ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت منابع خاکستری در کتابخانههای دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه تبریز
هدف: مدیریت منابع خاکستری با داشتن ارزش اطلاعاتی منحصر به فرد در توسعه دانش، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. بر همین اساس در این پژوهش به بررسی وضعیت مدیریت منابع خاکستری در کتابخانههای دانشگاه تبریز پرداخته شد. روش: روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی – توصیفی بوده و جامعه آماری 41 نفر شامل تمامی کارکنان کتابخانههای دانشگاه تبریز است. دادههای اولیه با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: براساس نتایج تحقیق، در کتابخانههای دانشگاه تبریز میانگین نمره تامین منابع خاکستری خیلی پایینتر از متوسط (1/29 درصد)، میانگین سازماندهی منابع خاکستری اندکی پایینتر از متوسط (2/46 درصد)، میانگین نگهداری منابع خاکستری کمی بالاتر از متوسط (8/53 درصد) و میانگین دسترسی به منابع خاکستری اندکی بالاتر از متوسط (4/56 درصد) میباشد که در کل، وضعیت این کتابخانهها از نظر تامین، سازماندهی، نگهداری و دسترسی اندکی پایینتر از متوسط (3/46 درصد) میباشد. همچنین میانگین چالشهای مدیریت منابع خاکستری (9/51 درصد) و میانگین بهبود مدیریت منابع خاکستری در حد متوسط (4/51 درصد) میباشند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، دانشگاه تبریز به مدیریت منابع خاکستری کتابخانههای خود توجه آنچنانی نمیکند و مسئولین دانشگاه کمتر از حد انتظار این نوع منابع را مورد حمایت قرار میدهند. بر همین اساس باید مدیریت این منابع جزو اولویتهای کتابخانههای دانشگاهی باشد، چراکه این منابع با داشتن ارزش اطلاعاتی منحصر به فرد و ویژه در توسعه دانش و پژوهش، بسیار ارزشمند هستند.
https://stim.qom.ac.ir/article_1412_ec3d3b60e852b28ecd4aeda6833d323b.pdf
2019-08-23
9
31
10.22091/stim.2019.1412
منابع خاکستری
سازماندهی منابع اطلاعاتی
کتابخانههای دانشگاهی
دانشگاه تبریز
سعید
غفاری
ghaffari130@yahoo.com
1
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، واحد قم، قم، ایران.
AUTHOR
رقیه
عباس زاده
abbaszadeh@tabrizu.ac.ir
2
علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، واحد قم، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
اصنافی، ا. ر. (1392). درآمدی بر منابع خاکستری. شیراز: همارا.
1
دکارواهو، ا. م. (1383). منابع خاکسترى و سهم آن درجامعه اطلاعاتى. ترجمه ویدا بزرگ پرچمى. زیر نظر فریبرز خسروى، در: گزیده مقالات ایفلا 2001 (بوستون، 25-16 اوت ، (2001)، (335-350). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملى جمهوری اسلامى ایرا2001 (بوستون، 25-16 اوت ، (2001)، (335-350). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملى جمهوری اسلامى ایران.
2
صفازاده، س؛ اصنافى، ا.ر.؛ و سالمى، ن. (1394). مدیریت منابع خاکسترى )موردپژوهى: کتابخانههاى سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزى.( مطالعات ملى کتابدارى و اطلاعرسانى، 26 (4): 55-74.
3
Aina, L. O. (2004). Grey literature and library and information studies: a global perspective. International Journal on Grey Literature, 1 (4): 179-182.
4
Farace D. , Schöpfel, J. (2010). Grey Literature in Library and Information Studies. Berlin: Walter de Gruyter GmbH & Co.
5
Fatokun, J. O. , Amusa, O. I. (2014). Acquisition and management of grey literature: A case study of the Federal University of Agriculture. Abeokuta, Nigeria. Chinese Librarianship, 38: 68-76.
6
Muhammad Alhaji M. E. (2014). Management of grey literature in academic libraries in Niger State. A Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of masters degree in library and information science ; Department of library, University of Nigeria, Nsukka, Survivor: N.E.E. Achebe.
7
Okoroma, F. N. (2012). Grey literature management at Southern Illinois University EdwardsVille (SIUE) Library, USA: A MacArthur Foundation Grant research project. Library Philosophy and Practice. Retrieved September 14, 2018, from:
8
http://unllib.unl.edu/LPP/okorama.pdf
9
Osayande, O. and Ukpebor, C. O. (2012). Grey Literature Acquisition and Management: Challenges in Academic Libraries in Africa. Library Philosophy and Practice (e-journal). Retrieved September 14, 2018, from:
10
http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/700
11
Rabina, D. L. (2008). A Scholarly communication perspective of Grey literature in Library and Information Science education. Grey Journal Amesterdam. 4 (1): 34-40.
12
Salanje, G. F. (2007). Managing grey literature in fisheries and aquaculture information: experience in Malavi. In Proceeding of 33rd IAMSLIC Conference. Retrieved September 15, 2018, from: http://library.brooklyncuny.adu/access/greyliter.htm.
13
Samuzgi, A. S. (2012), Accessiblity of grey litrarture originating from public universities in Tanzania,. Julitha Nawe (Principal Supervisor), Henry L. Mambo, (Second Supervisor), A Thesis Submitted in Fulfillment of the Requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Library and Information Science of The open University of Tanzania. Retrieved September 14, 2018, from:
14
https://core.ac.uk/download/pdf/33424189.pdf
15
Schöpfel, J. (2011). Towards a Prague Definition of Grey Literature. Twelfth International Conference on Grey Literature: Transparency in Grey Literature. Grey Tech Approaches to High Tech Issues. Prague, 6-7 December 2010, Dec 2010, Czech Republic. pp.11-26. ⟨sic_00581570⟩ Retrieved September 14, 2018, from:
16
https://archivesic.ccsd.cnrs.fr/sic_00581570/document
17
Siegel, G. E. (2010). Institutional Grey Literature in the University Environment: Grey Literature in Library and Information. Retrieved September 14, 2018, From:
18
https://pdxscholar.library.pdx.edu/ulib_fac
19
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی قابلیت مدیریت دانش و بهبود آن با استفاده از روش تصمیمگیری ترکیبی فازی (مطالعه موردی: شرکت صنام)
هدف پژوهش: هدف از این پژوهش ارائه روشی جهت ارزیابی قابلیت مدیریت دانش براساس روش گلد-زیرساختی(تکنولوژی، ساختار، فرهنگ) و فرآیندی(فراگیری، تبدیل، کاربرد و حفاظت) با بهرهگیری از روش تصمیمگیری چندمعیاره فازی چانگ و وانگ (2009) و روش درک و فهم خروجی آن در قالب متغیرهای کلامی لطفیزاده با بررسی کاربردی شرکت صنام بود. روششناسی: درپژوهش حاضر دادهها به صورت کیفی و کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. دادههای کیفی از طریق مصاحبه با گروههای مرجع، متخصصین، خبرگان و افراد درگیر با مدیریت دانش و دادههای کمی نیز از طریق پرسشنامه حاصل گردآوری شده و سپس با استفاده از مدل غربالسازی فازی و مفاهیمی از جمله اعداد فازی مثلثی و رویکرد زبانی فازی تلاش شد روشی برای اندازهگیری و تحلیل قابلیت مدیریت دانش در سازمان ارائه شود. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مدیران با بهرهگیری از روش روش تصمیمگیری ترکیبی فازیمیتوانند قابلیت مدیریت دانش در سازمانها را ارزیابی کرده و سپس وضعیت مطلوب را تعیین و با اولویتبندی معیارها به سوی آن حرکت کنند. همچنین تصمیمگیران شرکت صنام میبایست معیارهای حفاظت و تبدیل را در اولویت برنامهریزی خود قرار داده و سایر معیارهای کاربرد، تکنولوژی، فرهنگ وساختار را به ترتیب در اولویتهای بعدی جهت بهبود مدیریت دانش قرار دهند.
https://stim.qom.ac.ir/article_1413_54915ca7aaa47ca0e4ea6e18cc12c2f9.pdf
2019-08-23
35
63
10.22091/stim.2019.1413
مدیریت دانش
مدل گلد
غربالسازی فازی
روش اجماع نظر
تصمیمگیری ترکیبی فازی
شرکت صنام
محمد
عبدالشاه
abdolshah@gmail.com
1
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
سید امیرمحمد
خطیبی
khatibi@ui.ase.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
LEAD_AUTHOR
Abdolshah, M., Moghimi, M., Khatibi, S.A.M. (2018). Investigating Competitive Advantage in Banking Industry Based on Porter's Generic Strategies: IRANs Newly-Established Private Banks. International Journal of Applied Management Sciences and Engineering, 5(1).
1
Acara, M.F., Tarim, M., Zaim, H., Zaim, S., Delene, D. (2017). Knowledge management and ERP: Complementary or contradictory?, International Journal of Information Management, 37(6): 703-712. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.05.007
2
Barsky, N. & Marchant, G. (2000). The most valuable resource: measuring and managing intellectual capital. Strategic Finance Magazine, 81(8): 58-62.
3
Bassi, L., & Van Buren, M. (1999). Valuing investments in intellectual capital. InternationalJournal of Technology Management, 18(5): 414 – 432.
4
Beijerse, U.R.P. (2000). Knowledge management in small and medium sized companies: Knowledge management for entrepreneurs. Journal of Knowledge Management, 4(2): 162 – 179.
5
Bontis, N. (1995). Organizational learning and leadership: a literature review of two fields. In: Published Proceedings of ASAC ‘95, Windsor, Canada.
6
Bontis, N. (1999). Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows of knowledge: An empirical examination of intellectual capital, knowledge management and business performance. Ph.D. Dissertation. London, Canada: Ivey Business School – University of Western Ontario.
7
Bukowitz, W., & Petrash, G. (1997). Visualising, Measuring and managing knowledge. Research Technology Management, 40: 24 – 31.
8
Bukowitz, W.R., & Williams, R.L. (2000). The knowledge management fieldbookRevised edition. London: Prentice-Hall.
9
Carneiro, A. (2001).The role of intelligent resources in knowledge management. Journalof Knowledge Management, 5(4): 358-67.
10
Chang, T.H. & Wang, T.C. (2009). Using the fuzzy multi-criteria decision making approach for measuring the possibility of successful knowledge management. Information Sciences, 179(4): 355-370 https://doi.org/10.1016/j.ins.2008.10.012
11
Correia Ann.M. & Saramento A. (2003). knowledge management: Key competences and Skills for Innovation and competitiveness. In: the technology and HRM conference on the dual interaction between technology and Human resource, France.2003, 19-21 may.
12
Costa, A., Soares, A.L., Sousa, J.P. (2016). Information, knowledge and collaboration management in the internationalisation of SMEs: A systematic literature review. International Journal of Information Management, 36(4): 557-569. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.03.007
13
Edvinsson, L., & Malone, M.S. (1997). Intellectual capital. New York, NY: HarperCollins.
14
Gibbert, M., Leibold, M., Probst, G. (2002). Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value. European Management Journal, 20(5): 459-469.
15
Gold, A.H., Malhotra, A. & Segars, A.H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of Management Information Systems,18(1):185-214. https://doi.org/10.1080/07421222.2001.11045669
16
Gooijer,F.D,.(2000). Designing a knowledge management performance –framework. journalof Knowledge Management, 4(4):303-310.
17
Stewart, G. L., Brown, K. G. (1386). Human Resource Management: Linking Strategy to Practice. Wiley, Business & Economics.
18
http://www.investmentmap.org
19
http://www.investmentmap.org/data_availability.aspx
20
Hung, Y.C., Huang, S.M., Lin, Q.P., & Tsai, M.L. (2005). Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial Management &Data Systems, 105(2): 164 – 183.
21
Cohen, J. F& Olsen, K. (2015). Knowledge management capabilities and firm performance: A test of universalistic, contingency and complementarity perspectives. Expert Systems with Applications, 42(3):1178-1188. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2014.09.002
22
Martinze,M.N. (1998). The collective power of employee knowledge. HR Majazine,43(2):88-94.
23
Torabi, M.H.R., Kyani, A.K., Falakini, H. (2016). An Investigation of the Impact of Knowledge Management on Human Resource Performance in Management of Keshavarzi Bank Branches in Tehran. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 230: 471-481. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.09.059
24
Moffett, S., McAdam, R. & Parkinson, S. (2003). An Empirical Analysis of Knowledge Management Applications. Journal of Knowledge Management, 7(3): 6-26.
25
Abdolshah,M., Samavi, A., Khatibi, S.A., Mamoolraftar, M., (2019). A Review of Systems Reliability Analysis Using Fuzzy Logic. Advanced Fuzzy Logic Approaches in Engineering Science: 362-377. DOI: 10.4018/978-1-5225-5709-8.ch017.
26
Muthuveloo, R., Shanmugam, N. & Teoh, A.P. (2017). The impact of tacit knowledge management on organizational performance: Evidence from Malaysia. Asia Pacific Management Review,22(4):192-201. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2017.07.010
27
Nonaka, I. & Takeuchi, H. (2008). The Knowledge‐Creating Company. Oxford University Press.
28
Nonaka, I, (2005).The knowledge-creating company. In:HBR: 96-104
29
Nonaka, I. (2006). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization science:5(1):14-37.
30
Nonaka, I. & Takeuchi, H. (2008). The knowledge. New York: Oxford University Press.
31
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (2004).The knowledge creating company. Oxford: Oxford University Press.
32
Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University.
33
Nonaka, I., Takeuchi, H., & Umemoto, K. (2007). A theory of organizational knowledge creation. International Journal of Technology Managemen, 11(7-8): 833-922.
34
Paquette, S. (2006). Customer knowledge management. Available at: http://www.fis.utoronto.ca/phd/paquette/Documents/paquette%20%20 customer%20knowledge%20management.pdf
35
Pearson, T. (1999). Measurements and the knowledge revolution. Quality Progress, 32(9): 31 – 37.
36
Ernest, P. (1999). Knowledge management in the library. database magazine, 22(2):75-78.
37
Plessis, M.d. (2007). Knowledge management:what makes complex implementations successful?. Journal of Knowledge Management, 11(2):91-101.
38
Powell, W. W. (1998). Learning from collaboration: Knowledge and networks in the biotechnology and pharmaceutical industries. California Management Review, 40(3):228–240.
39
Reich, B.H., Gemino, A., Sauer, C. (2014). How knowledge management impacts performance in projects: An empirical study. International Journal of Project Management, 32(4): 590-602 https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2013.09.004
40
Shi, C.h. (2016). Knowledge Based on Reliable Evidence, Epistemology, Knowledge and the Impact of Interaction pp 237-249
41
Sveiby, K.E. (1997). The New Organizational Wealth: Managing and Measuring KnowledgeBased Assets. San Francisco: BerrettKoehler.
42
Yager, R. R. (1993). Fuzzy screening systems. In: R. Lowen & M. Roubens (Eds.), Fuzzy logic: State of the art Dordrecht: Kluwer Academic Publishers:251–261.
43
Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy set. Information and Control, 8(3), 338–35 . doi:10.1016/S0019- 9958(65)90241-X
44
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کیفیت وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد از دید دانشجویان این دانشگاه
هدف پژوهش: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت (جذابیت و قابلیت استفاده) وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور بود. روش شناسی: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است، جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد است. با توجه به جامعه آماری دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، تعداد 380 نفر از دانشجویان به عنوان حجم مناسب نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات لازم جمع آوری و در نهایت برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، در میان مؤلفههای جذابیت وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد ، استفاده از رسانههای جذاب بیشترین نمره و فن چاپ کمترین نمره و در مؤلفه قابلیت استفاده، انسجام بیشترین نمره و ساختار کمترین نمره را کسب نموده است. افزون بر این رضایت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از کیفیت وبسایت کتایخانه یاد شده در حد متوسط بود. بحث و نتیجهگیری: اگرچه وبسایت جدیدی برای کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد طراحی شده است، با وجود این بازهم نیاز به بازنگری در کیفیت وبسایت به ویژه در مؤلفه قابلیت استفاده وبسایت احساس میشود.
https://stim.qom.ac.ir/article_1414_8bee3aa14c53aa8b0d985d705e10e7a5.pdf
2019-08-23
67
88
10.22091/stim.2019.1414
دانشگاه فردوسی مشهد
کتابخانه
وبسایت
جذابیت
قابلیت استفاده
دانشجویان
مهدی
زینالی تازه کندی
ma.zeynali@mail.um.ac.ir
1
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
عطیه
باغستانی تجلی
atiebaghestany20@gmail.com
2
کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، مشهد، ایران.
AUTHOR
اصنافی، ا.؛ ارشدی، ه.؛ پیری، ز.؛ صفازاده، س.؛ میرزایی، م. (1392). بررسی وضعیت وبسایتهای کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکدهای در دانشگاه شهید بهشتی. دانششناسی،6(21): 23-39.
1
حقیقینسب، م.؛ تابعین، آ. (1387). ارزیابی میزان جذابیت و قابلیت استفاده وبسایت (تارنما) شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران از دیدگاه مشتریان داخلی در فضای بازار صنعتی. مدیریت بازرگانی، 1(1): 21-38.
2
حمدیپور، ا. (1390). ارزیابی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور و ارائهی پیشنهادهایی در جهت بهبود وضعیت آنها. مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (2): 176-188.
3
حیدری، س.، نیما، س. (1389). جذابیت وبسایتهای تجارت الکترونیک. مدیریت کسبوکار، 2(8): 131-147.
4
رابینز، د.؛ هلمز، ج. (1389). زیباییشناسی و اعتبار در طراحی وبسایت. ترجمۀ فائزه السادات طباطبایی امیری. کتاب ماه کلیات( اطلاعرسانی و کتابداری): 167، ۷۶ - ۹۳.
5
شهبازی، ر.، نوری، ب. (1391). طراحی و مدیریت وبسایت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. تهران: کتابدار.
6
فتاحی، ر.، حسنزاده، م. (1385). نظرسنجی از کتابداران دانشگاهی پیرامون شیوههای سازماندهی اطلاعات در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی: گزارش مرحله دوم طرح پژوهشی. کتابداری و اطلاعرسانی، 9(4):5-30.
7
قاسمی، س.؛ صالحی، س. (1393). بررسی بصری وبسایتهای دانشگاههای برتر جهان. دانشگاه هنر، 14: 105-87.
8
محمدی،م.؛ غلامی،ط.؛ خالقی، ن. (1396). سنجش کیفی وبسایتهای کتابفروشیهای برخط ایران. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی،7(2): 251-272.
9
10. نوکاریزی، م.، پاکزاد سرداری.، ح. (1390). ارزیابی ابعاد و مؤلفههای خلاقیت در وبسایت کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کاربران. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1(2):123-147.
10
Blake, B F; Neuendorf, K. A; & Valdiserri, C. M. (2005). Tailoring new websites to appeal to those most likely to shop online. Technovation, 25(10): 1205-1214.
11
Flavián, C; Guinalíu, M; & Gurrea, R. (2006). The role played by perceived usability, satisfaction and consumer trust on website loyalty. Information & management, 43(1): 1-14.
12
Hartmann, J; Sutcliffe, A; & De Angeli, A. (2007). Investigating attractiveness in web user interfaces. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems: 387-396.
13
Iqbal, M., & Warraich, N. F. (2016). Usability evaluation of an academic library website: A case of the University of the Punjab. Pakistan Journal of Information Management & Libraries (PJIM&L), 13.
14
Ivory, M. Y; & Hearst, M. A. (2001). The state of the art in automating usability evaluation of user interfaces. ACM Computing Surveys (CSUR), 33(4): 470-516.
15
Kim, J; Lee, J; & Choi, D. (2003). Designing emotionally evocative homepages: An empirical study of the quantitative relations between design factors and emotional dimensions.International Journal of Human-Computer Studies, 59(6): 899–940
16
Lee, Y; & Kozar, K. A. (2012). Understanding of website usability: Specifying and measuring constructs and their relationships. Decision support systems, 52(2): 450-463.
17
Pant, A. (2015). Usability evaluation of an academic library website: experience with the Central Science Library, University of Delhi. The Electronic Library, 33(5): 896-915.
18
Seffah, A; & Metzker, E. (2004). The obstacles and myths of usability and software engineering. Communications of the ACM, 47(12): 71-76.
19
Smith, C. D. (2005). E-marketing excellence: The heart of business. third edition, Elsevier Butterworth Heinemann.
20
Sutcliffe, A. (2001). Heuristic evaluation of website attractiveness and usability. In International workshop on design, specification, and verification of interactive systems(pp. 183-198). Springer, Berlin, Heidelberg.
21
Sutcliffe, A. G; & De Angeli, A (2005). Assessing interaction styles in web user interfaces. In Proceedings Human Computer Interaction - Interact 2005 (Rome) M.F. Costabile, F. Paterno (Eds). Springer Verlag, Berlin: 405-417.
22
Wirtz, B. W; Piehler, R; & Ullrich, S. (2013). Determinants of social media website attractiveness. Journal of Electronic Commerce Research, 14(1), 11-
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عملکرد موتورها و ابرموتورهای کاوش عمومی در بازیابی اطلاعات رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و میزان همپوشانی آنها
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عملکرد موتورها و ابرموتورهای کاوش عمومی در بازیابی اطلاعات رشته علم اطلاعات و دانششناسی و میزان همپوشانی آنها میباشد. روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر از نوع پیمایشی- تحلیلی است. جامعه آماری، شامل تمام موتورها و ابرموتورهای کاوش عمومی فعال در وب بوده که بر اساس نمونهگیری طبقهای تصادفی، هفت موتور کاوش و پنج ابرموتور کاوش عمومی اصلی که در searchenginewatch.com www. انتخاب شدند. سپس نتایج با استفاده از فرمول های دقت و بازیافت در نرم افزار اکسل مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین به منظور آزمون فرضیه از دو آزمون خی دو و t زوجی، با استفاده از نرمافزار اسپیاساس نسخه 21 انجام گرفت. یافتهها: در میان 7 موتور کاوش مورد بررسی، موتور کاوش گوگل بیشترین میزان دقت را در بازیابی اطلاعات مرتبط کسب کرد و در میان 5 ابرموتور کاوش مورد بررسی، متاگوفر، بیشترین میزان دقت را بدست آورد. علاوه بر این، موتورهای کاوش گوگل و یاندکس، بیشترین میزان همپوشانی را با یکدیگر داشتند و موتور کاوش گیگابلاست کمترین میزان همپوشانی را با سایر موتورهای کاوش از خود نشان داد. نتیجه گیری: به طور کلی مشخص شد موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش عمومی عملکرد یکسانی در بازیابی اطلاعات مرتبط با رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دارند و فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه ابرموتورهای کاوش عملکرد بهتری در بازیابی اطلاعات مرتبط دارند با توجه به نتایج بدست آمده رد شد. همچنین از نظر همپوشانی نیز میتوان گفت استفاده از ابرموتورهای کاوش نسبت به موتورهای کاوش در بازیابی اطلاعات این رشته ارجحتر است.
https://stim.qom.ac.ir/article_1415_c0c12fcff81280482718d725f17e831f.pdf
2019-08-23
91
118
10.22091/stim.2019.1415
بازیابی اطلاعات
موتور کاوش
ابرموتور کاوش
علم اطلاعات و دانششناسی
مینا
قاسمی الوری
minaghasemi904@gmail.com
1
علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
LEAD_AUTHOR
ندا
عباسی دشتکی
nabbasi.d.69@gmail.com
2
علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
AUTHOR
اسفندیاریمقدم، ع. (1384). بررسی نتایج جستجو در ابرموتورهای کاوش و موتورهای تحت پوشش آنها از جنبه همپوشانی و رتبهبندی. پایاننامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه فردوسی.
1
اصلانیان، ح.؛ قاضی میرسعید، ج. (1393). بررسی مقایسهای منتخبی از ابرموتورهای کاوش در بازیابی اطلاعات بیماریهای شکاف کام و لب در فاصله سالهای 2015 – 2013.کمیتهتحقیقاتدانشجویی معاونتپژوهشیدانشگاهعلومپزشکیمشهد، 17(59): 60-67.
2
حریری، ن.؛ امامی، ز.؛ ملک، م. (1394). دقت و جامعیت موتورهای جستجوی عمومی در بازیابی تصاویر بیماریهای مهم غدد درونریز. غدددرونریزومتابولیسمایران،17(2) :97-104.
3
خوشیان، ن. (1394). مقایسه نتایج بازیابی شده از ابرموتورهای کاوش وبی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی. نظامها و خدمات اطلاعاتی،4(2): 63-80.
4
علی بیک، م.؛ جمشیدی اورک، ر.؛ اصغری هینه آباد، ل. (1390). بررسی همپوشانی سنتی، نسبی و درجه آزادی مرکب در دو پایگاه داده PubMed و Scopus در زمینه موضوعی بیماریهای قلبی – عروقی. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(3): 345-353.
5
قاضی میرسعید، ج.؛ پورامینی، ز. (1393). میزان همپوشانی مقالات سیستم تنفسی در دو پایگاه اطلاعاتی scopus و web of science: گزارش کوتاه. مجلهدانشکدهپزشکی،دانشگاهعلومپزشکیتهران، 72(12): 854- 859.
6
قاضیمیرسعید، ج؛ حقانی، ح؛ اکبری، ع. (1386). مطالعه مقایسهای موتورهای کاوش عمومی و ابرموتورهای کاوش عمومی منتخب در بازیابی اطلاعات فیزیوتراپی از شبکه جهانی وب و تعیین میزان همپوشانی میان آنها. مدیریت اطلاعاتسلامت،4(1): 11-21.
7
کوشا، ک. ( 1381). ابزارهای کاوش اینترنت: اصول، مهارتها و امکانات جستجو در وب. تهران: کتابدار.
8
محمداسماعیل، ص.؛ فیروزی، ص. (1388). مقایسه میزان همپوشانى نتایج بازیابى شده در موتورهاى کاوش و ابرموتورهاى کاوش در بازیابى اطلاعات نانو تکنولوژى. اطلاعیابیواطلاعرسانی،23:17-24.
9
محمداسماعیل، ص.؛ قائمی، م. (1388). مقایسه میزان همپوشانی نتایج بازیابی شده در موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش در بازیابی اطلاعات کشاورزی. اطلاعیابی و اطلاعرسانی،2: 55-61.
10
محمداسماعیل، ص.؛ منصورکیایی، ر. (1388). مقایسه موتورها و ابرموتورهای کاوش عمومی در بازیابی اطلاعات علم فیزیک و میزان همپوشانی آنها. مطالعاتملیکتابداریو سازماندهیاطلاعات،22(3):131-140.
11
Clarke, S.J. (2000) .Search Engines for the World Wide Web. Journal of Internet Cataloging,2(3-4): 81-.93
12
minnie, D.& srinivasan, S .( 2011) Meta search engine with an intelligent Interface for information retrieval on Multiple domains. International Journal of Computer Science, Engineering and Information Technology (IJCSEIT), 1(4):37-45.
13
Egghe, L., & Goovaerts, M. (2007). A note on measuring overlap. Journal of Information Science,33 (2): 189-195.
14
Rather, R. A., Lone, F. A. & Shah, G. J. (2008). Overlap in Web search results: A study of five search engines. Library Philosophy and Practice (e-journal), 226.
15
Salman Mohajer, F. (2016). Reviewing the Overlap of Results among Google, Yahoo, and Bing Search Engines. International Academic Journal of Science and Engineering, 3 (1): 60- 66.
16
Shafi, S. M.,& Rather, R. A. (2005). Precision and recall of five search engines for retrieval of scholarly Information in the fild of Biotechnology. Webology, 2(2): 42-47.
17
Spink, Amanda; et al. (2006). Overlap among major web search engines. Internet Research, 16(9):419-426.
18
Weiyi, M., Clement, Y& King, l. (2002). Building Efficient and Effective Metasearch Engines (2002). ACM Computing Surveys, 34(1):48–89. 12. Agrawal, R., Golshan, B. & Papalexakis, E. )2016(. Overlap in the Web Search Results of Google and Bing. The proceedings of the Web Science Track of the 2015 International World Wide Web Conference. The Journal of Web Science,2. 13. Bharat, K&. Broder, A. (1998). A Technique for Measuring the Relative Size and Systems overlap of public Web search engines. Computer Networks and ISDN Systems, 30(1-7): 379-388.https://doi.org/10.1016/S0169-7552(98)00127-5
19
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرمافزارهایکتابخانهای از نظر مدیریت، سازماندهی و ورود اطلاعات، و خروجی و آمادهسازی در کتابخانههای تخصصی شهر اهواز
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای مدیریت، سازماندهی و ورود اطلاعات، و خروجی و آماده سازی در کتابخانههای تخصصی شهر اهواز بوده است. روششناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، پیمایشی – تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانههای تخصصی شهر اهواز به تعداد 74 نفر در سال 1397- 1396 است که به دلیل محدود بودن، کل جامعه انتخاب و روش نمونهبرداری به صورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، پیرسون و نرمافزار22 SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که کتابداران از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای در بخش مدیریت، سازماندهی و ورود اطلاعات و خروجی و آمادهسازی به طور بسیار مطلوب استفاده میکنند. در مجموع از امکاناتخروجی و آمادهسازی و سازماندهی و ورود اطلاعات بیشترین و از مدیریت کمترین استفاده به عمل آمده است.تحلیل متغیرهای جمعیتشناختی نشان داد که جنسیت، رشته تحصیلی، سابقه کار و سن تفاوت معناداری در میزان استفاده کتابداران از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای ندارد. نتیجهگیری: کتابداران کتابخانههای تخصصی شهر اهواز، توانایی خوبی در استفاده از قابلیتها و امکانات نرمافزارهای کتابخانهای از نظر مدیریت و خروجی و آمادهسازی دارند ولی در بخش سازماندهی و ورود اطلاعات لازم است ضمن آموزش و آگاهی دادن کتابداران از قابلیتهای این قسمت، طراحان نرمافزارهای کتابخانهای نیز با توجه به نیازهای کتابداران آن را مورد بازنگری قرار دهند.
https://stim.qom.ac.ir/article_1416_b251e973e05389e4cdfa5b5e66e859a1.pdf
2019-08-23
121
152
10.22091/stim.2019.1416
کتابخانههای تخصصی
نرمافزارهای کتابخانهای
قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای
کتابداران
اهواز
سعید
ملک محمدی
saeedmalekmaohammadi9077@gmail.com
1
علم اطلاعات و دانششناسی، مسئول انتشارات، معاونت پژوهش و فناوری، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی، خوزستان، ایران.
LEAD_AUTHOR
محسن
زینالعابدینی
zabedini@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
اولیائینژاد، ک. (1391).بررسی وضعیت استفاده از قابلیتهای نرمافزار کتابخانهای در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور، شهر مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه الزهراء (س).
1
حاجی زینالعابدینی، م.؛ داودزاده سالستانی، س.؛ عبداللهی، م.؛ یوسفینژاد، ز. (1379). تحلیل و ارزیابی پایگاه اطلاعاتی کتابشناسی ملی ایران. در: فهرستهای رایانهای: کاربرد و توسعه( مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعۀ فهرستهای رایانهای). دانشگاه فردوسی مشهد، 1378.
2
خردمندنیا، م. (1387). آمار استنباطی در علوم رفتاری. تهران: نشر کتاب دانشگاهی.
3
داودزاده سالستانی، س. (1382). بررسی وضعیت استفاده از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
4
غائبی، ا. (1374). ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای معیارهای عمومی و معیارهای کیفیت نرمافزار. کتاب، 6، (2): 40-65.
5
قاسمپور، س. (1389). دیدگاه کتابداران و کارکنان کتابخانه ملی ایران در خصوص قابلیتهای نرمافزار جامع کتابخانهای رسا. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
6
کوکبی، م.؛ عصاره، ف.؛ عظیمی، م.؛ هاشمی، م. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیتهای نرمافزار جامع کتابخانهای پارس آذرخش. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 12 (10): 61- 78.
7
مرادی، ف. (1386). بررسی وضعیت استفاده از قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران.
8
ملک محمدی، س؛ حاجی زینالعابدینی، م. (1397). بررسی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانهای در کتابخانههای تخصصی شهر اهواز، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 4(2): 77-109.
9
موسوی چلک، ا. (1379). بررسی تطبیقی کارآیی نرمافزارهای نوسا، کاوش و پارس آذرخش از دیدگاه فهرستنویسی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
10
نوشین فرد، ف.؛ احمدی، ا. (1391). بررسی و ارزیابی رسا، نرمافزار جامع کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کاربران. نظامها و خدمات اطلاعاتی: 2(1)، 13-26.
11
نوروزی، ی.؛ حفیظی، ز.؛ خویدکی، س. (1395). نقش مشارکتی کتابداران در توسعه نرمافزارهای کتابخانهای. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27 (4): 67-81.
12
هویدا، ع. (1387). آمار و روشهای کمی در کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: سمت.
13
هوشیار یزدیان، م. (1376). مقایسۀ قابلیتهای نرمافزارهای پارس آذرخش و نوسا در حوزۀ فراهمآوری و سازماندهی مواد و اشاعۀ اطلاعات. پایاننامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه فردوسی.
14
یوسفی، ا.؛ داودزاده سالستانی، س. (1378). بررسی مشکلات نرمافزارهای کتابخانهای نوسا، پارس آذرخش، و کاوش در انتقال اطلاعات از سی. دی. مارک و اینترنت. در: فهرستهای رایانهای: کاربرد و توسعه(مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعۀ فهرستهای رایانهای)، 1378.
15
Kim, Y. M. (2010). Gender role and the use of university library website resources: A social cognitive theory perspective. Journal of Information Science, 36(5): 603-617.
16
17. Camerman, V. T. (1986). A survey of 154 randomly selected libraries in the state of New York concerning their acquisition and treatment of computer software. (ERIC Document Reproduction. .Service No. ED 286 506)
17
18. Clark, L. M. & Jones, W. H. (1986). Computing Services Software Library. (No. ANL /TM-436). Argonne National Lab., IL (USA).
18
Ismail, R. & Zainab, A.N. (2011) Information systems security in special and public libraries: an assessment of status. Malaysian Journal of Library & Information Science, 16(2): 45‐62.
19
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و تحلیل موانع تجاریسازی دانش در علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری این رشته
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی موانع تجاریسازی دانش در علم اطلاعات و دانششناسی و سنجش میزان اهمیت آنها است. روش/ رویکرد: پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعهی پژوهش حاضر شامل استادان و دانشجویان مقطع دکتری در رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای تهران، خوارزمی، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان و شهید چمران اهواز در سال تحصیلی96-1395 هستند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی تکنمونهای و تی مستقل) استفاده شده است. یافتهها: پس از مرور متون، 40 مانع تجاریسازی شناسایی و در 7 محور کلی دستهبندی شدند. در میان موانع شناسایی شده، مهمترین موانع تجاریسازی دانش از دیدگاه جامعهی مورد بررسی شامل «عوامل فردی»، «عوامل زیرساختی حمایتی» و «عوامل قانونی- سازمانی» هستند. همچنین از دیدگاه جامعهی پژوهش، موانع فناورانه نسبت به سایر موانع از اهمیت کمتری برخوردار بوده است. نتیجهگیری: تجاریسازی یافتههای پژوهشی این فرصت را برای رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی فراهم میکند که از نظری فاصله بگیرد و با تبدیل ایدهها و دانش خود به ثروت، خدمات و محصول در عرصهی عمل و محیط واقعی جامعه، ایفای نقش کند و حالت انضمامی پیدا کند.
https://stim.qom.ac.ir/article_1417_f88acc1858a01f960334e31a760fdb68.pdf
2019-08-23
155
180
10.22091/stim.2019.1417
تجاریسازی دانش
موانع
علم اطلاعات و دانششناسی
اعضای هیأت علمی
دانشجوی دکتری
صادق
یاری
sadegh.yari70@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران.
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
محمدحسن
عظیمی
azimih@scu.ac.ir
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
احمدی، ف. (1390). بررسی موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش در دانشگاههای ایران. اولین همایش بین المللی مدیریت - آیندهنگری، کارآفرینی و صنعت د ر آموزش عالی، اردیبهشت 28-29، (198-189). کردستان: دانشگاه کردستان.
1
بابالحوائجی، ف.؛ صابری، م.؛ عطاپور، ه. (1391). تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد روحیهی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی. همایش سراسری اتحادیه انجمنهای علمی- دانشجویی کتابداری و اطلاعرسانی ایران (ادکا)، آذر 22، تهران: دانشگاه تهران.
2
پرندی، م.؛ قهرمانی، م.؛ ابوالقاسمی، م.؛ فراستخواه، م. (1394). موانع تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشتههای علوم پایهی دانشگاههای تهران، فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران، 6 (4)، 105-83.
3
حیدری، غ. (1388). آموزش کتابداری و علم اطلاعات در ایران: موانع و راهکارها. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14(54)(2).
4
رسایی، ا. (1393). بررسی موانع و الزامات تجاریسازی دانش در دانشگاه: مطالعهی موردی (دانشگاه شهید چمران). پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه شهید چمران، اهواز.
5
ظرفیت تجاری سازی علم در کشور ضعیف است. 7 مهر 1388. دسترسی در 10 مرداد 1396 از طریق http://www.hamshahrionline.ir/details/91601/Society/highereducation.
6
فکور، ب. (1386). شرایط زمینهساز برای پیشبرد تجاریسازی نتایج تحقیقات در بخش دانشگاهی. رهیافت، (40)، 54-46.
7
8.گزارش 100 روزه دولت یازدهم، افقهای آینده و برنامههای در دستور کار. بازیابی 10 اردیبهشت 1395، از http://www.khabaronline.ir.
8
محمودپور، ب.؛ رحیمیان، ح؛ عباسپور،ع.؛ دلاور، ع. 1391). اکاوی چالشهاشهای فراروی تجاریسازی پژوهشهای مدیریت آموزشی با ارائهی یک نظریهی زمینهای. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3 (3)، 1-25.
9
وثوق، ف؛ بیرالوند، ج. ( 1395). بررسی موانع و محدودیتهای تجاریسازی دانش در دانشگاهها. کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، خرداد 12. تهران.
10
هاشمنیا، ش.؛ عمادزاده، م.؛ صمدی، س.؛ ساکتی، پ. (1388). روشهای تجاریسازی در آموزش عالی و چالشهای آن. برگرفته از پایان نامه دکتری در آموزش عالی با گرایش اقتصاد و مدیریت مالی- دانشگاه شهید بهشتی.
11
Ansari, M. T., Armaghan, N., & Ghasemi, J. 2016. barriers and solutions to commercialization of research findings in schools of agriculture in iran: a qualitative approach. International Journal of Technology, 5-14.
12
Duke, C. R. 1995. Organizational conflicts affecting technology commercialization from nonprofit laboratories. Journal of Product & Brand Management, 4(5), 5-13.
13
Galushko, V., & Sagynbekov, K. 2014. Commercialization of University Research in Canada: What Can We Do Better?. International journal of business administration, 5(5), 1.
14
Gascoigne, T., & Metcalfe, J. 2005. Commercialisation of research activities in the humanities, arts and social sciences in Australia.
15
Highsmith, J., & Cockburn, A. 2001. Agile software development: the business of innovation. Computer, 34(9), 120-127.
16
Kirihata, T. 2007. The Commercialization Process of Intellectual Property by New Technology Based Firms in Japan. The Kyoto Economic Review, 76(2), 241-249.
17
Natsheh, A., Gbadegeshin, S. A., Rimpiläinen, A., Imamovic-Tokalic, I., & Zambrano, A. 2015. Identifying the challenges in commercializing high technology: A case study of quantum key distribution technology. Technology Innovation Management Review, 5(1).
18
Sohn, S. Y., & Moon, T. H. 2003. Structural equation model for predicting technology commercialization success index (TCSI). Technological Forecasting and Social Change, 70(9), 885-899.
19
Soleimanpour, M. R., Hosseini, S. J. F., Mirdamadi, S. M., & Sarafrazi, A. 2011. Challenges in commercialization of nanotechnology in agriculture sector of Iran. Annals of Biological Research, 2(4), 68-75.
20