8(1): 9-32.
34
- شعبانی، ا؛ لشکری، ز(1389). «اندیشههای کریشان کومار در نگارش کتاب مرجع شناسی لاتین» ، کتاب ماه کلیات،14(1): 16-20.
35
- شهرابی،ر؛ خسروی،ف(1391). «پیشنیازهای راهاندازی پورتال جامع کتابخانه ملی برای ارائه خدمات مشترک بینکتابخانهای» ، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 92: 60-72.
36
- شیرزاد،م؛ سپهر،ف(1388). «بررسی نگرش دانشجویان دانشگاههای تهران،تربیتمعلم و شهید بهشتی دربارهی خدمات اطلاعرسانی کتابخانههای آن دانشگاهها» ، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه سابق)، 15(2): 123-142.
37
- شهبازی، م(1381). «بهرهوری در خدمات جستجو و بازیابی اطلاعات در بخش اطلاعرسانی» ، کتابداری، 39: 157-174.
38
- صیادی تورانلو، ح؛ منصوری، ح؛ جمالی، ر(1387). «شناسایی و رتبهبندی ابعاد کیفیت خدمات کتابخانهای با رویکرد فازی(مطالعه مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد)» ، کتابداری و اطلاعرسانی، 11(4): 211-238.
39
- عصاره،ف؛ بیگدلی،ز ؛ منصوری،ع(1386). «ارائه الگویی برای میز مرجع دیجیتالی مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تحلیل محتوایی میزهای مرجع دیجیتالی کتابخانههای ملی جهان» ، کتابداری و اطلاعرسانی ،10(3): 125-148.
40
- علیزاده، ح(1385). «بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهها» ،کتابداری و اطلاعرسانی،9(4): 109-126.
41
- عینی،ا(1384). «اطلاعات چیست؟ "مفهوم اطلاعات" در مراجع تخصصی و از دیدگاه برخی صاحبنظران کتابداری» ، فصلنامه کتاب (61): 29-34.
42
- غائبی، ا(1371). «خدمات مکانیزه مرجع» ، فصلنامه کتاب، 3 : 75-90.
43
- غنیان، ش(1390). «بررسی آماری خدمات مرجع الکترونیک در حوزه اسناد در کتابخانههای مجالس قانونگذاری جهان» ، فصلنامه اسناد بهارستان،1(4): 427-437.
44
- فراشباشی آستانه،م؛ صیاد عبدی،ا(1388). «تأثیر نقش ساختار کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان بر یادگیری: مرور ادبیات» ، فصلنامه کتاب،86 :41-49.
45
- فهیم نیا، ف؛ مظفری، ط(1389). «بررسی ضرورت ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با دیدگاه کاربر محور» ، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی ؛ 44(54): 13- 34 .
46
- فیضی،ع(1376). «خدمات مرجع و رضایت استفادهکنندگان» ، اطلاعرسانی،13(3 و 4).
47
- قاسم زاده، ع(1386). «افت و خیز در زبان ترجمه (نقدی بر ترجمه کتاب مرجع شناسی ویلیام ا. کتس)» ، ماهنامه کتاب ماه ادبیات،(4): 85-91.
48
- قانع، م(1383). «خدمات مرجع دیجیتالی در کتابخانههای دانشگاهی»، کتابداری،38(42): 99-124.
49
- کاشانی زاده، ا(1380). «بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات کتابخانههای دانشگاه آزاد خوزستان»، فصلنامه کتاب،زمستان: 38-58.
50
- کورتویس، م (1380). «مرجع سیار:نگرشی نو در ارائه خدمات به کاربران »؛ ترجمه ملیحه خوش تراش سندی، فصلنامه کتاب، 12(4): 121-127.
51
- کوشا، ک(1378) . «دیسک ویدئویی دیجیتال: گام تکاملی آینده برای انتشار منابع مرجع چندرسانهای»، ترجمه جواد بشیری،پیام کتابخانه ، 9(4): 6-10.
52
- کوشا، ک(1376). «استفاده از منابع چندرسانهای در خدمات مرجع»، فصلنامه کتاب، بهار و تابستان: 73-92.
53
- کومار، م؛ موار، جی. کی. و(1387). خدمات مرجع مجازی: کتابخانههای آنلاین 7/24 ؛ ترجمه مریم رحمتی تاش، اطلاعیابی و اطلاعرسانی، (17): 23-27.
54
- کیس، د (2006). جستوجوی اطلاعات: بررسی تحقیقات درباره اطلاعیابی، نیازهای اطلاعاتی، و رفتار اطلاعاتی. ویرایش دوم. ترجمه زاهد بیگدلی، شبنم شاهینی، روح اله خادمی و صدیقه طاهرزاده موسویان. اهواز: دانشگاه شهید چمران، 1393.
55
- گیلوری، ع (1374). «اطلاعرسانی و تغییر روند خدمات مرجع»، فصلنامه کتاب، پاییز و زمستان: 69-85.
56
- لویس ،ک. ؛ گروت ،سندرا ال. د (1389). «نقاط دسترسی مرجع دیجیتال:یک تحلیل کاربردی»؛ ترجمه عباس اسلامی؛ حمید کشاورز، ارتباط علمی ،16(2).
57
- محسنی، ح(1377). «پشتیبانی از خدمات مرجع در مرکز اطلاعرسانی و جهاد علمی جهاد»، فصلنامه کتاب ،پاییز و زمستان: 132-142.
58
- محمداسماعیل، ص ؛ موحدی، ف؛ زرین آبادی، ز(1391). «نرمافزارهای اجتماعی: ابزارهایی جهت ارائه خدمات اطلاعاتی آسان و بیواسطه به کاربران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی»، کتاب ماه کلیات ، 15(10): 70- 77 .
59
- محمداسماعیل، ص؛ نیکخواه، ز(1387). «RSSو کارکردهای آن در کتابداری و اطلاعرسانی»، فصلنامه کتاب 75 :13-22
60
- محمدی، ف(1391). «ارزیابی محیط رابط کاربر خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کاربران»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی ،1(3) :1-12.
61
- محمدی استانی، م(1392). «مرجع شناسی سرشت و ساختار منابع مرجع»، کتاب ماه کلیات،16(4) : 40-43.
62
- محمدی استانی، م(1392). «منابع مرجع تخصصی چاپی و الکترونیکی(انگلیسی)»، کتاب ماه کلیات، سال 16(11) :44-47.
63
- مرادی، ن(1371). «خدمات مرجع» ، فصلنامه کتاب،3 :9-27 .
64
- مرادی،ا ؛ حریری،ن(1390). «بررسی انواع خدمات مرجع در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی»، فصلنامه دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 4(13) : 39-50.
65
- مکی، ت؛ مکی، ک(1372). «کیفیت گرایی: رهبرد دمینگ در خدمات کتابخانه»؛ ترجمه اسدالله آزاد، پیام کتابخانه،3(1) : 37-45.
66
- منصوریان،ی(1388). «نگاهی بر خدمات مرجع و اطلاعرسانی» ، کتاب ماه کلیات، مهر: 18-21.
67
- نقی مهرطبایی، ا(1385). «امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در مراکز اطلاعرسانی تخصصی شهر تهران»، کتابداری،40(45) : 213-231.
68
- نقی مهرطیابی، ا(1383). «همایش ویدئویی و خدمات مرجع در کتابخانههای دانشگاهی»، فصلنامه کتاب، 60: 103-113
69
- نقی مهر طبایی، ا؛ علیپور حافظی، ح(1384). «استانداردها در خدمات مرجع نیازی»، کتابداری،39(44) :209-227.
70
- نوروزی،ع(1387). «کتابخانه 2: خدمات کتابخانهای مبتنی بر وب2»، کتاب ماه کلیات ،آبان: 24-35.
71
- نوروزی،ی؛ فلسفین، س(1394). «بررسی کتابهای مرجع فارسی چاپی کودکان و نوجوانان منتشر شده بین سالهای 1390-1385 از نظر اعتبار وسعت و کیفیت »، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی،21(2):325-339.
72
- نوشین فرد،ف؛ اسماعیل زاده،آ(1390). «ارائه الگویی برای میز مرجع دیجیتال کتابخانههای دانشگاهی ایران بر اساس تحلیل محتوای میز مرجع دیجیتال کتابخانههای دانشگاههای برتر دنیا»، دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات) ،3(12) : 99-116.
73
- ولی زاده حقی،س(1385). «بررسی زیرساختهای ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای تخصصی دولتی شهر تهران»، فصلنامه کتاب،(67) : 13-28.
74
- هاملشای، م(1379). «آیا به راستی ما به کاربرانمان ارائه خدمت میکنیم؟ الگویی برای ارزیابی و توسعه خدمات مرجع در اینترنت»؛ ترجمه رویا مکتبی فرد، کتاب ماه کلیات/آذر و دی، : 39-40.
75
- یاری فیروزآبادی،ح(1386). «پست الکترونیکی و نیاز کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به آن»، ارتباط علمی،7(2).
76
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین میزان تطابق قابلیت های سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور (سامان) با مدل ذهنی کتابداران
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان تطابق قابلیتهای نرمافزار کتابخانهای سامان (سامانه سامان) با مدل ذهنی کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا به صورت پیمایشی با رویکرد توصیفی - تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 220 کتابدار شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی هستند که از سامانه سامان استفاده میکنند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 141 نفر برآورد شد که 130 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است. سنجش میزان پایایی ابزار گردآوری دادهها، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (827/0) مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان تطابق قابلیتهای سامانه سامان با مدل ذهنی کتابداران (سطح انتظار) 934/3 است. در این بخش کمترین میانگین مربوط به قابلیتهای صفحه نمایش اطلاعات با میانگین 8/3 است. همچنین بیشترین میانگین مربوط به قابلیتهای بخش امانت است که میانگین 423/4 را کسب کرده است. نتیجهگیری: نتایج آزمون فرضیهها نشان داد بین میزان تطابق قابلیتهای سامانه سامان با مدل ذهنی کتابداران برحسب هیچ کدام از چهار ویژگی جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه کار تفاوت معنیداری وجود ندارد. در نهایت مشخص شد که قابلیتهای سامانه سامان تا حد زیادی مطابق با مدل ذهنی کتابداران طراحی شده است.
https://stim.qom.ac.ir/article_884_417f449db02d8639c18da0291c2e3ffe.pdf
2017-05-22
27
48
10.22091/stim.2017.1842.1126
مدل ذهنی
کتابداران
سامانه سامان
نهاد کتابخانه های عمومی
نرم افزار کتابخانه ای
مرضیه
گلابیان مقدم
marziehmoghadam63@gmail.com
1
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
AUTHOR
حسن
بهزادی
hasanbehzadi@um.ac.ir
2
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
LEAD_AUTHOR
ایرج
رداد
irajradad@yahoo.com
3
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
AUTHOR
- حریری، ن. و فیروزی، ص. (1390). سنجش رضایت کاربران نرمافزار کتابخانه دیجیتال پیام در کتابخانههای استفادهکننده از آن. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22 (4)، 85-102.
1
- رجبعلی بگلو، ر. (1394). واکاوی نقشه شناختی و ارزش آفرینی مشترک میان کاربران، کتابداران و طراحانِ نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال در ایران بر پایه نظریه وسیله-هدف. پایاننامه دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد.
2
- رجبعلى بگلو، ر.؛ فتاحى، ر.؛ و پریرخ، م. (1395). تأثیر نظامهاى اطلاعاتى بر شکلگیرى مدلهاى ذهنى کاربران کتابخانههاى دیجیتالى. مطالعات ملى کتابدارى سازماندهى اطلاعات. 27 (2)، 21-39.
3
- رهروانی، س.؛ میرزابیگی، م. و عباسپور، ج. (زودآیند). مطالعه عوامل تأثیرگذار بر مدل ذهنی کاربران از آیکونهای نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. دسترسی در:
4
http://Jipm.irandoc.ac.ir
5
- زرهساز، م. (1385). بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی از تعامل با آن. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد.
6
- زوارقی، ر. (1384). ارائه الگویی برای ویژگیهای نمایشی و رابط کاربری در اپکهای وببنیاد کتابخانهای بر اساس ملاکهای موجود جهانی و نظرات صاحبنظران به منظور بررسی تطبیقی اپکهای وببنیاد موجود در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی ایران. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید چمران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
7
- شاپوری، س. (1379). بررسی مشکلات جستجوی موضوعی استفادهکنندگان در فهرست رایانهای کتابخانه مرکزی. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
8
- صفری، ا. (1395). بررسی سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل و رابطه آن با سبکشناختی، سبک یادگیری، سواد اطلاعاتی، حوزه تحصیلی و جنسیت.(پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
9
- صفری، ا.؛ بهزادی، ح.؛ رداد، ا. (زودآیند). بررسی مدلهای ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.
10
- طبرسا، ف. و نوکاریزی، م. (1388). میزان و عوامل مؤثر بر فهم کتابداران از واژگان محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای سیمرغ. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علم و فناوری اطلاعات ایران، 2 (25)، 227 – 246.
11
- عصاری شهری، ر.(1386). بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شیراز از محیط رابط نرمافزار پارس آذرخش (افق) و تحلیل برخی عناصر مطرح در آن. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی.
12
- غائبی، ا. (1372). سنجش و ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای با تأکید بر نرمافزارهای موجود در ایران. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران.
13
- فتاحی، ر. و پریرخ، م. (1379). بررسی و ارزیابی کیفیت نمایش اطلاعات در فهرستهای رایانهای. ارائهشده در مجموعه مقالات همایش فهرستهای رایانهای؛ کاربرد و توسعه. مشهد: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، آبان 1387. ص.340-327.
14
- فتاحی، ر. و پریرخ، م. (1384). نرمافزارهای کتابخانهای. در دائرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. بازیابی شده از
15
http://portal.nlai.ir/daka/نرمافزارهای کتابخانهای.aspx
16
- گزنی، ع. (1379). طراحی سیستمهای بازیابی اطلاعات بهینه در نرمافزارهای کتابخانهای و اطلاعرسانی. فصلنامه اطلاعرسانی، 16 (1 و 2).
17
- موسوی چلک، ا. (1379). بررسی تطبیقی کارایی نرمافزارهای کتابخانهای از دیدگاه فهرستنویسی. ارائه شده در مجموعه مقالات همایش فهرستهای رایانهای؛ کاربرد و توسعه. مشهد: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، مشهد 28-27 آبان 1387. ص. 267-246.
18
- میرزابیگی، م. (1392). مدل ذهنی در پژوهشهای رفتار اطلاع جویی پژوهشی در متون. تحقیقاتکتابداریواطلاعرسانیدانشگاهی، 47 (3)، 303-323.
19
- نوروزی، ی. و نعمتی، س. (1389). ارزیابی نرمافزارهای جامع کتابداری تحت وب پارس آذرخش، نوسا و نمایه در بازیابی اطلاعات. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. 16(1)، 23-43.
20
- نوشینفرد، ف. و احمدی، ا. (1391). بررسی و ارزیابی رسا، نرمافزار جامع کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کاربران. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1 (5)، 12 – 26.
21
- نوکاریزی، م. (1385). تحلیل واژگان محیط رابط در نرمافزارهای جامع کتابخانهای فارسی و قابلیت فهم کاربران از آنها به منظور ارائه یک الگوی مفهومی مناسب. (پایاننامه منتشرنشده دکتری). دانشگاه فردوسی مشهد.
22
- هاشمزاده، م. و یگانهفرد، م. (1389). تحلیل میزان درک کاربران از نمادهای تصویری محیط رابط گرافیکی نرمافزار سیمرغ. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 3 (16)، 124- 144.
23
- Ahmed, S. Z. McKnight, C. & Oppenheim, C. (2006). A user-centred design and evaluation of IR interfaces. Journal of Librarianship and Information Science, 38(3), 157-172. Retrived 2015, Sep. 28, from http://lis.sagepub.com/content/38/3/157.full.pdf+html
24
- Applegate, R. (1995). User satisfaction with information services: a test of the disconfirmation-satisfaction model with a library OPAC. (Unpublished doctoral dissertation). University of Wisconsin-Madison.
25
- Balijepally, V. Nerur, S. & Mahapatra, R. (2015). Task Mental Model and Software developers’ Performance: An Experimental Investigation. Communications of the Association for Information Systems, 36(1), 4.
26
- Blandford, A. Makri, S. Buchanan, G. Rimmer, J. & Warwick, C. (2007). A library or just another information resource? A case study of users' mental models of traditional and digital libraries. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(3), 433-445.
27
- Borgman, C. L. (1986). The user's mental model of an information retrieval system: an experiment on a prototype online catalog. International Journal of man-machine studies, 24(1), 47-64.
28
- Crudge, S. & Jonson, F. C. (2007). Using the repertory grid and laddering technique to determine the user’s evaluative model of search engines. Journal of Documentation, 63 (2), 259 – 280.
29
- Dimitroff, A. (1992). Mental models theory and search outcome in a bibliographic retrieval system. Library and Information Science Research, 14(2), 141-156.
30
- Doyle, J. K. & Ford, D. N. (1998). Mental models concepts for system dynamics research. System dynamics review, 14(1), 3-29.
31
- Frias-Martinez, E. & Chen, S. Y. (2005, August). Evaluation of user satisfaction with digital library interfaces. In Proceedings of the 5th WSEAS international conference on Simulation, modelling and optimization (pp. 178-183).World Scientific and Engineering Academy and Society (WSEAS).
32
- Johnson-Laird, PN (2005). The history of mental models. Retrieved march4,2015,From: www.mentalmodels.princeton.edu/papers/2005HistoryMentalModels.pdf
33
- Juárez, R. & González, V. M. (2013, October). Mental models, performance and usability of a complex interactive system: The case of Twitter. In Computer Science (ENC), Mexican International Conference on (pp. 7-12). IEEE.
34
- Khoo, M., & Hall, C. (2012, September). What would ‘google’do? users’ mental models of a digital library search engine. In International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (pp. 1-12).
35
- Madhusudhan, M. & Aggarwal, S. (2014). Online Public access Catalogues of Selected University libraries in delhi: an evaluative Study. World Digital Libraries-An International Journal, 7(1), 15-42.
36
- Nash, K. (2012). Mental schema accuracy: Investigating the impact of schemas on human performance and technology usability (Unpublished doctoral dissertation). Mississippi State University.
37
- Norman, D. A. (1983). Some observations on mental models. In D. Gentner & A. L. Stevens (Eds.), Mental Models (pp. 7-14). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
38
- Preater, A. (2010). Mental models and user experience of a next-generation library catalogue (Unpublished doctoral dissertation). Northumbria University, School of Computing, Engineering and Information Sciences.
39
- Slone, D. J. (2002). The influence of mental models and goals on search patterns during Web interaction. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(13), 1152-1169.
40
- Westbrook, L. (2006). Mental models: a theoretical overview and preliminary study. Journal of Information Science, 32 (2), 563-579.
41
- Wilkinson, E. H. (2009). Usability and mental models of Google and PRIMO in the context of an academic tertiary library.
42
- Young, I. (2008). Mental models: a ligning design strategy with human behavior. [e-book]. Retrieved from http://books.google.co.nz.
43
- Zhang, J. (2008). Visualization for information retrieval. New York: Springer.
44
- Zhang, Y. (2009). Dimensions and elements of people's mental models of an informationrich Web space. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61(11), 2206-2218.
45
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و تحلیل اولویتهای پژوهش در علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دکتری در این رشته
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی محورهای پژوهشی مهم در علم اطلاعات و دانششناسی و سنجش میزان اهمیت آنها به منظور تعیین اولویتهای پژوهشی در این رشته است. روش/ رویکرد: پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعهی پژوهش حاضر شامل اساتید و دانشجویان مقطع دکتری در رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای تهران، خوارزمی، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان و شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 هستند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است.یافتهها: پس از مرور متون، 120 موضوع پژوهشی شناسایی و در 22 محور کلی دستهبندی شدند. در میان محورهای پژوهشی شناسایی شده، اولویتهای پژوهشی از دیدگاه جامعهی مورد بررسی شامل «فناوری اطلاعاتی و ارتباطی»، «آموزش در علم اطلاعات و دانششناسی»، «مطالعات مربوط به کاربران»، «پژوهش در علم اطلاعات و دانششناسی»، «نیازها و رفتارهای اطلاعاتی» و «کتابخانههای مجازی» هستند. نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که موضوعات تازه و کاربردی و موضوعات مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نسبت به موضوعات سنتی و مباحث نظری، برای انجام پژوهشهای آینده در این رشته دارای اولویت بیشتری هستند.
https://stim.qom.ac.ir/article_885_26cf42c3f4ec752292cdc6bee9c28585.pdf
2017-05-22
49
73
10.22091/stim.2017.1137.1072
کلیدواژهها: اولویت پژوهش
موضوع پژوهش
علم اطلاعات و دانششناسی
استاد
دانشجوی دکتری
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
فرزانه
قنادی نژاد
farzanehghanadinezhad@yahoo.com
2
دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
رحیم
چینی پرداز
chinipardaz_r@cua.ac.ir
3
استاد گروه آمار دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
- اشرفیریزی، ح؛ کاظمپور، ز؛ پاپی، ا(1388). بررسی انتشارات تخصصی غیردولتی در حوزهی کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1380-1387. فصلنامهی کتابداری و اطلاعرسانی. 13 (2)، 18-31.
1
- حیدری، غ (1389). معرفتشناسی علمسنجی. شیراز: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC).
2
- خسروی، ف (1385). صاحب درد. فصلنامه کتاب، 17 (2)، 7-10.
3
- سیامکی، ص (1391). بررسی کمی و محتوایی مقالات تألیفی در مجلات علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی حوزهی کتابداری و اطلاعرسانی با تأکیدی بر گرایشهای موضوعی و روششناسی و ابزارهای گردآوری دادهها در این مقالات طی سالهای 1384-1388. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
4
- شرفی، ع؛ نور محمدی، ح (1393). تعیین پوشش موضوعی اولویتهای پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 4 (1)، 169-182.
5
- فتاحی، ر. (1388). خلاقیت در پژوهش: تحلیل عناصر و عوامل نوآوری در پژوهش در چارچوب نظریههای خلاقیت. مقالهی منتشر شده در همایش پژوهش در کتابداری و اطلاعرسانی: رویکردها، رویهها و کاربردها، تهران (صص 9-29). تهران: دانشگاه تربیت معلم.
6
- فتاحی، ر؛ بگلو، ر؛ آخشیک، س. (1393). گذری و نظری بر گذشته، حال و آیندهی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: نگاهی به شکلگیری، دستاوردها و چالشهای توسعهی علم اطلاعات و دانششناسی. شیراز: نامهی پارسی.
7
- فتحی واجارگاه، ک(1385). نیازسنجی پژوهشی: مسئلهیابی پژوهشی و اولویتبندی طرحهای تحقیقاتی ویژهی مدیران و کارشناسان واحدهای پژوهشی. تهران: آییژ.
8
- گلپاش، ح (1394). تحلیل محتوای عنوان و نوع روش پژوهش پایاننامههای تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در سالهای 1388-1393. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند.
9
- وزیرپور کشمیری، مهردخت؛ سهدهی، مریم؛ صابری، محمد کریم (1389). تحلیل محتوای چکیدهی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1386- 1380. فصلنامهی مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23 (89)، 113-128.
10
- Blessinger, K.; Frasier, M. (2007). Analysis of a decade in Library: 1994-2004. College and Research Libraries, 68 (2): 155-169. From: http://www.scopus.com/results/results.url?sort=pdf.
11
- Blessinger, K.; Hrycaj, P. )2010(. Highly cited articles in library and information science: Analysis of content and authorship trends, Library&InformationScience Research, 32 (2), 156-162.
12
- Buttlar, L. (1991). Analyzing the library periodical literature: content and authorship, College & Research Libraries, 52 (1), 38-53.
13
- Huanwen, C. (1996). A Bibliometric study of library and information science research in china. Asian Libraries. 5 (2), 30-45.
14
- Jarvelin, K.; Vakkari, P. (1993). The evolution of library and information science 1965-1985: a Content analysis of journal articles. Information Processing & Management. 29 (1), 129-144.
15
- Kagberg, L. (1996). A Content analysis of library and information science serial literature published in Denmark, 1957-1986. Library and information science research. 18 (1), 25-52.
16
- Luo, L.; McKinney, M. (2015). JAL in the past decade: A comprehensive analysis of academic library research. The Journal of Academic Librarianship, 41 (2), 123-129.
17
- Naseer, M. M.; Mahmood, K. (2009). LIS research in Pakistan: An analysis of Pakistan Library & Information Science Journal - PLISJ (1998-2007) [Electronic Version]. Library Philosophy &Practice. Available at: http://www.webpages.uidaho.edu/~mbolin/naseer-mahmood.htm.
18
- Rahul S. L. (2013). Content Analysis of Open Access LIS Journal “ALIS” (2002-2011). International Journal of Information Dissemination and Technalogy. available at: http://hdl.handle.net/10760/18283.
19
- Reshma, R. (2011). Research trends in library and information science in India with a focus on Panjab University, chanadigarh. International Information & LibraryReview, 43 (1), 23-42.
20
- Sarah, M.; Pete, D. (2004). Striking a balance: priorities for research in LIS. Library Review. 53 (3), 167-176.
21
- Sivakumaren, K. S.; Swaminathan, S.; Jeyaprakash, B.; Karthikeyan, G. (2011). Research trends in Library and Information science in Tamil nadu: A Study. International Journal of Current Research, 3(12), 373-376.
22
- Thavamani, K.; Pushparaj, A. (2013). An analysis of Research output of Library and InformationScience (LIS) Subject in terms of Doctoral Degrees awarded (Ph.D) in India during 2007–2011: Special Reference to Northeastern Region. Journal of Library & Information Science. 3 (1), 77-87.
23
- Tuomaala, O., Järvelin, K., & Vakkari, P. (2014). Evolution of library and information science, 1965–2005: Content analysis of journal articles. Journal of the Association for Information Scienceand Technology, 65(7), 1446-1462.
24
- Xiao, X.; Zhang, F.; Li, J. (2015). Library and Information Science Research in China: A Survey Based Analysis of 10 LIS Educational Institutes. The Journal of Academic Librarianship. 41(3), 330–340.
25
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با رضایت شغلی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران
هدف: پژوهش حاضر به تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیتی با رضایتشغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی ایران میپردازد. روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی، از نوع توصیفی- تحلیلی بود. ابزارگرد آوری اطلاعات دو پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتی و رضایتشغلی که بین 75 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 به روش سرشماری انتخاب شده بودند توزیع شد که فقط 66 نفر تمایل به پاسخگویی داشتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد.یافتهها: از بین پنج عامل بزرگ شخصیت دو عامل تجربهگرایی و روانرنجورخویی (به ترتیب با 31/41 و 42/41) کمترین و وجدانگرایی (با 84/49) بیشترین میانگینها را کسب کردند. میان ابعاد رضایت شغلی تمامی ابعاد کار، سرپرست، ارتقا و همکاران با میانگین بالاتر از 3 از حد متوسط بالاتر و تنها رضایت شغلی کتابداران در بعد پرداخت حقوق و مزایا کمتر از حد متوسط ذکر شده بودند. یافتهها نشان داد عامل روانرنجورخویی در ابعاد کار و سرپرست، عامل برونگرایی در بعد همکار، عامل توافقپذیری در بعد کار، عامل وجدانگرایی در ابعاد کار و ارتقاء، عامل تجربهگرایی در بعد ارتقاء ارتباط مثبت و معنیداری دارند. با افزایش سطح تحصیلات و سابقه شغلی میزان روانرجورخویی کتابداران افزایش مییافت.نتیجهگیری: به طور کلی پنج عامل بزرگ شخصیت میتوانست به عنوان یک پیشبینیکننده قوی برای رضایت شغلی کتابداران پزشکی عمل کند.از اینرو پرداختن به ویژگیهای شخصیتی مهم افراد میتوانند در گزینش آنها برای شغل کتابداری در کتابخانههای پزشکی و تصدی سمتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
https://stim.qom.ac.ir/article_886_74bd7a8ac9c4aeb3cee99197fafa41d0.pdf
2017-05-22
75
94
10.22091/stim.2017.1901.1132
کلیدواژهها: ویژگیهای شخصیتی
رضایت شغلی
کتابداران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
حامد
آقاجانی کوپائی
hamed.aghajani.k@gmail.com
1
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
AUTHOR
لیلا
نعمتی انارکی
lnemati@yahoo.com
2
استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
AUTHOR
فروزان
عشوری مهرنجانی
forouzanashoori@gmail.com
3
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اسدنیا، ا؛ جلیلپور، پ؛ احمدی، و؛ بریاجی، م. (1395). رابطه ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 1(2)، 141-157.
1
اشرفی، ح؛ حریری، ن. (1387). بررسی میزان رضایت شغلی مدیران کتابخانههای عمومیبنیاد کتابخانه عمومی در مراکز استانها. مجله کتابداری و اطلاعات، 12(1)، 32-46.
2
پاپی، ا؛ یارمحمدیان، م. ح؛ کلاهدوزان، ا؛ مجیری، ش؛ کلباسی، م. ع. (1393). بررسی مقایسهای رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان و عوامل مؤثر بر آن. مجله مدیریت و اطلاعات در بهداشت و درمان، 1(1)، 5-9.
3
حریری، ن؛ بطلانی، ف.(1389). رابطه سلامت روان و رضایت شغلی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (94)، 59-75.
4
حریری، ن؛ محمد پور، ل. (1391). ویژگیهای شغلی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران: تحلیل جمعیت شناختی. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(4)، 105-123.
5
حریری، ن؛ محمد پور، ل. (1392). بررسی رابطه ویژگیهای شغلی کتابداران با انگیزه اشتراک دانش در کتابخانهها (مطالعه موردی: کتابخانههای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران). پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3(1)، 69-86.
6
خادمدزفولی، ز؛ ارشدی، ن؛ تقیپور، آ. (1391). رابطه صفات شخصیت، حماسه سرپرست و فشار روانی شغلی با خشنودی شغلی و تعارض کار-خانواده. مجله پژوهشهای روانشناختی، 15(2)، 48-69.
7
طاهری، م؛ حسنی، ج؛ حدادادی سنگده، ج؛ اسدی، م. (1393). نقش صفات شخصیت و سلامت روانشناختی در رضایت شغلی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 12(2)، 20-28.
8
عمادزاده، مصطفی. (1387). اقتصاد آموزش. اصفهان: جهاد دانشگاهی (دانشگاه اصفهان).
9
فتاحی، ر. (1365). اهمیت و نقش کتابخانههای دانشگاهی و تخصص در برنامهریزی آموزشی و پژوهشی- بهعنوان بخشی از یک طرح. جستارهای ادبی، (78)، 645-664.
10
کاظمی، م. (1392). رابطه بین ابعاد پنجگانه شخصیتی و شادی کتابداران در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان، اصفهان.
11
مولایی، ع؛ یزدانبخش، ک؛ کرمی، ج. (1393). رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و منبع کنترل با سازگاری شغلی کارکنان شرکت گاز کرمانشاه. فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی، 3(4)، 107-121.
12
Blagg, J D. J R. )1985(. Cognitive styles and learning styles as predictors of academic success in a graduate allied health education program. Journal Of Allied Health, 14(1), 89-98.
13
Blumer, T; Doring, N. )2012(. Are we the same online? The expression of the five factor personality traits on the computer and the Internet. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 6(3), 12-15.
14
Costa, P. T.; MaCrae, R. R. )1995(. Primary traits of Eysenck's PEN system: three-and five-factor solutions. Journal of personality and social psychology, 69(2), 308-316.
15
Digman, J. M. )1990(. Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual Review Of Psychology, 41(1), 417-440.
16
Ferench, D.; Saver, H. (1992) Culture management (descriptive).Translate Mohamad Saebi. Tehran: State Management Training Center.
17
Furnham, A; Eracleous, A; Chamorro-Premuzic, T. (2009). Personality, motivation and job satisfaction: Hertzberg meets the Big Five. Journal of Managerial Psychology, 24(8), 765-779.
18
Judge, T. A.; Heller, D.; Mount, M. K. (2002). Five-factor model of personality and job satisfaction: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87(3), 530-541.
19
Kappagoda, S. (2012). The impact of five - factor model of personality on job satisfaction of non- academic employees in sri lankan universities.South East Asian Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 1, 86-91.
20
Kayal, S.; Das, B. (2015). The impact of five factor model of personality on jobsatisfaction and routineness of the library employees in calcutta university. E-Library Science Research Journal, 3(9), 1-9.
21
Kim, H.; Chung, Y. W. (2014). The use of social networking services and their relationship with the big five personality model and job satisfaction in korea. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(10), 658-663.
22
Locke, E. A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. Handbook of industrial and organizational psychology, 1, 1297-1343.
23
Maghrabi, A S. (1999). Assessing the effect of job satisfaction on managers. International Journal of Value-Based Management, 12(1), 1-12.
24
Mary Jansi, A.; Anbazhagan, S. (2017). The relationship between big 5 personality traits and life satisfaction of among ncc women students. International Journal of Management (IJM), 8(2), 106-111.
25
Nandy, S. G. (1985). Job satisfaction of the library professionals. Herald of Library Science 24(4): 295-300.
26
Sherrer, J. 1985. Job satisfaction among Colorado library workers. Colorado Libraries, 11, 17-21.
27
Siggins, J. A. (1992). Job satisfaction and performance in a changing environment. Library Trends, 41(2), 299-315.
28
Vaughn, W. J. (1974). A study of job satisfaction in six university libraries. College and research libraries, 35(3), 163-177.
29
Wang, J. L.; Jackson, L. A.; Zhang, D. J.; Su, Zh. Q. (2012). The relationships among the Big Five Personality factors, self-esteem, narcissism, and sensation-seeking to Chinese University students’ uses of social networking sites (SNSs). Computers in Human Behavior, 28(6), 2313-2319.
30
Yildirim, B. I.; Gulmezb, M.; Yildirim, F. (2016). The relationship between the five-factor personality traits of workers and their job satisfaction: s study on five star hotels in Alanya. Procedia Economics and Finance, 39, 284 – 29
31
Zhai, Q.;Willis, M.; O'Shea, B.; Zhai, Y.; Yang, Y. (2013). Big Five personality traits, job satisfaction and subjective wellbeing in China. International Journal of Psychology, 48(6), 1099-1108.
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی کارایی رابط های کاربری نرم افزار جامع کد منبع باز کوها و نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش و نوسا از منظر رهیافت کاربرمداری
هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسه رابط کاربری در نرم افزار جامع کتابخانه ای کد منبع باز کوها و نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش و نوسا از منظر رهیافت کاربر مداری می باشد.پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای اجرای این پژوهش از طریق سرشماری تعداد کتابدارانی که با رابط های کاربری نرم افزارهای مورد مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کتابخانه عمومی شهرک بعثت ماهشهر آشنا بودند، مشخص گردید. از پرسشنامه کوییس با اعمال تغییرات مورد نیاز جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد.یافته ها نشان داد که وضعیت عوامل مطرح در رابط های کاربری نرم افزارهای مورد مطالعه (به جز عامل راهنما که در وضعیت ضعیف قرار داشت) از دید کتابداران در وضعیت متوسطی قرار دارند. در بررسی میزان رضایت مشخص شد در تمامی نرم افزارها بیشترین رضایت مربوط به صفحه نمایش و کمترین میزان رضایت مربوط به عامل راهنما است. همچنین تفاوت بین دیدگاه های کتابداران استفاده کننده از رابط های کاربری نرم افزارها در عامل صفحه نمایش معنی دار بوده است.بررسی رابط های کاربری نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش، کوها و نوسا نشان داد که از دید کتابداران این نرم افزارها دارای چه نقاط ضعفی هستند. همین امر می تواند به طراحان در طراحی رابط کاربری کاربرپسندتر کمک نماید.
https://stim.qom.ac.ir/article_887_7263d4ccd47ad0f4323ea1f50b5b73f1.pdf
2017-05-22
95
122
10.22091/stim.2017.1881.1131
رابط کاربری
پارس آذرخش
کاوش
کوها
نوسا
زهرا
چالیک
zahra.ch109@yahoo.com
1
کتابدار/نهاد کتابخانه های عمومی
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
محمد حسن
عظیمی
azimi@scu.ac.ir
3
مربی، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
فریده
کعب عمیر
faridehkabomir@yahoo.com
4
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
- انتظاریان، ن (1387). بررسی میزان و عوامل مؤثر بر درک کاربران از محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی بر اساس مدل نیلسن. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی.
1
- جلیلپور، پ (1391). تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار کتابخانهای پارسآذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرمافزار. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 4(1)، 47-60.
2
- خوانساری، م؛ ربیعی، ح (1384). مقدمهای بر نرمافزارهای آزاد/ متن باز. تهران: شورای عالی انفورماتیک کشور.
3
- زرهساز، م (1385). بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد از تعامل با این نرمافزار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
4
- طبرسا، ف؛ نوکاریزی، م (1388). میزان و عوامل مؤثر بر فهم کتابداران از واژگان محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای سیمرغ. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25(2)، 227-246.
5
- عباسی، ز (1384). سیستمهای کتابخانهای یکپارچه با کد منبع باز. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 8(31)، 91-98.
6
- فتاحی، رحمتالله؛ پریرخ، مهری (1385). "نرمافزار جامع کتابخانه و آرشیو" دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. سرویراستار عباس حری، ویراستار همکار نرگس نشاط، دستیاران علی محمد حسن رجبی، نرگس نشاط. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. ج 2. 1773 – 1779.
7
- مجیری، ش؛ رخش، ف؛ نهروزیان، ن؛ اردستانی، م؛ موسوی، م (1391). میزان رضایت کتابداران از محیط رابط نرمافزارهای کتابخانهای شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(6)، 862-896.
8
- مهراد، ج؛ عصاری شهری، ر (1386). بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شیراز از محیط رابط نرمافزار پارسآذرخش (افق) و تحلیل برخی از عناصر مطرح در آن. علوم و فناوری اطلاعات، 23(2-1)، 1-22.
9
- هاشمزاده، م؛ یگانهفر، م(1389). تحلیل میزان درک کاربران از نمادهای تصویری محیط رابط گرافیکی نرمافزار سیمرغ. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(3)، 123-144.
10
- Norman, D. A. (1998). The Psychology of Everyday Things. NY: Basic Books.
11
- Park, I.K. (1997). Comparing Major U.S OPAC Systems for Developing Countries. Libri, 47(2), 234-242.
12
- Ramayah, T. (2006). Interface Characteristics, Perceived Ease of Use and Intention to Use an Online Library in Malaysia. Information Development, 22(2), 123-133.
13
- Ransom, J.; Cormack, C. & Blake, R. (2009). How Hard Can It Be? (3 July 2014). Retrieved from :
14
http://journal.code4Lib.org/articles/1638.
15
- Shneiderman, B. (1992). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human- Computer Interaction. UK: Working Ham.
16
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه کاربران کتابخانه های عمومی به مطالعه در محیط اینترنت(مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی)
هدف: هدفِ پژوهش بررسی دیدگاه کاربران کتابخانه ها به مطالعه در محیط اینترنت است.روش: پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شدهاست. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بین382 نفر از کاربران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی توزیع شد و داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: بیشترین استفاده کاربران از اینترنت به منظور دریافت اطلاعات در زمینه علمی با میانگین 4/07 است. از دید کاربران بیشترین مزیت مطالعه منابع علمی در اینترنت به جای کتابهای متنی(چاپی)، سرعت زیاد دسترس پذیری به اطلاعات با میانگین 4/00 است. وجود منابع اطلاعاتی بیشتر، امکان ذخیره روی رایانه، آسان دریافت کردن منابع بیشترین مزیت مطالعه منابع غیرعلمی موجود در اینترنت به جای کتابهای چاپی است. تاثیر مطالعه اینترنتی بر هوشیاری کاربران از نظر داشتن نگرش مثبت به خود، تسلط بر محیط و ایجاد روابط مثبت با دیگران نسبت به سایر گویه ها مورد بررسی بیشتر است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش برای مدیران کتابخانه ها جهت برنامه ریزی به منظور دسترسی و استفاده بهتر کاربران از اینترنت مفید است.
https://stim.qom.ac.ir/article_888_6d0bf2282675cf0ebd6dda2925428a17.pdf
2017-05-22
123
141
10.22091/stim.2017.1258.1089
مطالعه
اینترنت
کاربران
کتابخانه های عمومی
معصومه
مسلمی
moslemi_m3@yahoo.com
1
کتابخانه های عمومی
LEAD_AUTHOR
فهیمه
کاظمی
moslemilib@yahoo.com
2
تحصیلات کاردانی و مربی نهضت سواد آموزی، محل تحصیل دانشگاه تبریز
AUTHOR
محمد
فرج پور
farajpourm2147@gmail.com
3
مشاور در دانشگاه آزاد سلماس
AUTHOR
- برزگر، س؛ داداشی، ب؛ حسینی آهنگری، س. (1392). نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر و نقش کتابخانه در تأمین آن نیازها. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، سال دوم، 3(7).
1
- حیاتی، ز؛ انواریان، س. (1391). بررسی محیط رابط کاربری پایگاه اطلاعاتی نمایة نشریات فارسی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی،19(2)، 201-212.
2
- خسروی، ف. (1392). آسیبشناسی مطالعه در کشورهای جنوب. ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، 11(69).
3
- رداد، ا؛ مسعودی، م. (1392). بررسی وضعیت عادات مطالعه آزاد دانش آموزان دوره متوسطه شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 19(3)، 387-407.
4
- صفوی، ز. (1392). شبکه کتابخوانان حرفهای گامی بهسوی ارتقای نهضت مطالعه مفید. علوم اجتماعی، بهمن، 71.
5
- قاسمی، ع. (1389). اطلاعیابی در اینترنت (مجموعه سواد اطلاعاتی پایه برای دانشجویان). (با همکاری پروانه قاسمی، نصرت جوامع). تهران: کتابدار.
6
- محبوب، س. (1391). کتابخانههای عمومی و سرانه مطالعه. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 18(1)، 117-133.
7
- مسلمی، م. (1393). مطالعه میزان رضایتمندی کاربران از خدمات الکترونیکی و سنتی کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مشهد.
8
- مسلمی، م. (1395). بررسی وضعیت مطالعه منابع علمی و غیرعلمی در اینترنت بین کاربران کتابخانههای عمومی (مورد مطالعه کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی)، نشستهای هماندیشی و مقالههای نخستین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛ انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران؛ نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
9
- معاونت توسعه کتابخانهها و کتابخوانی، ا. (1391). مجموعه دستورالعملهای ادارهی کتابخانههای عمومی، تهران: موسسه انتشارات کتاب نشر و نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
10
- معرف زاده، ع؛ صادقی نسب، ا. (1388). بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دبیران مقطع متوسطه در دبیرستانهای شهرستان اندیمشک. مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاعرسانی، شماره 86.
11
- مکلور، چ؛ جاگر، پ. (1392). سنجش و ارتقاء خدمات اینترنتی در کتابخانههای عمومی (ترجمه مریم آذرگون، مهناز جعفری؛ ویراسته حسین مختاری معمار)، تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور، موسسه انتشارات کتاب نشر.
12
- نادری، ف؛ شعبانی، ا؛ عابدی، م. (1389). بررسی رفتار مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در محیط دیجیتال بر اساس عوامل دموگرافیک. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 44(51)، 51-72.
13
- ناصری، ز؛ نوروزی، ع. (1395). تأثیر محیط دیجیتال بر عادت و روشهای خواندن جوانان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 22(2)، 213-227.
14
- Khan, S; Khan, A; Bhatti, R. (2011). Internet access, use and gratification among university students: a case Study of the Islamia university of Bahawalpur, Pakistan. Chinese librarianship: an international Electronic Journal, 31.
15
- Kumah, C. (2015). A comparative study of use of the library and the internet as sources of information by graduate students in the university of Ghana. Library Philosophy and practice(e- journal). Paper1298.
16
- Thanuskodi, S.(2012). Use of E-resources by the students and researchers of faculty of arts, annamalai university. International journal of library science, 1(1):1-7.
17
- Zhang, S; Duke, N. (2008). Strategies for internet reading whit different reading purposes: A descriptive study of twelve good internet readers. Journal of literacy research, 40, 128-162.
18
ORIGINAL_ARTICLE
مدرسان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران، چگونه از گوگل پلاس بهره می برند؟
هدف: هدف پژوهش حاضر این است که به بررسی قابلیتهای آموزشی و پژوهشی گوگل پلاس، به عنوان یک رسانه اجتماعی، از دیدگاه مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران بپردازد. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، مدرسان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در ایران بودند که از شبکه اجتماعی گوگل پلاس استفاده میکنند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نرم افزار آماری اس پی اس اس استفاده شد. یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که بیشتر مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران نوشتههای فردی خود را به اشتراک میگذارند. پس از این موارد بیشترین استفاده مربوط به تصاویر (3/36 درصد) و اشتراک مقالهها و پیوند به یک وبسایت (3/33 درصد) است. بیشتر پاسخگویان مورد بررسی عقیده دارند (7/66 درصد) اعتقاد دارند گوگل پلاس محیط مناسبی برای این کار دارد.نتیجهگیری: استفاده از شبکههای اجتماعی، به خصوص گوگل پلاس، باعث تسهیل ارتباط بین دانشجو و استاد، دانشجویان با یکدیگر و استادان با هم می شود. در این محیط، اشتراک و اشاعة دانش تسهیل می شود و امکان یادگیری دانشجویان، افزایش خواهد یافت.
https://stim.qom.ac.ir/article_889_1c92f36dbdbd49c729cdd917508345e0.pdf
2017-05-22
137
160
10.22091/stim.2017.297.1015
رسانه های اجتماعی
گوگل پلاس
مدرسان
علم اطلاعات و دانش شناسی
امیررضا
اصنافی
aasnafi@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
مریم
پاکدامن نائینی
m.pakdaman@gmail.com
2
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
AUTHOR
محدثه
دخت عصمتی
esmati86@gmail.com
3
-
AUTHOR
- اسفندیاری مقدم، ع؛حسینی شعار، م (1388). تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر استفاده کتابداران کتابخانههای دانشگاهی همدان از وب 2. فصلنامه اطلاع شناسی. 26 : 53-70.
1
- ریاحی نیا، ن؛عاصمی، ع ؛اناری، ف (1392). بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان. فصلنامه دانششناسی. 2: 1-19.
2
- صائمی، ح؛فتحی واجارگاه، ک؛عطاران، م ؛فروغی ابری، ا، علی(1393). طراحی الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی برای آموزش و بهسازی اساتید. دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. سال هفتم. 3(25). : 198-191.
3
- صرافزاده، م؛حاضری، ا؛علوی، س(1391). آگاهی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاعرسانی ایران از فنّاوریهای وب 2. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،28 (1) :21-38 .
4
- صرافزاده،م؛ علوی، س(1393). جایگاه شبکههای اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. مجله تعامل انسان و اطلاعات،1(1): 44-56.
5
- عنبری، ا ؛حریری، ن (1394). نقش شبکههای اجتماعی تخصصی وبی فارسی در اشتراک دانش. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،. 26(3): 115-132.
6
- Han, Z. and YanQuan, L. (2010). Web 0/2 applications in top Chinese university libraries, Library Hi Tech،28 (1): 41–62.
7
- Burkhardt, J. (2010), the agrarian critique of industrial biotechnology, in Flickinger, M. (Ed. ), Encyclopedia of Industrial Biotechnology, Wiley, New York, NY.
8
- Chudnov, D. (2007), Social software: you are an access point, Computers in Libraries, 27, . 41‐43.
9
- Johnson, M. (2001), Computer Ethics, Prentice‐Hall, Englewood Cliffs, NJ.
10
- Lenhart, A. And Madden, M. (2007), Teens, privacy, and online social networks: how teens manage their online identities and personal information in the age of MySpace”, Reports: Family, Friends & Community, available at: www. pewinternet. org/pdfs/PIP_Teens_Privacy_SNS_Report_Final. pdf (accessed 8 September 2012).
11
- Lundsay, J. (2010), Managing the workplace ethics of the social media, available at: www. google. com/site/lindsayjmthompson/ (accessed 9 August 2012).
12
- Mutula, S. M. (2011), Proposal for Funding for the Pre‐SCECSA Conference Workshop, Nairobi, Kenya.
13
- Oriedi, M. (2011), Social media: the new curse, The Sunday Standard, 16 January, 2012.
14
- Mutula, S. M. And Braman, S. (2011), Feedback from second information ethics conference, presentation made at the Information Ethics Research Workshop, University of Pretoria, South Africa, 4‐5 July. Conference.
15