ORIGINAL_ARTICLE
نشریات جعلی را بشناسیم
نشریات جعلی یا چپاولگر ، یکی از چالش های ارتباط علمی در دنیای امروز شده اند. این نشریات وجهه علمی نداشته و فقط به هدف کسب سود مالی منتشر می شوند. نشریات جعلی که خود را جزو نشریات دسترسی آزاد معرفی می کنند، فرایند داوری علمی نداشته و فقط در صورت پرداخت هزینه انتشار مقاله از سوی نویسنده، مقالات را منتشر می کنند. به دلیل شباهت ظاهری این نشریات با نشریات معتبر و ارائه ضریب تأثیرهای تقلبی، نویسندگان ناآگاه، فریب خورده و مقالات خود را برای این نشریات ارسال می کنند. این در حالی است که انتشار مقاله در این نشریات نه تنها امتیازی برای نویسنده آن به همراه نمی آورد، بلکه به اعتبار علمی افراد نیز آسیب می زند. آمار بالای انتشار مقالات ایرانیان در این نشریات زنگ خطر را برای آگاه کردن دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی به صدا در آورده است. این مقاله مروری دارد بر تاریخچه و ویژگی های نشریات جعلی و راهکارهایی را معرفی می کند تا نویسندگان به کمک آنها خود بتوانند اعتبار نشریات علمی را سنجیده و نشریه مناسب برای انتشار مقالات علمی را انتخاب کنند و در دام نشریات جعلی گرفتار نشوند.
https://stim.qom.ac.ir/article_996_2ff02e7c723d8769874765b743ae9659.pdf
2017-11-22
2
14
10.22091/stim.2017.2354.1157
نشریات چپاولگر
نشریات جعلی
نشریات تقلبی
نشریات بی اعتبار
مریم
صراف زاده
msarrafzadeh@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
- جمالی مهموئی، ح و جوانفر، س (1393). انتشار مقالههای ایرانی در نشریههای نامعتبر: انگیزهها و رویکرد نویسندگان. رهیافت. ۲۴ (۵۶): ۶۱-۷۱. دسترسی از: http://www.nrisp.ac.ir/uploads/5-56.pdf
1
- جمالی مهموئی، ح؛ جشیره نژادی، ف؛ علیمحمدی، د (زودآیند). میزان مشارکت دانشگاهیان ایران در مجلههای ناشران متقلب در سال 2015. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. دسترسی از: http://nastinfo.nlai.ir/article_2117.html
2
- دادخواه، م. نشریات درنده: منبعی برای تحقیقات ساختگی، منتشر شده در خبرگزاری لیزنا، 95/2/15. دسترسی از: http://www.lisna.ir/Talk/23896-نشریات-درنده-منبعی-برای-تحقیقات-ساختگی
3
- صبوری، ع (1395) سخنرانی در جمع اعضای هیأت علمی جدید الاستخدام دانشگاه تهران.
4
- صراف زاده، م (1395). آموزش انتخاب نشریه برای انتشار مقالات علمی (فایل ویدئویی). دسترسی از: http://faradars.org/courses/fvacw9503-choosing-journal
5
- Åström, F., & Hansson, J. (2013). How implementation of bibliometric practice affects the role of academic libraries. Journal of Librarianship and information Science, 45(4), 316-322.
6
- Berger, M. (2017). Everything You Ever Wanted to Know About Predatory Publishing but Were Afraid to Ask. Available at: http://academicworks.cuny.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1142&context=ny_pubs
7
- Bohannon, J. (2013). Who’s afraid of peer review? Science, 342(6154).
8
- Bolshete, P. (2017). Analysis of thirteen predatory publishers: a trap for eager-to-publish researchers. Current Medical Research and Opinion, (just-accepted), 1-17.
9
- Butler, D. (2013). The dark side of publishing. Nature, 495(7442), 433.
10
- Chirico, F. (2017). “Predatory Journals” or “Predatory Scholars?” The Essential Role of the Peer Review Process. The International Journal of Occupational and Environmental Medicine, 8(3 July), 1082-1086.
11
- Christopher, M. M., & Young, K. M. (2015). Awareness of “predatory” open-access journals among prospective veterinary and medical authors attending scientific writing workshops. Frontiers in Veterinary Science, 2.
12
- Clark, A. M., & Thompson, D. R. (2016). Five (bad) reasons to publish your research in predatory journals. Journal of advanced nursing.
13
- Gasparyan, A. Y., Nurmashev, B., Voronov, A. A., Gerasimov, A. N., Koroleva, A. M., & Kitas, G. D. (2016). The pressure to publish more and the scope of predatory publishing activities. Journal of Korean medical science, 31(12), 1874-1878.
14
- Khan, F., & Moher, D. (2017). Predatory Journals: Do Not Enter. University of Ottawa Journal of Medicine, 7(1).
15
- Mimouni, M., Braun, E., Mimouni, F. B., Mimouni, D., & Blumenthal, E. Z. (2017). Beall's List Removed: What Stands Between Us and Open Access Predators?. The American Journal of Medicine, 130(8), e371-e372.
16
- Narimani, M., & Dadkhah, M. (2017). Predatory Journals and Perished Articles; a Letter to Editor. Emergency, 5(1).
17
- Safi, M. (2014). Journal accepts bogus paper requesting removal from mailing list. en-GB. In: The Guardian. issn, 0261-3077.
18
- Wager, E. (2017). Why we should worry less about predatory publishers and more about the quality of research and training at our academic institutions. Available at: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0917504017300217
19
- Xia, J., Harmon, J. L., Connolly, K. G., Donnelly, R. M., Anderson, M. R., & Howard, H. A. (2015). Who publishes in “predatory” journals?. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(7), 1406-1417.
20
ORIGINAL_ARTICLE
سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه قم در محیط دیجیتال
هدف: پژوهش حاضر با به منظور بررسی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشدگروههای آموزشی علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه قم در محیط دیجیتال انجام شد.روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود.یافتهها: نتایج نشان داد مهارت دانشجویان در استفاده از محیط" اینترنت و وب" نسبت به سایر ابزارهای دیجیتال بالاتر بوده و در استفاده از" فرا موتورهای کاوش" پایینترین سطح مهارت را دارند. میانگین کل توانایی جستجو در محیطهای دیجیتال و سطح مهارت دانشجویان در ارزیابی اعتبار اطلاعات در محیط دیجیتال از سطح متوسط بالاتر است. در میان انواع مختلف مهارتهای تفکر انتقادی " تشخیص منابع مناسب با یک نیاز اطلاعاتی خاص"، بیش از سایر موارد مورد توجه دانشجویان بوده است. نتیجهگیری: آشنایی دانشجویان با ابزارها و ویژگیهای محیط دیجیتال و مهارتهای مورد نیاز جهت جستجو، دسترسی، گزینش و اعتبارسنجی اطلاعات، پایبندی به قوانین حقوقی و اخلاقی اطلاعات و نیز استفاده از اطلاعات برای تولید دانش، بالاتر از سطح متوسط است.
https://stim.qom.ac.ir/article_997_4bdbf586ba46fc7340c04cdd4952ee84.pdf
2017-11-22
15
34
10.22091/stim.2017.2163.1145
سواد اطلاعاتی
محیط دیجیتال
سواد دیجیتالی
دانشجویان کارشناسی ارشد
دانشگاه قم
طاهره
غلامی
t.gholami@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه قم
AUTHOR
نجمه
باقریان
n.bagherian64@gmail.com
2
کارشناس علم سنجی موسسه سلامت پژوهان کوثر
AUTHOR
نرگس
خالقی
bahar.khaleghi@gmail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
1. امانی، ف؛ تفرجی،ر (1393). سنجش سطح سواد اطلاعاتی و مهارت های استفاده از منابع اطلاعاتی تحت وب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،91-92. توسعه آموزش در علوم پزشکی.7(14)،1-10.
1
2. بختیارزاده، الف (1381). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا. پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربینی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.
2
3. تیرگر، آ؛ یمین فیروز، م (1392). تاثیر آموزش بر سواد اطلاعاتی دانشجویان تازه وارد. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 6 (3)،171-175.
3
4. طباطبایی، ن (1381). سواد اطلاعاتی. در: دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. سرویراستار عباس حری. تهران:کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،ج.2،ص.1081-1084.
4
5. لطفنژاد افشار، هـ؛حبیبی، ش؛ قادری پاکدل، فیروز (1386). « سواد رایانهای و اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه»، مدیریت اطلاعات سلامت،4(1)،33-41.
5
6. مرادی، م (1393). رابطه میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با سواد اطلاعاتی و مهارتهای تفکر انتقادی در بین دانشجویان مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان دلفان در سال تحصیلی 93-92.پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک.
6
7. ممیزی،م ؛ فلاحزاده، ح؛ ممیزی، م (1393). بررسی میزان آگاهی دانشجویان از نرم افزارهای رایانهای و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی،6(2)،11-18.
7
8. مهدیان، م؛ شهبازی، ش؛ نیک نژاد، مژگان (1391). بررسی میزان مهارتهای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی و کتابخانههای دیجیتال به عنوان یکی از ابعاد سواد اطلاعاتی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی. دانش شناسی،5 (17)،61-69.
8
9. میری، الف؛ چشمه سهرابی، مظفر(1390). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران-واحد اراک در محیط دیجیتال (88-1387). دانش شناسی،4(13)،65-76.
9
10. نوری، سولماز؛ شاه شجاعی، علی (1391). اخلاق اطلاعات در محیط دیجیتال. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23 (۲)، 26-47.
10
11. Bronesky, D.(2004). A New Schema for Information Literacy Improvement in Euscountries.J. Of Information Management, 5(4), 273-279.
11
12. B.Asadullah (2014).Digital Information Literacy a survey among research scholars of VELLORE DISTRICT. KNOWLEDGE LIBRARIAN AN INTERNATIONAL PEER REVIEWED BILINGUAL E-JOURNAL OF LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE. 1(1), 21-29.
12
13. Foruzandeh, Nasrin, Delaram, Masoumeh, Deris, Fatemeh, Foruzandeh, Marziyeh,Darakhshandeh,Somayeh(2016). Information Literacy and Use of Information Technology. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Science, 791), 39-49.
13
14. GregorE.Kennedy ,TerryS.Judd , Anna Churchward, Kathleen Gray, Kerri-Lee Krause(2008).First year students experiences with technology: Are they really digital natives? . Australasian Educational Technology, 24(1), 108-122.
14
15. Korobili,Stella,Tilikidou,Irene(2005).The necessity of information literacy education in a marketing department.New Library World.Vol.106,No.1218/1218,Pp.519-531.
15
16. Maharana,Bulu and Mishra,Champeswar(2007).A Survey Information Literacy of Faculty at SambalpurUniversity .Library Philosophy and Practice (e.journal) .Retrived fromdigitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1145&context=libphilprac
16
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر مطالعات مربوط به اولویت های پژوهش در علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران و جهان
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی وضعیت مقالات و پایاننامههای علم اطلاعات و دانششناسی به منظور دستیابی به اولویتهای پژوهش است. روش: این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای انجام گرفت. در مجموع 77 مقاله و 16 پایاننامه بازیابی شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش به شیوهی توصیفی و با تأمل بر رویکردها و گونههای مختلف مطالعات صورت گرفته در این زمینه و دستهبندی آنها انجام گرفته است.یافتهها و نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که در هر زمان بسته به شرایط مختلف، گرایشهای پژوهشی در رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی تغییر کردهاند. بررسی گرایشهای موضوعی این پژوهشها بیانگر پراکندگی موضوعی پژوهشهای این حوزه در بازهی زمانی مختلف بوده است که این امر حاکی از آن است که انتخاب موضوعات پژوهشها غالباً بر اساس نیاز یا مشکلات این رشته نبوده است. اصالت/ ارزش: برنامهریزی در زمینهی پژوهش به منظور هدفمند کردن موضوعات پژوهشها، مستلزم شناسایی اولویتهای پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی است. نتایج این پژوهش به روشن شدن نیازها و اولویتهای پژوهشی رشته کمک میکند.
https://stim.qom.ac.ir/article_999_d5137c80cab84f9208f9be3f24f6aa44.pdf
2017-11-22
35
62
10.22091/stim.2017.880.1051
کلیدواژه ها: اولویت های پژوهشی
موضوعات پژوهشی
علم اطلاعات و دانش شناسی
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
فرزانه
قنادی نژاد
farzanehghanadinezhad@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
رحیم
چینی پرداز
chinipardaz_r@cua.ac.ir
3
مدیر گروه آمار دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
1. آزاد، الف.؛ منصوریان، ی. (1380). نگاهی به عناوین پایاننامههای دکترای کتابداری و اطلاعرسانی خارجی بین سالهای 1999-1994. کتابداری، 35 (2)، 85-101.
1
2. آذرانفر، ج. (1385). تحلیل محتوای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی فارغالتحصیلان داخل کشور و فارغالتحصیلان خارج از کشور موجود در پایگاههای اطلاعاتی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران در سالهای 1382- 1378. پایاننامه کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
2
3. احمدیلاری، ر.؛ فرزین، ف. (1376). بررسی مقالههای کتابداری و اطلاعرسانی1374-1358، کتابداری، 31 (1)، 171-180.
3
4. اصلکیا، س. (1385). تحلیل اطلاعات کتابشناختی مقالههای کتابداری و اطلاعرسانی نمایهنامهی استنادی علوم اجتماعی. پایاننامهی کارشناسی ارشدعلم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
4
5. اشرفیریزی، ح.؛ کاظمپور، ز.؛ پاپی، الف. (1388). بررسی انتشارات تخصصی غیر دولتی در حوزهی کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1380-1387. فصلنامهی کتابداری و اطلاعرسانی. 13 (2)، 18-31.
5
6. اردلان افتخاری، س.؛ چشمه سهرابی، م. (1389). ارزیابی کمی و کیفی نشریهی کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی از بهار 1377 تا بهار 1387. فصلنامهی کتابداری و اطلاعرسانی، 51 (3)، 53-84.
6
7. افقهی،الف.؛ باقری، م.(1387). بررسیروندموضوعی تحقیقات رشتهی کتابداری واطلاعرسانی بر اساس استنادهای 1996-2005 درمقالات سالنامه آریست درسالهای 2002 تا 2006. پیام کتابخانه، (4) 14، 5-23.
7
8. اکرمی، ر. (1371). ارزیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری از نظر کاربرد روشهای تحقیق در آنها از سال 1355-1370 در سه دانشگاه تهران، شیراز و علوم پزشکی ایران. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
8
9. امرایی، م.؛ گرایی، الف؛ سیامکی، ص. (1392). گرایش موضوعی کتابهای تألیفی و ترجمه شده کتابداری و اطلاعرسانی طی سالهای 1373- 1387. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24 (3)، 78-91.
9
10. بابالحوائجی، ف.؛ زارعی، ع.؛ نشاط، ن.؛ حریری، ن. (1392). نقشهی دانش علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس مقولهبندی موضوعی اصلی و فرعی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 21 (13)، 1-24.
10
11. تیمورخانی، الف. (1381). تحلیل استنادی مقالات تألیفی فصنامهی کتاب. فصلنامهی کتاب، 13 (3)، 32-45.
11
12. ثابتپور، الف.؛ فدایی، غ.؛ نقشینه، ن.؛ و قبادپور، و. (1394). بازنمون تصویری دانش در رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی ایران. فصلنامهی پردازش و مدیریت اطلاعات، 30 (3)، 631-645.
12
13. جبرئیلزاده، حمیده (1391). نگاشت نقشهی علمی کتابداری بر اساس پایاننامههای رشتهی کتابداری ایران. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
13
14. حری، ع. (1385). اطلاعرسانی: نگرشها و پژوهشها. (چاپ دوم). تهران: کتابدار، 207.
14
15. حری، ع. (آبان 1378). بررسی گرایش موضوعی آثار علمی و پژوهشی رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی ایران از آغاز تا پایان سال 1377. مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعهی فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران. مقالهی منتشر شده در کنفرانس فهرستهای رایانهای: کاربرد و توسعه، دانشگاه فردوسی (صص5-25). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد؛ تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی وزارت جهاد سازندگی.
15
16. حری، ع. (1381). مطالعهی میزان همبستگی موضوعی پایاننامهها و مقالات فارسی در رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی ایران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 32 (1)، 43-72.
16
17. حسینپناه، ع. (1386). بررسی گرایش موضوعی و روش پژوهش پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران از سال 1385- 1379. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه تهران
17
18. خاصه، ع. (1391). تحلیل محتوای مقالات کتابداری ایران در وب آو ساینس: در کجای تولید علم کتابداری جهان قرار داریم. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 3 (59)، 145-170.
18
19. دیانی، م. (1387). رواج مسئلهسازی و افول مسئلهیابی در تحقیقات کتابداری. کتابداری و اطلاعرسانی. 41 (1)، 1-3.
19
20. رضایی الف. (1372). بررسی روند موضوعی و تعیین موضوعها و نشریات هستهی مقالههای چکیده شده در لیزا بین سالهای 1986-1999. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
20
21. سپهر،ف.؛شادمانفر،س. (1388). تحلیل محتوای مقالات همایشهای انجمنک تابداری و اطلاعرسانی ایران ازسال79 تا پایان سال85. دانششناسی،2 (4): 25-38.
21
22. سیامکی، ص. (1391). بررسی کمی و محتوایی مقالات تألیفی در مجلات علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی حوزهی کتابداری و اطلاعرسانی با تأکیدی بر گرایشهای موضوعی، روششناسی و ابزارهای گردآوری دادهها در این مقالات طی سالهای 1384-1388. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
22
23. سیدین، م.؛ بابالحوائجی، ف. (1388). تحلیل محتوای پایاننامههای کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، علوم تحقیقات اهواز و همدان در سالهای 1372- 1386. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 1 (56)، 95-128.
23
24. شرفی، ع. (1390). تعیین فرایند زیست موضوعات و روشهای پژوهش در پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترای رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی از سال 1388- 1384 در دانشگاههای دولتی ایران و مقایسهی آن با اولویتهای پژوهشی سال 1390- 1389. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
24
25. شرفی، ع؛ نورمحمدی، ح. (1391). تعیین فرایند زیست موضوعات پایاننامههای کارشناسیارشد و دکترای رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی موجود در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست از سال 2010-2006. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 19 (10)، 41-60.
25
26. شرفی، ع؛ نور محمدی، ح. (1393). تعیین پوشش موضوعی اولویتهای پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 4 (1)، 169-182.
26
27. شهریاری، پ. (1385). تحلیل استنادی مقالات فصلنامه علوم اطلاعرسانی (1381- 1351). فصلنامهی کتاب، 17(3)، 89-102.
27
28. عبدالمجید، الف. (1387).بررسی مقالات تألیفی حوزه کتابداری و اطلاعرسانی در مجلات فارسی علوم انسانی و اجتماعی، فصلنامهی کتاب،75، 55-70.
28
29. علومی، ط. (1383). ارزیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای تربیتمدرس، تهران، علوم پزشکی در سالهای 1365-1373. روانشناسی و علوم تربیتی، 83 (2)، 45-61.
29
30. علیپور، الف؛ خاصه، ع. (1390). تحلیل محتوای کارگاهها و همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران دوره سوم1388-1386. فصلنامهی کتابداری و اطلاعرسانی، 14(4)، 9-34.
30
31. فتاحی،ر. (اسفند 1388). خلاقیت درپژوهش:تحلیل عناصروعوامل نوآوری درپژوهش در چارچوب نظریههای خلاقیت.مقالهی منتشر شده درهمایش پژوهش درکتابداری واطلاعرسانی: رویکردها،رویههاو کاربردها،تهران (صص 9-29). تهران: دانشگاه تربیت معلم.
31
32. فتاحی، ر. (1390). حکایت استفادهی کاربردی از پژوهشها در ایران. فصلنامهی علوم و فناوری اطلاعات، 46 (4)، 777- 779.
32
33. فتاحی، ر.؛ بگلو، ر.؛ آخشیک، س. (1393). گذری و نظری بر گذشته، حال و آیندهی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: نگاهی به شکلگیری، دستاوردها و چالشهای توسعهی علم اطلاعات و دانششناسی. شیراز: نامهی پارسی.
33
34. کاتوزیان، الف. (1374). بررسی وضعیت متون فارسی کتابداری و اطلاعرسانی از بهمن ماه 1357 تا پایان سال1372. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
34
35. کاتوزیان، الف. (1375). گردهماییهای برگزار شده کتابداری و اطلاعرسانی در ایران در فاصلهی سالهای 1357-1375، پیام کتابخانه، 6 (4)، 28-34.
35
36. کاتوزیان،الف. (1377).بررسی کتابهای فارسی کتابداری واطلاعرسانی ازسال 1357 تاپایان سال 1372. کتابداری، دفتر 28-29، 29-44.
36
37. کاتوزیان، الف. (1378). گردهماییهایی برگزار شده کتابداری و اطلاعرسانی مجلات فارسی ایران در فاصلهی سالهای 1357-1372، فصلنامهی کتاب، 10 (10)، 46-52.
37
38. کاتوزیان، الف. (1385). گردهماییهای کتابداری و اطلاعرسانی از آغاز تا خرداد 1385، فصلنامهی کتاب، 6 (4)، 98-108.
38
39. کیانمهر، ش. (1376). بررسی روند موضوعی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای مستقر در تهران طی سالهای 1375-1366. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
39
40. محسنزاده کواریم، الف. (1381). تعیین تجربی معادلهی فرآیند زیست موضوعات و روشهای پژوهش پایاننامههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران تا پایان سال 1381. پایاننامهی کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران.
40
41. ملیح، س. (1376). تحلیل محتوای مقالات کتابداری و اطلاعرسانی در نشریات ادواری فارسی منتشر شده در سالهای1374-1370. پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
41
42. منصوریان،ی. (1388).صدجستاربنیادی درکتابداری و اطلاعرسانی. کتاب ماه کلیات، 6 (138)، 62-75.
42
43. نوذری، س. (1387). بررسی گرایش موضوعی مقالات دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی، فصلنامه کتاب، 74، 53-60.
43
44. نیازی، س. (1380). بررسی گرایشهای موضوعی نشریات کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1377-1347. پایاننامهی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران.
44
45. وزیرپور کشمیری، م.؛ سهدهی، م.؛ صابری، م. (1389). تحلیل محتوای چکیدهی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1386- 1380. فصلنامهی مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23 (89)، 113-128.
45
46. یوسفی، الف. (1379). مقایسهی گرایش موضوعی مقالات کتابداری و اطلاعرسانی ایران و پایگاه اطلاعاتی ایزا در سالهای 1377-1375. فصلنامه کتاب، 11 (4)، 36-62.
46
47. Abdoulaye, K. (2002). Research trends in library and information science at the International Islamic University Malaysis. Library Review, 51(1), 32-37.
47
48. Aharony, N. (2011). Library and Information Science research areas: A content analysis of articles from the top 10 journals 2007–8. Journal of Librarianship and Information Science, 44(1) 27–35.
48
49. Alemna, A. (2001). The Periodical Literature and Information in Africa: 1996-2000. Information Development, 17 (4) 257-260.
49
50. Aliyu, Y.; Abba, T. (2009). Analytical Study of Master of Library Science Dissertations at the University of Maiduguri, Nigeria. Library Philosophy & Practice, 11(1), 1-6.
50
51. Atkins, S. E. (1988). Subject trends in library and information science research, 1975-1984, Library Trends, 36 (4), 633-658.
51
52. Buttlar, L. (1991). Analyzing the library periodical literature: content and authorship, College & Research Libraries, 52 (1), 38-53.
52
53. Bronestein, J. (2009). Current trends in library and information studies urricula. Libri, 59 (2), 78-87. From: http://www.scopus.com/results/results.url?sort=pdf.
53
54. Blessinger, K.; Frasier, M. (2007). Analysis of a decade in Library: 1994-2004. College and ResearchLibraries, 68 (2): 155-169. From: http://www.scopus.com/results/results.url?sort=pdf.
54
55. Blessinger, K.; Hrycaj, P. )2010(. Highly cited articles in library and information science: Analysisof content and authorship trends, Library&InformationScience Research, 32 (2), 156-162.
55
56. Cassidy, R. S.; Daifeng, L.; Terrell G. R.; Craig, F.; Ying, D. (2011). The shifting sands of disciplinary development: lyzing North American library and information science dissertationsusinglatend Dirichlet allocation. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 6 (1), 185-204.
56
57. Chandrashekara, M.; Ramasesh, C. P. (2009). Library and information science research in India. Available at: http://a-liep.kc.tsukuba.ac.jp/proceedings/Papers/a65.pdf.
57
58. Cona, V. (1999). Bibliometric overview of library and information science research in Spain. Journal of the American Society for Information science. 50 (8), 675-680.
58
59. Dong Y. J.; Sung J. K. (2005). Knowledge structure of library and information science in South Korea. Library & Information Science Research 27, 51–72.
59
60. Edewor, N. (2013). An Analysis of a Nigerian Library and Information Science Journal: A Bibliometric Analysis. Library Philosophy and Practice (e-journal). Available at:http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1004
60
61. Eisenberg, M. B. (1988). Trend and issues in Library and Information science ERIC D314099.
61
62. Eisenberg, M. B.; Spitzer, K. L.; Kingsley, I.; Darby, C. (1990). Trends and issues in library and information science 1990. ERIC Clearinghouse on Information Resources. (ED 335 061).
62
63. Fosu, V. K.; Alemna A. A. (2006). An Analytical Study of MastersDissertations on the Balme Library,University of Ghana, Legon. AfricanJournal of Library, Archives & Information Science 16 (2), 71-78.
63
64. Garner, J.; Davidson, K.; Williams, V. K. (2008). Identifying serials trends through twenty years of NASIG conference proceedings: a content analysis, Serials Review, 34 (2), 88-103.
64
65. Gore, S. A.; Nordberg, J.; Palmer, L. A.; Piorun, M. E. (2009). Trends In health sciences library and information science research: An analysis of research publications in the Bulletin of the Medical Library Association and Journal of the Medical Library Association from 1991 to 2007. Journal of the Medical Library Association, 97 (3), 203-211. from:
65
66. http://www.scopus.com/results/results.url?sort=pdf.
66
67. Hangodi, A. (1997). An overview of the theses Prepared between 1987-1996 in Postgraduate Training. Konyvtari Figyelo, 43 (1), 43-52.
67
68. Huanwen, C. (1996). A Bibliometric study of library and information science research in china. Asian Libraries. 5 (2), 30-45.
68
69. Jarvelin, K.; Vakkari, P. (1990). Content analysis of research articles in library and information science. Library and information scienceresearch. 12 (4), 395-422.
69
70. Jarvelin, K.; Vakkari, P. (1993). The evolution of library and information science 1965-1985: a Content analysis of journal articles. Information Processing & Management. 29 (1), 129-144.
70
71. Luo, L.; McKinney, M. (2015). JAL in the past decade: A comprehensive analysis of academic library research. The Journal of Academic Librarianship, 41 (2), 123-129.
71
72. Mittal, R. (2011). Library and Information Science Research Trends in India. Annals of Library and Information Studies, 58 (4), 319-325.
72
73. Mommoh, O. M. (1996). Analysis of Post-Graduate thesis in Library, Archivaland Information. Library Focus, 13(14), 105-115.
73
74. Naseer, M. M.; Mahmood, K. (2009). LIS research in Pakistan: An analysis of Pakistan Library &Information ScienceJournal-PLISJ (1998-2007) [Electronic Version]. Library Philosophy & Practice. Available at:http://www.webpages.uidaho.edu/~mbolin/naseer-mahmood.htm.
74
75. Kagberg, L. (1996). A Content analysis of library and information science serial literature published in Denmark, 1957-1986. Library and information science research. 18 (1), 25-52.
75
76. Kumar, Suhasini (1995). Content analysis of journal literature in library and information science from june 1994 june 1995. Master research paper, Kent state university.
76
77. Koufogiannakis, D; Slater, L.; Crumley, E. (2004). A Content Analysis of Librarianshi Research, Journal of Information Science, 30 (1), 227-239.
77
78. Park,J. H.; Song, M. (2013). A Study on the Research Trends in Library& Information Science in Korea using Topic Modeling. Journal of the KoreanSociety for Information, 30 (1), 16-32.
78
79. Rahul S. L. (2013). Content Analysis of Open Access LIS Journal “ALIS” (2002-2011). International Journal ofInformation Dissemination and Technalogy. Availableat: http://hdl.handle.net/10760/18283.
79
80. Reshma, R. (2011). Research trends in library and information science in India with a focus on Panjab University, chanadigarh. International Information &LibraryReview, 43 (1), 23-42.
80
81. Rochester, M. K.; Vakkari, P. (2003). International library and Information Science Research: A Comparison of National Trends. IFLA Professional Reports, N. 82. Available at: www.rin.ac.uk/.../Comparing_National_Trend.
81
82. Sarah, M.; Pete, D. (2004). Striking a balance: priorities for research in LIS. Library Review. 53 (3), 167-176.
82
83. Sivakumaren, K. S.; Swaminathan, S.; Jeyaprakash, B.; Karthikeyan, G. (2011). Research trends in Libraryand Information science in Tamil nadu: A Study. International Journal of Current Research, 3(12), 373- 376.
83
84. Stasa, M.; Cassidy R, S.; Erjia, Y.; Ying, D. )2011(. The cognitive structure of Library and Information Science: Analysis of article title words. Journal of the AmericanSociety forInformationScience and Technology. 62 )1(, 1933-1953.
84
85. Thavamani, K.; Pushparaj, A. (2013). An analysis of Research output of Library and Information Science (LIS) Subject in terms of Doctoral Degrees awarded (Ph.D) in India during 2007–2011: Special Reference to Northeastern Region. Journal of Library & Information Science. 3 (1), 77-87.
85
86. Tiew, W. S.; Abrizah, A.; Kiran, K. (2002). Malaysian Journal of Library & Information Science: a bibliometric study. Malaysian Journal of Library & Information Science, 6 (2), 43-56.
86
87. Tuomaala, O., Järvelin, K., & Vakkari, P. (2014). Evolution of library and information science, 1965–2005: content analysis of journal articles. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65 (7),1446-1462.
87
88. Uzun, A. (2002). Library and information science research in developing countries and Eastern European countries: A brief bibliometric perspective. International Information & Library Review, 34 (1), 21-33.
88
89. Walia, P.; Kaur, M. (2012). Content Analysis of Journal Literature published from UK and USA. Library Philosophy and Practice (e-journal). Available at:http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/833
89
90. Xiao, X.; Zhang, F.; Li, J. (2015). Library and Information Science Research in China: A Survey Based Analysis of 10 LIS Educational Institutes. The Journal of Academic Librarianship. 41(3), 330–340.
90
91. Yontar, A.; Yalvac, M. (2000). Problems of library and information science research in Turkey: Acontent analysis of journal articles 1952-1994. IFLA Journal, 26, 39-51.
91
92. Yasuhiko, K. (1996). Analysis of the Meeting on Medical Information Services Report &Investigation, Igaku-Toshokan. Journal of the Japan MedicalLibrary Association, 43(4), 469-476.
92
93. Yeoh Hai, L. (2005). An Analysis of Research Publications in Library & Information Science in Malayisa.Master of Library and Information Science. Faculty of Computer Scienceand Information TechnologyUniversityof Malaya Kuala Lumpur.
93
94. Zins, Ch. (2007). Knowledge map of information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 58 (4), 526-535.
94
95. Zong, Q. J.; Shen, H. Z.; Yuan, Q. J.; Hu, X. W.; Hou, Z. P.; Deng, S. G. (2013). Doctoral dissertations of Library and Information Science in China: A co-word analysis. Scientometrics, 94 (2), 781-799.
95
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت دانش سلامت بیماران درمانگاه شهر دَیِر در فاصله زمانی تابستان 1395
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت دانش سلامت بیماران درمانگاه شهرستان دَیِر استان بوشهر است.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. برای آزمون متغیرها از از آزمونهای تی تک نمونهای و آزمون آنوا استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که جامعه مورد بررسی به لحاظ خواندن اطلاعات سلامت با میانگین 27/13، دسترسی به اطلاعات با میانگین 50/28، ارزیابی اطلاعات سلامت با میانگین 51/14 و تصمیمگیری با میانگین 49/52 در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نکته قابل توجه در نتایج ضعف جامعه مورد بررسی در درک و فهم اطلاعات مورد نیاز با سلامت خودشان است. میانگین سواد افراد مورد بررسی در این زمینه برابر با 2/32 است که از میانگین مطلوب پایینتر است. بیشترین منبعی که افراد برای کسب اطلاعات سلامت از آن بهره میبرند ماهواره با میانگین 7/54، سپس پرسنل درمانگاه با میانگین 7/34 و بعد کتابخانهها با میانگین 7/33 قرار دارند و نیمی از افراد مورد بررسی در کلاسهای آموزشی شرکت نکردهاند و کمترین میزان شرکت در کلاسهای آموزشی سواد سلامت نیز مربوط به کتابخانهها است.اصالت: بررسی سطح دانش سلامت جامعه و شناسایی راههای ارتقاء آن، یکی از عوامل اثرگذار در زمینهی بهبود سلامت جامعه میباشد. بنابراین، یافتههای این پژوهش میتواند اطلاعات مفیدی در جهت برنامهریزی در زمینهی ارتقاء سلامت جامعه در اختیار دولتمردان و مسئولین مربوطه قرار دهد.
https://stim.qom.ac.ir/article_995_9be247833ccaa9577074df094d7f0cf8.pdf
2017-11-22
63
82
10.22091/stim.2017.2422.1160
سواد سلامت
شهرستان دَیِر
بیماران
بوشهر
ابوالفضل
اسدنیا
abolfazlasadnia@yahoo.com
1
کتابدار کتابخانه عمومی مرحوم محمدی نژاد کشکوئیه-رفسنجان
LEAD_AUTHOR
قاسم
موحدیان
g.movahedian1@gmail.com
2
اداره کتابخانه های عمومی زنجان
AUTHOR
مریم
خوشکنار
maryamkhoshkenar1@gmail.com
3
نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان
AUTHOR
1. آیین پرست و دیگران (1390). میزان دانش ایرانیان در زمینه سلامت و عوامل موثر بر آن: مطالعه سلامت از دیدگاه مردم ایران. پایش، 10(3)، 337-345.
1
2. بشلیده، کیومرث (1391). روشهای پزوهش و تحلیل آماری مثالهای پژوهش SPSS و AMOS. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
2
3. افشاری مریم؛ خزایی، سلمان؛ بهرامی، معصومه؛ مراتی، حسنی (1393). بررسی سواد سلامت بزرگسالان شهرستان تویسرکان. مجله آموزش و سلامت جامعه،1(۲)، ۴۸-۵۵.
3
4. خسروی عبدالرسول؛ احمدزاده، خدیجه (1394). بررسی سطح سواد سلامت بیماران مراجعه کننده به بیمارستانهای شهر بوشهر و شناسایی عوامل مؤثر بر آن. طب جنوب. 18(6)، ۱۲۴۵-۱۲۵۳.
4
5. سید معلمی، زهرا؛ مهدیه، حقیقی (1394).بررسی سواد سلامت دهان شهروندان شهر اصفهان در سال1393-1394. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان،12(2)، 279-268.
5
6. صحرایی مهدی، پناهی رحمن، کاظمی سمیه، گلی رستمی زهرا، رضایی حشمت ا...، جوروند رضا. بررسی سواد سلامت در بزرگسالان شهر کرج (1395). فصلنامه سواد سلامت. ۱ (۴)، ۲۳۰-۲۳۸.
6
7. طاووسی و دیگران (1394). عنوان سنجش سلامت بزرگسالان ایرانی ساکن شهرها: یک مطالعه ملی. پایش، 15 (1)، 95-102.
7
8. قنبری و دیگران (1390). بررسی سواد سلامت زنان باردار زیرپوشش مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. دوماهنامه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد، 19 (97)، 1-12.
8
9. محمودی، حسن؛ طاهری، ابوالفضل (1394). بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و سواد سلامت در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. تعامل انسان و اطلاعات، 2(2)، 31-41.
9
10. Batterham, R. W., Hawkins, M., Collins, P. A., Buchbinder, R., & Osborne, R. H. (2016). Health literacy: applying current concepts to improve health services and reduce health inequalities. Public health, 132, 3-12.
10
11. HLS-EUC Consortium. (2012). Comparative report of Health literacy in Eight EU Member states: The European Health Literacy Survey (HLS-EUC). Online publication:http://www.healthliteracy.ie/wp-content/uploads/2012/09/HLS-EU_report_Final_April_2012.pdf.
11
12. Barr-Walker, Jill (2016). Health Literacy and libraries: a literature review. Reference services Review. Vol 44. No 2.PP 191-205.
12
13. Susic, J. (2009), “NIHSeniorHealth classes for senior citizens at a public library in Louisiana .Journal of Consumer Health on the Internet, Vol. 13 No. 4, pp. 417-419.
13
14. Theresa S. Arndt, (2016)."Health literacy: a natural role for librarians", Reference Services Review, Vol. 44 No 2.
14
15. Wallace, Andrea (2010). Low Health Literacy: Overview, Assessment, and Steps Toward Providing High-Quality Diabetes Care. Diabetes Spectrum Volume 23.PP 220-227
15
16. World Health Organization (2013). Health Literacy: The Solid Facts. Copenhagen: WHO regional Office for Europe.
16
17. Kickbusch, Ilona, (2008) "Health literacy: an essential skill for the twenty‐first century", Health Education, Vol. 108 Issue: 2, pp.101-104.
17
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر فناوری اطلاعات بر توانمندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر فناوری اطلاعات بر توانمندی کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران است. این پژوهش از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع توصیفی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 274 نفر به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان داد که به کارگیری فناوری اطلاعات میتواند موجب احساس شایستگی، بهبود کیفیت عملکرد، افزایش توان تصمیمگیری، افزایش خودکنترلی، کاهش استرس شغلی و افزایش توانمندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گردد. نتایج این پژوهش بیانگر وجود رابطه بین استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر توانمندی کارکنان است.با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان گفت مهمترین وظیفه مدیران و روسای دانشگاه ها جهت ارتقای توانمندی و رضایت شغلی کارکنان، برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت در زمینه رایانه و اینترنت و تشویق کارکنان به استفاده بیشتر از رایانه در انجام فعالیت های مرتبط با آنان است.
https://stim.qom.ac.ir/article_998_1503d6209e6ad0596292a1dd257c7a50.pdf
2017-11-22
83
104
10.22091/stim.2017.2161.1144
: فناوری اطلاعات
توانمندی
دانشگاه علوم پزشکی
یاسمن
نقی زاده
mntoyas@gmail.com
1
کتابدار نهادکتابخانه های عمومی کشور
LEAD_AUTHOR
سعید
غفاری
ghaffari130@yahoo.com
2
دانشگاه پیام نور قم
AUTHOR
1. ابطحی، سید حسن؛ عابسی، سعید (1393). توانمندسازی کارکنان. تهران: نشر موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
1
2. اردلان، امیر (1390). بررسی اثرات فناوری اطلاعات بر توانمندسازی شغلی کارکنان (مطالعه موردی شرکت توزیع برق منطقهای غرب استان کرمانشاه). پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت اجرایی (گرایش استراتژیک). دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
2
3. افتخاری، علیاصغر؛ ساداتی، سید ابراهیم؛ گلافشانی جویباری، غلامعلی (1393). تاثیر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر توانمندسازی منابع انسانی کارکنان نیروی انتظامی استان مازندران. فصلنامه دانش انتظامی مازندران. شماره 17، دوره 5. ص: 26-40.
3
4. انصاری، منوچهر؛ رحمانی یوشانلوئی، حسین؛ اسکویی، وحید؛ حسینی، احمد (1390). شناسایی عوامل و طراحی مدل مفهومی توانمندسازی نیروی انسانی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. فصلنامه مدیریت دولتی. سال سوم، شماره 7. ص: 40-23.
4
5. بهزاد، لک؛ جوادیان، رضا (1390). تاثیر زیرساختهای فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان پلیس. فصلنامه توسعه. سال ششم، شماره 19. ص: 31-60.
5
6. پورصفر، علی؛ حسینی، سید رسول (1391). توانمندسازی منابع انسانی: مفاهیم، نظریهها و راهبردها. تهران: سومین کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی.
6
7. تقوایی یزدی، مریم (1394). رابطه فنآوری اطلاعات و توانمندسازی روانشناختی مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال پنجم، شماره چهارم، ص: 115-97.
7
8. تقیپور، آذین؛ دژبان، ریحانه؛ خادم دزفولی، زهرا؛ نعامی، عبدالزهرا (1390). بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و سبکهای حل تعارض مدیران با توانمندسازی کارکنان. فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. سال اول، شماره 2. ص: 43-17.
8
9. حمیدی، محسن؛ سرتیپی یاراحمدی، رزیتا (1388). کاربرد فنآوری اطلاعات در توانمندسازی شغلی کارکنان کتابخانه منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). سال دوم، شماره 5.
9
10. راشکی قلعه نو، مسعود (1393).بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر توانمندسازی کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان. پایاننامه کارشناسیارشد، رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
10
11. رومانی، سیاوش؛ کاشانی، مرضیه؛ کرباسیان، مهدی (1393). بررسی نقش فناوری اطلاعات بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه صنعتی مالکاشتر. اولین همایش ملی حسابداری، حسابرسی و مدیریت. دسترسی در: www.Civilica.com/paper-CAAMM01-225.html
11
12. کمالیان، امین رضا؛ سالارزهی، حبیب اله؛ اولیایی، خداداد (1392). نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفهای. نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان. دوره 4، شماره 2.
12
13. مزیدآبادی فراهانی، امیرحسین (1385). بررسی تاثیرات کاربرد فناوری اطلاعات بر توانمندسازی شغلی کارکنان (مطالعهای در سازمان تامین اجتماعی استان قم). پایاننامه کارشناسیارشد، رشته مدیریت دولتی (گرایش MIS)، دانشگاه تهران پردیس قم.
13
14. وتن، دیوید ای؛ کمرون، کماس (1381). تواناسازی و تفویض اختیار. ترجمه بدرالدین اورعی یزدی. تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
14
15. Secretariat L (2006). Information, Communication and Space Technology for MeetingDevelopmentChallenges, Economic And Social Commission For Asia and The Pacific, Special Body On LeastDeveloped and Landlocked Developing Countries. United Nations Conference on Trade andDevelopment; 2005 May 10-11; Bangkok. 2006. p. 83.
15
16. Smith CJ (2000). The Getting Of Hope: Personal Empowerment through Learning PermCulture [PhdThesis]. Melbourne: The University Of Melbourne.
16
17. Thatcher ME, Oliver JR (2001). The Impact of Information Technology on Quality Improvement,Productivity, and Profits: An Analytical Model of a Monopolist. Proceedings of the Thirty-FourthAnnual Hawaii International Conference on System Sciences, (CD/ROM); 2001 January 3-6;Hawaii. IEEEXplore; 2001. P. 1-10.
17
18. Young, Jackie (2012). Forecasting twenty first century information technology skills: A Delphi study.Doctoral Dissertation. Spalding University Louisville, Kentucky.
18
19. Hiemler, R (2010). Attitudes of college graduates, faculty and human resource managers regarding the importance of skills acquired in college and needed for job performance and career advancement potential in the retail sector (Doctoral Dissertation). Dowling college oakdale, New York.
19
20. Daily, Bonnie, F; Bishop, John, W; Massoud, Jacob,A (2012). The role of training and empowerment in environment performance. International Journal of operations & productions management. 32 (5). Pp: 631-647.
20
21. Pelit, Elbeyi, Ozturk. Yuksel&AeslanturkYalci, N (2011). The effects of employee empowerment on employee job satisfaction. International Journal of contemporary hospitality management. 23 (6). Pp: 784-802.
21
ORIGINAL_ARTICLE
اولویت بندی عوامل فرهنگی مؤثر بر مدیریت دانش در بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی: بانک ملت)
هدف: تغییرات سریع در اقتصاد مبتنی بر دانش امروزی، سازمانها را بر آن داشته تا جهت دستیابی به اهداف خود و حفظ بقایشان در جهت پیادهسازی مدیریت دانش موفق گام نهند، اما درصورتیکه فرهنگ سازمانی جهت پیادهسازی مدیریت دانش فراهم نباشد، به نتیجه مطلوبی دست نخواهیم یافت. هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل فرهنگیِ مؤثر مدیریت دانش در بانکداری الکترونیک میباشد.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است و بانک ملت استان قم به عنوان جامعه آماری میباشد؛ بهمنظور اولویتبندی عوامل مؤثر از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بهره جستهایم. یافته ها: نتایج گویایِ آن است که از میان 3 معیاراصلی به ترتیب معیارهای ”فرهنگ دانشمحور، فرهنگ سازمانی، فرهنگ خلق و تسهیم دانش “دارای بیشترین اهمیت میباشند.نتیجه گیری: عوامل فرهنگی نقشی حیاتی در تعیین نتایج تلاشهای مدیریت دانش بازی میکنند، به همین دلیل سازمانهایی که قصد پیاده سازی مدیریت دانش را دارند، نیازمند بررسیِ عوامل فرهنگیِ مؤثر بر مدیریت دانش میباشند.
https://stim.qom.ac.ir/article_994_a51607eef75d2071598cf76c73e535a1.pdf
2017-11-22
105
123
10.22091/stim.2017.2445.1161
بانکداری الکترونیک
عوامل کلیدی موفقیت
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی
فرهنگ
مدیریت دانش
هانیه
هوشمند
eng.hooshmand@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
امیر
افسر
aafsar@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
1. Ajmal M. A., Petri, H. (2010). “Organisational Culture and Knowledge Management: An Empirical Study in Finnish Project-Based Companies”. Innovation and Learning, 7(3), 333-344.
1
2. Akhavan, P., Jafari, M. (2006). “Critical Issues for Knowledge Management Implementation at a National Level”. Information and knowledge management systems, 36(1), 52-66.
2
3. Akhavan, P., Jafari, M., Fathian, M. (2006). “Critical Success Factors of Knowledge Management Systems: A Multi-Case Analysis”. European Business Review, 18)2(, 97-113.
3
4. Akhavan, P., Oliyayi, A., Dastranjmamaghani, N., Saghafi, F. (2011). “The Development Cycle of Knowledge Management Processes Based On the Factors Affecting On Success of Knowledge Management”. Policy, Science and Technology Quarterly, 3(2).
4
5. Al-Alawi, A.I., Al-Marzooqi, N. Y., Mohammed, Y. F. (2007). “Organizational Culture and Knowledge Sharing: Critical Success Factors”. Knowledge management, 11(2), 22-42.
5
6. Allameh, M., Zamani, M., Davoodi, M. R. (2011). “The Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management”. Procedia Computer Science, 3, 1224-1236.
6
7. Asgari, A. Af., Abdul Hamid, A.B., Naziman Ab Rahman, N.M., Asgari, A. (2012). “The Investigation of Key Success Factors on Knowledge Management in Malaysian Firms”. Advanced in modern management, 1(1), 4-10.
7
8. Atoufi, M., Yaghoubi, N.M., Shahgholian, K., Banihashemi, Ali. (2012). “The Evaluation of Cement Industry readiness in implementing Knowledge Management Based on Underlying Factors”. Contemporary Research in Business, 3(11), 203-211.
8
9. Bojan, S., Yvonilde, D. (2008). “The Use of Data Envelopment Analysis for Technology Selection”. Computers and Industrial Engineering. 54(1), 66-76.
9
10. Bozbura, FT. (2007). “Knowledge management practices in Turkish SMEs”. Enterprise Information, 2(2): 209-221.
10
11. Bruno, A., Leidecker, J. (1984). “Identifying and Using Critical Success Factors”. In: Long Range Planning, 17(1), 23-32.
11
12. Chen, S. C., Yang, C.C., Lin, W.T., Yeh, T. M., Lin, Y. S. (2007). “Construction of key model for knowledge management system using AHP-QFD for semiconductor industry in Taiwan”. Manufacturing Technology Management, 18(5), 576-598.
12
13. Chong, S. C., Choi, Y. (2005). “Critical Factors in the Successful Implementation of Knowledge Management”. Knowledge Management Practice, 6, 1-21. http://www.tlainc.com/articl90.htm.
13
14. Chong, S. C., Lin, B. (2009). “Implementation Level of Knowledge Management Critical Success Factors: Malaysia’s Perspective”. Innovation and Learning, 6(5), 493-516.
14
15. Chong, SC., 2006. “Km Critical Success Factors: A Comparison of Perceived Importance versus Implementation In Malaysian ICT Companies”. Learning Organization, 13(3), 230-256.
15
16. DuPlessis, M. (2007). “Knowledge Management: What Makes Complex Implementations Successful?”. Knowledge Management, 11(2), 91-101.
16
17. Febransyah, A., Utarja, J.B. (2004). “A Fuzzy-Based Decision Making Approach for Product Concept Selection”. Teknik Industri, 6(1), 25-30.
17
18. Holsapple, C. W., Joshi, K. D. (2000). “An Investigation of Factors That Influence the Management of Knowledge In Organizations”. Strategic Information Systems, (9), 235-261.
18
19. Jafari, M., Fathian, M., Akhavan, P., Hosnavi, R. (2007). “Exploring KM and learning in Iranian SMEs”. VINE: Information Knowledge Management System, 37(2), 207-218.
19
20. Kabir, G., Hasin, M. A. A. (2011). “Comparative Analysis of AHP and Fuzzy AHP Models For Multicriteria Inventory Classification”. Fuzzy Logic Systems (IJFLS), 1(1), 1-16.
20
21. Kabir, G., Sumi, R.S. (2010). “An Ontology-Based Intelligent System with AHP to Support Supplier Selection”. Suranaree Journal of Science and Technology, 17(3), 249-257.
21
22. Khatibian, N., Hasangholoipour, T., Abedi Jafari, H. (2010). “Measurement of Knowledge Management Maturity Level Within Organizations”. Emerald Group Publishing Limited, 11(1), 54-70.
22
23. Laith A. Y. A., Shahizan H. (2012). “Critical Success Factors of Knowledge Management, Innovation and Organisational Performance: An Empirical Study of the Iraqi Mobile Telecommunication Sector”. Economics, Finance and Management Sciences 31 February, 4 (1), 31-49.
23
24. Lam, K.C., Lam, M.C.K, Wang, D. (2008). “MBNQA-Oriented Self-Assessment Quality Management System for Contractors: Fuzzy AHP Approach”. Construction Management and Economics, 26,447-461.
24
25. Lee, A.H.I., Chen, W. C., Chang, C. J. (2008). “A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan”. Expert Systems with Applications, 34, 96–107.
25
26. Lee, H., Choi, B. (2003). “Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination”. Management Information Systems, 20(1), 179-228.
26
27. Liebowitz, J. (2003). “A Knowledge Management Implementation Plan at a Leading Us Technical Government Organization: A Case Study”. Knowledge and Process Management, 10(4), 254–259.
27
28. Mercado, L. C. C. (2010). “Influence of Critical Success Factors of Knowledge Management on the Innovation Performance of Colombian Organizations”. Eighth LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology (LACCEI’2010), 1-10.
28
29. Nitsure, R. R. (2003). “E-banking: Challenges and Opportunities”. Economic and Political Weekly, 5377-5381.
29
30. Okujava, Sh., Remus, U. (2007). “Economical aspect when deploying enterprise portal, Encyclopedia of Portal Technologies and Applications”, Information Science Reference, 282-288.
30
31. Rahnavard, F., Mohammadi, A., (2009). “Identifying Key Success Factors of Knowledge Management Systems In Schools and Higher Education Centers In Tehran”. Information Technology Management, 1(3). 37-52.
31
32. Ralph, L. L., Ellis, T. J. (2009). “An Investigation of a Knowledge Management Solution for the Improvement of Reference Services”. Information, Information Technology, and Organizations, 4, 17-38.
32
33. Remus, U. (2007). “Success Factors for the Implementation of Enterprise Portal, Encyclopedia of Portal Technologies and Application”. Information Science Reference, 985-991.
33
34. Ryan, S. D., Zhang, X., Prybutok, V. R., Sharp, J. H. (2012). “Leadership and Knowledge Management in an E-Government Environment”. Administrative sciences, 2, 63-81.
34
35. Sajeva, S., Jucevicius, R. (2010). “Determination of Essential Knowledge Management System Components and their Parameters”. Social Sciences / Socialiniai Mokslai.1 (67), 80-90.
35
36. Sarfaraz, A., Jenab, K. (2012). “A Fuzzy Conceptual Design Selection Model Considering Conflict Resolution”. IACSIT International Journal of Engineering and Technology, 4(1), 38-45.
36
37. Shahizan, H., Laith, A.Y.A.H. (2011). “The Relationships among Critical success factors of Knowledge Management, Innovation and Organizational Performance: A Conceptual Framework”. 2011 International Conference on Management and Artificial Intelligence IPEDR. 6, 94-103.
37
38. Shirazi, A., Mortazavi, S., Pour Azad, N. (2011). “Factors Affecting Employees’ Readiness for Knowledge Management”. Economics, Finance and Administrative Sciences, 33, 167-177.
38
39. Sigari Tabrizi, R., Ebrahimi, N., Al-Marwai, S. A. (2011). “On the comparison of KM criteria classifications”. Procedia Computer Science, 3, 684-690.
39
40. Talebi, B., Pakdel Bonab, M., Zemestani, G., Moradi, S. (2011). “Presenting a Perceptional Model of Effective Factors in the Success of Knowledge Management, KM; in Governmental and Non-Governmental Higher Education Centers and Universities in Iran”. Scientific Research, 32, 69-81.
40
41. Valmohammadi, Ch. (2010). “Identification and prioritization of critical success factors of knowledge management in Iranian SMEs: An experts view”. Business Management, 4(6), 915-924.
41
42. Wang, L., Zhang, H., Zeng, Y.R. (2012). “Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) and balanced scorecard approach for evaluating performance of Third-Party Logistics (TPL) enterprises in Chinese context”. Business Management, 6(2), 521-529.
42
43. Wei, C. C., Choy, C. S., Yew, P. H. P. (2009). “Is The Malaysian Telecommunication Industry Ready For Knowledge Management Implementation?”. Knowledge Management, 13(1), 69-87.
43
44. Wong, K. Y. (2005). “Critical Success Factors For Implementing Knowledge Management In Small and Medium Enterprises”. Industrial Management and Data Systems, 105(3), 261-279.
44
45. Wong, K.Y., Aspinwall, E. (2005). “An Empirical Study of the Important Factors for Knowledge-Management Adoption in the Sme Sector”. Knowledge Management, 9(23), 64–82.
45
46. Wong, K.Y., Aspinwall, E. (2006). “Development of a Knowledge Management Initiative and System: A Case Study”. Expert System with Application, 30, 633- 641.
46
47. Yazdani, B., Yaghoubi, N.M., Hajiabadi, M. (2011). “Critical Success Factors for Knowledge Management in Organization: An Empirical Assessment”. Humanities and Social Sciences, 3(1), 95-117.
47
48. Yousafzai, S.Y., Pallister, J. G., Foxall, G. R. (2003). “A Proposed Model of E-Trust for Electronic Banking” Technovation, 23, 847-860.
48