ORIGINAL_ARTICLE
The application of knowledge management 2.0 (EKM2.0) based on gap analysis in the central university libraries in Tehran from management's view
Pourpos: The aim of study was to investigate the application of knowledge management 2.0 (EKM2.0) based on gap analysis in the central university libraries in Tehran. Type of research: Acording to reseach purpose, we used correlation methods. The population of the central library administrators at universities in Tehran and 44 samples were selected. 31-item questionnaire to measure variables were collected. Using one-sample t-test hypotheses can be tested. Result: The results showed that the six hypotheses were confirmed. Also, the effect of the application of knowledge management 2.0 enterprise management gap analyses based on the central library of Tehran's public universities from the perspective of managers and a significance level for the six hypotheses is equal to 0.000, which result represents the research hypothesis confirmed. Originality: The results showed that all studied gaps in the framework libraries also seen And in all cases the cracks middle and poor that have already implemented this system in order to solve them is essential. To achieve optimum results should be more focused on issues related to information technology.
https://stim.qom.ac.ir/article_1214_495013095a2b1ff7fce6882ed3bdc8c2.pdf
2018-11-22
1
17
10.22091/stim.2018.3284.1218
Enterprise 2.0 knowledge management
Implementation of knowledge management
Enterprise 2.0 applications and academic libraries
Yaghoub
Norouzi
ynorouzi@gmail.com
1
Faqultiy member of Qom University, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Maryam
Hosenzadeh
maryamhoseinzadeh1368@gmail.com
2
Qom University, Qom, Iran
AUTHOR
Mahdi
Mohammadi
mahdi.mohammadi203@gmail.com
3
Qom University
AUTHOR
ابزری، م.؛ شائمی، ع.؛ طالبی، ه. و منافی، س. (1391). بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی ایران. مدیریت دولتی، 3 (6): 19- 34.
1
اردکانی، س.؛ صادقی آرانی، ز. و صیادی تورانلو، ح. (1388). تجزیه و تحلیل شکاف خدمات در بانکهای دولتی شهرستان یزد و رتبه بندی آنها با استفاده از تکنیک TOPSIS. مجله پژوهشهای مدیریت، 15(9)، 67- 51.
2
تارخ، م.؛ میرزائی سروکلائی، ر. و الوندی، ن. (1391). بررسی شکافهای پیاده سازی سیستمهای مدیریت دانش با استفاده از تکنیک آنالیز فاصله (مورد کاوی: شرکت ایران خودرو). مطالعات مدیریت صنعتی. 9 (25): 51 -84..
3
تاونلی، چ (1380). مدیریت دانش و کتابخانههای دانشگاهی. ترجمه مهدی خادمیان. کتابداری و اطلاع رسانی. 4 (3): 99- 120.
4
حاضری، الف؛ صراف زاده، م(1385). مدیریت دانش در دانشگاهها و نقش کتابخانههای دانشگاهی، نما. 5 (4) .
5
حسن زاده، م(1383). نقش کتابداران و اطلاع رسانان در مدیریت دانش سازمانها (با نگاهی به سر فصلهای مقاطع سه گانه علوم کتابداری و اطلاع رسانی ایران). فصلنامه کتاب ،15(59)، 101- 113.
6
فرخی استاد، م؛ پودینه، م؛ سنچولی، ح؛ کیوانی، ش(1392). بررسی تاثیر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک بر رضایتمندی مشتریان با استفاده از مدل ترکیبی کانو و تحلیل شکاف. کنفرانس مدیریت، چالشها و راهکارها. شیراز.
7
دانش فرد، ک و ذاکری، م(1389). تاثیر مدیریت دانش بر تقویت توان رقابت شرکتهای مهندسین مشاور. بصیرت، 45: 21-37.
8
سادات موسوی، ع؛ تاج الدینی، الف(1385). کتابخانههای اجتماعی: نسل جدید کتابخانهها در تعامل و تقارن با جنبش 2.0. فصلنامه کتاب. ۲۲(۱): 111- 124.
9
محمدی، ح (1388). مدیریت دانش در سازمانهای دولتی. تدبیر. 122 (7): 30- 34.
10
زمانی، ب(1386). بررسی زیرساختهای مدیریت دانش در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان از دیدگاه اعضای هیأت علمی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. رشد، 25(15)، 63- 49.
11
بردبار، غ و کنجکاو منفرد، ا (1389). ارائه و بررسی یک ساختارمدیریت دانش سازمان برای کمک به توسعه فرهنگ دانش. همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات اصفهان،
12
Gross, J. & Lyn, L. (2008). Twenty three steps to Learning web2. The Electronic Library, 26 (6): 790-802.
13
Cahill, K. (2009). Building a virtual branch at Vancouver public library using web2 tools program. Electronic library and information systems, 43(2): 140- 155.
14
Tseng. S., & Lin. C. (2005). Bridging the implementation gaps in the Knowledge management system for enhancing Corporate Performance. Export systems with Applications, 29(16): 163-173.
15
Bebensee, T. (2010). Knowledge Management 2.0: Exploring the Impact of web 2.0 on Knowledge Management. Library and Information Science Research, 5 (29): 156-178.
16
Charles T. Townley (2001). Knowledge Management and Academic Libraries. College & Research Libraries, 25(7): 456-479.
17
Chua, A. Y. K. & D. H. Goh (2010). A study of Web2.0 application in library websites. Library & Information Science Research, 19(32): 203- 211.
18
Cornelius, D. (2008). Knowledge Management in 2.0 World. Journal of knowledge management, 65(37): 249-267.
19
Coyle, K. (2007). Managing Technology: The Library Catalog in a 2.0 World. Journal of Academic Librarianship, 14(2): 289- 291.
20
Chen, S., Ouyang, R., & Chu, B. (2009). Managing Knowledge for Innovation. Long Range Planning, 35(3): 1- 25.
21
Hung Y. C et al (2005). Critical factors in adopting a kms for the pharmaceutical industry. Industrial M & Data systems, 105(2): 164- 183.
22
Jain, P. (2010). An empricial study of knowledge management in university libraries in SADC countries. Journal of management, 19(84): 312-329.
23
Medge, O. (2010). Knowledge Management in Libraries. Library and Information Science Research, (14): 92- 98.
24
Miller, P. (2005). Web2: building the new library. Ariadne, 23(45): 278-295.
25
Moria, L. (2009). Web 2.0 implications on Knowledge management. Journal of knowledge management, 13(1): 120- 134.
26
Paroutis, S., & Al-Saleh, A. (2009). Determinants of Knowledge sharing using web 2.0 technologies. Journal of knowledge management, 13(27): 52-63.
27
Shimazu, H., Koike, S. (2007). Km 2.0 Business Knowledge Sharing in the web 2.0 ages. NEC.thecnical journal, 2 (2): 50- 54.
28
Tian, j. (2009). Knowledge management and Knowledge creation in academia: A study based on sueveys in a japannese research university. Journal of knowledge Management, 13(2): 76- 92.
29
Tseng, S. (2008). The effects of information technology on Knowledge management Systems. Export system with Applications, Vol. 35(19): 150- 160.
30
Vashishta, R., Kumar, R., & Chandra, A. (2010). Barriers and facilitators to Knowledge management: evidances from Selected Indian universities. The IUR Journal of Knowledge Management, 8(4): 7-24.
31
ORIGINAL_ARTICLE
Explaning relation Between Information Literacy and Psychological Security In Students
Purpose: The purpose of this research was determining the relationship between the information literacy and psychological security of BA students at Ferdowsi Mashhad University in the cyberspace. Methodology: The current research is correlational in terms of procedure; the information is obtained by means of two information literacy and psychological security questionnaires and the data is collected by field technique. In order to confirm the validity of the research tools, we asked some of knowledge and information science professionals and some psychology specials and to analyze the reliability of the test, we used Cronbach’s alpha. In the information literacy section, the Cronbach’s alpha was 0.78 and for the psychological security section, the Cronbach’s alpha was 0.83, suggesting that the tools are reliable. The statistical population involves all of the 11245 BA students who at the moment studied at Ferdowsi Mashhad University. With regard to the statistical population features, random stratified sampling was used for this purpose and 371 individuals were selected for the current research. Findings: The findings showed that the level of information literacy was not satisfactory in BA students but the psychological security is at a high level. Also there is a significant relationship between these two variables. It turned out that there is a difference between the level of information literacy and psychological security in BA students at Ferdowsi Mashhad University in terms of gender and different academic fields. Results: By increasing the level of information literacy, so many challenges can be reduced in the virtual networks.
https://stim.qom.ac.ir/article_1215_0f43a2665461094e178e75d31ea194a0.pdf
2018-11-22
19
44
10.22091/stim.2018.3285.1219
psychological security
Cyberspace
Information literacy
Ferdowsi University of Mashhad
Students
Fatemeh
Poorghorban
fpourghorban@yahoo.com
1
M.A in Knowledge and information Science, Imam Reza International University
AUTHOR
Hassan
Behzadi
hasanbehzadi@um.ac.ir
2
Ferdowsi University of Mashhad
LEAD_AUTHOR
Zahra
Jafarzadeh Kermani
jafarzadehzahr@gmail.com
3
Assistant professor of Knowledge and information Science, Imam Reza International University
AUTHOR
ابراهیمی، ح؛ کریم زاده، ع(1395). بررسی تاثیر فضای مجازی (اینترنت) بر امنیت روانی کاربران (با تاکید بر جامعه دانشجویان). فصلنامه مدیریت بحران، 7 (27)، 103-128.
1
اعظمی، ز؛ صالحی نیا، ح (1392). وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(7)، 633-640.
2
افروز، غ(1385 ). ضرورت تقویت احساس امنیت درونی و ارتقای بهداشت روانی محققان و دانشپژوهان جوان. مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، ۴-۵ خرداد، ] بیجا: بینا[،
3
امین پور، ح (1394). بررسی وضعیت امنیت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی. اولین همایش ملیاسلام و سلامت روان. واحد استان هرمزگان.
4
امین پور، ح؛ نازی، الف (1389). امنیت روانی و سنجش آن. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، موسسه فرهنگی انتشاراتی شاهد و ایثارگران ارومیه.
5
آقا کیشیزاده، و؛ ابراهیمزاده، ص(1395). سنجش میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی رشتههای علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. دومین کنگره بینالمللی علوم زمین و توسعهشهری. بازیابی 20 تیر 1396، از http://www.civilica.com/paper-ESUD02-ESUD02-644.html
6
باپیری، ا؛ کمربیگی، خ؛ درویشی، ف (1394). بررسی میزان احساس امنیت اجتماعی و برخی عوامل مرتبط با آن (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان ایلام). مجله فرهنگ ایلام، 16 (46 و 47)، 75-90.
7
بردستانی، م (1383). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. در : رحمتالله فتاحی. آموزش استفادهکنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها. کنفرانس ملی سواداطلاعاتی در مشهد، خرداد 1ـ2. مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 479ـ 494.
8
بهرامیان، م؛ مرادی، ح (1393). بررسی امنیت روانی کاربران فضای سایبر ( اینترنت ). فصلنامه مدیریت وپژوهشهای دفاعی دانشکده و پژوهشکده دفاعی (دافوس)، 13 (75)، 85-108.
9
بهزادی، ح(1393). تأثیر هیجانها و القای هیجانی بر رفتار اطلاعیابی کاربران و تعیین الگوی انتسابهیجانها بر اساسنظریه انتساب (اِسناد) وینر. پایاننامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
10
پایگاه تحلیلی خبری انتخاب (1392). بیشترین جرایم اینترنتی ایرانیها چیست؟ بازیابی 20 تیر 1396، از http://www.entekhab.ir/fa/news/152226
11
جاوری، م؛ ذوفقاری، ش (1392). راههای ایجاد امنیت روانی و موانع آن در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلله العالی ). فصلنامه علمی پژوهشی امنیت پژوهی، 12 (44)، 123-148.
12
حقی، ک (1393). سواد اطلاعاتی و رابطه آن با خودکار آمدی در دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشکده علوم انسانی.
13
رضایی، ر؛ پوربایرامیان، ق (1395). بررسی ارتباط بین تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله سلامت و بهداشت، 7 (3)، 366-376.
14
رضائیان، ع (1379). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
15
رئیسی، م؛ ملکپور، ت؛ محمودی، م؛ دلارام، م؛ علیدوستی، م. (1392). احساس امنیت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور، 1 (1)، 14-18.
16
زیویار، ف؛ شهیر، الف (1394). احساس امنیت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی از حیث جنسیت، سن، میزان تحصیلات و میزان استفاده. رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 5 (1)، 55-78.
17
سیامک، م (1386). تدوین ابزاری استاندارد برای سنجش مهارتهای سواد اطلاعاتی پایه دانشجویان مقطع کارشناسی و آزمون آن بر روی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
18
سیف، ع (1390). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران : انتشارات دوران.
19
شرقی، خ؛ بابایی فرد، الف (1393). اینترنت، هویت و زندگی روزمره دانشجویان دانشگاههای پیام نور و آزاد اسلامی رامسر. مجله جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 5 (2)، 1-36.
20
صمیعی، م (1383). امکانسنجی ایجاد آموزش مجازی سواد اطلاعاتی در اینترنت. در مجموعه مقالات آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی و موزهها، مشهد 1 و 2 خرداد، مشهد: سازمان کتابخانهها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. ص 459-478.
21
صیفوری، و؛ غفاری، س (1390). سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی. 1 (1)، 95-108
22
عباسی، ع؛ نجفلو، پ (1394). سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 7 (34)، 89-103
23
قادرزاده، ف (1387). بررسی رابطه بین امنیت روانی و شادی و نشاط در بین افراد دانشجو و غیر دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز نقده.
24
قاسمی، ع (1385). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و انطباق آن با استانداردهای سواد اطلاعاتی ACRL و چهار سند ملی. پایاننامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
25
قلم باز، س؛ معرف زاده، ع (1388). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز دزفول در سال تحصیلی 85-86 و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت موجود. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 1 (4)، 167-198.
26
کاهه، الف (1384). مجموعه مقالات همایش امنیت اجتماعی. تهران : انتشارات گلپونه.
27
کشاورز، ل؛ فراهانی، الف؛ قربانی قهفرخی، ل؛ تمدن، م (1396). ارتباط سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز. مجله پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، شماره 20، 109-115.
28
گروسی، س؛ میرزایی، ج؛ شاهرخی، الف (1385). بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و احساس امنیت. فصلنامه دانش انتظامی، 9 (2)، 26-39.
29
محمدیان، ف؛ رستگار خالد، الف (1392). استفاده از اینترنت و احساس امنیت اجتماعی. مجله مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 14 (22)، 53-89.
30
مومنی، م؛ ولی زاده، س؛ قربانی، ر (1393). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی سمنان. نشریه کومش، 15 (4)، 507-502.
31
میری، ا؛ چشمه سهرابی، م (1390). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران واحد اراک. دانش شناسی، 4 (2)، 65-76.
32
نادری، م؛ شهرآبادی، ع؛ رضاییان، م؛ هادوی، م (1392). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 12 (8)، 631-640.
33
هاتف، م(1388). چالشها و چشماندازهای امنیت در فضای مجازی. مجله دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 6 (22)، 47-71.
34
یوسف زاده، پ (1391). بررسی رابطه ذهنیت فلسفی با توکل و امنیت روانی در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 91ـ 90. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی.
35
Alharbi, H.M. (2016). Psychological security and self-Efficacy among Syrian students refugees inside and outside the camps. Journal of International Education Research, 12, (4). 55-68
36
Arapakis, I. (2010). Affect-based information retrieval. PhD thesis, University of Glasgow , College of Science and Engineering, School of Computing Science, [Retrieved]: October 14, 2012, [from]: http://theses.gla.ac.uk/11867/
37
Baeva, I.A. & Bordovskaia, N.V. (2015). The psychological safety of the educational environment and the psychological well-being of Russian secondary school publis and teachers. Psychology in Russia: state of the Art, 8 (1), 86-99.
38
Baro, E. & Fyneman, B. (2009). Information literacy among undergraduate students in Niger Delta university. Electronic Library, 27 (4), 659-675.
39
Diekema, A.R., Holiday, w. & Leary, H. (2011). Re-faming information literacy: problem-based learning as information learning. Library & Information science Research, 33 (4), 261-268.
40
Ferguson, J., Neely, T. & Sullivank, K. (2006). A Baseline Information Literacy Assessment of Biology Students. Reference & user services quarterly, 46 (2), 61-71.
41
Helmspark, R., Radia, P. & Stapleton, P. (2007). A preliminary assessment of google scholar as a source of EAP student’s reseach materials. Internet and Higher Education, 10 (1), 65-76.
42
Lou, A. (2006). A model for information literacy course development: A library arts university perspective. Library Review, 55 (4), 249-258.
43
Maybe, c. (2005). Study of relationship or understanding about the students information literacy. Journal of University Teaching and Learning Practice, No.5, 48-59.
44
Nahl, D. (2005). Affective load theory (ALT), in Fisher, K.E.; Erdelez, S.E; McKechnie, E.G. (Eds), Theories of Information Behavior (pp. 39-43). New Jersey: Information Today.
45
Okan, M., Etuk, E. & Akpan, V. (2014). Information literacy skills and information use by students in two south university libraries in Nigeria. International Journal of Economics Commerce and Management, 2 (9), 1-16.
46
Patterson, A. (2009). A needs analysis for information literacy provision for research: a case study in university collage Dublin. Journal of information literacy, 3 (1), 5-18.
47
Poddar, A., Ruthven, I. (2010). The Emotional Impact of Search Tasks. Proceedings of the 3rd Information Interaction in context symposium, New York: ACM press, 35-44. Retrieved from http://www.cis.starth.ac.uk/cis/reserch/publications/paper/starth-cis-publication-2460.pdf
48
Rosmah, A., Norihan, A.H., Mohd Yusof, M.D. & Kamaruzaman, J. (2010). Information literacy skills of Engineering students. International Journal of Research and Reviews in Applied Sciences, 5 (3), 264-270.
49
Seamans, N.H. (2001). Information literacy: A study of fresh ma students perceptions, with recommendations. Doctoral dissertation, Virginia Polythechnic Institute State University.
50
Seneviratne, T.M. & Wickramasinghe, VM. (2010). Information literacy skills of undergraduates of university of Moratuwa. Journal of the University Librarians Association of Sri Lanka, 14 (1): 15-30.
51
Shamim Aktar, M. & Priyanka, N. (2016). Information literacy skills among the postgraduate students at Aligarh Muslim university, India. Library Philosophy and Practice (E-Journal). 1419. http://digitalcommons.unl.edu/libphiprac/1419.
52
Soares, A. & Lopes, M. (2014). Social Networks and psychological safety: A model of contagion. Journal of Industrial Engineering and Management, 7 (5), 995-1012
53
Soares, A. (2015). Psychological safety, Authentic leadership and social network: A psychological-structural approach to the study of groups. Doctoral dissertation, university of Coventry.
54
Stewart, K.N. & Basic. J. (2014). Information ecountering and management in information literacy instruction of undergraduate student. International Journal of Information Management, 34 (2), 74-79.
55
World internet statistics (2017). World internet usage and population statistics. Retrived August 1, 2017 fromhttp://www.internetworldstats.com/stats.htm
56
ORIGINAL_ARTICLE
Explanation and Comparison of the Classifications of the Sciences in Islamic and Western Civilizations
Purpose: Based on their own epistemology and ontology, many scientists have classified the sciences. This study aimed to explain and compare the classifications of the sciences in Islamic and Western civilizations and explore their similarities and differences. Methodology: This study was analytic and a literature review. Findings: Islamic scientists included domestic criteria in the classification of the sciences. Revelatory instructions, prophetic orders and resurrection beliefs affected this classification. In Western civilization, scientists classified the sciences with a new approach and special worldview and based this classification on separating religion and philosophy from natural and empirical sciences and preferring the latter. Conclusion: Considering differences among the principles of the classifications of the sciences in Islamic and Western civilizations has some implications for organizing sciences for education of humanities and Islamic science as well as classifying library documents relating to Islamic nations’ cultures, literature, history and geography and this can be beneficial in this aspect.
https://stim.qom.ac.ir/article_1216_a6a7b4f4dd3035e0bed076074cf2217d.pdf
2018-11-22
45
70
10.22091/stim.2018.3558.1250
Classification of Sciences
Islamic Civilization
Western Civilization
Heidar
Mokhtari
mokhtariazad@gmail.com
1
Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, I.R. of Iran
LEAD_AUTHOR
Norooz
Shafitabar-Samakoosh
n.shafitabar@gmail.com
2
Assistant Professor, Department of Islamic Knowledge, Payame Noor University, I.R. of Iran
AUTHOR
Hamid
Ghazizade
ghazi.hamid@gmail.com
3
Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, I.R. of Iran
AUTHOR
اکرمی، الف( 1389). بررسی تطبیقی طبقهبندیهای علوم در تمدن اسلامی. معرفت، 19 (151)، 71-87.
1
بکّار، ع(1389). طبقهبندی علوم از نظر حکمای مسلمان (جواد قاسمی، مترجم). مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
2
بیگلری، الف؛ و برزگر، الف (1394). ابن رشد و دانش سیاسی. سیاست متعالیه، 3 (11)، 27-46
3
حقیقی، م(1366). مروری بر ردهبندی نظری و ردهبندی عملی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1(3-4)، 45-58.
4
خوارزمی، م (1409 ق). مفاتیح العلوم (إبراهیم الأبیاری، مقدمهنویس و مصحّح). بیروت: دار الکتاب العربی.
5
رسائل اخوان الصفاء (1376 ق). 4 ج. بیروت: دار بیروت / دار صادر.
6
سجّادی، م.ص (1360). طبقهبندی علوم در تمدن اسلامی. تهران: مؤلف.
7
طاهری عراقی، م (1363). تقسیمبندی علوم از نظر غزالی. معارف، 1 (3)، 81-89.
8
فدایی عراقی، غ.ر (1389). طرحی نو در طبقهبندی علوم. تهران: سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران.
9
قائممقامی، ن. (1365). رانگاناتان کتابدار شرق و پارهای از تأثیرات او بر کتابداری مغربزمین. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران.
10
کرون، پ. (1390). تاریخ اندیشۀ سیاسی در اسلام: میراث فرهنگی ایران و اندرزنامهها (مسعود جعفری، مترجم). بخارا، 14 (80)، 152-170.
11
کریمی زنجانی اصل، م. (1383). طبقهبندی علوم، در: دائرهالمعارف تشیع، به کوشش احمد صدر حاج سیّدجوادی، کامران فانی و بهاءالدّین خرّمشاهی (ج 10، صص 486-492). تهران: نشر شهید سعید محبّی.
12
کیانی فرید، م. (1390). طبقهبندی در تاریخ: بحثی در باب تقسیمات علوم از منظر اندیشمندان متقدم. سوره، 5 (54-55). بازیابی 16 اسفند 1396، از http://www.sooremag.ir
13
لکزایی، ن (1388). طبقهبندی علوم از نظر صدرالمتألّهین و امام خمینی. خردنامه، 57، 42-52.
14
محقّق، م (1370). تقسیمبندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی. رهیافت (فصلنامۀ سیاست علمی و پژوهشی)، 1، 28-37.
15
نصر، ح (1391). علم و تمدن در اسلام (احمد آرام، مترجم). تهران: علمی و فرهنگی.
16
ولیش، ه. اچ.؛ و اسمیراگلیا، ر. پی (1381). ردهبندی کتابخانهای (فیروزه برومند، مترجم)، در : دائرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی (ج 1، 887ب-893الف). تهران: کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران.
17
Cogswell, G. A. (1899). The classification of the sciences. The Philosophical Review, 8 (5), 494-512.
18
Grant, E. (2007). A History of Natural Philosophy: from the Ancient World to the Nineteenth Century. Cambridge University Press.
19
Gutas, D. (2006). The Greek and Persian background of early Arabic encyclopedism. In: Gerhard Endress (ed.), Organizing Knowledge: Encyclopedia Activities in Pre-Eighteenth Century Islamic World (pp 91-101). (Leiden: Brill.
20
Vidal, F. (2015). Psychology and classifications of the sciences. trans. Jacob Krell. Republic of Letters, pp 1-22, Retrieved 23 February, 2015 from ARCADE (Literature, the Humanities & the World). at: http://arcade.stanford.edu/sites/default/files/article_pdfs/ROFL_v4_Vidal_03Pass_0411_final.pdf
21
ORIGINAL_ARTICLE
The Impact of Strategic Intelligence of Managers on Organizational Agility Central Libraries of Comprehensive Universities in Tehran from the Perspective of Librarians
INTRODUCTION This study aimed to survey the impact of strategic intelligence of managers on organizational agility central libraries of public comprehensive universities in Tehran from the perspective of librarians. METHODOLOGY The current research is type of application and descriptive survey method. The study population included 172 librarians of central libraries of public comprehensive universities in Tehran, among these 108 people responded to the questionnaire and formed the study population. A combined researcher made and standard questionnaire was used for data collection. After collecting data, using the structural equation modeling approach, data were analyzed. FINDING The findings showed that the path coefficient for the impact of the foresight (3.207) and vision (2.454) component on organizational agility is significant (t>1.96) and the path coefficient for the impact of the three components of system thinking (0.535), motivation (1.202), and participation (0.203) is not a significant impact on organizational agility (t<1.96). According to the findings, the foresight component 41/6 percent and the vision component 26/3 percent of organizational agility changes directly to explain. In general, the strategic intelligence of Managers 68 percent of organizational agility changes directly to explain. CONCLUSION According to the results and impact of Strategic Intelligence of Manager in increasing organizational agility university libraries, it is suggested that strategic intelligence and its components to be considered when selecting university libraries managers and to be provided effective training field for university libraries managers.
https://stim.qom.ac.ir/article_1217_8286db45f7af381a5fcc60beacc16a5f.pdf
2018-11-22
71
93
10.22091/stim.2018.3337.1245
Strategic Intelligence
Organizational Agility
University Library
mahsa
zolfaghari
mahsazolfaghari6@gmail.com
1
Knowledge and Information Science, Faculty Education &amp; Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Masumeh
Karbala Aghaei Kamran
mkamran@alzahra.ac.ir
2
Faculty Member of Al-Zahra University
AUTHOR
Masumeh
HossinZadeh Shahri
mhshahri@yahoo.com
3
Faculty Member of Al-Zahra University
AUTHOR
آقایی، میلاد؛ آقایی، ر (1393). ارائه الگوی مفهومی چابکی سازمانی. رشد فناوری، 10(39)، 37-43.
1
اکبری، پ؛ بهارستان، الف؛ و شائمی برزکی، ع (1388). تحلیل تأثیر هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی بر تعارضات سازمانی: مطالعه موردی. فرایند مدیریت توسعه، 26(4)، 73-100.
2
باقرزاده، م؛ بالوئی جامخانه، ع؛ و معافی مدنی، ر (1389). بررسی وضعیت قابلیتهای چابکی در سازمانهای دولتی (مطالعه موردی اداره کل پست مازندران). پژوهشگر (مدیریت)، 7(18)، 37-47.
3
جاویدی، ر (1391). بررسی تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی و چابکی نیروی کار در اداره کل آموزش و پرورش فارس. پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه پیام نور، شیراز.
4
حیدری، ح (1392). بررسی رابطه بین انعطافپذیری استراتژیک با هوش استراتژیک کارکنان بانک کشاورزی. پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر.
5
حقیقی، م(1385). کتابخانههای دانشگاهی. دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی، ج 2، 1462-1481.
6
خوشسیما، غ؛ جعفرنژاد، الف(1390). ارائه مدل ساختاری چابکی، مزیت رقابتی، و عملکرد سازمانهای تولیدی ایران. دانشور رفتار، 18(2-47)، 69-92.
7
رحمتیان، الف (1392). بررسی رابطه میزان هوش استراتژیک مدیران با میزان موفقیت سازمانی در دستگاههای اجرایی شهرستان رفسنجان. پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت اجرایی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان.
8
زنجیرچی، م، و همکاران (1390). تبیین الزامات چابکی کتابخانهها بر مبنای رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای عمومی شهرستان یزد. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 17(1)، 71-97.
9
سلطانی، الف (1388). هوش شش گانه؛ ابزاری هوشمند. تدبیر، 210، 21-26.
10
صالحینژاد، س(1390). بررسی رابطه بین میزان هوش استراتژیک مدیران با میزان اثربخشی آنان در دستگاههای اجرائی شهر کرمان. پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان.
11
صالحینژاد، س (1392). هوش استراتژیک و آینده پژوهی در سازمان، دومین همایش ملی آینده پژوهی (تهران، 30 بهمن).
12
فتحیان، م؛ گلچینپور، م؛ و خسروشاهی، س( 1385). راهکارهای چابکی در سازمانهای تولیدی. تدبیر، 175، 37-43.
13
فدائی، غ، ناخدا، م (1389). طراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانههای دانشگاهی ایران: مطالعه دلفی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(3)، 145-168.
14
نیکپور، الف؛ سلاجقه، س (1389). بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان. پژوهشهای مدیریت، 3(7)، 169-184.
15
هورمنش، ف (1390). تأثیر فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش بر چابکی سازمان در گروه بهمن خودرو. پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
16
Aburub, F. (2015).Impact of ERP Systems Usage on Organizational Agility. Information & People, 28(3), 570-588.
17
Aguirre, J. (2015). Strategic Intelligence: A System to Manage Innovation. Estudios Gerenciales, 31, 100-110.
18
Hooper, M. J.; Steeple, D.; Winters, C. N. (2001). Costing Customer Value: An Appraach for The Agile Enterprise. International Journal of Operations & production Management, 21(5/6), 630-644.
19
Johannesson, J. (1994). The Relationships among Strategic Intelligence Aggressiveness, Capability, and The success of The strategic Intelligence Function. Degree of Doctor of Business Administration in Strategic Management, College of Business Administration, United States international University.
20
Kidd, P. T. (1995, October). Agile Manufacturing: A Strategy for The 21st Century. Agile Manufacturing (Digest No. 1995/179), IEE Colloquium, England.
21
Kruger, J. (2010). As a Strategic Management Tool in the Long-term Insurance Industry in South Africa. Degree of Master of commerce, University of south Africa.
22
Liebowitz, J. (2006). Strategic Intelligence: Business Intelligence, Competitive Intelligence and Knowledge Management. NewYork: Auerbach Publications.
23
Maccoby, M. (2001). Successful Leaders Employ Strategic Intelligence. Research Technology Management, 44(3), 58-60.
24
Maccoby, M.; Margolies, R.; & Onderick Harvey, E. ([2010]). To Build Strategy that Works, You Need Strategic Intelligence. Retrieved octobr 16, 2014, from
25
http://www.factorintalent.com/wp-content/uploads/2011/09/To-Build-a-Strategy-that-Works-Through-Strategic-I.pdf.
26
Macoby, M.; Scudder, T. (2011). Strategic Intelligence: A Conceptual System of Leadership For Change. Performance Improvement, 50(3), 32-40.
27
Marchand, D.; Hykes, A. (2007). Leveraging What Your Company Really Knows: A Process View of Strategic Intelligence, in Mark Xu. Managing Strategic Intelligence: Techniques and Technologies. New York: IGI Globai, 2007, 2-13.
28
Maskell, B. (2001). The Age of Agile Manufacturing. Supply Chain Management: An International Journal, 6(1), 5-11.
29
McGonagle, J.J.; Vella, C.M. (1999). The Internet Age of Competitive Intelligence. Westport: Greenwood Publishing Group.
30
Mulhern, J. (2008). An Exploratory Case Study of Organizational Agility in A Consortium of Small Private ColleGe Libraries. The Degree Doctor of Philosophy in Educational Leadership, The University of Dayton, Ohio.
31
Pirttimaki, V. (2007). Business Intelligence As A Managerial Tool in Large Fininish Companies. Thesis for the degree of Doctor of Technology, Tampere University of Technology, Tampere.
32
Qin, R.; Nembhard, D.A. (2010). Workforce Agility for Stochastically Diffused Conditions – A real Options Perspective. International Journal Production Economics, 125, 324-334.
33
Seitovirta, L.C. (2011). The Role of Strategic Intelligence Services in Corporate Decision Making. Master's Thesis, School of Economics, The Aalto University.
34
Sharifi, H.; Zhang, Z. (1999). A Methodology for Achieving Agility in Manufacturing Organisations: An Introduction. International Journal Production Econimics, 62, 7-22.
35
Tham, D.; Kim, H.M. (2002, October). Towards Strategic Intelligence with Ontology Based Enterprise Modelling and ABC. Proceedings of the IBER Conference, Las Vegas.
36
Vinodh, S.; Devadasan, S.R. (2011). Twenty criteria based agility assessment using fuzzy logic approach. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 54(9-12), 1219-1231.
37
Young, A.G. (2013). Identifying the Impact of Leadership Practices on Organizational Agility. Master of Science, School of Business and Management, Pepperdine University.
38
Yusuf, Y.Y.; Sarhadi, M.; & Gunasekaran, A. (1999). Agile Manufacturing: The Drivers, Concepts and Attributes. International Journal Production Economies, 62, 33-43.
39
Zain, M., et al. (2005). The relationship between information technology acceptance and organizational agility in Malaysia. Information & Management, 42(6), 829- 839.
40
ORIGINAL_ARTICLE
Personal information management of post graduate students of Institute for Higher Education ACECR, Khouzestan in personal electronic information collection based on the Jones Model
Abstract Purpose: The purpose of the present research is to investigate into the personal information management (PIM) status of post graduate students of Institute for Higher Education ACECR, Khuzestan in their electronic collections based on the three aspects of knowledge, attitude, and seven PIM activities i based on Jones Model. Methodology: This research has been done in a geodesic and descriptive-analytic method. The statistical population was post graduate students of Institute for Higher Education ACECR, Khuzestan in the year 2017 – 2018, and for determining statistical population the census method was used, and for gathering information the adjacent questionnaire (2013) was used. For data analysis, independent t test, one way variance test and SPSS 22 software were used. Findings: The results showed that from the effective factors on personal information management, attitude with the average 4/18, knowledge with the average 3/54 and for variety of seventh personal information activities management has an average of 3/29. And the average of the whole personal information management was equal with 3/67. And is in a desired level. With respect to gender and age there were significant difference in personal information management between post graduate students but with respect to course study there weren’t any significant difference. Conclusion: The average of 3/67 showed that the condition of personal information management of post graduate students in Institute for Higher Education ACECR of Khouzestan is in a desired level, that some workshops of students skills can be held for the better recognition of goals, application, utilities,
https://stim.qom.ac.ir/article_1218_86f48297e368e3134d910e7e09a29ed6.pdf
2018-11-22
95
128
10.22091/stim.2018.3539.1246
Electronic Information
personal information management
Post graduate students
Institute for Higher Education ACECR
Khuzestan
saeed
malekmohammadi
saeedmalekmohammadi9077@gmail.com
1
مسول انتشارات معاونت پژوهشی مجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان
LEAD_AUTHOR
Rasoul
zavaraqi
zavaraqi@tabrizu.ac.ir
2
Department of Knowledge and information science, University Tabriz, Tabriz, Iran. Professor Assistant
AUTHOR
آزاده، ف.؛ جدیدی، ز.؛ حقانی، ح(1396). بررسی میزان به کارگیری مدیریت اطلاعات شخصی (PIM) توسط اعضای هیات علمی دانشکدههای پیراپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در 1393. مجله پیاورد سلامت، 11(1)، 44-52.
1
آموزنده، م.؛ تاجداران، م.؛ غائبی، الف (1393). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در سال تحصیلی 91- 1390. دانش شناسی، 7 (25)، 9-19.
2
دلقندی، ف.؛ ریاحینیا، ن(1393). مدیریت اطلاعات شخصی آکادمیک: بررسی موردی اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 1(3)، 97-106.
3
زوارقی، ر.؛ صفایی، م(1391). مدیریت اطلاعات شخصی(PIM): مروری بر مفاهیم. فصلنامهی علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27(4)، 1053-1081.
4
سلیمانی، هـ. (1395). بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس مدل جونز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران، اهواز.
5
شکاری، م.؛ فهیمنیا، ف.؛ حیدری، غ (1394). سنجش میزان کاربست مؤلفههای مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی توسط اعضای هیئت علمی. تعامل انسان و اطلاعات، 2(1)، 34-49.
6
صالحنژاد، ز.؛ هاشمزاده، م.؛ کیانی، م (1394). واکاوی رفتار مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند در فضای رقومی. تعامل انسان و اطلاعات، 2(2)، 9-18.
7
صدقی، ش.؛ رودباری، م.؛ عبدالهی، ن؛ عبداللهی، ل؛ حاصلی، م؛ زرقانی، م (1393). واکاوی آشنایی دانشجویان با مدیریت اطلاعات شخصی در دانشگاه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت، 8(4): 354-367.
8
کوکبی، م.؛ حیدری، غ.؛ مجاور، آ (1396). بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه اطلاعات الکترونیکی. کتابداری و اطلاعرسانی، 20(4)، 56-79.
9
کوکبی، م.؛ مجاور، آ.؛ حیدری، غ؛ شکاری، م (1394). جستاری بر تعاریف، رویکردها و پیشینهی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 1 (1)، 5-46.
10
مجاور، آ(1392). بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعهی اطلاعات الکترونیکی شخصی بر اساس مدل جونز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران، اهواز.
11
Ameen, K. (2016). Personal Information Management Practices and Behaviors of Social Sciences’ Students. PAKISTAN JOURNAL OF INFORMATION MANAGEMENT & LIBRARIES (PJIM&L), 18(1)12-24.
12
Jones, W. (2010). Personal Information management (PIM). Encyclopedia of Library and Information Science. (3th ed.). Washington: Information School, University of Washington.
13
Jones, W. (2007). Personal Information Management. Ann. Rev. Inform. Sci. Technol. (ARIST), 41(1), 453-504.
14
Majid, S., San, M. M., Tun, S. T. N., Zar, T. (2010). Using Internet Services for Personal Information Management. In Serap Kurbanoğlu et al. (Eds.). Technological Convergence and Social Networks in Information Management: Second International Symposium on Information Management in a Changing World, IMCW 2010, Ankara, Turkey, September 22-24, 2010., Volume: 96, 110-119 . Available at: http:// bilgiyonetimi.net/bildiriler/majid.pdf. (Accessed 16 Nov. 2012)
15
Molazadeh, M., Zeinali, A., Geraily, G., & Shirazi, A. (2017). Investigating the use of personal information management strategies by faculty members of three medical sciences universities in Iran. MIER Journal of Educational Studies, Trends and Practices, 7(1). 107-120.
16
Osae Otopah, F.; Dadzie, P. (2013). Personal information management practices of students and its implications for library services. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 65(2), 143-160.
17
ORIGINAL_ARTICLE
The effect of applying information technology on competitive advantage with moderating role of khnowledge management
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of information technology on knowledge with moderating role of khnowledge management. Methodology: The research was applied in terms of purpose and correlational in terms of methodology. The statistical populations were employees of Iran insurance company in east azeabaijan province. The data gathering tool was a 50 item questionnaire, the reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha and their validity was confirmed by content validity method. The hypotheses were analyzed by using LISREL software and structural Equations model. Findinds: According to the obtained results, applying Information Technology has a significant effect on the Competitive Advantage with moderating role of khnowledge management. Also, the applying Information Technology has a significant effect on the Knowledge Management; the applying Information Technology has a significant effect on the Competitive Advantage; the Knowledge Management has a significant effect on the Competitive Advantage. Cconclusions: applying the modern tools of Information Technology Provides the ground for a better implementation of knowledge management process and led to competitive advantage for the organization. In other words, providing Information Technology infrastructures provides new knowledge for Employees and improves knowledge management and led to improve job productivity.
https://stim.qom.ac.ir/article_1219_44c52b9d07f3f1b3dc2caf97c9126580.pdf
2018-11-22
129
151
10.22091/stim.2018.3641.1257
Knowledge Management
Information Technology
Competitive Advantage
belal
panahi
panahi1980@yahoo.com
1
Assistant professor, Department of Management, Economics and accounting, Payame Noor University (PNU), PO BOX 19395-4697, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
اصنافی، الف، و حمیدی، ع(1386). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش با تاکید برنقش کتابخانههای مجازی. تهران: مرکزاطلاعات و مدارک علمی ایران.
1
الوانی، م(1387). مدیریت عمومی. تهران: انتشارات نی.
2
پناهی، ب (1393). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. تهران: نشر انتخاب.
3
پناهی، ب.، ویسه، م. و تابان، م(1396). سیستمهای اطلاعاتی در عصر مجازی. تهران: انتشارات دارالفنون.
4
تارخ، م.، میرزایی، ر.، و الوندی، ن (1390). بررسی نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در پیاده سازی اثربخش سیستمهای مدیریت دانش با استفاده از تکنیک تحلیل شکاف (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو) نشریهبینالمللیمهندسی صنایعومدیریتتولید، 22(4)، 406-417.
5
تقیزاده، الف (1385). بررسیتأثیرسیستمفناوریاطلاعاتبراثربخشیسازمان کتابخانهها،موزههاومرکزاسنادآستانقدسرضوی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. دانشکده مدیریت و حسابداری.
6
جعفری مقدم، س (1382). مستندسازیتجربیاتمدیران(ازدیدگاهمدیریتدانش) تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
7
خوانساری، ج(1384). راهبردهایبهبودوتنوعدرنظامبانکیکشور: موردکاویبانک کشاورزی، شانزدهمین همایش بانکداری بدون ربا،۸-۹ شهریور، : 191- 236.
8
رحمانی یوشانلوئی، ع.، ابراهیمی، م.، و سلیمانی ملکان، ح (1390). برنامهریزی استراتژیکفناوریاطلاعاتوارتباطات. تهران: انتشارات تولید دانش.
9
سبحانی، ی.، هنری، ح.، شهلایی، ج.، و احمدی، ع (1392). رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی، فصلنامهمدیریت ورزشی، ۵ (۲)، 17- 73.
10
عالم تبریز، الف.، و محمدرحیمی، ع (1387). مدیریت دانش و برنامهریزی منابع سازمانی. تهران: انتشارات صفار.
11
مانیان، الف، صارمی، م.، و عربسرخی، الف (1387). ارائه مدلی مفهومی جهت سنجش آمادگی سازمان برای هم راستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب وکار (بررسی موردی مرکز تحقیقات مخابرات ایران). فصلنامهعلمیپژوهشیمطالعاتمدیریتفناوری اطلاعات، 1 (1)، 83-104.
12
نیازآذری، ک.، بهنام فر، ر.، و اندی، ص (1391). تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه فناوریاطلاعاتو ارتباطات در علوم تربیتی،2 (2)، 31-43.
13
Abdi1, K., & AmatSenin, A. (2014). Investigating the impact of knowledge management on organizational innovation: conceptual framework. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, Vol 8 (6): 686-691.
14
Al-Hakim, L., & Hassan, S. (2013) Knowledge management strategies, innovation, and organizational performance: An empirical study of the Iraqi MTS. Journal of Advances in Management Research. 10(1), 58-71.
15
Ansari, M. Appelbaum, E. Bailey, T. Berg, P. (2012). Knowledge sharing over the network, thin solid film. Proceedings of 2nd International symposium on the manipulation of advanced smart Materials, 517(4) 1512-1514.
16
Alavi C.W. Leidner, E. (2001). The inseparability of modern knowledge management and computer based Technology. Journal of Knowledge Management, 9 (1), 42- 52.
17
Centobelli, P., Cerchione, R., & Esposito, E (2018). Aligning enterprise knowledge and knowledge management systems to improve efficiency and effectiveness performance: A three-dimensional Fuzzy-based decision support system. Expert Systems with Applications, 91, 107–126.
18
Chong, S. C., and Choi, Y. S. (2005), "Critical Factors in the Successful Implementation of Knowledge Management", Journal of Knowledge Management Practice, 5. Retrieved from www.tlainc.com/articl90.htm.
19
Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9 (3), 101-115.
20
Davenport, T.H. Delong, D.W. Beers, M.C. (1998). Successful knowledge management projects. Sloan knowledge review, 32(2), 43-57.
21
Duff, A. (2006). Information society studies. London: Rutledge.
22
Edwards, J. S. (2009). Business processes and knowledge management, Encyclopedia of Information Science and Technology, Second ed., I, 471-476.
23
Garavelli, A. Krishnamoorthy, M. Singh, G. and Venkateswaran, J. (2004). Coordination in amultiple producers–distributor supply chain and the value of information. International Journal of Production Economics, 167, 63-73.
24
Grant, G. & Marca, D. (1996). Designing Groupware. New York: McGrawHill.
25
Guimaraes, J. C. F. d., Severo, E. A., & Vasconcelos, e. R. M (2018). The influence of entrepreneurial, market, knowledge management orientations on cleaner production and the sustainable competitive advantage. Journal of Cleaner Production, 74 (2018) 1653-1663.
26
Hill, C. W., & Jones, G. R. (2010). Strategic management theory: An integrated approach (9th Ed.). Mason, OH: South-Western/Cengage Learning.
27
Heeks, R. (2002). Failure, success and improvisation of information system project t in developing countreis, institute for development policy and management, University of Manchester.
28
Hismanoglu, M. (2011). The integration of information and communication technology into current ELT coursebooks: a critical analysis. Procedia social and behavioral sciences, 15, 37-45.
29
Leonard, D. (1990).Wellsprings of knowledge: building and sustaining the sources of innovation. Boston, MA: Harvard business school press.
30
Mardani, A., Nikoosokhan, S., Moradi, M., & Doustar, M (2018). The Relationship between Knowledge Management and Innovation Performance. Journal of High Technology Management Research, 29, 12–26.
31
Neels, C. J. & Johnson, D. (2010). Information management as an enabler of knowledge management maturity: a sough African perspective.International journal of information management, 30, 57-67.
32
ORIGINAL_ARTICLE
Assessment of the media and information literacy of users in National Library and Archives Organization of Sistan and Baluchestan
abstract The main purpose of this study was to evaluate the competencies of media and information literacy in users National Library and Archives Organization of Sistan and Baluchistan. The research methodology was survey. In the present study population consists of all users National Library and Archives Organization of Sistan and Baluchestan. Samples were also a sample of 170 people that were choosen by Random sampling - a class. In order to collect data were used the questionnaire for AshrafiRizi et al (1392) based on UNESCO's media literacy indicators. In order to analyze the data was used software and spss t- sample. Based on the result, The intended use of the media, how to use the media in the samples is lower than average. The evaluation information, the combined information, the exchange of information and observance of copyright in the sample studied is higher than average. there is a significant The media and information literacy among women and men, amount of media and information literacy, more men than women. there is a significant difference in Media literacy and information between the different levels of education. PhD and master's degree students have more information and media literacy.
https://stim.qom.ac.ir/article_1220_507225f97d644e4b8cac69ad14b7c2b3.pdf
2018-11-22
153
169
10.22091/stim.2018.2086.1139
media and information literacy
users
National Library
Archives Organization of Sistan and Baluchistan
goli
bagherinia
goliii627@gmail.com
1
Librarian of the National Library and Archives of Sistan and Baluchestan,
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی، ز(1392). فناوری های نوین آموزشی، تهران: انتشارات راه.
1
اسمعیل پونکی، الف؛ اسمعیلی گیوی، م و فهیم نیا، ف (1394). بررسی رابطه سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانششناسی. دانش و مدیریت اطلاعات. 2(4)، 76-64.
2
اشرفی ریزی،ح.؛ رمضانی،الف؛ آقاجانی،ح.؛ کاظم پور،ز (1392). بررسی میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. نظام ها و خدمات اطلاعاتی. 2(6): 34-17.
3
اشرفی ریزی، ح.؛ حسن زاده، د. و کاظم پور، ز (1393). میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان براساس شاخصهای سواد رسانه ای و اطلاعاتی یونسکو. مدیریت اطلاعات سلامت. 11(4)، 334-324.
4
بصیریان، ح و بصیریان، ر(1385). درآمدی به سواد رسانه ای و تفکر انتقادی. فصلنامه رسانه،(17)4، 50-33.
5
سلیمان، س.؛ خسروی، ف. و حداد، ز(1392). ارزیابی سواد رسانه ای دانشجویان و دانش آموزان شهر تهران. مجله جهانی رسانه. 8(2): 74-52.
6
صادقی، ج(1389). سنجش سواد اطلاعاتی کارکنان خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه موردی دبیران خبر و خبرنگاران معاونت سیاسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
7
طبیب نیا،و (1384). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات.
8
فرج پهلو، ع و مرادی مقدم، ح(1384). بررسی نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره میزان همخوانی و مطابقت منابع و خدمات موجود در کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز با نیازهای اطلاعاتی آنان. علوم تربیتی. 74، 91-66.
9
مزرعی جوشری،س (1388). بررسی جامعه شناختی تقابل بین فرهنگ و فناوری نوین ارتباط (تلفن همراه و اینترنت). علوم اجتماعی. 24(6): 105-100.
10
نصیری، ب و عقیلی، و (1391). بررسى آموزش سواد رسانه اى در کشورهاى کانادا و ژاپن. نوآوریهاى آموزشى. 41(11)، 159-137.
11
Al-Mamary YH., Shamsuddin Al and Aziati N. (2015). Investigating The Key Factors Influencing On Management Information Systems Adoption Among Telecommunication Companies In Yemen: The Conceptual Framework Development. Energy, Information And Communications, 6(1):59-68.
12
Begum D. (2012). Promoting Media and Information Literacy: A Case Study of BangladeshPublic Sector. Paper presented at the International Conference on Media and InformationLiteracy for Knowledge Societies, Moscow: Russian Federation.
13
koc, m &barut, e. (2016). Development and validation of New Media Literacy Scale (NMLS) for university students. Computers in Human Behavior. 63, 834-843.
14
Lee L., Chen., D., Li J. & Lin T. (2015). Understanding new media literacy: The development of a measuring instrument. Computers & Education. 85, 84-93.
15
Moeller S., Joseph A., Lau J., &Carbo T. (2011). Towards media and information literacy indicators. Paris: UNESCO.
16
Singh J. (2012). Placing Media and Information Literacy at the Core of Instruction. Paper presented at the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies, Moscow: Russian Federation.
17
Tsiknakis M and Kouroubali A. (2009). Organizational Factors Affecting Successful Adoption Of Innovative Ehealth Services: A Case Study Employing The FITT Framework. Medical Informatics, 78(1): 39-52.
18
Unesco. (2007). Global Framework On Mil Indicators Retrieved 01/08/2013, 2013, From Http://Www.Unesco.Org/New/En/Communication-And-Information/Mediadevelopment/Media-Literacy/Global-Framework-On-Mil-Indicators/.
19
Wilson C. (2012). Media and Information Literacy: Pedagogy and Possibilities. Comunicar, 20(39), 15- 22.
20