ORIGINAL_ARTICLE
Library evaluation models: Emphasizing on services quality
Purpose: Each activity needs to review its attitudes, systems, services, and plans for achieving added value and make strategy for further development. Achieving this, requires the use of criterions for evaluation using different tools. So, the purpose of this research is to examine and compare the seven models of service quality assessment in libraries and information centers.Method/Approach: To do so, identifying related texts was necessary. By using the library research method, required information was collected. Therefore, keywords such as, quality assessment models, services quality, services assessment, library and information center and other similar things were searched in the web as well as in some leading databases. Finally, after identification and access to valuable and relevant resources, they were used to finalize the paper.Result: The literature review of the evaluation models shows that each of these models has been developed according to a specific need and designed to achieve specific goals. Also, due to their application, certain components are considered for them. In addition, most of the models discussed outside the field of information science and then have entered this field.
https://stim.qom.ac.ir/article_1286_2a5e9b9d273e71558e179b660ba161f9.pdf
2019-02-20
3
30
10.22091/stim.2019.3650.1258
Quality assessment models
Services quality
Services assessment
Library and information center
Yaghoub
Norouzi
ynorouzi@gmail.com
1
Department of Knowledge and Information Science, University of Qom, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Fatemeh
Abbasi
fatemeh.abasi1393@gmail.com
2
Department of Knowledge and Information Science, University of Qom, Qom, Iran
AUTHOR
Zahra
Heidarnia
zahraheidarnia95@gmail.com
3
Department of Knowledge and Information Science, University of Qom, Qom, Iran
AUTHOR
ﺁﻗﺎﺋﯽ، ﻣ ؛ ﺁﻗﺎﺋﯽ، ا (1392). بررسی تاثیر اجرای 5s بر کارایی و اثربخشی کارکنان کلانتریها. پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 2(5)، 152-141.
1
احمدی، ز (1398). تأثیر کتابخانهها (عمومی و آموزشگاهی) در گسترش فرهنگ مطالعه. قابل دسترس در: www.socialllib.blogfa.com
2
احمدی، ع و عسگری دهآبادی، ح (1394). بررسی رابطه بین کیفیت خدمات، رضایت، اعتماد و وفاداری در میان مشتریان (مطالعه موردی شرکتهای مسافربری فعال در پایانههای شهر تهران). مدیریت توسعه و تحول، 23، 11-23.
3
احمدی، ن (1388). مدل وب کوال: رویکرد بر توسعه مفهومی در بهبود کیفیت خدمات وبگاهها. کتابداری و اطلاعرسانی، 12(4)، 53-73.
4
اسفندیاری مقدم، ع؛ رزمی شندی، م و نوروزی، ی (1392). کیفیت خدمات کتابخانههای ایران (بررسی پژوهشهای مدل لایب کوال در ایران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(2)، (تابستان)، 191-208.
5
اشرفی یزدی، ح و کاظم پور، ز (1386). مدل لایب کوال و کاربرد آن در کتابخانههای دانشگاهی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18(2)، 197-214.
6
باقری، م ؛ شریف، ع و تجعفری، م (1396). دستهبندی خدمات عمومی کتابخانههای دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس مدل رضایت مشتری کانو. پژوهشهای نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانش شناسی، 7 (1)، 192-217.
7
باباغیبی، ن و فتاحی، ر(1387). مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی با استفاده از مدل لایب کوال. کتابداری و اطلاع رسانی، 11 (4)، 274-255.
8
ﺗﻔﺮﺷﯽ، ﺷ ؛ ﺻﻔﻮﯼ، ﺯ (1390). امکان سنجی پیاده سازی نظام فایو اس در مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران، کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات، 4 (13)، 12-1.
9
خانلری خانی، ا ؛ محمد اسماعیل، ص و شکویی، ع (1387). مؤلفههای کیفیت و کاربردپذیری در ارزیابی صفحات وب. اطلاع یابی و اطلاعرسانی، 2 (11).
10
رضایی زداده، م؛ سعادتی، س و علیرحمتی، م (1389). اندازه گیری کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور با استفاده از مدل سروکوال، مدیریت بر آموزش انتظامی، 3 (3)، 113-88.
11
زاهدی، ش و بی نیاز، ج (1387). سنجش کیفیت خدمات الکترونیک در شرکت قطارهای مسافری رجاء. مدیریت فناوری اطلاعات، 1(1)، 65-82.
12
سوزوکی، ه (1376) مقدمهای بر رویکرد جامع ارتقای بهره وری بهپویی (کایزن) عملی. ترجمه محمد اقدسی. تهران، بصیر.
13
سبحانی فرد، ی؛ چراغعلی، س(1393). بررسی کیفیت خدمات فروش و اثر آن بر رضایت مشتریان؛ مطالعه موردی شرکت سایپا. فرآیند مدیریت و توسعه، 27(2) ، 131-146.
14
عباسی، ا؛ عباسیان جهرمی، ح و نوروزیان، ف (1395). شناسایی معیارهای انتخاب پیمانکاران جزء در شرکت پیمانکاری ساختمانی با رویکرد نوین استفاده از مدل کانو. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی سازه و ساخت. 2 (2)، 65-82.
15
عصاره، ف و پاپی، ز (1388). کیفیت وب سایتهای کتابخانهای: مروری بر معیارها و ابزارها. فصلنامه کتاب، 20 (2)، 87-298.
16
قاسمی همدانی، ا و عطف، ز (1394). بررسی وضعیت مشتری مداری دفاتر پلیس +10 استان مازندران بر اساس مدل سرو کوال. توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 2 (36)، 35-52.
17
مظفری، ع؛ حیاتی، ز و مظفری، ا (1394). اولویت بندی به نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران با استفاده از متون داده کاوی و تصمیمگیری چند معیاره. فصلنامه ملی مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27 (3)، 113-126.
18
نائیج، ا؛ نوروزی، ی و محسنی، ح (1391). دیجیکوال ابزاری برای سنجش کیفیت کتابخانههای دیجیتالی: مطالعه موردیدر مورد کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرو از دیدگاه کاربران. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطاعات)، 5(2)، 85-104.
19
نرگسیان، ج؛ ضیایی، م و زیویار، ف (1391). بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال. تحقیقات بازاریابی نوین، 2(3)، 173-187.
20
نظری، ر؛ وزیری، م و عدلی، ف (1392). ارزیابی والدین از عملکرد کارکنان مدارس دولتی و غیر دولتی بر اساس ابعاد مشتری محوری مدل سرو کوال. اندیشههای نوین تربیتی، 9 (2)، 174-151.
21
نوروزی، ی؛ درم نثاری، م (1393). بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی از طریق مدل تحلیل شکاف مبتنی بر دیدگاه کاربران: مطالعه موردی کتابخانههای عمومی مستقر در شهر تبریز. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. 20(4) (زمستان)، 685-707.
22
هادی، ر؛ رضاپور، ی و سلمان پور، ص (1395). شاخصهای سنجش کیفیت آموزش عالی بر اساس مدل کانو در دانشگاه ارومیه. نشریه علمی - پژوهشی آموزش و ارزیابی، 9 (34)، 35-50.
23
هلاله، پ؛ یوسفی، ه و سعیدی، ن (1395). شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر میزان رضایت مشتریان از خدمات بندری با استفاده از 8PS و مدل کانو در بندر امام. صنعت حمل و نقل دریایی، 2 (2) 21-28.
24
Ahmed, S. M.Z. and Shoeb, M. Z. H. (2009). Measuring service quality of a public university library in Bangladesh using SERVQUAL, Performance Measurement & Metrics, 10 (1), 17-32.
25
Chowdhury, S., Landoni, M.; Gibb. F. (2006). “Usability and impact of digital Libraries: a review”. Online Information Review, Vol. 30 (6): 656-680.
26
Garibay, C., Gutiérrez, H., & Figueroa, A. (2010). Evaluation of a digital library by means of quality function deployment (QFD) and the Kano model. The Journal of Academic Librarianship, 36(2), 125-132.
27
Hall, N. (2011). Digital Library Evaluation Tech Talk, Retrieved form http://www.library.unt.edu/digital. (31 Sep. 2011).
28
Kim, D.-S. (2010). Eliciting success factors of applying Six Sigma in an academic library: A case study. Performance Measurement and Metrics. 11(1), 25 – 38.
29
Kyrillidou, M., Giersch, S. (2005). Developing the Digiqual protocol for digital library evaluation. In: JCDL ’05: Proceedings of the 5th ACM/IEEE-CS Joint Conference on Digital Libraries, New York, NY, USA, pp. 172–173. ACM, New York.
30
Loiacono, E. T., Watson, R. T., Goodhue, & D. L. (2002). WEBQUAL: A measure of website quality. In K. Evans, & L. Scheer (Eds.), 2002 Marketing Educators’ Conference: Marketing Theory and Applications, 432–437.
31
Marchionini, G. (2000). “Evaluating digital libraries: a longitudinal and multifaceted view”, Library Trends, Vol. 49 (2): 304-33.
32
Mehdi Alipour-Hafezi, Hamid Amanollahi Nick, (2015). Evaluation of digital libraries of Iranian research institutions based on the DigiQUAL protocol, The Electronic Library, 33 (4), 824-841.
33
Monopoli, Maria et al. (2002). A User-oriented Evaluation of Digital Libraries: Case Study: The ‘Electronic Journals’ Service of the Library and Information Service of the University of Patras Greece. Aslib Proceedings 54(2): 103-117.
34
Saracevic, T. (2000). “Digital library evaluation: toward evolution of concepts – 1 – evaluation criteria for design and management of digital libraries”, Library Trends. Assessing Digital Library Services, Vol. 49 (2): 350-69.
35
Saracevic, T. (2004). “Evaluation of digital libraries: an overview, presented at the DELOS Workshop on the Evaluation of Digital Libraries”. Retrieved Apr 6, 2017 from: https://tefkos.comminfo.rutgers.edu/DL_evaluation_Delos.pdf
36
Szymczak, M., Szymczak, M., Kowal, K., & Kowal, K. (2016). The Kano model: identification of handbook attributes to learn in practice. Journal of Workplace Learning, 28(5), 280-293.
37
Zhang, Y. L., & Bi, R. F. (2017). Studying on Enhancing Readers’ Satisfaction Model of Electronic Service Quality in Library Based on LibQUAL+ and Kano. Procedia Engineering, 174, 260-266.
38
ORIGINAL_ARTICLE
The Impact of Information technology resource and knowledge management capability on competitive advantage
Abstract The Impact of Information technology resource and knowledge management capability on competitive advantage Nowadays, information technology has changed many aspects of everyday life of humans. The present century is the age of information and knowledge, and the information, knowledge and importance of these two are rapidly growing as sources of the organization. So, the organization's management has changed product management to knowledge and information management. In this research, the impact of three types of information technology resources and knowledge management capabilities on competitive advantage The statistical population of the research was small and medium enterprises (SMEs). Data were collected using a questionnaire survey with managers of SMEs. Structural Equation Modeling (SEM) was used to test the hypotheses. Results showed that Information technology infrastructure and Information technology human resource positively affect knowledge management capability (KMC), which is positively related to competitive advantage. Keywords: Competitive advantage, Information technology resources, knowledge management capability
https://stim.qom.ac.ir/article_1288_c03bf25daab355e5f3f5de7091db2394.pdf
2019-02-20
33
59
10.22091/stim.2019.3416.1233
Keywords: Competitive advantage
Information technology resources
knowledge management capability
seyedsamad
Hosseini
s.hosseini@tabrizu.ac.ir
1
Assistant Professor and Head of Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Iran
LEAD_AUTHOR
Younes
Jabarzade
y.jabarzade@tabrizu.ac.ir
2
Assistant Professor of Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Iran
AUTHOR
Mohammad
Hassanpoor
mo-hassanpoor@yahoo.com
3
Master of Public Administration
AUTHOR
Sahar
Heydarabadi
sahar.heydarabadi@gmail.com
4
Master of Business Administration
AUTHOR
آزادی احمدآبادی، قاسم، آزادی احمدآبادی، زهرا، و آزادی احمدآبادی، اکرم. (1393). تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات بر اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت، فصلنامه مطالعات دانش شناسی، سال اول، شماره (1).
1
انصاری، منوچهر، رحمانی یوشانلویی، حسی، رحمانی، کمالالدین، پاسبانی، محمد، و عسگری، محمدعلی. (2012). ارائه مدل مفهومی تأثیر موفقیت پیادهسازی مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی در شرکتهای کوچک و متوسط، نشریه مدیریت بازرگانی، (5)، (1)، 40-21.
2
سلمانی، بهزاد، (1393). مبانی فناوری اطلاعات رویکرد اقتصادی، تهران: نور علم، ص 24.
3
هومن، ح.ع. (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل، تهران: سمت، 22.
4
5. Alaarj, Saad. Abidin-Mohamed, Zainal. Bustamam, Ummi Salwa Binti Ahmad. (2016). Mediating Role of Trust on the Effects of Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 729–738.
5
6. Alavi, M. & Leidner, D. E. (2001). “Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues”. MIS Quarterly, 25, 107–136.
6
7. Alavi, M. Kayworth, T. R. & Leidner, D. E. (2005). “An empirical examination of the influence of organizational culture on knowledge management practices”. Journal of Management Information Systems, 22, 191–224.
7
8. Amayah, A. T. (2013). “Determinants of knowledge sharing in a public sector organization”. Journal of Knowledge Management, 17, 454-471.
8
9. APQC (2015). Knowledge Management Priorities Executive Summary. Available from: https://www.apqc.org/knowledge-base/documents/2015-knowledge-management-priorities-executive-summary Accessed 19.01.16.
9
10. Aragon-Correa, J. A. & Sharma, S. (2003). A contingent resource-based view of proactive corporate environmental strategy. The Academy of Management Review, 28, 71–88.
10
11. Becerra-Fernandez, I. & Sabherwal, R. (2001). “Organizational knowledge management: a contingency perspective”. Journal of Management Information Systems, 18, 23–55.
11
12. Bharadwaj, A. S. (2000). “A resource-based perspective on information technology capability and firm performance: an empirical investigation”. MIS Quarterly, 24,169–196.
12
13. Bock, G. Zmud, R. W. Kim, Y. & Lee, J. (2005). “Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate”. MIS Quarterly, 29, 87–111.
13
14. Capon, N., Farley, J. U., Lehmann, D. R., & Hulbert, J. M. (1992). Profiles of productinnovators among large U.S manufacturers. Management Science, 38, 157–169.
14
15. Chae, H., Koh, C. E., & Prybutok, V. R. (2014). “Information technology capability and firm performance: contradictory findings and their possible causes”. MISQuarterly, 38, 305–326.
15
16. Chatterjee, D., Ravichandran, T. (2013). "Governance of interorganizational information system: a resource dependence perceptive”. Information Systems Research, 24, 261-278.
16
17. Chen, S., & Chang, B. (2012). “The effects of knowledge characteristics and absorptive capacity on the performance of knowledge transfer for SMEs: the moderation views of organizational structure”. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 8, 30–45.
17
18. Chen, Y., Wang, Y., Nevo, S. Jin, J. Wang, L., & Chow, W. S. (2014). “IT capability and organizational performance: the roles of business process agility and environmental factors”. European Journal of Information Systems, 23, 326–342.
18
19. Choi, S. Y., Lee, H., & Yoo, Y. (2010). “The impact of information technology and transactive memory systems on knowledge sharing, application, and team performance: a field study”. MIS Quarterly, 34, 855–870.
19
20. Christmann, P. (2000). “Effects of best practices of environmental management on cost advantage: the role of complementary assets”. Academy of Management Journal, 43, 663–680.
20
21. Chuang, S. (2004). “A resource-based perspective on knowledge management capability and competitive advantage: an empirical investigation”. Expert Systems with Applications, 27, 459–465.
21
22. Cui, G., & Lui, H. (2005). “Order of entry and performance of multinational corporations in an emerging market: a contingent resource perspective”. Journal of International Marketing, 13, 28–56.
22
23. Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston, US: Harvard Business Press.
23
24. Davenport, T., & Grovner, V. (2001). “Knowledge Management”, Journal of Management Information Systems, 18, 3-4.
24
25. Dong, L. (2001). “Modeling top management influence on ES implementation”. Business Process Management Journal, 7, 243–250.
25
26. Durmusoglu, S., Jacobs, M., Nayir, D. Z., Khilji, S., & Wang, X. (2014). “The quasi-moderating role of organizational culture in the relationship between rewards and knowledge shared and gained”. Journal of Knowledge Management, 18, 19–37.
26
27. Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H. (2001). “Knowledge management: an organizational capabilities perspective”. Journal of Management Information Systems, 18, 185–214.
27
28. Gunasekaran, A., Subramanian, N., Papadopoulos, T. (2017). Information technology for competitive advantage within logistics and supply chains: A review, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 99, 14–33.
28
29. Holsapple, C. W., & Wu, J. (2011). “An elusive antecedent of superior firm performance: the knowledge management factor”. Decision Support Systems, 52, 271–283.
29
30. Iyengar, K., Sweeney, J. R., & Montealegre, R. (2015). “Information technology use as a learning mechanism: the impact of IT use on knowledge transfer effectiveness, absorptive capacity, and franchisee performance”. MIS Quarterly, 39, 615–641.
30
31. Joshi, K. D., Chi, L., Datta, A., & Han, S. (2010). “Changing the competitive land scape: continuous innovation through IT-enabled knowledge capabilities”. Information Systems Research, 21, 472–495.
31
32. Keen, P. G. W. (1991). Shaping the future: business design through information technology. Cambridge, MA: Harvard Business Press.
32
33. Lai, F., Li, D., Wang, Q., & Zhao, X. (2008). “The information technology capability of third-party logistics providers: a resource-based view and empirical evidence from China”. Journal of Supply Chain Management, 44, 22–38.
33
34. Lee, H. & Choi, B. (2003). “Knowledge management enablers, processes: and organizational performance: an integrative view and empirical examination”. Journal of Management Information Systems, 20, 179–228.
34
35. Li, Y. (2014). “Environmental innovation practices and performance: moderating effect of resource commitment”, Journal of Cleaner Production, 66, 450–458.
35
36. Lu, Y. & Ramamurthy, K. (2011). “Understanding the link between information technology capability and organizational agility: an empirical examination”. MIS Quarterly, 35, 931–954.
36
37. Mao, H., Liu, S., & Zhang, J. (2015). “How the effects of IT and knowledge capability on organizational agility are contingent on environmental uncertainty and information intensity”. Information Development, 31, 358–382.
37
38. Mao, Hongyi. Liu, Shan. Zhang & Deng, Zhaohua. (2016). Information technology resource, knowledge management capability, and competitive advantage: The moderating role of resource commitment, International Journal of Information Management, 36, 1062-1072.
38
39. Mcdermott, R. (1999). “Why information technology inspired but cannot deliver knowledge management”. California Management Review, 41, 103–117.
39
40. Melville, N., Kraemer, K., & Gurbaxani, V. (2004). Review: information technologyand organizational performance: an integrative model of IT business value. MISQuarterly, 28, 283–322.
40
41. Menon, A., Bharadwaj, S. G. Adidam, P. T. & Edison, S. W. (1999). “Antecedents and consequences of marketing strategy making: a model and a test”. The Journal of Marketing, 63, 18–40.
41
42. Mithas, S., Ramasubbu, N., Krishnan, M. S., Sambamurthy, V; (2009). Information Technology Infrastructure Capability and Firm Performance: An Empirical Analysis.
42
43. Mohamed, M. Stankosky, M. & Murray, A. (2006). “Knowledge management and information technology: can they work in perfect harmony?” Journal of Knowledge Management, 10, 103–116.
43
44. Neirottia, Paolo. Raguseo, Elisabetta. (2017). On the contingent value of IT-based capabilities for the competitive advantage of SMEs: Mechanisms and empirical evidence, Information & Management, 54, 139–153.
44
45. Newman, M., & Sabherwal, R. (1996). “Determinants of commitment to information systems development: a longitudinal investigation”. MIS Quarterly, 20, 23–54.
45
46. Nielsen, B. B., & Ciabuschi, F. (2003). “Siemens ShareNet: knowledge managementin practice”. Business Strategy Review, 14, 33–40.
46
47. Pérez-López, S., & Alegre, J. (2012). “Information technology competency: knowledge processes and firm performance”. Industrial Management & Data Systems, 112, 644–662.
47
48. Richey Jr, Robert Glenn. Musgrove, Carolyn F. Gillisonc, Stephanie T. Gabler, Colin B. (2014). “The effects of environmental focus and program timing on green marketing performance and the moderating role of resource commitment”, Industrial Marketing Management, 43, 1246–1257.
48
49. Ross, J. W. Beath, C. M. & Goodhue, D. L. (1996). “Develop long-term competitiveness through IT assets”. Sloan Management Review, 38, 31–42.
49
50. Rusly, F. Sun, P. Y. & Corner, J. L. (2014). “The impact of change readiness on the knowledge sharing process for professional service firms”. Journal of Knowledge Management, 18, 687–709.
50
51. Sambamurthy, V. & Subramani, M. (2005). “Special issue on information technologies and knowledge management”. MIS Quarterly, 29, 193–195.
51
52. Sultan, N. (2013). “Knowledge management in the age of cloud computing and Web2.0: Experiencing the power of disruptive innovations”. International Journal of Information Management, 33, 160–165.
52
53. Tanriverdi, H. (2005). “Information technology relatedness, knowledge management capability, and performance of multibusiness firms”. MIS quarterly, 311-334.
53
54. Teo, T. S. H., & Bhattacherjee, A. (2014). “Knowledge transfer and utilization in IT outsourcing partnerships: a preliminary model of antecedents and outcomes”. Information & Management, 51, 177–186.
54
55. Tseng, S. (2008). “The effects of information technology on knowledge management systems”. Expert Systems with Applications, 35, 150–160.
55
56. Wade, M., & Hulland, J. (2004). Review: the resource-based view and information systems research: review, extension: and suggestions for future research. MIS Quarterly, 28, 107–142.
56
57. Wagner, S. M., Buko, C. (2005). “An empirical investigation of Knowledge-Sharing in networks”. Journal of Supply Chain Management, 41, 17–31.
57
58. Wu, F., Yeniyurt, S., Kim, D., & Cavusgil, S. T. (2006). The impact of informationtechnology on supply chain capabilities and firm performance: aresource-based view. Industrial Marketing Management, 35, 493–504.
58
ORIGINAL_ARTICLE
investigating Challenges on the Internet of things by Using Interpretive Structural Modeling
Purpose: The purpose of the research is to provide a structured model of the challenges of Internet of things and to examine the position of the proposed human resources challenge. Methodology: The research is applied in terms of the purpose and the implementation process is such that, after reviewing the literature in the research subject area, the challenges of implementation of the Internet of things were identified and the proposed research challenge was proposed. To achieve importance, level and communication between challenges, interpretive structure modeling has been used. Findings:Challenges of the implementation of the Internet of Things Identification and communication between the challenges were shown and also the level and importance of each of the challenges was identified. Conclusion: The results show that the organizational managers in relation to the implementation of the Internet of things are faced with: what kinds of challenges exist and the importance and communication of each of the challenges. human resources challenge as one of the important challengs is at the first level.
https://stim.qom.ac.ir/article_1287_7f6d30bd5fe2921ed170a9a618151075.pdf
2019-02-20
63
82
10.22091/stim.2019.4057.1297
Internet of Things
Internet of Things challenge
Interpretive Structural Modelling
Structured Mode
Kheirollah
RahseparFard
rahsepar@qom.ac.ir
1
Department of Computer and Information Technology, Faculty of Engineering, University of Qom, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Reza
Molaei
it87.reza@gmail.com
2
Ph.D. student,Department of Computer and Information Technology, Faculty of Engineering, University of Qom, Qom, Iran
AUTHOR
1. Tsai, C.W., Lai, C.F., Chiang, M.C., Yang, L.T. (2014). Data mining for Internet of Things: a survey. IEEE Communications Surveys and Tutorials, 16(1), 77–97.
1
2. Ashton, K. (2009). I could be wrong, but I'm fairly sure the phrase “Internet of Things” started life as the title of a presentation I made at Procter & Gamble (P&G) in 1999. RFID Journal, 22, 1–10.
2
3. Ambrosin, M., Anzanpour, A., Conti, M., Dargahi, T., Moosavi, S.R., Rahmani, A.M., Liljeberg, P. (2016). On the feasibility of attribute-based encryption on Internet of Things devices. IEEE Micro, 36(6), 25–35.
3
4. Chifor, B.C., Bica, I., Patriciu, V.V., Pop, F. (2017). A security authorization scheme for
4
smart home Internet of Things devices. Future Generation Computer Systems, 86, 740-749.
5
5. Al-Fuqaha, A., Guizani, M., Mohammadi, M., Aledhari, M., Ayyash, M. (2015). Internet of things: A survey on enabling technologies, protocols, and applications. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 17(4), 2347–2376.
6
6. Zarei, M., Mohammadian, A., Ghasemi, R. (2016). Internet of things in industries: a survey for sustainable development. International Journal Innovation and Sustainable Development, 10(4), 419-442.
7
7. Mohammadzadeh, A.K., Ghafoori, S., Mohammadian, A., Mohammadkazemi, Mahbanooei, B., Ghasemi, R. (2018). A Fuzzy Analytic Network Process (FANP) approach for prioritizing internet of things challenges in Iran. Technology in Society, 53, 124-134.
8
8. Lee, I., Lee, K. (2015). The internet of things (IoT): applications, investments, and
9
challenges for enterprises. Business Horizons, 58(4), 431-440.
10
9. Zarpelao, B.B., Miani, R.S., Kawakani, C.T., Alvarenga, S.C. (2017). A survey of intrusion
11
detection in Internet of Things. Journal of Network and Computer Applications, 84, 25–37.
12
10. Giaretta, A., Balasubramaniam, S., Conti,M. (2016). Security vulnerabilities and countermeasures for target localization in bio-nanothings communication networks. IEEE Transactions on Information Forensics and Security, 11(4), 665–676.
13
11. Sage, A.P. (1977). Methodology for Large Scale Systems, McGraw-Hill.
14
12. Dalvi-Esfahani M., Ramayah, T., Nilashi, M. (2017). Modelling upper echelons' behavioural drivers of green IT/IS adoption using an integrated Interpretive Structural Modelling analytic network process approach. Telematics and Informatics, 34(2), 583–603.
15
13. Jharkharia, S., Shankar, R. (2005). IT-enablement of supply chains: Understanding the barriers. Journal of Enterprise Information Management, 18(1), 11–27.
16
14. Attri, R., Grover, S., Dev, N., Kumar, D. (2013). Analysis of barriers of total productive maintenance (TPM). International Journal of System Assurance Engineering and Management, 4(4), 365–377.
17
15. Kline, R.B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. 3rd ed. New York, THE GUILFORD PRESS.
18
16. Mandal, A., Deshmukh, S.G. (1994). Vendor selection using Interpretive Structural Modelling (ISM). International Journal of Operations & Production Management, 14(6), 52–59.
19
17. Raj, T., Attri, R. (2012). Modelling the factors affecting flexibility in FMS. International Journal of Industrial and Systems Engineering, 11(4), 350–374.
20
18. Conti, M., Dehghantanha, A., Franke, K.,Watson, S. (2018). Internet of Things security and forensics: Challenges and Opportunities. Future Generation Computer Systems, 78(3), 544–546.
21
19. Moosavi, S.R., Gia, T.N., Nigussie, E., Rahmani, A.M., Virtanen, S., Tenhunen,H., Isoaho, J. (2016). End-to-end security scheme for mobility enabled healthcare Internet of Things. Future Generation Computer Systems, 64, 108-124.
22
20. Luthra, S., Garg, D., Mangla, S.K., Berwal, Y. (2018). Analyzing challenges to Internet of Things (IoT) adoption and diffusion: An Indian context. Procedia Computer Science, 125, 733-739.
23
21. Chen, S., Xu, H., Liu, D., Hu,B., Wang, H. (2014). A vision of IoT: applications, challenges,
24
and opportunities with China perspective. IEEE Internet of Things Journal, 1(4), 349-359.
25
22. Rose, K., Eldridge, S., Chapin, L. (2015). The internet of things: an overview. The Internet Society (ISOC), 1-50.
26
23. Yan, Z., Zhang, P., Vasilakos, A.V. (2014). A survey on trust management for Internet of
27
Things. Journal of Network and Computer Applications, 42, 120-134.
28
24. Whitmore, A., Agarwal, A., Xu, L.D. (2015). The Internet of things—a survey of topics and trends. Information Systems Frontiers, 17(2), 261–274.
29
25. Miorandi, D., Sicari, S., Pellegrini, F.D., Chlamtac, I. (2012). Internet of things: Vision, applications and research challenges. Ad Hoc Networks, 10(7), 1497–1516.
30
26. Roman, R., Zhou, J., Lopez, J. (2013). On the features and challenges of security and privacy
31
in distributed internet of things. Computer Networks, 57(10), 2266–2279.
32
27. Jing, Q., Vasilakos, A.V.,Wan, J., Lu, J., Qiu, D. (2014). Security of the Internet of Things: perspectives and challenges. Wireless Network, 20(8), 2481–2501.
33
28. Albishi, S., Soh, B., Ullah, A., Algarni, F. (2017). Challenges and Solutions for Applications and Technologies in the Internet of Things. Procedia Computer Science, 124, 608–614.
34
29. Sfar, A.R., Natalizio, E., Challal, Y., Chtourou, Z. (2018). A Roadmap for Security Challenges in Internet of Things. Digital Communications and Networks, 4(2), 2118-137.
35
30. Tzounis, A., Katsoulas, N., Bartzanas, T., Kittas, C. (2017). Internet of Things in agriculture, recent advances and future challenges. Biosystems Engineering, 164, 31-48.
36
31 Sha, K., Wei, W., Yang, T.A., Wang, Z., Shi, W. (2018). On Security Challenges and Open Issues in Internet of Things. Future Generation Computer Systems, 83, 326-337.
37
32. Mehta, R., Sahni, J., Khanna, K. (2018). Internet of Things: Vision, Applications and Challenges. Procedia Computer Science, 132, 1263–1269.
38
33. Hayton, J.C. (2005). Promoting corporate entrepreneurship through human resource management practices: A review of empirical research. Human Resource Management Review, 15(1), 21-41.
39
34. McMahan, G.C., Virick, M., Wright, P.M. (1999). Alternative theoretical perspectives for strategic human resource management revisited: progress, problems and prospects.
40
Research in Personnel and Human Resources Management, 4(99), 122-132.
41
35. Hornsby, J. S., Kuratko, D. F. (2003). Human resource management in US small businesses: A replication and extension. The International Journal of developmental entrepreneurship, 8(1), 73-81.
42
36. Marlo, S. (2000). Investigating the use of emergent strategic human resource management activity in the small firm. The International Journal of Small Business and Enterprise Development, 7(2), 135-148.
43
37. De Winne, S., Sels, L. (2010). Interrelationships between human capital, HRM and innovation in Belgian start-ups aiming at an innovation strategy. The International Journal of Human Resource Management, 21(11), 1863-1883.
44
38 Singh, R.K., Garg, S.K. (2007). Interpretive structural modelling of factors for improving competitiveness of SMEs. International Journal Productivity and Quality Management, 4(2), 423-440.
45
39 Tzeng, G.H., Huang, J.J. (2011). Multiple Attribute Decision Making, CRC Press.
46
ORIGINAL_ARTICLE
Training and Promoting Citizenship Skills through Public Libraries
Aim: The purpose of this research was determining the impact of public libraries on educating and training of citizenship skills on the viewpoint of the library managers. Methodology: The research method was descriptive analytical survey. The samples were 45 library managers of public libraries from Tehran public libraries affiliated to country’s public libraries institution. The information gathering tool was a researcher made questionnaire. Findings: Self confidant and national and local identity by 1 score, participation in national and local societies by 2, commitment to justice and social justice by 3, learning to recognize and act by 4, familiarity and using new technologies bu 5 scores alternatively re the main priorities of the samples. Conclusion: Results showed that there is a meaningful relationship between different age groups and citizenship skills, there is a meaningful relation between librarian’s educational level and promotion of citizenship skills. Also findings showed that there is not meaningful relationship between longitude of service and influencing the libraries and finally the libraries have an important impact on citizen skills in all aspects.
https://stim.qom.ac.ir/article_1289_f648227473f485fb7d0d9072c6c7c8ee.pdf
2019-02-20
85
100
10.22091/stim.2019.3568.1251
Citizenship skills
public libraries
promoting citizenship skills
manageres of public libraries
Hamid
Ghazizadeh
ghazi.hamid@gmail.com
1
Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University
AUTHOR
Heidar
Mokhtari
mokhtariazad@gmail.com
2
Assitant professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, I.R. of Iran
LEAD_AUTHOR
Solmaz
Hosseinzadeh
hhhhh@gmail.com
3
Master of LIS, Islamic Azad University, Science and Resaerch Branch, Tehran, Iran
AUTHOR
آشتیانی، ملیحه، فتحی وارجارگاه، کوروش، و یمنی دوزی سرخابی، محمد (1385). لحاظ کردن ارزشهای شهروندی در برنامه درسی برای تدریس در دوره دبستان. فصل نامه نوآوریهای آموزشی، 5(17): 67-92.
1
آشوری، داریوش (1381). دانشنامه سیاسی (فرهنگ اصطلاحات و مکتبهای سیاسی). تهران: نشر مروارید.
2
آقازاده، احمد (1385). اصول و قواعد حاکم بر فرایند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگیهای این گونه آموزشها در کشور. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5(17): 45-67.
3
البرو، مارتین (1380). عصر جهانی، جامعه شناسی پدیده جهانی شدن. ترجمۀ نادر سالارزاده. تهران: نشر آزاد اندیشان.
4
اوی زرمان، تئودور (1377). مسایل تاریخ فلسفه. ترجمۀ پرویز بابایی. تهران: نشر نگاه.
5
بشیریه، حسین (1382). آموزش دانش سیاسی. تهران: انتشارات نگاه معاصر.
6
جهانبگلو، رامین و نبوی، محمد (1377). شوپهناور و نقد عقل کانتی. تهران: نشر نی.
7
حقیقی، ابراهیم (1388). حقوق شهروندی. بازیابی شده در 28 بهمن 1393، از: http://khanik.ir/index.php/article/37-civilrighirs.html
8
خامی زاده، رقیه (1385). حقوق شهروندی. ماهنامه اصلاح و تربیت، 7(75): 51-47.
9
شاه طالبی، بدری، و قپانچی، اکرم (1392). تأثیر آموزشهای مهارت شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشت سالۀ شهر اصفهان (با تأکید بر نرم افزارهای چندرسانه ای). فصلنامۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3(3): 129- 150.
10
طباطبایی موتمنی، منوچهر (1382). آزادیهای عمومی و حقوق بشر. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
11
لطف آبادی، حسین (1385). آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزش دانش آموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5(1 پیاپی 17)، 12-44
12
شهیدی، لویسی (1385). زندگی به شیوه شهروندی را چگونه میتوان آموخت. فصلنامه تکنولوژی آموزشی، شماره 1.
13
مورتی، کریشنا (1384). اولین و آخرین رهایی. ترجمۀ قاسم کبیری. تهران: نشر مجید.
14
بیتهام، دیوید و بویل، کوین (1376). دموکراسی چیست. ترجمۀ شهرام نقش تبریزی. تهران: ققنوس.
15
کید، شیلا (1351). پیشنهادی چند برای آموزش حقوق بشر. ترجمۀ پرویز همایون پور. تهران: انتشارات فرانکلین.
16
نیچه، فریدریش ویلهلم (1378). فلسفه در عصر تراژیک یونانیان سیر حکمت در یونان. ترجمۀ مجید شریف.: نشر جامی.
17
یاسپرس، کارل (1390). کانت. ترجمۀ میرعبدالحسین نقیب زاده. تهران: طهوری.
18
یعقوبی، نورمحمد؛ مقدمی، مجید و کیخا، عالمه (1389). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهش نامه مدیریت تحول، 2(4): 64-96.
19
Appelbaum. S; Bartolomucci. N., Beaumier. E., Boulanger. J., Corrigan, R., Dore, I., Girard, C. & Serroni, C. (2004). Organizational citizenship behavior: "a case study of culture. Leadership and trust management decision, 42(1): 13-40.
20
Bienstock, C., Demoranville, W. C. & Smith, K. R (2003). Organizational citizenship behavior and service quality. Journal of services marketing, 17(4): 357-378.
21
Bolino, M., turnley, C. & William, h (2003). Going the extra mile: cultivating and managing employee citizenship behavior. Academy of management executive.
22
Esmaeeli, R & Ghasemi, V (2001). Citizenship education as a central requirement of citizens in Isfahan. Review of Citizen Culture Development Conference Proceedings. Isfahan: Moheban.
23
Castro, C. B., Armario, E. M. & Ruiz, D. M (2004). The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty. International journal of Service industry management, 15(1): 27-53.
24
Chen, C. CH (2005). Study of transformational leadership, organizational justice, job insecurity, turnover tendency, organizational commitment, and self-efficacy: taking C bank as an example. Retrieved 14 June 2015, from: http://www.sciencedirect.com
25
Chen, M. f (2006). The relationship among transformational leadership, organizational commitment and organizational citizenship behavior - a study of network department in a telecommunication company. Retrieved 19 May 2015, from: http:// www.sciencedirect.com
26
Farhangi, A., Fattahi, M & Vasegh, B (2006). Workplace spirituality and its role in improving organizational citizenship behavior. Journal of Management culture, 4(13): 5-36.
27
Gholtash, A. (2009). Review of approaches to citizenship education in the primary school curriculum in Iran and citizenship education curriculum design. Thesis in the field of curriculum development, Islamic Azad University, Khorasgan Branch.
28
Hall, A. T., Zinko, R. P., Alexia A. F & Gerald, R (2009). Organizational citizenship behavior and reputation: mediators in the relationships between accountability and Job performance and satisfaction. Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(4): 381-392.
29
Jianxing yu, Lao feng (2010). Civic education and transition Governance in china. PEACE REVIEW.PALO ALTO.
30
Korkmaz, T & Arpacı, E (2009. (Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1): 2432–2435.
31
Narimani, M (2010). Study of basic principles and components of citizenship education in Islamic teachings. Master's thesis papers of Educational Management, Isfahan University.
32
Sharafi, M & Taherpoor, M (2008). The role of educational institutions in citizenship education. Journal of Culture Engineering, 4(3): 49-37
33
Shahtalebi, B., Sharifi, S. & Gholizadeh, A. (2011). Determining the content and effectiveness of citizenship education at school. Isfahan: Leisure and Cultural Organization Municipality and Planning Department.
34
Twigg, N. W., Fuller, J. B & Hester, K (2007). Transformational leadership in labor organizations: the effects on union citizenship behaviors. Journal of Labor Research, 29(1): 27-41.
35
Podsakoff, M. P., Mackenzie, B. S., Puine, B. J & Bachrach, G. D (2000). Organizational citizenship behaviors: a critical review of the theoretical and Empirical literature and suggestions for future research. Journal of management, 7(2), 513 – 563.
36
Refler, S. V (2004). The effects of a leader’s emotional intelligence on employees, trust in their leader and employee organizational citizenship behavior. Submitted to Regent University School of Leadership Studies In partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Organizational Leadership. Retrieved June 27, 2015, from: http://www.sciencedirect.com
37
Wanxian, L. & Weiwu, W. (2006). A demographic study on citizenship behavior as in- role orientation. Personality and individual differences.
38
Zareei Matin, H., Jandaghi, GH. & Toreh, H (2006). Survey of the relationship of organizational citizenship behavior and organizational performance. Thesis in level MS, U
39
ORIGINAL_ARTICLE
Identification and validating factors affecting teachers' knowledge sharing through ICT
Objective: The purpose of the research is identify and validate the factors affecting teacher's knowledge sharing through ICT. Methodology: This research, in terms of purpose, Applied and descriptive-survey method. The statistical population includes all male and female teachers working studying in the academic year of 1396-97 In the Bachelor dissoluteof the Zahedan Faridian University Which numbered 967 people That Based on the Kerjci and Morgan tables, 140 people were selected randomly. Data were collected using a researcher-made questionnaire. The instrument validity was measured using expert opinion and factor analysis And its reliability using the Cronbach's alpha coefficient 97% Calculated. Results: All the items From the perspective of the teachers Importantly evaluated. The results of independent t-test and one way analysis of variance showed There is a significant difference between individual factors and organizational factors. Also, Tukey's test showed a significant difference between academic disciplines In the context of the factors affecting teachers' knowledge sharing through ICT. Conclusion: Teachers have a positive view of sharing their knowledge through information and communication technology (ICT). Therefore, education managers should value the importance of sharing knowledge, Education And the use of the potential of experienced teachers and the provision of technology infrastructure, Helping teachers share their knowledge through ICT.
https://stim.qom.ac.ir/article_1290_f5b37da6f743470958ae631efd688e23.pdf
2019-02-20
103
131
10.22091/stim.2019.3626.1256
Validation
Knowledge sharing
Information and communication technology
teachers
asma
mollazehi
mollazehi1365@gmail.com
1
research expert
LEAD_AUTHOR
Fatemeh
Karimi
karimi_2006_ir@yahoo.com
2
The Coach, Basic Sciences group, Farhangian university, Zahedan, Iran.
AUTHOR
- اسداللهی، محمدرضا. (1390)، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان ملارد، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
1
- اکبری لنگوری، جعفر؛ خدابخشی تبار، محمدعلی؛ عباسعلی پور، محمود. (1394)، مدیریت دانش و تأثیر آن بر توانمندسازی معلمان، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی.
2
- امینی فر، فائزه؛ رمضانی، امیرعلی. (1395)، نقش مدیریت دانش در توانمندسازی دانشجو معلمان تربیت معلم، دومین همایش ملی تربیت بدنی.
3
- آرمون، عسگر؛ ستاری، صدرالدین؛ نامور، یوسف. (1397)، شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، سلامت بهداشت، 9 (3)، 333-346.
4
- بهلول، مجید؛ رضوان حسینقلی زاده، رضوان؛ کرمی، مرتضی. (1394)، نقش عوامل فردی، سازمانی و فنی در پیش بینی باورهای رفتاری، هنجاری و کنترلی معلمان نسبت به اشتراک دانش، تعلیم و تربیت، 31 (123)، 137-155.
5
- جباری، نگین؛ مدهوشی، مهرداد. (1393)، شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه های گرگان، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 20 (3)، 45-63.
6
- جعفر زاده کرمانی، زهرا. (1394)، بررسی تأثیر عوامل قردی بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 5 (2)، 40-61.
7
- جعفری مقدم، سعید. (1382)، مستندسازی تجربیات مدیران (رویکردهای مبتنی بر مدیریت دانش)، کرج، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
8
- جعفری، سلمان؛ آزمون، جواد. (1395)، ارتباط بین فناوری اطلاعات با مدیریت دانش و مهارت های ارتباطی معلمان تربیت بدنی، مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 3 (11)، 11-25.
9
- حسین قلی زاده، رضوان؛ میرکمالی، سیدمحمد. (1389)، عوامل کلیدی مؤثر بر اشتراک دانش، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 3 (1)، 61-78.
10
- خونیکی درمیان، طیبه؛ حسین قلی زاده، رضوان؛ کارشکی، حسین. (1396)، نقش واسطه انگیزش، نگرش و هنجارهای ذهنی در رابطه میان ویژگی های شخصیتی و رفتار اشتراک دانش دبیران دوره دوم متوسطه، تعلیم و تربیت، 33 (4)، 135-154.
11
- دانایی فرد، حسن؛ خائف الهی، احمد؛ حسینی، سیدمجتبی. (1390)، تأملی بر ارتقاء تسهیم دانش در پرتو رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: وزارتخانه مسکن و شهرسازی و وزارتخانه راه و ترابری)، پژوهش های مدیریت عمومی، 4 (14)، 63-84.
12
- رفوآ، شبنم؛ عباسی سورکی، فاطمه. (1394)، تأثیر عوامل سازمانی و تکنولوژیکی بر تسهیم دانش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشنامه پردازی و مدیریت اطلاعات، 31 (1)، 217-239.
13
- رمضان زاده، خیرالنساء؛ پورشافعی، هادی. (1395)، بررسی فرهنگ تبادل دانش در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9 (5)، 400-405.
14
- سیدنقوی میرعلی، نریمانی مهدی، غلامحسینی حسین. (1389)، فرهنگ و استراتژی و تاثیر آن بر اثربخشی سازمانی: با نگاهی بر مدیریت دانش، چشم انداز مدیریت دولتی، 1 (1)، 9-24.
15
- شامی زنجانی، مهدی؛ قاسم تبار شهری، سیدمحمد. (1393)، ارائه مدلی برای موفقیت تسهیم دانش (تسهیم دانش اجتماعی) در سازمان ها، پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (4)، 903-930.
16
- شریفی، وحید؛ محمدی، مهدی؛ نوروزی، یعقوب. (1396)، بررسی مؤلفه های مؤثر بر اشتراک دانش کارکنان و وب سایت ها (مورد مطالعه: کتابخانه های دانشگاهی اصفهان)، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3 (4)، 43-70.
17
- علی پوردرویشی، زهرا. (1391)، ارائه مدل عوامل مؤثر بر تسهیم دانش گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات)، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 10، 91-116.
18
- فرج پهلو، عبدالحسین؛ سلیمان پور قرابقلو، سمیرا؛ حیدری، غلامرضا. (1395)، اشتراک دانش و عوامل مؤصر بر آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگه شهیدچمران اهواز در سال تحصیلی (94-93)، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز، 23 (18)، 19-44.
19
- کفاشان کاخکی، مجتبی؛ آسمان دره، یاسر؛ محمدیان، زهرا. (1396)، سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر شکل گیری رفتار اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)، پژوهش های نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانش شناسی، 7 (1)، 153-173.
20
- گلینی، محبوبه. (1389)، نقش مدیریت دانش در توانمندکردن معلمان، رشد تکنولوژی آموزشی، 26 (3)، 12-14.
21
- محمودی، حسن؛ فتاحی، رحمت الله؛ نوکاریزی، محسن؛ دیانی، محمدحسین. (1396)، بررسی تأثیر عوامل شناختی-اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعه دانشگاهی، کتابداری و اطلاع رسانی، 20 (2)، 76-107.
22
Reference
23
- Ashinida, A. Afendi, M. Mohd, S. Yusof, P. (2004). PBBK (Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer) dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab sebagai bahasa asing: Satu tinjauan awal. Online Journal of Language Studies (GEMA). http://www.fbahasa.ukm.my/journal/200040101.htm.
24
- Chaudhry, A. S. Sivakamasundari, B. (2004).Perceptions of Teachers About Knowledge Sharing in Schools.Innovations Through Information Technology: Information Resources Management Association International Conference, New Orleans, Louisiana, USA, May 23-26: 201.
25
- Davenport T.H., De Long D.W., Beers M.C. (1998). Successful Knowledge Management Projects, Sloan Management Review , 39, 43 57.
26
- Fadillah Y, Juhana S, Noraidah S. Ashaari. (2013). The Influence of Organizational Factors on Knowledge Sharing Using ICT among Teachers. The 4th International Conference on Electrical Engineering and Informatics. Procedia Technology, 272 – 280
27
- Hongbing Zhang, Jinsheng He (2009). “Knowledge Sharing System Based on Web2.0,” Library and Information Service, 53 (6), 118-121.
28
- Huixiang Xiong, Xuedong Wang, and Yingying Xu. (2009). “Research on Construction of Web3.0-based Virtual Team Knowledge Sharing Platform,”. Information Science, 12, 1770–1775.
29
- José L.R. Sousa, A. Sousa, P. (2013). The integration of Information Systems Shared Services Center with E-Learning for Sharing Knowledge Capabilities. International Conference on Project MANagement / HCIST 2013 - International Conference on Health and SocialCare Information Systems and Technologies Procedia Technology, 480 – 488.
30
- Kim, S. & JU, B. (2008). "An analysis of faculty perceptions: Attitudes toward knowledge sharing and collection in an academic institution". Library and Information Science Research, 30, 282-290.
31
- Li-Fen Liao (2006). The impact of teacher’s powers to knowledge sharing behavior
32
and learning satisfaction in distance-learning environment. Journal of Information Technology and Society , 2, 1-13
33
- Mohd Jasmy Abd.Rahman, Mohd. Arif Ismail, Norsiati Razali. (2003). Tahap kesediaan penggunaan perisian kursus di kalangan guru Sains dan Matematik. Prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan ke, 16, 372-380.
34
- Paroutis, S., Al Saleh, A. (2009). Determinants of Knowledge Sharing Using Web 2.0 Technologies. Journal of Knowledge Management, 13(4): 52-63.
35
- Rowley, J.E. (2002), ‘‘Reflections of customer knowledge management in e-business’’, Qualitative Market Research, 5 (4), 268-81.
36
- Tan, C.N. Noor, S.M. (2013). "Knowledge management enablers, knowledge sharing and research collaboration: a study of knowledge management art research universities in Malaysia". AsianJournal of Technology Innovation.21 (2), 251-257.
37
- Wang, S. & Noe, R. A. (2010). Knowledge Sharing: A Review and Directions for Future Research. Human Resource Management Review, 20(2), 115-131.
38
- Wasko . M, Faraj.S (2005), “why should I share? Examining social
39
- Xiaoyan, Z. Kun Q . (2012). Research on the Model Construction of Teachers’Tacit Knowledge Sharing Based on Social Software. Procedia Engineering 29, 223 – 228
40
- Zeng, Q. Zhong X. (2011), The Design of Individual Knowledge Sharing Platform Based on Blog for Online Information Literacy Education. Physics Procedia, 33, 1426 – 1432
41
- Zhang, J. Faerman, S. Cresswell, A. (2006), “The Effect of Organizational/Technological Factors and The Nature of Knowledge on Knowledge Sharing”,Proceedings of The 39th Hawaii International Conference on System Sciences.
42
ORIGINAL_ARTICLE
Investigating the Ability to Identify Internet Genres among Postgraduate Students of Shahid Chamran University of Ahvaz by Gender and Level of Education
Purpose: The main purpose of this study is to evaluate and compare compare the ability to identify Internet genres among postgraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Methodology: This is an applied research that is performed using survey method. The research population was postgraduate students of Shahid Chamran University of Ahwaz. The population size was more than 4500 people. due to their large number, Krejsi-Morgan table was used for sampling and the sample size was 350. The instrument used in this research was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the faculty members of library and information science in Shahid Chamran University of Ahvaz and it's reliability was calculated to be 0.81 with Cronbach's alpha coefficient. Findings: The mean scores of students in identifying Internet genres, scientific genres and non-scientific genres were lower than the persumed mean for the research population. For scientific genres 39.61 percent of the responses were correct, and for non-scientific genres, this was 24.46 percent. Also, the mean scores of PhD students were higher than masters students and male students were higher than female students. Conclusion: The results of the research showed that the research population's performance in the identification of Internet genres is weak and there is a need for further education in this field for postgraduate students.
https://stim.qom.ac.ir/article_1291_c6a0f2c2d82312191440b9edb93d4598.pdf
2019-02-20
135
154
10.22091/stim.2019.3649.1259
Internet genres
postgraduate students
Shahid Chamran University of Ahvaz
Zahed
Bigdeli
bigdelizahed20@gmail.com
1
Professor, library And Information Science Department, Shahid Chamran University of Ahvaz,,Ahvaz, Iran.
AUTHOR
Ali Hosein
Ghasemi
tvahn@yahoo.com
2
Assistant Professor, Department of Medical Library and Information Science, Faculty of Paramedicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
AUTHOR
Parna
Khalil dezfuli
parna_khalili@yahoo.com
3
Master Degree, Library and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
LEAD_AUTHOR
Bretan, I., Dewe, J., Hallberg, A., Wolkert, N., & Karlgren, J. (1998, November). Web-Specific Genre Visualization. In Proceedings of 3rd World Conference on the WWW and Internet.
1
Chen, F., Girgensohn, A., Cooper, M., Lu, Y., & Filby, G. (2012). Genre identification for office document search and browsing. International Journal on Document Analysis and Recognition (IJDAR), 15(3), 167-182.
2
Crowston, K. (2010). Internet genres. In M. Bates (Ed.), Encyclopedia of Library and Information Science (pp. 2583–2596). London, UK: Taylor & Francis.
3
Crowston, K., Kwaśnik, B., & Rubleske, J. (2010). Problems in the use-centered development of a taxonomy of web genres. Genres on the Web (pp. 69-84). Springer Netherlands.
4
Finn, A., Kushmerick, N., & Smyth, B. (2002, March). Genre classification and domain transfer for information filtering. InEuropean Conference on Information Retrieval (pp. 353-362). Springer Berlin Heidelberg.
5
Freund, L. (2013). A cross-domain analysis of task and genre effects on perceptions of usefulness. Information Processing & Management, 49(5), 1108-1121.
6
Kanaris, I., & Stamatatos, E. (2009). Learning to recognize webpage genres. Information Processing & Management, 45(5), 499-512.
7
Karlgren, J., Bretan, I., Dewe, J., Hallberg, A., & Wolkert, N. (1998, October). Iterative information retrieval using fast clustering and usage-specific genres. Eight DELOS workshop on User Interfaces in Digital Libraries(pp. 85-92).
8
Kwasnik, B. H., Crowston, K., Nilan, M., & Roussinov, D. (2001). Identifying document genre to improve web search effectiveness. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 27(2), 23-26.
9
Leeder, C. (2016). Student misidentification of online genres. Library & Information Science Research, 38(2), 125-132.
10
Rehm, G., Santini, M., Mehler, A., Braslavski, P., Gleim, R., Stubbe, A., ... & Vidulin, V. (2008, May). Towards a Reference Corpus of Web Genres for the Evaluation of Genre Identification Systems. In LREC.
11
Santini, M., Mehler, A., & Sharoff, S. (2010). Riding the rough waves of genre on the web. In Genres on the Web (pp. 3-30). Springer, Dordrecht.
12
Santini, M., Power, R., & Evans, R. (2006). Implementing a characterization of genre for automatic genre identification of web pages. In Proceedings of the COLING/ACL on Main conference poster sessions (pp. 699-706). Association for Computational Linguistics.
13
Vidulin, V., Lustrek, M., & Gams, M. (2009). Multi-Label Approaches to Web Genre Identification. JLCL, 24(1), 97-114.
14
Zhu, J., Xie, Q., Yu, S. I., & Wong, W. H. (2016). Exploiting link structure for web page genre identification. Data Mining and Knowledge Discovery, 30(3), 550-575.
15
ORIGINAL_ARTICLE
The Amount of Students’ Preparation and Professors’ Attitude towards E-learning System Implementation
Purpose: Students and professors as the most important elements of the education system have the central and crucial role in effective and successful implementation of e-learning technologies in the field of teaching and learning; and knowing their preparation and attitudes for successful implementation and enforcement of such an approach is essential. Therefore, the present study has been covered in order to fulfill this requirement and designed to assess the preparation of students and attitudes of Azarbaijan Shahid Madani University’s professors toward e-learning system. Methodology The descriptive-survey study was conducted on218students and 198 faculty members of Azarbaijan Shahid Madani University in 2014-2015 academic years, which were selected by stratified random sampling method. The amount of students’ preparation and professors’ attitude towards e-learning system were measured using a standard questionnaire. Statistical analysis used in this study is descriptive and inferential statistics (frequency tables, barographs, mean and standard deviation, one-sample t-test and F- test). Findings: Research findings showed that students of Azarbaijan Shahid Madani University have moderate preparation to participate in e-learning. And also the results indicate that professors of the university have a positive attitude towards the implementation of e-learning system. The results analysis indicates that there is significant difference between the amounts of students’ preparation indifferent schools to participate in e-learning. But about the rest of the questions (the difference between students’ preparation according to their educational level and academic achievements) the difference was not significant.
https://stim.qom.ac.ir/article_1292_178e9c838d24dd0ddc9b463e61905e04.pdf
2019-02-20
157
181
10.22091/stim.2019.3790.1275
: E-learning
preparation for E-learning
Students’ preparation
professors’ attitude
aziz
hedayati k.
ma3ta@yahoo.com
1
Dept. of Knowledge & InformationScience Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz. Iran
LEAD_AUTHOR
Abolfazl
Ghasemzadeh
ghasemzadee@yahoo.com
2
Kilometere 35 , Tabriz / Azarshahr Road Tabriz ,
AUTHOR
shiva
maleki
shiva.maleki.89@gmail.com
3
University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
AUTHOR
ابراهیمزاده، ع. (1386). انتقال از دانشگاه آموزش از راه دور سنتی به دانشگاه مجازی: نوآوری و چالش تغییر (مطالعهی موردی). فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 15.
1
داراب، ب؛ منتظر، غ. (1389). ارزیابی میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، شماره 3، 190- 181.
2
رضایی، م؛ موحد محمدی، ح؛ اسدی، ع؛ کلانتری، خ. (1390). شناسایی سیاست های لازم برای توسعه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2- 42، شماره 1، 66- 57.
3
زمانپور، ع؛ خانی، م، مرادیانی دیزه رود؛خ. (1392). تأثیراضطراب کامپیوتربرنگرش به یادگیریالکترونیکی:نقش واسطه ای نگرش وخودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت. فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 9،شماره 28، 98- 91.
4
سراجی، ف؛ عطاران، م؛ عسگری، م. (1387). ویژگیهای طرح برنامهی درسی دانشگاه های مجازی ایران و مقایسهی آن با الگوی راهنمای طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 50، 118-97.
5
سعادت، م؛ عصاره، ف. (1390). ارزیابی میزان استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز از کتابخانه دیجیتالی رزنت به منظور پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی آنان. فصلنامه دانش شناسی، شماره 13، 30.
6
سیدنقوی، ع. (1386). بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاه های دارای آموزش الکترونیکی در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 43، 176-157.
7
شعبانی، ح. (1385). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). چاپ بیستم. انتشارات سمت، تهران، ص 11.
8
صفری راد، ف. (1379). بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و نقش کتابخانه ها در تأمین این نیازها. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
9
عباس زاده، م. (1386).روشهای عملی تحقیق در علوم انسانی. انتشارات دانشگاه ارومیه، 212-139.
10
عباس زاده، ن. (1391). نگرش ها، موانع و انگیزنده ها از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه امام علی(ع) نسبت به یادگیری الکترونیکی، فصلنامه مدیریت نظامی، سال 12، شماره 47، 70- 35.
11
فتوحی قزوینی، ف؛ خزاعی، ز. (1387). ارزیابی اخلاق دانشگاه مجازی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شمارههای 1و2، 42-31.
12
کریمی، ا. (1385). ارزیابی و تحلیل کیفی ظرفیتهای یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس.
13
کمالیان، ا؛ فاضل، ا. (1388). بررسی پیش نیازها و امکان سنجی اجرای نظام یادگیری الکترونیکی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی، شماره 1،27-13.
14
محمدی، د؛ حسینی، م؛ شعبانعلی فمی، ح؛ رجببیگی، م؛ عیسایی؛ م ت. (1387). تحلیل نگرش آموزشگران نسبت به یادگیری الکترونیکی در آموزش های علمی کاربردی کشاورزی در ایران. مجلهتحقیقاتاقتصادوتوسعهکشاورزیایران، دوره 39، شماره 9، صص 109- 99.
15
مصدق، ه؛ خرازی، ک؛ بازرگان، ع. (1390). امکان سنجی برگزاری یادگیری الکترونیکی در شرکت گاز استان یزد. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، شماره 3، ص: 566.
16
میری، ا؛ چشمه سهرابی، م. (1390). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علو م صنعت ایران- واحد اراک در محیط دیجیتال (88-1387). فصلنامه دانش شناسی، شماره 13، ص: 75 .
17
یعقوبی، ج؛ ملک محمدی، ا؛ ایروانی، ه؛ عطاران، م. (1387). ویژگیهای مطلوب دانشجویان و اعضای هیئت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دورهی مجازی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 47، ص: 162.
18
Aydin, C. H., & Tasci, D. (2005). Measuring Readiness for e-Learning: Reflections from an Emerging Country. Educational Technology & Society, Vol. 8, No. 4, pp 244-257.
19
Bagheri, M. S., & Yamini, M., & Riazi, A. (2009). Motivational and Learning Strategies of Iranian EFL Learners Exposed to an E-Learning Program. The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), Vol. 1, No. 1, pp1-30.
20
Dray, B. J., & Lowenthal, P. R., & Miszkiewicz, M. J., & Ruiz-Primo, M. A., & Marczynski, K. (2011). Developing an instrument to assess student readiness for online learning: a validation study. Distance Education, Vol. 32, No. 1, May 2011, pp 29–47.
21
Hasmi, M., & Asaari, A. H. ( 2005). Adult Learners And E-Learning Readiness: A Case Study. European College Teaching & Learning Conference Athens, Greece.
22
Hussen Ali, I. E. (2010). Measuring Students E-readiness for E-Learning at Egyptian Faculties of Tourism and HotelS. in: The 6 International Scientific Conference eLearning and Software for Education, Bucharest, April 15-16.
23
Jariangprasert, N. (2003). The Opinion of Faculty of Business Administration Lecturers and Students, Chiang Mai University about the Use of E-Learning. Songklanakarin J. of Social Sciences & Humanities, Vol. 9, No. 2, pp. 136-145.
24
Kim, K. J. (2005). Adult Learners' Motivation in Self-directed Elearning. Unpublished Doctoral Dissertation, Indiana University.
25
Kosak, L., Manning, D., Dobson, E., Rogerson, L., Cotnam, S., Colaric, S., & McFadden, C. (2004). Prepared to teach online? Perspectives of faculty in the University of North Carolina System. Online Journal of Distance Learning Administration, Vol. 7, No. 3.
26
Krishnakumar R. Rajesh Kumar M. (2011).Attitude of Teachers’ of Higher Education towards e-Learning. Journal of Education and Practice. Vol. 2, No. 4,pp.48- 54.
27
Panda, S; Mishra. S. (2007). E-Learning in a Mega Open University:Faculty attitude, barriers and motivators. Educational Media International,Vol. 44, No. 4,pp.323–338.
28
Parr & David, L. (2005). A Case Study on the E-learning Program in the Cicely School District. Edgewood College, Edu Thesis, Abstract.
29
Poonsri Vate, U. (2007). Readiness of eLearning connectivity in Thailand. Fourth International Conference on eLearning for Knowledge-Based Society, November 18-19, 2007, Bangkok, Thailand.
30
Rhema, A., & Miliszewska, I. (2010). Towards E-Learning in Higher Education in Libya. Issues in Informing Science and Information Technology, Vol. 7, pp. 423-434.
31
Robertson, I. (2007). Technology-based learning: Problematising VET students’ preferences and readiness. AVETRA Conference, 11-13 April 2007, Victoria University.
32
Sadik, A. (2007). The readiness of faculty members to develop and implement ELearning: The case of an Egyptian university. International Journal of ELearning, Vol. 6, No. 3, pp. 433-453.
33
Watkins, R., & Leigh, D., & Triner, D. (2004). Assessing Readiness for E-learning. Performance Improvement Quaterly, Vol. 17, No. 4 ,pp. 66-79.
34
Uzunboylu, H. 2007. Teacher attitudes toward online education following an online in-service
35
program. International Journal on E-Learning. Vol. 6, No. 2, 2007 pp. 267-277.
36