ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر بلاکچین بر گردش اطلاعات زنجیره تامین
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ظرفیت ساختاری بلاک چین در بستر اینترنت اشیاء برای ارتقای اعتماد و دسترسپذیری ذینفعان زنجیره تأمین به اطلاعات و دانش تبادلی است. روششناسی: این پژوهش با روش کتابخانهای و با مرور نوشتارهای مختلف مربوط به حوزهی بلاک چین انجام شده است. یافتهها: نتایج نشان داد، بلاک چین ظرفیت پاسخ به چالشهای جدی مدیریت اطلاعات در زنجیره تامین را دارد. نتیجهگیری: بهبود ساختاری امنیت اطلاعات موجب تقلیل کنترلهای دست و پا گیر شده و دسترسی به اطلاعات تسهیل خواهد شد. همچنین برخورداری از داده و اطلاعات با قابلیت اعتماد بالا دانش قابل اعتمادتری فراهم خواهد کرد. اصالت/ ارزش: این مقاله چارچوبی جدید برای مدیریت اطلاعات زنجیره تأمین با ساختار بلاک چینی در بستر اینترنت اشیاء ارائه نموده است. چارچوب جدید نشان میدهد، چگونه ساختار بلاک چین میتواند در ردیابی رخدادها، سرعت مبادله اطلاعات، امنیت دادههای اشتراکی و بهرهگیری از هوش ماشین در أخذ تصمیمات زنجیره تامین کمک کند. در نتیجه مدیریت صحیح اطلاعات با ساختار جدید شفافیت، صحت، سرعت، امنیت، دسترسی به اطلاعات و اعتبارسنجی دادهها بهتر شده و کارائی زنجیره تامین ارتقاء خواهد یافت.
https://stim.qom.ac.ir/article_1377_663bccc49f40014e52919aa4c3cf82ec.pdf
2019-05-22
3
27
10.22091/stim.2019.1377
بلاکچین
زنجیره تامین
توزیع اطلاعات
اعتبار اطلاعات
دوره حیات داده
مهدی
رضائی
mahdirezaei@qom.ac.ir
1
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
علی
طائیزاده
alitaee@gmail.com
2
دکتری، دانشکده فناوری و علم اطلاعات، دانشگاه UKM، بنگی، سلانگور، مالزی.
AUTHOR
1. Bocek, T., & Stiller, B. (2018). Smart Contracts – Blockchains in the Wings. In C. Linnhoff-Popien, R. Schneider, & M. Zaddach (Eds.), Digital Marketplaces Unleashed. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, (pp. 169-184).
1
2. Cai, J., Liu, X., Xiao, Z., & Liu, J. (2009). Improving supply chain performance management: A systematic approach to analyzing iterative KPI accomplishment. Decision Support Systems, 46(2), 512-521.
2
3. Camerinelli, E. (2016). Blockchain in the supply chain. Enrico Camerinelli Google Scholar.
3
4. Chang, Y., Iakovou, E., & Shi, W. (2019). Blockchain in Global Supply Chains and Cross Border Trade: A Critical Synthesis of the State-of-the-Art, Challenges and Opportunities. Available in: https://arxiv.org/abs/1901.02715.
4
5. Dou, Y., Zhu, Q., & Sarkis, J. (2018). Green multi-tier supply chain management: An enabler investigation. Journal of Purchasing and Supply Management, 24(2), 95-107. doi:https://doi.org/10.1016/j.pursup.2017.07.001.
5
6. Dubey, R., Altay, N., Gunasekaran, A., Blome, C., Papadopoulos, T., & Childe, S. J. (2018). Supply chain agility, adaptability and alignment: empirical evidence from the Indian auto components industry. International Journal of Operations & Production Management, 38(1), 129-148.
6
7. Dweekat, A. J., Hwang, G., & Park, J. (2017). A supply chain performance measurement approach using the internet of things: Toward more practical SCPMS. Industrial Management & Data Systems, 117(2), 267-286.
7
8. Eaidgah, Y., Maki, A. A., Kurczewski, K., & Abdekhodaee, A. (2016). Visual management, performance management and continuous improvement: A lean manufacturing approach. International Journal of Lean Six Sigma, 7(2), 187-210. doi:doi:10.1108/IJLSS-09-2014-0028
8
9. El Kadiri, S., Grabot, B., Thoben, K. D., Hribernik, K., Emmanouilidis, C., Von Cieminski, G., & Kiritsis, D. (2016). Current trends on ICT technologies for enterprise information systems. Computers in Industry, 79, 14-33.
9
10. Feng, T. (2016, 24-26 June 2016). An agri-food supply chain traceability system for China based on RFID & blockchain technology. Paper presented at: the 2016 13th International Conference on Service Systems and Service Management (ICSSSM).
10
11. Fernandes, A. C., Sampaio, P., Sameiro, M., & Truong, H. Q. (2017). Supply chain management and quality management integration: A conceptual model proposal. International Journal of quality & reliability management, 34(1), 53-67.
11
12. Genovese, A., Acquaye, A. A., Figueroa, A., & Koh, S. L. (2017). Sustainable supply chain management and the transition towards a circular economy: Evidence and some applications. Omega, 66, 344-357.
12
13. Gunasekaran, A., Patel, C., & McGaughey, R. E. (2004). A framework for supply chain performance measurement. International journal of production economics, 87(3), 333-347.
13
14. Gunasekaran, A., Subramanian, N., & Papadopoulos, T. (2017). Information technology for competitive advantage within logistics and supply chains: A review. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 99, 14-33.
14
15. Hahn, G. J., & Packowski, J. (2015). A perspective on applications of in-memory analytics in supply chain management. Decision Support Systems, 76, 45-52.
15
16. Ivanov, D. (2010). An adaptive framework for aligning (re) planning decisions on supply chain strategy, design, tactics, and operations. International Journal of Production Research, 48(13), 3999-4017.
16
17. Ivanov, D., & Sokolov, B. (2010). Adaptive supply chain management: Springer.
17
18. Kim, H. M., & Laskowski, M. (2018). Toward an ontology driven blockchain design for supply chain provenance. Intelligent Systems in Accounting, Finance and Management, 25(1), 18-27.
18
19. Kshetri, N. (2018). 1 Blockchain’s roles in meeting key supply chain management objectives. International Journal of Information Management, 39, 80-89.
19
20. Lambert, D. M., & Enz, M. G. (2017). Issues in supply chain management: Progress and potential. Industrial Marketing Management, 62, 1-16.
20
21. Lambin, E. F., Gibbs, H. K., Heilmayr, R., Carlson, K. M., Fleck, L. C., Garrett, R. D.&Walker, N. F. (2018). The role of supply-chain initiatives in reducing deforestation. Nature Climate Change, 8(2), 109-116. doi:10.1038/s41558-017-0061-1.
21
22. Levin, S. (2003). Complex adaptive systems: exploring the known, the unknown and the unknowable. Bulletin of the American Mathematical Society, 40(1), 3-19.
22
23. Li, G., Yang, H., Sun, L., Ji, P., & Feng, L. (2010). The evolutionary complexity of complex adaptive supply networks: a simulation and case study. International Journal of Production Economics, 124(2), 310-330.
23
24. Lin, Q., Yan, H., Huang, Z., Chen, W., Shen, J., & Tang, Y. (2018). An ID-based linearly homomorphic signature scheme and its application in blockchain. IEEE Access, 6, 20632-20640.
24
25. Lu, D., Ding, Y., Asian, S., & Paul, S. K. (2018). From Supply Chain Integration to Operational Performance: The Moderating Effect of Market Uncertainty. Global Journal of Flexible Systems Management, 19(1), 3-20. doi:10.1007/s40171-017-0161-9
25
26. Means, G. (2017). The modern corporation and private property: Routledge.
26
27. Ouaddah, A., Elkalam, A. A., & Ouahman, A. A. (2017). Towards a Novel Privacy-Preserving Access Control Model Based on Blockchain Technology in IoT. Paper presented at: the Europe and MENA Cooperation Advances in Information and Communication Technologies, Cham.
27
28. Paul, A., Ahmad, A., Rathore, M. M., & Jabbar, S. (2016). Smartbuddy: defining human behaviors using big data analytics in social internet of things. IEEE Wireless Communications, 23(5), 68-74. doi:10.1109/MWC.2016.7721744.
28
29. Rezaei, M., Akbarpour Shirazi, M., & Karimi, B. (2017). IoT-based framework for performance measurement: a real-time supply chain decision alignment. Industrial Management & Data Systems, 117(4), 688-712.
29
30. Rezaei, M., Shirazi, M. A., & Karimi, B. (2018). A multi-objective SCOR-based decision alignment for supply chain performance management. SCIENTIA IRANICA, 25(5), 2807-2823.
30
31. Saito, K., & Yamada, H. (2016, 27-30 June 2016). What’s So Different about Blockchain? — Blockchain is a Probabilistic State Machine. Paper presented at: the 2016 IEEE 36th International Conference on Distributed Computing Systems Workshops (ICDCSW).
31
32. Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., & Dezi, L. (2018). The Internet of Things: Building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change, 136, 347-354.
32
33. Seebacher, S., & Schüritz, R. (2017). Blockchain technology as an enabler of service systems: A structured literature review. Paper presented at: the International Conference on Exploring Services Science.
33
34. Sharma, P. K., Moon, S. Y., & Park, J. H. J. J. o. I. P. S. (2017). Block-VN: A distributed blockchain based vehicular network architecture in smart City. Journal of Information Processing Systems (JIPS), 13(1), 184-195. DOI: 10.3745/JIPS.03.0065.
34
35. Toyoda, K., Mathiopoulos, P. T., Sasase, I., & Ohtsuki, T. (2017). A Novel Blockchain-Based Product Ownership Management System (POMS) for Anti-Counterfeits in the Post Supply Chain. IEEE Access, 5, 17465-17477. doi:10.1109/ACCESS.2017.2720760.
35
36. Ur Rehman, M. H., Chang, V., Batool, A., & Wah, T. Y. (2016). Big data reduction framework for value creation in sustainable enterprises. International Journal of Information Management, 36(6), 917-928.
36
37. Van der Valk, W., Sumo, R., Dul, J., & Schroeder, R. G. (2016). When are contracts and trust necessary for innovation in buyer-supplier relationships? A necessary condition analysis. Journal of Purchasing and Supply Management, 22(4), 266-277.
37
38. Yli-Huumo, J., Ko, D., Choi, S., Park, S., & Smolander, K. (2016). Where is current research on blockchain technology?—a systematic review. PloS one, 11(10), e0163477.
38
39. Zheng, Z., Xie, S., Dai, H.N., Chen, X., & Wang, H. (2018). Blockchain challenges and opportunities: A survey. International Journal of Web and Grid Services, 14(4), 352-375.
39
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسهای آمیختههای بازاریابی بین ناشران رشته علم اطلاعات و دانششناسی و ناشران برگزیده
هدف: بررسی میزان توجه ناشران علم اطلاعات و دانششناسی به آمیختههای بازاریابی و مقایسه آن، با میزان توجه ناشران برگزیده به عوامل مورد بررسی میباشد. روش:پژوهش حاضر پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه ناشرانی است که به طور تخصصی، کتابهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی را منتشر میکنند. در میان ناشران رشتههای دیگر، ناشرانی که در بین مخاطبان و مشتریان خود بیشترین محبوبیت را دارند، انتخاب شدند و بحث دولتی و غیردولتی بودن ناشر مدنظر نبوده است. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که علاوه بر توزیع در میان کارکنان مؤسسات انتشاراتی مدنظر، در میان نویسندگانی که بیشترین همکاری را طی سالهای اخیر با ناشران مذکور داشتهاند نیز توزیع گردید. برای انجام محاسبات آماری، از نرمافزار SPSSو آزمون آماری تحلیل واریانس، تی مستقل و تی تک نمونهای، آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد در رابطه با مولفههای توزیع، قیمتگذاری، ترویج، محصول، شواهد فیزیکی و پرسنل، نشر کتابدار، در ارتباط با فرآیند ناشران، نشر چاپار از بقیه ناشران برتر بودهاند. در بخش ناشران برگزیده در ارتباط با مولفههای توزیع و قیمتگذاری، انتشارات سمت، در بخش ترویج، انتشارات امیرکبیر و در ارتباط با مولفههای محصول، شواهد فیزیکی، فرآیند و پرسنل نیز انتشارات تیمورزاده عملکرد بهتری داشتهاند. نتیجهگیری: ناشران رشته علم اطلاعات و دانششناسی، توجه کمتری به عناصر آمیخته بازاریابی، نسبت به ناشران برگزیده دارند.
https://stim.qom.ac.ir/article_1375_f1767b99638c26cb6d66126941b6ea3c.pdf
2019-05-22
31
51
10.22091/stim.2019.1375
بازاریابی
ناشران
علم اطلاعات و دانششناسی
نشر
فاطمه
زندیان
zandian@modares.ac.ir
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
عالیه
موسی زاده
mousazadeh114@gmail.com
2
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
لیلا
زادولی خواجه
leylazadvali@gmail.com
3
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
محمد
حسنزاده
hasanzaeh@modares.ac.ir
4
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
1. رجوعی، م؛ عزت زاده، م؛ سعیدی، س. ( 1394).تحلیل عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتب الکترونیک. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 72: 276-255.
1
2. رضوانی، ع. (1388). طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی در بنگاههای صنعتی ایران. پایاننامه دکتری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
2
3. کاتلر، ف. (1384). کاتلر در مدیریت بازار. ترجمه عبداله رضایینژاد. تهران: انتشارات فرا.
3
4. مدیر شانهچی، م. (1381). فن نشر کتاب. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
4
5. ﻣﻮﺳﻮﯾﺎﻥ، الف؛ ﺧﯿﺮﯼ، ب؛ ﻣﯿﺮﺍﺑﯽ، ح. (1393). بررسی تاثیر فشار عامه بر آمیخته بازاریابی و تاثیر آمیخته بازاریابی پایداری برموفقیت بازاریابی پایداری. تحقیقات بازاریابی نوین، 1: 194-173.
5
6. مولوی، س؛ عابسی، س؛ شاه طهماسبی، الف. (1392). اولویتبندی شاخصها و ابعاد موفقیت در بازاریابی کتابهای دانشگاهی. مطالعات فرهنگ ارتباطات، 53: 54-29.
6
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر اعتیاد اینترنتی، سلامت روانی و معنوی دانشجویان دانشگاه قم
هدف: امروزه استفاده از اینترنت و فضای مجازی در میان همه گروههای اجتماعی از جذابیت خاصی بر خوردار است و بر ارزشها، نگرشها و هویت فرهنگی، اجتماعی تاثیر میگذارد و پیامدها و آثار نامطلوبی را نیز به همراه میآورد. هدف مقاله حاضر تعیین رابطه چندگانه بین اعتیاد اینترنتی و سلامت روانی و معنوی دانشجویان دانشگاه قم است. روششناسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی چندمتغیره است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه قم و روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی است. اطلاعات از طریق سه پرسشنامه اعتیاد اینترنتی و سلامت روانی و معنوی جمعآوری و روایی و پایایی آنها محاسبه گردید. یافتهها: بین اعتیاد اینترنتی (مشکلات اجتماعی، فقدان کنترل، استفاده بیش از حد از چتروم، بیتوجهی به وظایف شغلی و تحصیلی) و سلامت روانی(جسمانیسازی، اضطراب و بیخوابی، عملکرد اجتماعی ضعیف و افسردگی) با سلامت معنوی دانشجویان رابطه چندگانه و معناداری وجود دارد. نتایج: بهرهوری دانشجویان در استفاده بیش از حد از اینترنت، پایین میآید، آنها حتی در صورت کنارهگیری از اینترنت، دچار علائم اختلال میشوند. در واقع آنها ممکن است دچار اختلالات روحی مثل احساس تنهایی، افسردگی و از دست دادن معنا در زندگی شوند و نتایج زیانباری برای جامعه و دانشگاه بدنبال داشته باشد.
https://stim.qom.ac.ir/article_1376_a884381318e25882d43c94e3e354c7ac.pdf
2019-05-22
55
77
10.22091/stim.2019.1376
اعتیاد
اینترنت
سلامت روانی
سلامت معنوی
دانشجویان
دانشگاه قم
رضا
جعفری هرندی
rjafarih@gmail.com
1
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
AUTHOR
سوسن
بهرامی
bahrami837@gmail.com
2
استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
1. اسماعیلی، ه.؛ رحمانی، ش.؛ کاظمی،ا؛ علی احمدی، م. (1395). ارزیابی وضعیت یادگیری الکترونیکی واحد آموزش مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان. پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(34): 241-221.
1
2. امیدواری، ا.ع.؛ صارمی، ع.ا. (۱۳۸۱). اعتیاد به اینترنت: توصیف، سببشناسی، پیشگیری، درمان و مقیاسهای سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت. مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی پردیس، مشهد: انتشارات تمرین.
2
3. حیدری سورشجانی، س. (1391). رابطه اعتیاد به اینترنت با سلامت روان در کاربران خانگی شهر اهواز. در: نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی نوپدید. تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
3
4. دادخواه، ب؛ محمدی، مع؛ مظفری، ن. (1385). وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، 6(19): 36 -31.
4
5. دیباجنیا، پ.؛ بختیاری، م. (1381). وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشکده توانبخشی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 1(4): 27-32.
5
6. زارعنژاد، ح.؛ موسوی نسب، مح.؛ امیری، و. (1395). بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با شادکامی ذهنی و سلامت روان دانشجویان. کنفرانس روانشناسی علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بینالمللی،3(2و3). 7-13.
6
7. زکایی، م. (1383). جوانان و فراغت مجازی. مطالعات جوانان، 6: 4-12.
7
8. عسگری، پ.؛ روشنی، خ.؛ مهری آدریانی، م. (1389). رابطه اعتقادات مذهبی و خوشبینی با سلامت معنوی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز. یافتههای نو در روانشناسی،4(10):27 -39 .
8
9. گرینفیلد، د .(1384). اعتیاد به اینترنت و پیامدهای آن. ره آورد نور، 12: 48-51.
9
10. گلصفت، ش. (1395). تاثیر فضای مجازی و تلفن همراه بر سلامت روان دانشجویان. در: چهارمین همایش ملی مشاوره و سلامت روان، دانشگاه آزاد اسلامی قوچان.
10
11. محسنی، م، ( 1380). جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشر دیدار.
11
12. مظفرینیا، ف؛ امین شکروی، ف؛ حیدرنیا، ع. (1393). رابطه بین سلامت معنوی و شادکامی دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 2(2): 106-97.
12
13. مقیمیان، م.؛ سلمانی، ف.؛ آذر برزین، م. (1390). ارتباط اضطراب امتحان و سلامت معنوی در دانشجویان پرستاری. دانشگاه علوم پزشکی قم، 5(3): 31-36.
13
14. یزدی فیض آبادی، و.؛ سیفالدینی، ر.؛ قندی، م.؛ مهرالحسنی، م. ح. (1396). تعریف سلامت از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت: مرور کوتاهی بر نقدها و ضرورت یک تغییر پارادایم. اپیدمیولوژی ایران، 13(5): 155-165.
14
15. Bahrami, S. (2017). Evaluating use and attitude towards social Media Networking for University students. IIOABJ. 8(1). P: 1-5.
15
16. Biggs, S. (2000). Global Village or Urban Jungle: Culture, Self-Construal, and the Internet, Proceedings of the Media Ecology Association. 1: 28-35
16
17. Bullen, P; Harré, N (2000). The Internet: It’s Effects on Fatety and Behaviour Implications for Adolescents, Department of Psychology, University of Auckland, November.
17
18. Ellison, CW (1983). Spiritual well-being: Conceptualization and measurement. Journal of Psychology and Theoloy. 114. P: 330- 340.
18
19. Favaretto, G; Morandin, I; Gava, M; Binotto,F (2004). Internet and psychopathology: an analysis of the use of the Web by 1075 students at secondary school.Epidemiol psichiatr Soc. 54(4). P: 134- 249
19
20. Fenichel, M (2003) .Internet Addiction: Addictive Behavior, Transference or More?,www.fenichel.com/addiction.shtml
20
21. Goetz, T; Cronjaeger, H; Frenzel, A C; Ludthe, O; Hall, NC (2010). Academic self-concept and emotion relations: domain specificity and age effects. Contemporary Educational Psychology. 35. P: 44-58.
21
22. Gabler, WM(2004). The Relationship of Prayer and Internal Religiosity to Mental and Spiritual Well-being. Master thesis, University of Wisconsin-Stout
22
23. Hsieh, YP; Shen, ACT; Wei, HS; Feng, JY; Huang, SCY; Hwa, H L(2016). Associations between child maltreatment, PTSD, and internet addiction among Taiwanese students. Computers in Human Behavior. 56. P: 209- 214.
23
24. Lim, Jin-Sook; Bae, YK; Kim, SS (2004). A Learning System for Internet Addiction Prevention. Proceedings of the IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT’04).
24
25. Mays, VM; Kilpatrick,R; Cochran, SD; Calzo,JP(2004). The relationship of religion/spirituality to optimism, perceived health status and HIV progression in seropositive African American men who have sex with men. International Conference on AIDS. University of California, School of Public Health, Los Angeles, United States.
25
26. Pinnelli, S (2002). Internet Addiction Disorder and Identity on line: the Educational Relationship. Conference: 2002 Informing Science + IT Education Conference. DOI: 10.28945/2557.
26
27. Seth, A (2003). The Internet: Addiction or Hobby? Active Karma Ventures Pvt. Ltd. Sexuality Education Resource center (2003), what is sexual dependence/ Addiction?
27
28. Yen JY; Ko, CH; Yen, CF, et al (2007). Ppsychiatic and internet addiction with internet addiction: comparition with substance use. PCN. 62. P: 9-16.
28
29. Young, KS (1999). Internet addiction Symptoms, evaluation and treatment. Innovations in Clinical Practice. 17. P: 19-31
29
30. Young, KS; Rogers, RC (1998). The relationship between depression and internet addiction. Cyberpsychol Behav. 1. P: 25- 28.
30
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل دیدگاه کتابداران و ارزیابی بخش مدیریت ورود اطلاعات در نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی وضعیت نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ مدیریت ورود اطلاعات از دیدگاه کتابداران است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی ارزیابانه برای اجرای آن استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، ارزیابی با استفاده از سیاهه وارسی است. جامعه پژوهش شامل 23 نرمافزار کتابخانهای درون سازمانی شناسایی شده در پژوهش حبیبی و دیگران (1397) است، که از این بین پنج نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی، براساس معیارهای فعال بودن، محدوده پوشش و همسنگ بودن نرمافزارها (نرمافزار کتابخانهای دانشگاهی)، جهت ارزیابی انتخاب و سپس کتابدارانی که در بخش ورود اطلاعات این نرمافزارها مشغول به کار بودند، به تعداد 65 نفر از کتابداران کتابخانه دانشگاههای وابسته به وزارت علوم (دانشگاه تهران، شریف، شهید بهشتی، مالک اشتر، فردوسی) جهت تکمیل سیاهه وارسی انتخاب شدند، که به دلیل محدود بودن، نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع میزان مطلوبیت نرمافزار کتابخانهای دانشگاه تهران، پند (شهید بهشتی)، ماوا (مالک اشتر)، سیماد (فردوسی مشهد)، پروان (شریف) به لحاظ مدیریت اطلاعات براساس دیدگاه کتابداران، در نرم افزار پند 26/18 درصد، نرمافزار سیماد 04/48 درصد، نرمافزار پروان 71/17 درصد، نرمافزار تهران 90/22 درصد، نرمافزار ماوا 53 /46 درصد است. از بین سه شاخص مورد بررسی (پایگاه کتابشناختی، پایگاه مستند، پایگاه موجودی)، کتابداران بیشترین میزان رضایت را از مولفههای مربوط به شاخص پایگاه موجودی کسب نمودند. به جز نرمافزار پروان که با 5/23 درصد، بیشترین امتیاز را از قسمت پایگاه کتابشناختی و کمترین میزان رضایت را در قسمت مولفههای مربوط به شاخص پایگاه مستند به دست آورد، نرمافزار پند و سیماد با 17/2 درصد، نرمافزار پروان با صفر درصد، نرمافزار تهران با 56/14 درصد و نرمافزار ماوا با 29/32 درصد کمترین امتیاز را کسب نمودند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع میزان مطلوبیت نرمافزارهای کتابخانهای مورد بررسی به لحاظ مدیریت ورود اطلاعات زیر پنجاه درصد است. بنابراین، نظرسنجی از کتابداران نشان داد که نرمافزارهای تدوین شده در این بخش ضعیف عمل کردهاند و هنوز بدیهیات در نرمافزارهای کتابخانهای طراحی شده درونسازمانی حل نشده است. همانطور که یافتهها نشان داد از 5 نرمافزار فعال بررسی شده، در بخش مستندسازی، که برای کتابخانهها یک اصل و استانداردی غیرقابل کنار گذاشتن است، این نرمافزارها به این قسمت توجهی نکردهاند. همچنین در قسمت پایگاه اطلاعات کتابشناختی، در بخشهای ورود اطلاعات، انعطافپذیری صفحه ورود اطلاعات، داشتن راهنمای فوری هنگام ورود اطلاعات و داشتن فیلدهای کافی و غیره دچار ضعف هستند. نکته مهمی که در همه نرمافزارهای درونسازمانی توجه را جلب میکند این است که این نرمافزارها از بعد فرادادههای استاندارد کتابخانهای حتی در استانداردهای کهنه شدهای مانند مارک هم ضعف دارند. با توجه به اینکه هرچه محیط ورود اطلاعات درست و نزدیکتر به استانداردهای حوزه کتابداری و علوم اطلاعات طراحی شود (نه صرفا استانداردهای نرمافزاری)، گردش اطلاعات و جستجو را آسانتر میکند، بنابراین، لازم است طراحان در تدوین این قسمت توجه بیشتری نمایند.
https://stim.qom.ac.ir/article_1378_70ee6863c0886e812e217fdca1ad8585.pdf
2019-05-22
81
104
10.22091/stim.2019.1378
نرمافزارهای کتابخانهای
مدیریت ورود اطلاعات
نرمافزارهای درونسازمانی
کتابداران
سحر
حبیبی
sahar.habibi94@yahoo.com
1
دانشجو کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
محسن
زینالعابدینی
zabedini@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
امیررضا
اصنافی
aasnafi@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
عمرانی
emraniebs@gmail.com
4
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
1. امامی، س. (1391). مطالعه مشکلات کتابداران در استفاده از بانکهای مستند نرمافزارهای کتابخانههای دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد واحد تهران شمال.
1
2. پذیرش، ن. (1392). بررسی مقایسهای امکانات و ویژگیهای نرمافزارهای کتابخانهای ایران (پارس آذرخش، پیام مشرق، کاوش، نوسا) و ارائه الگویی برای ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای. پایاننامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه پیام نور.
2
3. حاجی زینالعابدینی، م.، پازوکی، ف. و داودزاده سالستانی، س. (1390). نرمافزارهای کتابخانهای در ایران. تهران: کتابدار.
3
4. حبیبی، س. و همکاران (1397). مطالعه وضعیت نرمافزارهای کتابخانهای در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
4
5. حریری، ن.، فیروزی، ص. (1389). سنجش رضایت کاربران نرمافزار کتابخانه دیجیتال پیام در کتابخانههای استفادهکننده از آن. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 4 (22)، 102-84.
5
6. طهماسبی لیمونی، ص.، امامی، م.، و قیاسی، م. (1396). بررسی دیدگاه کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی اهواز، بابل و شهید بهشتی نسبت به نرمافزار کتابخانهای آذرخش: یک مطالعه تطبیقی. دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 27(152)، 184-175.
6
7. فتاحی، ر. پریرخ، م. (1385). نرمافزار جامع کتابخانه و آرشیو. در: دایرة المعارف کتابداری و اطلاع رسانی. سرویراستار عباس حری، ویراستار همکار نرگس نشاط، دستیاران علمی محمدحسن رجبی، نرگس نشاط. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. ج2: 1773-1779.
7
8. فتاحی، ر.، رداد، ا. (1382). نظامهای رایانهای یکپارچه کتابخانه: قابلیتها، ویژگیها و معیارهای ارزیابی برای کتابداران و طراحان نرمافزارهای کتابخانهای. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
8
9. فتاحی، ر.، طاهری، م.، ناقدی احمد، ف. (1388). فهرستنویسی رایانهای: مفاهیم، شیوهها، و کاربرد نرمافزارهای رایانهای در سازماندهی اطلاعات. تهران: کتابدار.
9
10. قاسمپور، س. (1389). دیدگاه کتابداران و کارکنان کتابخانه ملی ایران در خصوص قابلیتهای نرمافزار جامع کتابخانهای رسا. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
10
11. هوشیار یزدیان، م. (1376). مقایسه قابلیتهای نرمافزار کتابخانه آستان قدس رضوی با قابلیتهای نرمافزارهای پارسآذرخش و نوسا در حوزه فراهمآوری و سازماندهی مواد و اشاعه اطلاعات. پایاننامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی.
11
12. ملکمحمدی، س.، و حاجیزینالعابدنی، م. (1397). بررسی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای در کتابخانههای تخصصی شهر اهواز، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 4 (2): 109-77.
12
13. موسوی چلک، ا. (1379). بررسی تطبیقی کارایی نرمافزارهای نوسا، کاوش و پارسآذرخش از دیدگاه فهرستنویسی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال.
13
14. Hudron kari, K., & Baro, E.E. (2014). The use Library Software in Nigerian University Libraries and Challenges. Library Hi Tech News, 31: 15-20.
14
15. Husain, s.h; Alam Ansari, M. (2010). Library Outomation Software Pakages In India: A Study OF the Cataloguing Modules of Alice For Windows, Libsys And Virtua of Library And Information Studies, 54:146-151.
15
16. Kumar, M. A., Rao, K. S., & Naik, D. (2017). Evaluation of Libsys vs SOUL the Integrated Library Management Software. International Journal of Information Dissemination & Technology, 7 (3): 177-18.
16
17. Siddique, N., Mahmood, K. (2015). Status of library software in higher education institutions of Pakistan. International Information & Library Review, 47(3-4): 59-65.
17
18. Shafique, F.,& Mahmood, k.h. (2006). Librarian’s opinions about Library Software: a survey of libraries in Lahore. The Electronic Library, 25: 266-778.
18
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه میزان تطابق مدل ذهنی دانشجویان با سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی تهران
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تطابق مدل ذهنی دانشجویان با سامانه یادگیری الکترونیک ال. ام. اس.دانشگاه شهید بهشتی تهران است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی است. جامعه پژوهش حاضر شامل دانشجویان دوره مجازی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بود که حداقل با یکی از سامانههای یادگیری الکترونیکی دانشگاهها کار کرده بودند. تعداد این افراد براساس پرس و جو از دفتر آموزش الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی برابر با 120 نفر بود و تعداد 95 نفر از دانشجویان برای امتحان پایان ترم اول سال تحصیلی 96-97 به دانشکده مراجعه حضوری داشتند که کل این افراد به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخته بر پایه ویژگیهای سامانه یادگیری الکترونیکی بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان تطابق مدل ذهنی دانشجویان با امکانات سامانههای یادگیری الکترونیک تفاوت معناداری داشت (0001/0=P، 041/6-=Z). بنابراین، مدل ذهنی دانشجویان با سامانههای الکترونیکی منطبق نبود و با توجه به علامت منفی Z سامانههای الکترونیک با مدل ذهنی کاربران تفاوت زیادی داشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که قابلیتهای سامانه یادگیری الکترونیک ال. ام. اس. با هیچکدام از بخشهای نمایش، راهنما، پخش آنلاین و عمومی مطابقت نداشت و مولفههای جنسیت و رشته تحصیلی نیز با تطابق مدل ذهنی دانشجویان با سامانه یادگیری الکترونیک ال. ام. اس. رابطه معناداری نداشت.
https://stim.qom.ac.ir/article_1379_7a90f3dec3356a7074cbb61c50eb6249.pdf
2019-05-22
107
127
10.22091/stim.2019.1379
مدل ذهنی
آموزش الکترونیک
دانشجویان مجازی
سامانه ال. ام. اس
دانشگاه شهید بهشتی تهران
مهدی
رحمانی
rahmani.mehdi@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی (گرایش بازیابی اطلاعات و دانش)، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
1. اسماعیلی، ه.، رحمانی، ش.، کاظمی، ا.، علیاحمدی، م (1395). ارزیابی وضعیت یادگیری الکترونیکی واحد آموزش مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان. پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(34): 222-203.
1
2. خادمی، ن. (1397). سیستم آل. ام. اس. چیست؟ [آموزش مجازی پافکو]. بازیابی شده در تاریخ 23 دی 1397، قابل دسترس در:
2
https://pafcoerp.comسیتم-مدیریت-آموزش/articleid/378/سامانه-مدیریت-یادگیری-الکترونیک-
3
3. ذوالفقاری، م.، میرزابیگی، م.، ستوده، ه. (زودآیند). بررسی عملکرد مرور دانشجویان در محیط وب برحسب تجربه و سطح کامل بودن مدل ذهنی. کتابداری و اطلاعرسانی. قابل دسترس در:
4
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_51183_0.html
5
4. رجبعلی بگلو، رضا، فتاحی، رحمتالله، و پریرخ، مهری (1395) تأثیر نظامهای اطلاعاتی بر شکلگیری مدلهای ذهنی کاربران کتابخانههای دیجیتال. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27(2): 39-21.
6
5. رجبعلیبگلو، ر.، فتاحی، ر.، پریرخ، م. (1394). توسعه و تکامل مفهوم ذهنی در بافت نظامهای اطلاعاتی: از نگاهی عام تا پیشبینی عملکرد. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 16: 18-1.
7
6. رهروانی، س.، میرزابیگی، م.، عباسپور، ج. (زودآیند). مطالعه عوامل تاثیرگذار بر مدل ذهنی کاربران از آیکونهای نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. قابل دسترس در: http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_id=3260&sid=1&slc_lang=fa
8
7. سالاری، م. م.، یغمایی، ف.، مهدیزاده، س.، وفادار، ز.، افضلی، م. (1388). عوامل مرتبط با پذیرش آموزش الکترونیک توسط دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش، 2(3): 108-103.
9
8. گلابیان مقدم، م.، بهزادی، ح.، رداد، ا. (1396). تعیین میزان تطابق قابلیتهای سامانه مدیریت کتابخانههای عمومی کشور (سامان) با مدل ذهنی کاربران. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3(1): 48-27.
10
9. میرزابیگی، م. (1392). مدل ذهنی در پژوهشهای رفتار اطلاعجویی: پژوهشی در متون. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(3): 323-303.
11
10. Blandford, A., Makri, S., Buchanan, G., Rimmer, J., & Warwick, C., (2007). A library or just another information resource? A case study of users' mental models of traditional and digital libraries. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(3): 433-445.
12
11. Crudge, S., & Jonson, F. C. (2007). Using the repertory grid and laddering technique to determine the user’s evaluative model of search engines. Journal of Documentation, 63 (2): 259-280.
13
12. Drucker, P. (2005). Leadership vs. management: Finding the balance for genuine effectiveness. How can I be an effective leader-manager? (Page 4). Retrieved December 5, 2017 from: http://www.abc.org/userassets/Documents/Events/handouts/LdrpvMgtbyArment.doc.
14
13. Fast, K. V., & Campbell, D. G. (2004). I still like Google: University student perceptions of searching OPACs and the web. Proceedings of the 67th ASIS&T Annual Meeting, 41 (1): 138-146.
15
14. González, V.M. & Juárez, R. (2013). Mental Models, Performance and Usability of a Complex Interactive System: The Case of Twitter. 2013 Mexican International Conference on Computer Science (P. 7-12). Institute of Electrical and electronics Engineers Conference Publications.
16
15. Griffiths, J. R., & Brophy, P. (2005). Student searching behavior and the web: use of academic resources and Google. Library Trends, 53 (4): 539-54.
17
16. Holmes, B. & Gardner, J. (2006). E-Learning: Concepts and Practice. London: Sage.
18
17. Kaur, P., Sharma, P. & Vohra, N. (2015). An Ontology Based E-Learning System. International Journal of Grid Distribution Computing, 8(5): 273-278. http://dx.doi.org/10.14257/ijgdc.2015.8.5.27
19
18. Li, P. (2007). Doctoral students' mental models of a Web search engine: An exploratory study. Ph.D. Dissertation. Library and information studies. Canada: McGill University.
20
19. Mlilo, s. & Thatcher, A. (2014). Changes in users’ mental models of Web search engines after ten years. Ergonomics, 26(2): 50-66.
21
20. Preater, A. (2010). Mental models and user experience of a next-generation library catalogue. Unpublished dissertation. North Umbria University.
22
21. Spicer, D. P. (1998). Linking mental models and cognitive maps as an aid to organizational learning. Career Development International, 3(3): 125-132.
23
22. Thiele, J.E. (2003). Learning patterns of online students. Journal of Nursing Education, 42(8): 364-366.
24
23. Westbrook, L. (2006). Mental models: A theorietical overview and preliminary study. Journal of information Science archive. 32(6): 563-579.
25
24. Wilkinson, E. H. (2009). Usability and mental models of Google and PRIMO in the context of an academic tertiary library. Retrieved January 30, 2017, from: https://researchspace.auckland.ac.nz/bitstream/handle/2292/5173/usabilitymentalmodelsEW.pdf? Sequence=5
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقش تعدیلگر قابلیتهای شبکه اجتماعی (مورد مطالعه: کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)
هدف: هدف این پژوهش تعیین تأثیر تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقش تعدیلگر قابلیتهای شبکه اجتماعی بود. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمرة تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار دارد. جامعة آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران، سرپرستان و کارشناسان کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. حجم نمونه براساس آزمون کوکران از جامعه 200 نفری کارکنان 132 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری، پرسشنامة استاندارد با ضریب پایایی 896/0 براساس ضریب آلفای کرونباخ بود. ابزار تجزیهو تحلیل دادهها نیز نرمافزار SPSS24 و اسمارت پی. ال. اس. بود. به منظور پاسخگویی به سؤالات و فرضیه پژوهش از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که عملکرد شغلی با میانگین 794/3 و تسهیم دانش از طریق شبکههای اجتماعی نیز با میانگین 785/3 دارای وضعیت مطلوب است و قابلیت شبکه اجتماعی (399/3) در وضعیت نزدیک به متوسط قرار دارد. نتایج آزمون تحلیل نشان داد تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان تأثیر معنیداری دارد. همچنین نقش تعدیلگر قابلیتهای شبکه اجتماعی نیز تأیید شد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که شبکههای اجتماعی به کارکنان کمک میکند تا راحتتر و سریعتر به تسهیم دانش در سطح سازمان بپردازند و راه را برای دستیابی به اهداف سازمانی فراهم سازد. بنابراین، جهت ارتقاء و بهرهبرداری از قابلیتهای شبکههای اجتماعی باید اقداماتی مشخص و برنامهریزی شده صورت گیرد.
https://stim.qom.ac.ir/article_1380_e54fcd1ed007f40b4a1a5674c5ea1339.pdf
2019-05-22
131
162
10.22091/stim.2019.1380
شبکه اجتماعی
تسهیم اطلاعات
عملکرد شغلی
کتابخانهها
دانشگاه آزاد اسلامی
زیبا
محمدزاده روشتی
zibamohammadzadeh53@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.
AUTHOR
صفیه
طهماسبی لیمونی
sa.tahmasebi2@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران.
LEAD_AUTHOR
1. اناری، ف.، عاصمی، ع.، ریاحینیا، ن. (1392). بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان. دانششناسی، علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات، 6(20): 1-23.
1
2. خاکی، غ. (1391). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامهنویسی. تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت.
2
3. داوری، ع. و رضازاده، آ. (1392). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. . تهران: جهاد دانشگاهی.
3
4. زارعی، ع.، بیات، م.ک. (1394). کارایی رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی: مطالعة موردی دانشگاههای دولتی تهران. تحلیلی پژوهشی کتاب مهر، 17 و 18: 98-121.
4
5. زنجانی، م.، قاسمتبار، س. م. (1393). ارائه مدلی برای موفقیت تسهیم دانش۲ ( تسهیم دانش اجتماعی در سازمانها). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، (۲۹(۴: ۹۰۳-۹۳۰.
5
6. غفاری آشتیانی، پ.، حری، م. ص.، غلامی، ب. (1390). بررسی نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وبسایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافربری رجاء)، مدیریت بازاریابی: 6(12)، 63-80.
6
7. فکورثقیه، ا.م.؛ خوراکیان، ع.، رجبی، م. (1395). بررسی تاثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکههای اجتماعی و تسهیم دانش بر یادگیری فردی. پایاننامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد.
7
8. فلاحیان، ف. (1390). شناسایی عوامل ارتباطات اثربخش مجازی در تسهیم دانش سازمانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما آرین قلی پور. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موسسه آموزش عالی مهر البرز، پژوهشکده فناوری اطلاعات.
8
9. ولیزاده، ب، رضایی شریفآبادی، س و دولانی، ع. (1396). بررسی نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای دانشگاهی (مطالعه موردی: مدیران و کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای وزارت علوم). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 20(1)، 21- 51.
9
10. Agnihotri, R., Dingus, R., Yu, M. y., & Krush, M.T. (2015) Social media: Influencing customer satisfaction in B2B sales. Industrial Marketing Management, 53: 172-180.
10
11. Al-Daihani, S., M., Suha A. (2015). Exploring academic libraries use of Twitter: a content analysis. The Electronic Library, 33(6): 1002-1015, https://doi.org/10.1108/EL-05-2014-0084.
11
12. Baran. K. S., & Stock. W. G. (2015). Interdependencies between acceptance and quality perceptions of social network services: the standard-dependent user blindness. In Proceedings of the 9th International Multi-Conference on Society, Cybernetics and Informatics (IMSCI 2015).
12
13. Bavik, Y.L. (2017). Ethical leadership and employee knowledge sharing: Exploring dual-mediation paths. The Leadership Quarterly,29(2), 322-332.
13
14. Cai, Q.H., Hefu Liu, X.W. (2018). Improving the agility of employees through enterprise social media: The mediating role of psychological conditions. In International Journal of Information Management,38(1), 52-63.
14
15. Cao, Y., Xiang, Y. (2012). The impact of knowledge governance on knowledge sharing. Management Decision, 50(4), 591 – 610.
15
16. Chang, Y. T., Yu, H., & Lu, H. P. (2015). Persuasive messages, popularity cohesion, and message diffusion in social media marketing. Journal of Business Research, 68(4), 777–782.
16
17. Chin, W. W., Marcolin, B. L., & Newsted, P. R. (2003). A Partial Least Squares Latent Variable Modeling Approach For Measuring Interaction Effects: Results From A Monte Carlo Simulation Study And Electronic Mail Emotion/Adoption Study. Information Systems Research, 14(2): 189-217.
17
18. Din, N. & Haron, S. (2012). Knowledge sharing as culture among Malaysian online social networking users. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 50: 1043-1050.
18
19. Dong, T.P., Cheng, N. CH., Wu, Y., & CH. J. (2014). A study of the social networking website service in digital content industries: The Facebook case in Taiwan. Computers in Human Behavior, 30: 708-714. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.07.037.
19
20. Ezeani, C. N., & Uzoamaka, I. (2012). Using Social Media for Dynamic Library Service Delivery: The Nigeria Experience, Library Philosophy and Practice (e-journal), 814. http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/814
20
21. Fernandez, J. (2009). A SWOT Analysis for Social Media in Libraries. Library Staff Publications, 5(33): 35 37.
21
22. Fornell, C. & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18 (1): 39-50.
22
23. Gomez, J., Benitez-Amado, J., & Javier Llorens-Montes, F. (2015). How do small firms learn to develop a social media competence?. International Journal of Information Management, 35(4): 443–458. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2015.04.003.
23
24. Gururaj S., H.; Anand Y., K. (2015). Use of WhatsApp among the Research Scholars of Karnatak University, Dharwad: A study. International Research. Journal of Library & Information Science, 5(3): 548-561.
24
25. Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2004). A formal knowledge management ontology: Conduct, activities, resources, and influences. Journal of the American. Society for Information Science and Technology, 55(7): 593-612.
25
26. Hong, D., Suh, E. & Koo, Ch. (2011). Developing strategies for overcoming barriers to knowledge sharing based on conversational knowledge management: A case study of a financial company. Expert Systems with Applications, 38: 14417–14427.
26
27. Hong, I. B. (2015). Understanding the consumer’s online merchant selection process: The roles of product involvement, perceived risk, and trust expectation. International Journal of Information Management, 3 (35): 322–336.
27
28. Hsu, I. C. (2008). Knowledge sharing practices as a facilitating factor for improving organizational performance through human capital: A preliminary test. Expert Systems with Applications, 35, 1316-1326.
28
29. Huang, X., Hsieh, J. J., & He, W. (2014). Expertise dissimilarity and creativity: The contingent roles of tacit and explicit knowledge sharing. Journal of Applied Psychology, 99(5): 816-830.
29
30. Kaplan, A.M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizon, 53(1): 59-68.
30
31. Kwahk, K.Y. & park, Do-H. (2016). The effects of network sharing on knowledge-sharing activities and job performance in enterprise social media environments. Computers in Human Behavior, 55: 826-839.
31
32. Lahiri, M., & Moseley, J. L. (2015). Learning by Going Social: Do We Really Learn from Social Media?. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 11(2): 14-25.
32
33. Lee,J.N. (2001).The impact of knowledge sharing. Organizational capability and partnership quality on is outsourcing success. Information and management, 38(5): 5323-35.
33
34. Leonardi, P. M., Huysman, M., & Steinfield, C. (2013). Enterprise Social Media: Definition, History, and Prospects for the Study of Social Technologies in Organizations. Journal of Computer-Mediated Communication, 19: 1-19. https://doi.org/10.1111/jcc4.12029.
34
35. Michailova, S., & Husted, K. (2003). Knowledge-sharing hostility in Russian firms. California Management Review, 45: 59–77.
35
36. Moreno, M., Jelenchick, L., Koff, R., Eikoff, J., Diermyer, C., & Christakis, D. (2012). Internet use and multitasking among older adolescents: An experience sampling approach. Computers in Human Behavior, 28(4):1097-102.
36
37. Nguyen, B., Xiaoyu, Yu., Melewar, T. C. & Chen, J. (2015). Brand innovation and social media: knowledge acquisition from social media, market orientation, and the moderating role of social media strategic capability. Industrial Marketing Management, 51: 11-25.
37
38. Omeluzor, S. U & Bamidele, I.A. (2014). application of social networking tools for library service delivery: the experience of librarians in nigeria. Conference Nigeria library association, enugu stste chapter State, at national library of nigeria, independence layout enugua, volume: 14 Annual Conference and General Meeting:19-1.
38
39. Palanisamy, R. (2008). Organizational culture and knowledge management in ERP implemention: an empirical study. journal of computer information system, 48(2): 100-120.
39
40. Park, M. S., Shin, J. K., & Ju, Y. (2014). The effect of online social network characteristics on consumer purchasing intention of social deals. Global Economic Review, 43(1): 25-41.
40
41. Peslak, A., Ceccucci, w. & Sendall, p. (2010). An empirical study of instant messaging (IM) behavior using theory of reasoned action. Journal of Behavioral and Applied Management, 11 (3): 263–278.
41
42. Ravichandran, T. (2017). Exploring the relationships between IT competence, innovation capacity and organizational agility. The Journal of Strategic Information Systems, 27(1): 22-42.
42
43. Scale, M. S. (2008). Facebook as a Social Search Engine and the Implications for Libraries in the twenty#first century. Library Hi Tech News, 26(4): 540-556.
43
44. Sheer, R. E. & Rice, R.E. (2017). Mobile instant messaging use and social capital: Direct and indirect associations with employee outcomes. In Information & Management, 54(1): 90-102.
44
45. Stelzner, M. A. (2012). social media marketing industry report, Social Media Examiner. Available at: http://www.socialmediaexaminer.com/SocialMediaMarketingIndustry Report 2012. pdf (accessed 15 December 2012.
45
46. Venkatesh, V., Morris, M.G., & Davis, G.B. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. [Electronic version]. MIS Quarterly, 27(30): 425.
46
47. Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review, 20: 115–131.
47
48. Wirthman, L. (2013). Taking care of business: Social media will transform customer service. available at http://www.forbes.com/sites/capitalonespark/2013/04/10/taking-care-ofbusiness-social-media-will-transform-customer-service/
48
49. Xu, J.; Kang, Q.; Song, Z.; Clarke, C.P. (2015). Applications of Mobile Social Media: WeChat among Academic Libraries in China. The Journal of Academic Librarianship, 41(1) 21-30
49
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی تولیدات علمی نمایه شده کشورهای ایران و ترکیه در رابطه با رایانش ابری در پایگاه استنادی وب آو ساینس
هدف: هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی تولیدات علمی کشورهای ایران و ترکیه در زمینه موضوعی رایانش ابری در پایگاه وب آو ساینس است.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده و برای گردآوری دادهها از پایگاه استنادی وب آو ساینس استفاده شده است.یافتهها: در رابطه با رایانش ابری، از ابتدا تا پایان سال 2017 از کشور ایران 373 رکورد اطلاعاتی و از کشور ترکیه 172 رکورد اطلاعاتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس نمایه شده است. اولین تولیدات علمی نمایه شده هر دو کشور در سال 2009 بوده است. به جزء سال 2016 که رشد تولیدات علمی کشور ایران سیر نزولی داشته، روند رشد تولیدات علمی هر دو کشور سیر صعودی داشته است. بیشترین تولیدات علمی کشور ایران در سال 2017 با 122 رکورد اطلاعاتی و بیشترین تولیدات علمی کشور ترکیه در سال 2017 با 46 رکورد اطلاعاتی بوده است. پژوهشگران هر دو کشور در اولویت اول با تولید 14 رکورد اطلاعاتی با پژوهشگران کشور آمریکا همکاری دارند و پس از آن محققان ایرانی با پژوهشگران مالزی در تألیف 13رکورد اطلاعاتی و با پژوهشگران کانادا در 12 رکورد اطلاعاتی همکاری داشتهاند. پژوهشگران ترکیه با محققان کانادا در تألیف 9 رکورد اطلاعاتی و فنلاند در 6 رکورد اطلاعاتی همکاری داشتهاند. در بین دانشگاههای ایران، دانشگاه آزاد اسلامی با تولید 129 رکورد اطلاعاتی در رتبه اول قرار دارد و پس از آن دانشگاه امیرکبیر با تولید 39 رکورد اطلاعاتی و دانشگاه تهران با 38 رکورد اطلاعاتی در رتبههای بعدی قرار دارند. در بین دانشگاههای ترکیه نیز دانشگاه صنعتی استانبول با تولید 14 رکورد اطلاعاتی در رتبه اول قرار دارد. در تولیدات علمی هر دو کشور کلیدواژه رایانش ابری، بیشترین بسامد را داشته و پس از آن در رکوردهای علمی کشور ترکیه دادههای عظیم و در تولیدات علمی کشور ایران مجازیسازی، بیشترین فراوانی را داشتهاند. کلیدواژههای تولیدات علمی هر دو کشور از 14 خوشه تشکیل شده است.
https://stim.qom.ac.ir/article_2026_7c469cf0bab6e345b7c6ca967e19d778.pdf
2019-05-22
163
187
10.22091/stim.2019.2026
رایانش ابری
تولیدات علمی
ایران
ترکیه
علمسنجی
وب آو ساینس
جعفر
عباداله
q.stim2020@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
هادی
شریف مقدم
sh_mogadam@pnu.ac.ir
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
AUTHOR
ثریا
ضیائی
soraya.ziaei@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
AUTHOR
توکلیزاده راوری، م.؛ دهقانی، ف.؛ نجابتیان، م.؛ سهیلی، ف. (1394). تحلیل محتوای مقالات فارسی نشریات علمی ایران در زمینه ازدواج و طلاق. زنان و خانواده، 10(32): 7-28.
1
جعفرزاده، ص. (1391). سنجش بروندادهای علمی پژوهشگران دانشگاه شهید چمران در پایگاه وب آو ساینس بین سالهای 1990 تا 2011 براساس شاخصهای علمسنجی و با تأکید بر ترسیم و تحلیل شبکههای همنویسندگی آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران.
2
خادمی، ر.؛ حیدری، غ.ر. (1395). ترسیم ساختار موضوعی مدیریت اطلاعات با استفاده از روش همایندی واژگان طی سالهای 1986تا .2012 علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3: 59-93.
3
خاصه، ع.ا.؛ سوسرایی، م.؛ فخار، م. (1395). تحلیل خوشههای موضوعی و ترسیم نقشههای علمی پژوهشگران ایرانی حوزه انگلشناسی با تأکید بر شاخصهای هم تألیفی و شاخص اچ. میکروبشناسی پزشکی ایران1(2): 63-74.
4
درگاهی، س. (1394). تولید علم و همکاری علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر پایه دادههای پایگاه وب آو ساینس. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
5
سهیلی، ف.؛ شعبانی، ع.؛ خاصه، ع.ا. (1395). ساختار فکری دانش در حوزه رفتار اطلاعاتی: مطالعهی همواژگانی. تعامل انسان و اطلاعات، 2(4): 21-36.
6
صدیقی، م. (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل همرخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزههای علمی (مطالعه موردی: حوزه اطلاعسنجی). پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(2): 373-396.
7
عباداله عموقین، ج.؛ ضیائی، ث. (1396). تحلیل تولیدات علمی جهان در رابطه با فلسفه اسلامی در پایگاه اطلاعاتی وب. آو. ساینس طی سالهای20007-2016. پژوهشهای فلسفی -کلامی،19(3): 216-231.
8
عرفان منش، م.ا.؛ غلامحسینزاده، ز. (1391). مطالعه تولیدات علمی جهانی کتابداری و اطلاعرسانی براساس مدارک نمایه شده در پایگاه وب علوم. دانششناسی، 6(20).
9
قبادپور، و.؛ نقشینه، ن.؛ ثابتپور، ا. (1392). از رایانش ابری تا کتابخانه ابری: ارائه پیشنهاد طراحی کتابخانه با الگوی رایانش ابری. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،4(28): ۱۳۹۲-۸۷۷.
10
مجیدفر، ف.؛ مجیدفر، ف.؛ تفضلی شادپور، م. (1386). رهیافت کـاربردی تکنیـکهـای پـردازش زبان طبیعی و خوشهبندی اطلاعات در دادهکاوی پایگاه دادة مدلاین به منظـور آنالیز طـولی مقالـههـای زیست پزشکی. در: مجموعــه مقالــههــای اولین کنفــرانس دادهکــاوی.
11
محمدی، ا. (1388). حوزههای تشکیلدهنده فناوری و علم نانو در ایران. رهیافت، 18(43):10-14.
12
مصطفوی، ا.؛ فریده، ع.؛ توکلیزاده راوری، م. (1397). شناسایی ساختار محتوایی مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی براساس واژگان و مفاهیم مقالات آن در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس (2009-2013). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33(3):۱۳۰۰-۱۲۷۱.
13
الهی، ش.؛ نقیزاده، ر.؛ قاضی نوری، س.؛ منطقی، م. (1391). شناسایی جریانهای غالب در حوزه توسعه نوآوری در مناطق با استفاده از روش تحلیل همرخداد کلمات. بهبود مدیریت، 17(3): 136-158.
14
یوسفی، ا.؛ گیلوری، ع.؛ شهمیرزادی، ط. (1391). بررسی کمّی و کیفی مقالات ISI Web of Science نویسندگان ایرانی در حوزه میکروبشناسی. میکروبشناسی پزشکی ایران، 6(9).
15