ORIGINAL_ARTICLE
A Study on the Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in View of the Staff of Deputy of Research and Technology Ministry of Health and Medical Education
Objectives: This study was conducted for the purpose of assessing the relationship between organizational culture and knowledge management based from the Undersecretary for Research and Technology, Ministry of Health and Education staffs’ point of view. Methods: This study was a survey. Main data of this research has been collected with using close ended questionnaire (standard researcher made) and the Likert scale was used for each variable. Study population includes 76 personnel from the Undersecretary for Research and Technology, Ministry of Health and Medical Education having Bachelor’s degree, Master’s, PhD and Doctor of Medicine. After the inclusion and exclusion criteria, a total of 64 participants were finally selected. Data analysis was done by SPSS18.The Kolmogorov-Smirnov test has done in order to normality measuring data and the hypotheses were examed by the Spearman correlation coefficient test, also the Friedman test was used to ranking variables. Results: Results showed that in order to attain a successful knowledge management, organization’s culture should be recognized. There is a significant relationship between organizational culture and knowledge management. By Friedman test, we came to the conclusion that an organization’s identity has been given the highest priority and has gained the best status among the organization’s cultural components while the Innovation variable has obtained the lowest rank and this point to the fact that in the current situation, Innovation within the organization is considered not desirable.
https://stim.qom.ac.ir/article_1550_816813420450c200b85e8eae6871066d.pdf
2020-04-20
22
50
10.22091/stim.2020.3905.1280
Knowledge Management
organizational culture
Deputy of Research and Technology
Ministry of Health and Medical Education
Elmira
Janavi
janavi@nrisp.ac.ir
1
Assistant professor, Department of scientometrics, National Research Institute for Science Policy (NRISP), Tehran, Iran
AUTHOR
Zohre
Rezaei
zrezaei92@gmail.com
2
Master of Knowledge and Information Sciences, Deputy of Research and Technology, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Sanaz
Poroushasb
s.poroushasb@shirazu.ac.ir
3
PhD student in Information and Knowledge Management, School of education & Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
AUTHOR
1. امیراسماعیلی، م.ر.؛ عنبری، ز.؛ محمدی، ع.ر.؛ امینی، س. (1395). بررسی میزان آمادگی مراکز بهداشت کشور برای استقرار مدیریت دانش. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26(144): 180-191.
1
2. انصاری، م.؛ رحمانی یوشانلوئی، ح.؛ رحمانی، ک.؛ حسینی، ا.؛ حسن خانی، ح. (1392). طراحی چارچوب ارزیابی آمادگی پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در سازمانها براساس عوامل حیاتی موفقیت. فرآیند مدیریت و توسعه، 26(1): 61-87.
2
3. آشنا، م.؛ عسگری، ن.؛ مرادی، ع.ر.؛ غفوری، د. (1392). نقش فرهنگ سازمانی در تسهیل اقدامات مدیریت دانش. مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4): 1-22.
3
4. جبارزاده، ی.؛ سپهری، ف. (1395). توسعه مدل علّی عوامل انسانی و فرهنگ سازمانی تأثیرگذار بر بلوغ مدیریت دانش سازمانی براساس رویکرد فراترکیب. مدیریت فناوری اطلاعات، 8(1): 47-76.
4
5. جمالینژاد، آ.؛ گلافشانی، ا.؛ حسینی، ک.؛ کوشا، ح. (1395). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان. در: اولین کنفرانس بینالمللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و مدیریت(14 بهمن، تهران).
5
6. حقیقت منفرد، ج.؛ هوشیار، آ. (1389). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکت ملی نفت ایران). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 2(5): 63-86.
6
7. خاکپور، ع.؛ پرداختچی، م.ح.؛ قهرمانی، م.؛ ابوالقاسمی، م. (1388). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی. راهبرد فرهنگ، 5(16): 91-106.
7
8. ساروخانی، ب. (1387). روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
8
9. شاهسواری، م. (1393). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش گمرک فرودگاه بینالمللی امام خمینی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
9
10. شوهانی، م.ح.؛ محمدی، س.؛ نوربخش، پ. (1393). رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 1(2): 23-33.
10
11. صادقی، ا. و همکاران (1390). رابطه بین مولفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش: مورد مطالعه بیمارستان شهید هاشمینژاد تهران. فصلنامه بیمارستان، 10(2).
11
12. غفاری مقدم، ر. (1389). بررسی رابطه بهبود مدیریت دانش با بهبود عملکرد کارکنان در مراکز آموزشی درمانی شهر زنجان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور.
12
13. گلیزاده، ح. (1390). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای سه قوه (مقننه، مجریه، قضائیه) مستقر در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
13
14. محمدی فاتح، ا.؛ سبحانی، م.ص.؛ محمدی، د. (1387). مدیریت دانش (رویکرد جامع). تهران: پیام پویا.
14
15. مومنی، م.؛ فعال قیومی، ع. (1396). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران: کتاب نو، ویرایش یازدهم.
15
16. نیکپور، ا.؛ سلاجقه، س. (1389). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. فراسوی مدیریت، 4(7): 14-18.
16
17. هدایتی، س.ه. (۱۳۸۵). نقش فرهنگ در انتخاب مدل استراتژی. در: اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک. تهران: گروه ناب، موسسه مدیریت و توسعه.
17
18. Chang, C.L.h. & Lin, T.C. (2015). The role of organizational culture in the knowledge management process. Journal of Knowledge Management, 19(3): 433-455, https://doi.org/10.1108/JKM-08-2014-0353.
18
19. Cigank, A.P.; Moa, E. & Srite, M. (2010). Organizational Culture for Knowledge Management system: A Study of Corporate Users. International Journal of Knowledge Management (IJKM), 4(1).
19
20. DeLong, D.W. & Fahe, L. (2000). Diagnosing Cultural Barriers to Knowledge Management.Accademy of Management Executive, 14(4): 113-27.
20
21. Golizadeh, H. (2011). Examining the Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in Three Governorship (Legislative, Executive, and judiciary) Libraries in Tehran. Master thesis. Tehran: Allameh Tabatabai University. [In Persian]
21
22. Hartlieb, E. ; Leber, M. ; Tuppinger, J. & Willfort, R. (2005). The analysis of organizational culture and structure as a basis for the implementation of knowledge management. Intellectual capital and knowledge management, 171-179. Available on: https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=52054&lang=eng
22
23. Heisig, P. (2000). Benchmarking Knowledge Management und Wissensorientierte Gestaltung von Geschaeftsprozessen, in Organisation. Schlank – Schnell – Flexibel, R. Buehner (ed.), Landsberg/Lech, pp. 1-38.
23
24. Holowzki, A. (2004). The Relationship between Knowledge Managment and Organizational Culture. University of Oregon; Applied Information Management, Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Master of Science.
24
25. Hung, Y.C. & et.al. (2005). Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial Management & Data Systems,105(2): 164-183, https://doi.org/10.1108/02635570510583307.
25
26. Khandelwel, V. & Gottschalk, P. (2003). A Knowledge Survey of Australian Law Firms. Technical Report.
26
27. Kohandel M. ; Tabrizi, K.G. & Sharifian, E. (2014). Any relationship between knowledge management components & organizational intelligence of the department of sport & youth and committee sports of Kerman. Nationalpark-Forschung in Der Schweiz (Switzerland Research Park Journal), 102(12).
27
28. Lin, H.F. (2011). The effects of employee motivation, social interaction, and knowledge management strategy on KM implementation level. Knowledge Management Research & Practice; 9(3): 263-275.
28
29. Mills, A. & Smith, T. (2011). Knowledge management and organizational performance: a decomposed view. Journal of Knowledge Management, 15(1): 156-171,
29
https://doi.org/10.1108/13673271111108756.
30
30. Nam Nguyen, H. & Mohamed, S. (2011). Leadership behaviors, organizational culture and knowledge management practices: An empirical investigation. Journal of Management Development; 30(2): 206-221.
31
31. Pauleen, D. & Mason, D. (2002). New Zealand Knowledge Management Survey: Barriers and drivers of KM uptake. School of Information Management.Victoria University of Wellington.
32
32. Rai, R.K. (2011). Knowledge management and organizational culture: A theoretical integrative framework. Journal of Knowledge Management, 15(5): 779-801. Available on
33
https://doi.org/10.1108/13673271111174320.
34
33. Robbins, S.P. (2005). Organisational Behaviour. 11th Edition. San Diego: Mc-Graw Hill/Irwin.
35
34. Ros, J. (2003). Measuring the Benefits of Knowledge Management at the Financial Services Authority: A case study. Journal of Information Science, 29(6):475-88.
36
35. Sensuse D.I. ; Sucahyo Y.G. ; Rohajawati, S. ; Rizqi, H. & Anggia P. (2014). Knowledge Management: Organization Culture in Healthcare Indonesia. In: Information and Communication Technology. Linawati, Mahendra M.S., Neuhold E.J., Tjoa A.M., You I. (eds). ICT-EurAsia 2014. Lecture Notes in Computer Science, vol 8407. Springer, Berlin, Heidelberg.
37
ORIGINAL_ARTICLE
The Study of the customer relationship management effect on knowledge management with the mediating role of employee empowerment
Aim: The present research examined the effect of knowledge management on the implementation of customer relationship management with the mediating role of employee empowerment. Methodology: in terms of its purpose, it is applied research and in terms of nature, the method of doing and obtaining the required data, it is descriptive and correlation research type. The research data was collected through a questionnaire consisting of three standard questionnaires of knowledge management, customer relationship and empowerment. The reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha method and their validity was confirmed by the content validity method. The statistical population of this study was the staff of the General Directorate of Railways of Azerbaijan, which was obtained by simple random sampling method and according to Cochran's formula, 131 people were selected as a sample size. Findings: The results showed that the coefficients of direct effect of knowledge management on employee empowerment as well as employee empowerment on the implementation of customer relationship management were 0.88 and 0.91, respectively, and the significant coefficients of these relationships were 5.37 and 4.24 and greater than 2. Conclusion: Knowledge management has a direct positive effect on employee empowerment and also on the implementation of customer relationship management and can lead to a mutual increase. Knowledge management can also have a positive and significant impact on customer relationship management by empowering employees. Therefore, employee empowerment can enhance the effect of knowledge management on customer relationship.
https://stim.qom.ac.ir/article_1551_0df1a89caf924cc4249a9fa461a872ca.pdf
2020-04-20
50
78
10.22091/stim.2020.4516.1325
Knowledge Management
customer relationship management
Employee empowerment
Belal
Panahi
panahi1980@yahoo.com
1
Assistant Professor, Department of Management and Tourism, Payame Noor University, Iran
AUTHOR
Amir
Lali Sarabi
lalisarabi@gmail.com
2
Assistant Professor, Department of Management and Tourism, Payame Noor University, Iran.
AUTHOR
Ebrahim
Maheri Kalajahi
ebrahim.maheri@yahoo.com
3
Master of Public Administration (Human Resource Development), Faculty of Management, Economics and Accounting, Payame Noor University, Iran.
LEAD_AUTHOR
1. افراشته، ل. (1394). بررسی رابطه نوآوریهای بازاریابی و دانشآفرینی مدیران منطقه صنعتی استان قم. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
1
2. ایراننژاد، ن.؛ یداللهی، م. (1393). بررسی رابطه بین توانمندسازی شغلی کارکنان و مدیریت ارتباط با مشتری (براساس مدل وتن و کمرون) شعب بانک سپه استان کرمان. در: دومین کنفرانس ملی پویایی مدیریت، توسعه اقتصادی و مدیریت مالی.
2
3. بلانچارد، ک. و کارلوس، ج. و راندولف، آ. (1395). مدیریت تواناسازی کارکنان. ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی. تهران: نشر مدیران.
3
4. تقویفرد، م.؛ واقف کودهی، م.؛ صالحی مقدم، ش. (1394). تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات واسطهای عوامل سازمانی. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 3(21): 95 - 77.
4
5. جلالی، ر.؛ الوانی، م.؛ حسنپور، ا.؛ محب زادگان، ی. (1396). شناسایی و مدلسازی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران. آموزش علوم دریایی، 4(7): 29-14.
5
6. جوانی، ن. (1393). بررسی میزان مدیریت ارتباط با مشتری کارکنان شرکت ملی گاز و رابطه آن با شیوههای رهبری دانش در سازمان. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
6
7. خاکی، غ. (1386). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب.
7
8. خالقی بایگی، م.؛ بنار، ا.؛ حبیبیراد، ا. (1392). تعیین عوامل اصلی تاثیرگذار بر شکست پروژههای مدیریت ارتباط با مشتریان CRM (موردکاوی: گروه پیادهسازی فرایند مدیریت ارتباط با مشتریان دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر). مدیریت بازاریابی، 24: 156-139.
8
9. روشندل اربطانی، ط.؛ فرهنگی، ع.؛ ربیعی، ع.؛ رادفر، س. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمانهای ارتباطاتی و رسانهای دولتی. مدیریت دولتی، 9(3): 538-517 .
9
10. سرمد، ز.؛ حجازی، ا.؛ بازرگان، ع. (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
10
11. صادقی دروازه، س.؛ شول، ع.؛ مزروعی نصرآبادی ا.؛ فرهادیان، ع. (1397). نقش قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش در توانمندسازی ساختاری منابع انسانی (مورد مطالعه: دانشگاه علامه طباطبائی). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 1(1):72-49.
11
12. صالحی صدقیانی، ج.؛ اخوان، م. (1393). مدیریت ارتباط با مشتری. حسابدار، 176: 23-36.
12
13. طیبی، ش.م.؛ میرزایی، ن. (1396). بررسی رابطه ساختار سازمانی بر توانمندسازی کارکنان معاونت توسعه مدیریت شهرداری تهران. مطالعات مدیریت شهری، 1(29): 76-67.
13
14. علوی، م.؛ ایرانزاده، س.؛ تقیپور، ا. (1396). بررسی تأثیر آموزشهای مهارتی ضمن خدمت در ارتقای قابلیت اطمینان در صنایع دانشبنیان دریایی با نقش میانجی توانمندسازی منابع انسانی. آموزش علوم دریایی،4(10):40 -30 .
14
15. غفاری، ز. ( 1393 ). بررسی رابطه بین نوآوریهای بازاریابی و ساختار دانش محیط کار در کارکنان شرکت آلومینیوم هرمزگان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.
15
16. فتحی جناقرد، م. (1393). ارتباط مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در مدارس متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
16
17. کرد نائیچ، ا.؛ بخشیزاده، ع.؛ فتح اللهی، م. (1395). بررسی تأثیر توانمندسازی روان ساختاری شناختی کارکنان بر توانمندسازی. مطالعات رفتار سازمانی،4(14): 119-97.
17
18. کفچه، پ.؛ احمدیزاد، آ.؛ محمدی مطلق، م.؛ اسمعیلیفرد، آ. (1396). بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی اقدامات استراتژیک منابع انسانی. در: دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد (قرن21).
18
19. کلانتری، ش. (1393). بررسی ارتباط بین مدیریت ارتباط با مشتری شرکت مخابرات استان خراسان رضوی با منابع دانش آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد.
19
20. میرسپاسی، ن.؛ حسینزاده، ن. (1397). بررسی تاثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر رضایت مشتری با تاکید بر نقش توانمندسازی کارکنان (مطالعه موردی: ادارات مرکزی بانک قوامین تهران). مطالعات منابع انسانی، 8(30):107-126.
20
21. Anton, J. (2015). Customer Relationship Management. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
21
22. Benitz, W. (2015). Knowledge management practices and customer relationship management anagement in usa industrial company. Baltic Journal of Management, 10(4): 432-455.
22
23. Buttle, F. & Maklan, S. (2015). Customer Relationship Management. London: Routledge, 3th Edition.
23
24. Costa, R.G. & Rezende, J.F. (2018). Strategic alignment of knowledge management and value creation: implications on to an oil and gas corporation. RAUSP Management Journal, https://doi.org/10.1016/j.rauspm.2017.11.01.
24
25. Fullerton, G. (2011). Creating advocates: The role of satisfaction, trust and commitment. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(1): 92-100.
25
26. Ganesh, N. ; Kassim, N.M. & Hong, H.J. (2014). The effect of corporate branding dimensions on consumers’product evaluation. European Journal of Marketing, 40:825–845.
26
27. Haghighi, M.A. ; Tabarsa, G.A. & Kameli, B. (2014). Investigation the Relationship between Knowledge Management Processes and Empowerment of Human Resources. Global Journal of Management Studies and researches,1(2): 122-130.
27
28. Haghshenas Kashani, F. & Rastegari, H. (2013). Effective Factors in Lindgreen model in implementing customer relationship management in the tourism industry of Iran. Organizational Resources Management Researchs,2(4): 65-84.
28
29. Horvat, J. & Bobek, S. (2014). Mutual Impacts of Human Resources Management and Knowledge Management: Issues of Functions and Effective Factors. Management in Recovering Markets, 5(3).
29
30. Kalajahi, M. & janani, H. (2015). Effect of the Knowledge Management on Empowering Physical Education Teachers in Universities of Northwestern of Iran. International Journal of Sport Studies, 5(8): 921-924.
30
31. Kianto, A. ;Vanhala, M. & Heilmann, P. (2018). The impact of knowledge management on job satisfaction. Journal of Knowledge Management, 20(4): 621-636. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2015-0398.
31
32. Loon, M. (2019). Knowledge management practice system: Theorising from an international meta-standard. Journal of Business Research, 94(4): 411-432.
32
33. Maravilhas, S. & Martins, J. (2019). Strategic knowledge management in a digital environment:Tacit and explicit knowledge in Fab Labs. Journal of Business Research, 94: 353-359.
33
34. Moreno, A. ; Locket, N. & Morales, V. (2015). Exploring the role of knowledge management practices in fostering customer relationship management as a catalyst of marketing innovation. Baltic Journal of Management, 10(4): 393- 412.
34
35. Ravanpykar, Y. ; Fyzi, J. & Pashazadh, Y. (2014). Examine the relationship between knowledge management with organizational learning and employee empowerment in national companies of south oil producing (Case study: Oil Welfare Service Companies). Indian J.Sci.Res, 5(1):284-295.
35
36. Rodríguez Delgado, A. & Korshenko, E. (2013). Linking employee empowerment and customer perceptions of service quality: Evidence from a Mexican medical retailing company. Available in: https://pdfs.semanticscholar.org/91d5/2ac9a7a0fb5450b59ca2f245a1325d051112.pdf?_ga=2.172158563.1385134775.1588854751-491774926.1526835669
36
37. Sadeghi Boroujerdi, S. & Hasani, K. (2013). Relationship between Knowledge Management and Employee Empowerment in the Sport and Youth Organization of Iran. International Journal of Research in Organizational Behavior and Human Resource Management, 1(4): 195-209.
37
38. Shahhosseini, S. & Piri, M. (2015). Investigation the Role of Knowledge Management in Staff Empowerment (Case Study: General Department of Education, Western Aerbaijan Province). Int. J. Rev. Life. Sci., 5(4): 163-168.
38
39. Shin-yuan, H. ; Wei-His, H. & Chia-Ant, S.c.J. (2014). Critical factors of hospital adoption on CRM system: Organizational and information system perspectives. Decision Support systems, 48(2): 592-603.
39
40. Siachou, E. & Gkorezis, P. (2014). Do Empowered Employees Absorb knowledge? An empirical Investigation of The effects of Psychological Empowerment Dimensions on Absorptive Capacity. Management Research Review, 37 (2).
40
41. Sin, L.Y.M. ; Tse, A.C.B. & Yim, F.H.K. (2005). CRM conceptualization and scale development. International of Journal of Marketing, 39(11-12): 1264-1290.
41
42. Spreitzer, G.M. (1995). Psychoological empowerment in the workplace: Demensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5): 1442-1465.
42
43. Yim Hong, K. (2008). Psychological Empowerment of salespeople: The construct, Its Inducement, and consequences on customer Relationships. A Thesis Submitted to the Faculty of Drexel University.
43
ORIGINAL_ARTICLE
Personal Characteristics and Practical Skills of a Children’s Librarian in Iran
Aim: In the present study, the internal (mental) and external (cognitive) characteristics of the children’s librarian were examined and then prioritized. These traits include competence in beliefs, feelings, emotions, and desires, and aptitude in speech and behavior, and are modeled on a philosopher named Nikolaus Tetens, who was Kant's contemporary. Methodology: The research was conducted in two phases and with two methods. The first (qualitative) phase included the analysis of internal and external texts and interviews with experts to extract the characteristics under the five categories, and in that, the theme analysis method was used. The second phase (quantitative) included the ranking of the extracted components with the opinion of experts, which Analytical Hierarchy Process (AHP) method, HP questionnaire tool and Expert Choice software were used. Findings: The findings showed that the components can be divided into three minimum, basic and ideal levels and the minimum level includes the most important criteria. At the minimum level and in the category of beliefs, knowledge about child literature and child psychology (Rank 1, 0.346), believe to priority of collectivism (rank 2, 0.265), understanding child’s sensibility (rank 3, 0.218), and believe to child’s rights (rank 4, 0.171) were among the most important components in the belief category. Psychic relax (rank 1, 0.385), being cheerful (rank 2, 0.213), enthusiasm for working with children (rank 3, 0.152), and having service mood (rank 4, 0.152) are among the most important components in emotive category. willingness to be accessible (rank 1, 0.429), self-motivation (rank 1, 0.314), tendency to work with households (rank 1, 0.168), and zest for change in environment (rank 4, 0.09) are among the most important components in volitive category; euphony (rank 1, 0.421), speaking and listening skills (rank 2, 0.228), persuasion and reasoning skills (rank 3, 0.225), and networking skills (rank 4, 0.127) are among the most important components in discursive category; ability to design area (rank 1, 0.324), bibliographic and technical service skills (rank 2, 0.266), person to person education skills (rank 3, 0.262), and ability to arrange decorate and dress (rank 4, 0.148) are among the most important components in active category. Conclusion: The findings show that the competencies of the characteristics and the practical skills accepted for the children’s librarian tend to be more collective than individualistic, and this is contrary to academic education, urban lifestyle, and social rules and regulations. Indirectly, they promote individualism. Therefore, in order to train librarians with these characteristics, it is necessary to teach self-learning methods, teaching methods, psychological and bibliographic knowledge, as well as trying to change their moral ideology towards socialism, collective interests and altruism. It is very difficult.
https://stim.qom.ac.ir/article_1552_549c89b08fd786c9b81f2109f54874f8.pdf
2020-04-20
80
112
10.22091/stim.2020.4898.1347
children librarian
kid’s trainer
child education
librarian’s skills
Nader
Akbari Baris
n.akbari1371@gmail.com
1
M.A., Knowledge & Information Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Mahdi
Shaghaghi
mhd.shaghaghi@gmail.com
2
Assistant Professor, Dept. of KIS, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
LEAD_AUTHOR
Amir-Reza
Asnafi
a_asnafi@sbu.ac.ir
3
Assistant Professor, Department of Information Science, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran.
AUTHOR
1. احمدی، ع.ا. (1396). تربیت جنسی کودک و نوجوان (بخش سوم). رشد آموزش مشاور مدرسه، 13(1): 4-10.
1
2. افشار، ا. (۱۳۹۷). مهارتهای ارتباطی برای کتابداران. تهران: چاپار.
2
3. افشارنیا، ز. (1397). به کودک احساس گناه ندهید. موفقیت (ویژه نوروز)، 369: 78-79.
3
4. انصاری، ن. (۱۳۹۴). کتاب، کتابداری و کتابپژوهی در آثار نوشآفرین انصاری. به کوشش علی بوذری. تهران: خانه کتاب.
4
5. بیات، ا.؛ بهرامی، ح. (۱۳۹۶). مخاطبشناسی. تهران: ادیبان روز.
5
6. پرهیزگار طرقبه، ع. (۱۳۹۳). بررسی تأثیر تعهد عاطفی، عدالت سازمانی و رضایت شغلی بر میزان تمایل به ترک خدمت کارکنان در سازمانهای دولتی. در: سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین. گرگان: انجمن علمی و حرفهای مدیران و حسابداران گلستان؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول.
6
7. پورصالحی، ن.؛ فهیمنیا، ف.؛ بازرگان، ع.؛ ناخدا، م. (1397). آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 سالۀ ایرانی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 24(2): 305-325.
7
8. جابری، ی. (۱۳۹۵). تأثیر فضاهای معماری در عملکرد کتابخانههای کودکان. در: سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در مهندسی، علوم و فناوری. گرجستان: موسسه سرآمد همایش کارین.
8
9. دانشپور، س.ع.؛ نقرهکار، ع.؛ سالاریپور، ع.ا. (1396). مقایسه ارتباط کودک با محله در محلههای سنتی و جدید، مطالعه موردی: محلههای ساغریسازان و گلسار شهر رشت. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 7(27): 5-15.
9
10. ذاکرحقیقی، ک.؛ حاجیبابایی، س. (1396). تدوین سیاستهای ارتقاء محیطهای دوستدار کودک مبتنی بر ترجیحات محیطی کودکان (نمونه مطالعاتی: کودکان حاضر در فضاهای عمومی منطقه 6 شهرداری تهران). مجلۀ جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 29(1): 105-116.
10
11. رحیمی، ع.؛ علومی، ط.؛ هویدا، ع. (1389). بررسی مسائل و مشکلات تأمین، تربیت و حفظ و نگهداری کتابداران آموزشگاهی در آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
11
12. سراجزاده، ح. (۱۳۹۰). موضوعشناسی گزارههای اخلاقی قرآن. اخلاق، 1(3): 35-64.
12
13. سرنی، ر.؛ مارکی، پ.؛ ویلیامز، آ. (۱۳۹۲). خدمات کتابخانهای ویژه برای کودکان (بهکارگیری شایستگیهای لازم برای کار). ترجمۀ معصومه تجعفری و سیدجلال عبدالمنافی. تهران: چاپار.
13
14. عابدی جعفری، ح.؛ تسلیمی، م.س.؛ فقیهی، ا.؛ شیخزاده، م (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2): 151-198.
14
15. علومی، ط. (1351). منابع مورد نیاز کتابدار آموزشگاهی. روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)، 5: 58-67.
15
16. قدیریانپور، س. (1397). تربیت جنسی کودک من. رشد آموزش پیشدبستانی، 12(1): 16-18.
16
17. کریمی، م. و امیریمجد، م. (1395). اثربخشی آموزش ادبیات کودک بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست. توانمندسازی کودکان استثنایی، 7(19): 41-49.
17
18. کریمی، م.؛ امیریمجد، م. (1395). اثربخشی آموزش ادبیات کودک بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست. توانمندسازی کودکان استثنایی، 7(19): 41-49.
18
19. کاظمیفر، م.؛ غلامحسینزاده، غ.ح. (۱۳۹۴). تحلیل کارکرد ذهن روزبهان در صورتبندی تجربههای عرفانی او. نقد ادبی، 8(۳۰): ۱۲۳-۱۴۸.
19
20. کینیا، م. (۱۳۷۷). روانشناسی کودک. مجلۀ دادرسی، 12: 46-51.
20
21. مظاهری، ق.؛ صالحی، ا. (1396). کودک شهروند: مطالعه تطبیقی حقوق کودکان در اسلام، منشور حقوق شهروندی و کنوانسیون 1989 حقوق کودک. مطالعات حقوق شهروندی، 1(4): 361-384.
21
22. معماریانی، ع.؛ آذر، ع. (1374). AHP تکنیکی نوین برای تصمیمگیری گروهی. مدیریت دانش، 27 – 28: 22-32.
22
23. مقدادی، م.م. (1395). بررسی فقهی حق هنر برای کودک. الهیات هنر، 3(7): 107-136.
23
24. مومنی، م. (1387). مباحث نوین تحقیق در عملیات. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
24
25. نصیرزاده، ن.؛ زندیان، ف.؛ حسنزاده، م. (۱۳۹۱). مطالعه نقش و جایگاه کتابخانههای آموزشگاهی در نظام آموزشی از دیدگاه دبیران، دانشآموزان و کتابداران و ارائه راهکارهای مناسب. پایاننامۀ کارشناسیارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
25
26. Adkins, D. & Esser, L. (2004). Literature and technology skills for entry-level children’s librarians: What employers want? Children & Libraries, 2(3):14- 21.
26
27. Adkins, D. (2004). Changes in Public Library Youth Services: A Content Analysis of Youth Services Job Advertisements. Public Library Quarterly, 23(3-4): 59-73.
27
28. ALSC Education Committee (2009). Competencies for librarians serving children in public libraries. Association for Library Service to Children, a Division of the American Library Association. Chicago: ALA, ALSC. Retrieved from: http://www.ala.org/alsc/edcareeers/alsccorecomps.
28
29. Association of Children’s Librarians (2017). Resources. Retrieved from:
29
https://www.bayviews.org/resources/
30
30. Danley, E. (2003). The Public Children’s Librarian as Educator. Public Libraries, 42(2): 98-101.
31
31. Gilman, I. (2008). Beyond books: Restorative librarianship in juvenile detention centers. Public Libraries, 47(1). Retrieved from: https://commons.pacificu.edu/libfac/1/
32
32. Hamada, D. & Stavridi, S. (2014). Required skills for children's and youth librarians in the digital age. IFLA journal, 40(2): 102-109.
33
33. Harrington, J.N. (1992). Children's librarians, reviews, and collection development. In: Allerton Park Institute held October (25-27, 1992): 27-36. Retrieved from: https://www.naperville-lib.org/sites/default/files/jobdescriptions/Childrens_Services_Librarian.pdf
34
34. IFLA (2017). Guidelines for Children's Libraries Services. Retrieved from:
35
https://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/guidelines-for-childrens-libraries-services_background-en.pdf
36
35. Immroth, B. (1989). Improving Children's Services: Competencies for Librarians Serving Children in Public Libraries. Public libraries, 28(3): 166-169.
37
36. Ivana, M. & Ivanka, S. (2012). The Role of Children’s Librarians in Communicating Picture Books to Users: What Can Be Learned from Linguistic Theories and Research? Retrieved from: citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.858.2818&rep=rep1&type=pdf
38
37. Lowrie, J.E. (1966). Education and Training of School Librarians. The bulletin of the National Association of Secondary School Principals, 50(306): 64-69.
39
38. Lukenbill, B. & Immroth, B. (2009). School and Public Youth Librarians as Health Information Gatekeepers: Research from the Lower Rio Grande Valley of Texas. School Library Media Research, 12, Retrieved from: http://www.ala.org/aasl/slmr/volume12/lukenbill-immroth
40
39. Martinović, I. & Stričević, I. (2012, January). The Role of Children's Librarians in Communicating Picture Books to Users: What Can Be Learned from the Linguistic Theories and Research? In: Libraries in the Digital Age. Retrived from: https://www.bib.irb.hr/585207.
41
40. Naperville Public Library (2018). Job Specifications Children’s Services. Retrieved December 26, 2018, from:
42
https://www.naperville-lib.org/sites/default/files/jobdescriptions/Childrens_Services_Librarian.pdf
43
41. Partridge, H.; Menzies, V.; Lee, J. & Munro, C. (2010). The contemporary librarian: Skills, knowledge and attributes required in a world of emerging technologies. Library & information science research, 32(4): 265-271.
44
42. Subramaniam, M. & et.al. (2015). The role of school librarians in enhancing science learning. Journal of Librarianship and Information Science, 47(1): 3-16.
45
43. Walter, V.A. (2014). Who will serve the children? Recruiting and educating future children’s librarians. IFLA journal, 40(1): 24-29.
46
44. Winston, M.D. & Dunne, J. (2001). Children's Librarians: A Research Study of Diversity and Leadership. Public Library Quarterly, 19(1): 23-38.
47
45. Yilmaz, M. (2014). The Selection of a Children's Librarian: OWA (Ordered Weighted Averaging) as a New Model. Journal of Library Administration, 54(7): 573-589.
48
ORIGINAL_ARTICLE
Investigating the relationship between users' information literacy and their satisfaction with library services
Propose: The purpose of this study is to investigate the relationship between users' information literacy and their satisfaction with the central Library services of the University of Mohaghegh Ardabili. Methodology: This is application research and a survey study. The research methodology is a correlation type. The statistical population consists of 11647 students (undergraduate, graduate, and postgraduate) and faculty staff at University of Mohaghegh Ardabili. The sampling approach is convenience or accidental sampling and the sample size includes 253 persons. The data-gathering instrument, in this research, includes user satisfaction questionnaires, LibQUAL for local library services, Webqual 4 for web services, and an information literacy questionnaire, based on information literacy competency standards for higher education, developed by ACRL. Data were analyzed by descriptive & inferential statistics (U-Mann Whitney & Kruskal-Wallis test and spearman’s correlation) using SPSS software. Finding: The findings of this study showed that there is a significant positive correlation between the first standard of information literacy and the second dimension of users satisfaction with local library services, namely, (the ability to determine the nature and extent of the information & the effect of services), the second standard of information literacy and the second dimension of users satisfaction with local library services, namely, (the ability to effectively access the information & the effect of service), the fourth standard of information literacy and the first and second dimensions of users satisfaction with local library services, namely (the ability to effectively use information & the information control) and (the ability to effectively use information & effect of service). In the website section, there is a significant positive correlation between the second standard of information literacy and the first and the second dimensions of satisfaction with the website services, namely,(the ability to effectively access information & website usability), (the ability to effectively access the information & the information quality), the third standard of information literacy and the first dimension of satisfaction with the website services (The ability to critically evaluate information and the usability), the fourth standard of information literacy and the first, second and third dimensions of satisfaction with the website services of this library (ability to effectively use information & the usability), (the ability to effectively use information & information quality) and (the ability to effectively use information & service interaction).On the other hand, the finding of this research showed that in general, users' satisfaction with library services (both website and local services) is relatively desirable, but their information literacy is undesirable. In addition, there is a significant difference between the users' satisfaction on the basis of age and gender, and there is a significant difference between users’ information literacy by age, educational level, and position. Conclusion: The result of this research showed that in general, there was a significant positive correlation between users' information literacy and their satisfaction with library services, and this correlation was more tangible on library web services.
https://stim.qom.ac.ir/article_1300_0f1d2e4908df6d1c87c114d34b011786.pdf
2020-04-20
114
149
10.22091/stim.2019.3994.1288
User satisfaction
Information literacy
Central Library
University of Mohaghegh Ardabili
libqual
Webqual
ACRL Standard
Nneda
Salimi
nedasalimi8333@gmail.com
1
Master of Information Management, Department of Information Science and Science, School of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
AUTHOR
Fatemeh
Fahimnia
fahimnia.fatemeh@gmail.com
2
Associate Professor, Department of Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
LEAD_AUTHOR
Alireza
Noruzi
noruzi@ut.ac.ir
3
Associate Professor, Department of Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
AUTHOR
1. ابراهیمی، ب. (1390). تعیین میزان رضایت کاربران از کارایی کتابخانه دیجیتالی اهل بیت(ع) اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
1
2. افضلی، ط.؛ تفرشی، ش. (1389). نقش و جایگاه کتابخانههای صدا و سیما در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران. دانششناسی، 3(10): 12-1.
2
3. بیگدلی، ز.؛ آبیاری، آ. (1392). بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 5(11): 36-17.
3
4. بینیاز، ه. (1392). بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانهای و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
4
5. پریرخ، م. (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار.
5
6. حسنزاده، م. (1383). کاربرد مؤلفههای سواد اطلاعاتی در مدیریت دانش سازمان در: مجموعه مقالات همایش آموزش استفادهکنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها. مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
6
7. حسنزاده، م.؛ نجفقلینژاد، ا. (1387). سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. تهران: نشر کتابدار.
7
8. رزمیشندی، م.؛ اسفندیاریمقدم، ع.ر.؛ نوروزی، ی. (1392). سنجش کیفیت خدمات کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی دانشگاه امام صادق با استفاده از مدل لیبکوال. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2(4): 80-69.
8
9. سیامک، م.؛ داورپناه، م. (1388). ساخت و اعتباریابی سنجش سواد اطلاعاتی پایه و واقعی دانشجویان مقطع کارشناسی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 12(1): ص 146-119.
9
10. شعبانی، ع. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت ارائه خدمات کتابداران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی.
10
11. طاهریان، آ. (1386). عوامل مؤثر بر ارتقای میزان رضایتمندی کاربران کتابخانهها با تأکید بر کتابخانههای تخصصی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 70: 196-179.
11
12. فتاحی، ر. (1379). الگویی برای بازنگری و تجدید ساختار آموزشهای کتابداری واطلاعرسانی در ایران با توجه به تحولات جدید در محیط اطلاعاتی. کتابداری و اطلاعرسانی، 3(1): 44-21.
12
13. قاسمی، پ.؛ نوروزی، ع.ر. (1395). بررسی سواد اطلاعاتی معلمان. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 50(1): ص 66-6.
13
14. کارگرآزاد، ز. (1394). طبقهبندی ابعاد وبکوال بر اساس تأثیر عملکرد نامتقارن مدل رضایت مشتری کانو، مطالعه موردی: وبگاه آموزش مجازی دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علم اطلاعات و دانششناسی.
14
15. کاووسی، م.ر.؛ سقایی، ع. (1392). روشهای اندازهگیری رضایت مشتری. تهران: آمه.
15
16. معین، م. (1373). نقش اطلاعرسانی در پژوهش و توسعه. اطلاعرسانی،11(1): ص5-3.
16
17. نیاکان لاهیجی، ن. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در بیمههای زندگی. تازههای جهان بیمه، 174: ص18-4.
17
18. نیکپور، ا.؛ منظری توکلی، ع.ر.؛ رجائینژاد، م. (1390). بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کارکنان و اثربخشی سازمانی در سازمانهای دولتی شهر کرمان. فرآیند مدیریت توسعه،25(3): 161-145.
18
19. یوسفزاده نجدی تبریز، ا. (1392). سنجش کیفیت خدمات الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از دیدگاه کتابداران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی براساس مدلتلفیقی لیبکوال، دیجیکوال و ای.اس.کوال. پایاننامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه فردوسی،. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
19
20. Aljanabi, A.R.A. & AL-Hadban, W.K.M. (2018). Information Literacy and learners’ satisfaction: The mediating role of social networking technology usage. Retrieved from: https://doi.org/10.1108/ILS-08-2018-0091.
20
21. Association of College & Research Libraries (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago. Retrieved from:
21
http://www.ala.org/acrl/standards/informationliteracycompetency
22
22. Association of College & Research Libraries (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education. Chicago. Retrieved from: http://www.ala.org/standardsilframework.
23
23. Barnes, S.J. & Vidgen, R.T. (2005). Data triangulation in action: using comment analysis to refine web quality metrics. In: processings of the 13th European Conference on Information Systems, ECIS 2005, Regensburg Germany, May 26-28.
24
24. Emmett, A. & Emde, J. (2007). Assessing information literacy skills using the ACRL standards as a guide. Reference Services Review, 35(2): 210-229.
25
25. Finley, M. (2009). Alvin Toffler and the Third Wave. Retrieved from:
26
https://www.goodreads.com/book/show /67282/Third-Wave-Alvin-Toffler/
27
26. Green, D. & Kyrillidou, M. (2012). Libqual + Procedure Manual. In: Proceedings of the 2012 Library Assessment Conference. Washingtone, DC: Association of Research Libraries. Retrieved from: https://www.libqual.org/documents/LibQual/publications/ProceduresManual.pdf.
28
27. Guder, C.S. (2012). Exploring the Relationship between Patron Type, Carnegie Classification, and Satisfaction with Library Services: An Analysis of LibQUAL+® Results. Doctoral dessertation ofPhilosophy. The Patton College of Education at Ohio University.
29
28. Ilieska, K. (2013). Customer Satisfaction Index – as a Base for Strategic Marketing Management. TEM Journal, 2(4): 327-331.
30
29. Kamaruddin, N.A. ; Baharuddin, M.F. & Mustaffar, M.Y. (2014). Assessment of service quality using LibQUAL+ three key dimensions tool at public libraries in Klang Valley, Malaysia. In:23rd International Business Information Management Association Conference. IBIMA 2014; Valencia; Spain; 13 May 2014 through 14 May 2014.
31
30. Kyrillidiu, M. & Macial, M. (2015). LibQUAL+ Survey Introduction. In: Library Assessment Conference 2015. Washingtone, Association of Research Libraries & Texas A &M University Libraries. Retrieved from:
32
https://www.libqual.org/documents/LibQual/publications/2015/2015_ALA_Chicago_SurveyIntro.pdf
33
31. Leichner, N.PJ. ; Mayer, A. & Krampen, G. (2013). Assessing information literacy among German psychology students. Reference Service Review, 41(4): 660-674, retrieved from: www.emeraldinsight.com/0090-7324.htm
34
32. Miller, K.F. (2008). Service Quality In Academic Libraries: An Analysis Of Libqual+™ Scores and InstiTtutional Characteristics. Doctoral dissertation of Education. The College of Education, at the University of Central Florida. Retrieved from: purl.fcla.edu/fcla/etd/CFE0002007.
35
33. Napitupulu, D. (2017). Analysis of factors affecting the website quality based on webqual approach (study case: XYZ university). International Journal on Advanced Science Engineering Information Technology, 7(3): 791-798, Retrieved from:10.18517/ijaseit.7.3.1748.
36
34. Parasuraman, A. ; Zeithaml, V.A. & Malhotra, A. (2005). E-S-QUAL: a multiple item scale for assessing electronic service quality. Journal of Service Research, 7(3):231-234.
37
35. Pekari, C. (2005). Human rights in the information society. Retrieved from: www.esil-sedi.eu/sites/default/files/Pekari_0.PDF.
38
36. Pinto, M. ; Antonio, C.J. & Gomez, D.R. (2010). Thirty years of Thirty years of information literacy (1977—2007). Journal of Librarianship & Information Science, 42(1): 3–19.
39
37. The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2010). Towards media and information literacy indicators. Background Document of the Expert Meeting 4-6 November, Bangkok, Thailand, Prepared by Moeller, S. ; Joseph, A. ; Lau, J. & Carbo, T. Retrieved from:
40
http://www.unesco.org/new/en/education/themes/education-building-blocks/literacy.
41
38. Voorbij, H. (2012). The use of LibQUAL+ by European research libraries. Performance Measurement and Metrics, 13(3):154-168.
42
ORIGINAL_ARTICLE
Investigating the Relationship between the Acceptance factors of Information Technology in Organizational Development
(Case Study: Staff of Ilam University)
Aim: The purpose of this study was to investigate the relationship between the acceptance factors of information technology in organizational development at Ilam University. Methodology: In this study, the research model of Davis et al. (1989) was selected as the basic model of research. The statistical population was 440 employees of Ilam University, of which 205 were examined as statistical samples. The data collection tool includes two questionnaires for information technology acceptance and organizational development. Content validity was used to determine the validity of the mentioned questionnaires and to confirm the reliability, they were confirmed by Cronbach's alpha method. Data analysis was also performed using SPSS statistical software. Findings: The findings showed that there is a significant relationship between the acceptance factors of information technology and organizational development. Also, the perceived ease with a correlation coefficient of 0.797 and the perceived usefulness with a correlation coefficient of 0.405 have a significant effect on organizational development. Conclusion: Information technology is an important strategic asset for organizations that can be used to improve organizational performance and strategic competition. It also provides the ground for better implementation of the organization's strategies and helps staff to achieve the organization's goals, which ultimately leads to organizational development. Therefore, managers should take steps to implement information technology in organizations.
https://stim.qom.ac.ir/article_1301_8e64a484aa6c0789627bde76455a1ca0.pdf
2020-04-20
152
177
10.22091/stim.2019.4033.1294
Information Technology
Organizational Development
University of Ilam
Mohammad Hassan
Morshedi Tonekaboni
morshedi7759@gmail.com
1
M.Sc., Management of Government Organizations, Ilam University, Ilam, Iran
LEAD_AUTHOR
Mohammad
Taban
m.taban@ilam.ac.ir
2
Assistant Professor, Department of Management, Ilam University, Ilam, Iran.
AUTHOR
1. پژوهان، ا. (1393). ارتباط بالندگی سازمانی با عزت نفس و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه پیام نور استان کردستان. مدیریت سازمانهای دولتی، 2(8): 77-94.
1
2. ترکمان، م. (1395). بررسی رابطه انواع فرهنگ سازمانی با بالندگی سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 9(33):91- 118.
2
3. جهانگیر، غ.ح.؛ دیانی، م.ح.؛ نوکاریزی، م. (1394). توسعه مدل پذیرش فناوری اطلاعات دیویس (TAM) از طریق سنجش تأثیر باورهای خودکارآمد و ناکارآمد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر پذیرش سامانه اطلاعات پژوهشی (پژوهان)، مبتنی بر رویکرد شناختی – اجتماعی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5(2):319- 339.
3
4. حسینزاده، آ.؛ صفری، ث. (1396). تبیین نقش بالندگی کارکنان بر تسهیم دانش (مورد مطالعه: سازمان سنجش آموزش کشور). نامه آموزش عالی (دوره جدید)، 11(41):199-218.
4
5. خسرویپور، ب.؛ پورجاوید، س. (1395). عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 38: 40-50.
5
6. دعایی، حبیباله؛ پور، س.؛ رضاییراد، م.؛ خریدار، ف. (1392). درک تأثیرگذاری بالندگی و عدالت سازمانی از منظر شاخصهای رفتاری. مدیریت تحول، 5(10): 145-168.
6
7. رشادتجو، ح. (1395). تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر توسعه حرفهای کارکنان با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM) در شرکت کانی کاوان. آموزش و توسعه منابع انسانی، 3(8): 123-141.
7
8. شاهزیدی، م.ر. (1395). بررسی رابطه بین فرهنگ کارکنان و پذیرش فناوری اطلاعات در شرکت فرآوری و صادرات سنگ رنان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیامنور، واحد بینالملل کیش.
8
9. شفیعیزاده، ر. (1392). تعیین رابطه بالندگی سازمانی با تعهد سازمانی در بین کارمندان شعب تهران بانک سامان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
9
10. عظیمپور راد، م. (1395). بررسی تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت الکترونیکی شهروندان (مورد مطالعه: شهروندان ساکن منطقه هجده شهر تهران). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب.
10
11. غیاثیفرد، ح. (1394). بررسی تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت و نوآوری در سازمان (مطالعه موردی: مرکز طراحی شهید یزدانی سازمان صنایع هوافضا). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب.
11
12. قلاوندی، ح.؛ علیزاده، م. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات: گسترش مدل پذیرش فناوری اطلاعات. فناوری آموزش، 9(2): 105- 113.
12
13. قنبری، س.؛ کریمی، ا. (1395). بررسی تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پذیرش اثربخش فناوری اطلاعات براساس مدل پذیرش تکنولوژی (TAM). مدیریت بر آموزش سازمانها، 5(1): 9-36.
13
14. محمدی زمان، م. (1397). طراحی درک عوامل مؤثر بر رفتار پذیرش فناوری اطلاعات (مطالعه موردی مشتریان بانک ملی). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد صفادشت.
14
15. محمدی، ع.؛ امیری، ی. (1392). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری. مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4): 195- 218.
15
16. منصورزاده، م.؛ محمودی، ف.؛ حبیبی، ح. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دانشجویان براساس الگوی پذیرش فناوری3. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(5):357- 370.
16
17. نادریبنی، م.؛ دلشاد، ع.؛ محمدی، ف.؛ ادیبزاده، م. (1394). عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در هتلهای شهر شیراز. مطالعات مدیریت گردشگری، 10(29): 69- 93.
17
18. نجفی، ا.؛ جعفرپور، م.؛ باقرحبی، م. (1390). بررسی متغیرهای رفتاری موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان (مطالعه در یک سازمان نظامی). روانشناسی نظامی، 2(7): 61- 75.
18
19. نیکوفر، م.؛ مظاهری، م. (1396). نقش ابعاد بالندگی سازمانی در تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی کشور. پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(36): 211-232.
19
20. Berrett, B. ; Murphy, J. & Sullivan, J. (2012). Administrator insights and reflections: Technology integration in schools. The Qualitative Report, 17(1): 200-221.
20
21. Davis, F.D. ; Bagozzi, R.P. & Warshaw, P.R. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Manag Sci, 35(8): 982-1003.
21
22. Davis, F.D. ; Bagozzi, R.P. & Warshaw, P.R. (1992). Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace 1. Journal of applied social psychology, 22(14): 1111-1132.
22
23. Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. Reading (Massachusetts), Addison-Wesley publishing Co.
23
24. Gupta, B. ; Dasgupta, S. & Gupta, A. (2008). Adoption of ICT in a Government Organization in a Developing Country: An Empirical Study. Journal of Strategic Information System, 17: 140-154.
24
25. Jan, A.Un. & Contreras, V. (2011). Technology acceptance model for the use of information technology in universities. Computers in Human Behavior, 27: 845-851.
25
26. Karakaya, A. & Yilmaz, K. (2013). Problem Solving Approach at Organizational Development Activities: A Research at Karabuk University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99: 322-331.
26
27. Khasawneh, O.Y. (2018). Technophobia without boarders: The influence of technophobia and emotional intelligence on technology acceptance and the moderating influence of organizational climate. Computers in Human Behavior, 88: 210-218.
27
28. Lee, S. & Kim, B.G. (2009). Factors Affecting the Usage of Internet: A Confirmatory Study. Computer in Human Behavior, 25: 191-201.
28
29. Marangunić, N. & Granić, A. (2015). Technology acceptance model: a literature review from 1986 to 2013. Universal Access in the Information Society, 14(1): 81-95. Doi: 10.1007/s10209-014-0348-1
29
30. Mastari Farahani, F. ; Rezaei Sharif, A. & Ostadhasanloo, H. (2012). Obstacles of using information and communication technology in learning-teaching process. Iranian Bimonthly of Education Strategies In Medical Sciences, 5(1): 15-21.
30
31. Nigg, C.R. ; Lippke, S. & Maddock, J.E. (2009). Factorial Invariance of the Theory of Planned Behavior Applied to Physical Activity across Gender, Age, and Ethnic Groups. Psychology of Sport and Exercise, 10: 219-225.
31
32. Scherer, R. ; Siddiq, F. & Tondeur, J. (2019). The technology acceptance model (TAM): A meta-analytic structural equation modeling approach to explaining teachers’ adoption of digital technology in education. Computers & Education, 128: 1-35.
32
33. Shatrevich, V. (2014). Industrial structures as competitive factor in organization development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110: 871-878.
33
34. Shimoni, B. (2017). A sociological perspective to organization development. Organizational Dynamics, 46(3): 165-170.
34
35. Steinert, Y. ; Naismith, L. & Mann, K. (2012). Faculty development initiatives designed to promote leadership in medical education. A BEME systematic review: BEME Guide No. 19. Medical teacher, 34(6): 483-503.
35
36. Venkatesh, V. ; Morris, M.G. ; Davis, G.B. & Davis, F.D. (2003). User acceptance of information technology: toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3): 425-478.
36
37. Witek-Crabb, A. (2014). Business growth versus organizational development reflected in strategic management of Polish small, medium and large enterprises. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150: 66-76.
37
ORIGINAL_ARTICLE
Content Analysis Researches in Knowledge and Information Science in Iran between 1980-2018
Aim: The aim of this study is to present a systematic study of content analysis research in knowledge and information science in Iran. Methodology: This study is an applied research which was done by content analysis method. Findings: The findings showed that during the study by researchers, a total of 44 content analysis studies were published, of which 9 titles were published in the form of dissertations, 31 titles in the form of articles, 4 titles in the form of books or part of a published book, 16 titles of articles (12 titles of magazine articles and 4 titles of conference papers), 10 titles of dissertations, 12 titles of books and 6 titles of all field texts have been analyzed. 21 titles (47.7%) have been published as multiple authors and 23 titles (52.3 titles) have been published as single authors. In terms of time, 2 titles were published in the 1360s, 11 titles in the 1990s, 15 titles in the 2000s and 16 titles in the 2010s. Conclusion: Content analysis research, while identifying research gaps, guides researchers through those gaps. Despite the widespread use of this method in various fields, it has not received much attention in the field of knowledge and information science, and it should be given more attention to such research.
https://stim.qom.ac.ir/article_1555_4b3d97137d08495beb4ffe1d6c447a18.pdf
2020-04-20
180
203
10.22091/stim.2020.5006.1358
Systematic study
Knowledge and Information
content analysis
Mahdi
Mohammadi
mahdi.mohammadi203@gmail.com
1
Associated Professor, Faculty of Literature and Human Science, University of Qom, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Fereshte
Safari
fe.safari1396@gmail.com
2
M. A in Knowledge and Information Science, University of Qom, Qom, Iran.
AUTHOR
1. احمدی لاری، ر.؛ فرزین، ف. (۱۳۷۶). بررسی مقالات کتابداری و اطلاعرسانی(۱۳۵۸- ۱۳۷۴). کتابداری، ۲۶-۲۷: ۳۹- ۵۱.
1
2. ارسطوپور، ش. (۱۳۹۴). تحلیل محتوای نشریات حوزه علم اطلاعات و دانششناسی منتشر شده در سطح ایران در سالهای ۱۳۸۰ – ۱۳۹۰. شیراز: مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری.
2
3. اشرفیریزی، ح.؛ کاظمپور، ز.؛ پاپی، ا. (۱۳۸۹). بررسی میزان انتشارات ناشران تخصصی غیر دولتی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای ۱۳۸۰-۱۳۸۷. کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۳(۲): ۲۹۵-۳۱۸.
3
4. اکرمی، ر. (۱۳۷۱). ارزیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری از نظر کاربرد روشهای تحقیق در آنها از سال ۱۳۵۵- ۱۳۷۰ در سه دانشگاه تهران، شیراز، علوم پزشکی ایران. پایاننامه کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: دانشکده مدیریت اطلاعات و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
4
5. امرایی، م.؛ گرایی، ا.؛ سیامکی، ص. (۱۳۹۲). گرایش موضوعی کتابهای تألیف و ترجمه شده کتابداری و اطلاعرسانی طی سالهای ۱۳۷۳ – ۱۳۸۷. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۲۴(۳): ۷۸- ۹۱.
5
6. آذرانفر، ج. (۱۳۸۵). تحلیل محتوای پایاننامههای رشته کتابداری و اطلاعرسانی سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۲، موجود در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. علوم و فناوری، ۲۱(۴): ۱۹- ۳۹.
6
7. آذرنگ، ع. (۱۳۸۰). چونوچرایی در باب سیاستهای نشر کتاب. تهران: نشر کتابدار.
7
8. بابالحوائجی، ف.؛ زارعی، ع.؛ نشاط، ن.؛ حریری، ن. (۱۳۹۳). نقشه دانش علم اطلاعات و دانششناسی براساس مقولهبندی موضوعی اصلی و فرعی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، ۶(۳): ۱-۲۴.
8
9. بابالحوائجی، ف.؛ مطلبی، د.؛ حریری، ن.؛ مومنی، ف. (۱۳۹۱). تحلیل نشر کتاب ایران بین سالهای ۱۳۵۸- ۱۳۸۷. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، ۱(۱): ۲۴۱- ۲۶۴.
9
10. بیگدلی، ز.؛ ملکمحمدی، س. (۱۳۹۶). تحلیل ویژگیهای کتابشناختی و سیر تاریخی نشر مقالات فارسی در زمینه خدمات و منابع مرجع. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، ۳(۱): ۱-۲۶.
10
11. تارم، ک.؛ جبرئیلی مزرعه شادی، م.؛ دولانی، ع. (۱۳۹۵). پایش ساختاری مقالات مجلات حوزه علم اطلاعات و دانششناسی. پیاورد سلامت،۱۰(۲): ۱۶۷- ۱۸۰.
11
12. جمشیدی، م. (۱۳۶۶). بررسی موضوعی متون فارسی کتابداری از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۶۰. پایاننامه کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران.
12
13. جوانبخت، م.؛ یقطین، م. (۱۳۸۹). نمایانی ماهیت میانرشتهای در کتابهای منتشر شده در رشته کتابداری و اطلاعرسانی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۷. در: مجموعه مقالات مطالعات میانرشتهای کتابداری و اطلاعرسانی: وضعیت موجود، چشمانداز مطلوب؛ سومین همایش سراسری ادکا. به کوشش نرگس نشاط، محمدجواد اشتری و پریسا پاسیار. تهران: نشر کتابدار، ص ۷۹-۹۱.
13
14. جوکار، ع.؛ جوانبخت، م. (۱۳۸۹). مطالعه کتابشناختی کتابهای ترجمه شده در رشته علوم کتابداری و اطلاعرسانی در فاصله سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۷. کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۳(۴): ۸۱-۹۹.
14
15. حری، ع. (۱۳۷۹). بررسی گرایش موضوعی آثار علمی و پژوهشی رشته کتابداری و اطلاعرسانی از آغاز تا پایان سال ۱۳۷۷.در: مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران. به کوشش رحمتالله فتاحی. مشهد: دانشگاه فردوسی؛ تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی وزارت جهاد سازندگی، ص ۵- ۲۶.
15
16. حسنزاده، م.؛ زندیان، ف.؛ نویدی، ف. (۱۳۹۳). بررسی سازگاری میان کتابهای منتشر شده در مباحث آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در مقطع کارشناسی در ایران. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، ۱(۱): ۳۳-۴۵.
16
17. حسینپناه، ع. (۱۳۸۶). بررسی گرایش موضوعی و روش پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران از سال ۱۳۷۹ – ۱۳۸۵. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
17
18. حنفی نیری، م. (۱۳۷۹). بررسی کتابهای فارسی کتابداری و اطلاعرسانی از سال ۱۳۷۳ تا پایان سال ۱۳۷۸. کتاب ماه(کلیات)، ۳(۱۰):۴۱- ۴۲.
18
19. دلیلی صالح، م.؛ ضیائی، ث. (۱۳۹۵). نقش کتابداران و کتابداری در مطالعات مرور نظاممند و متاآنالیز. نظامها و خدمات اطلاعاتی، ۵(۳): ۵۵-۶۷.
19
20. دیانی، م.ح. (۱۳۶۵). مقالات و مقالهنویسان در نامه انجمن کتابداران ایران. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ۲(۱):۳۸- ۴۸.
20
21. رادفر، ا.ح. (۱۳۹۱). بررسی کتابها و مقالات تخصصی منتشر شده در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی سال۱۳۹۰. دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی)، ۵(۱۸): ۳۵- ۵۳.
21
22. زارعی، ع.؛ بابالحوائجی، ف. (۱۳۹۵). اکولوژی اطلاعاتی مقولههای موضوعی مجلات علم اطلاعات و دانششناسی. کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۹(۲): ۷۹- ۱۰۰.
22
23. سپهر، ف.؛ شادمانفر، س. (۱۳۸۸). تحلیل محتوای مقالات همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران از سال 1379 تا پایان سال 1385. دانششناسی، ۲(۴): ۱۵- ۳۸.
23
24. سیامکی، ص. (۱۳۹۱). بررسی کمی و محتوایی مقالات تألیفی فارسی در مجلات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی حوزه کتابداری و اطلاعرسانی با تأکیدی بر گرایشهای موضوعی، روششناسی و ابزارهای گردآوری دادهها در این مقالات طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸. پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. اهواز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران.
24
25. سیدین، س.؛ بابالحوائجی، ف. (۱۳۸۸). تحلیل محتوای پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، علوم تحقیقات تهران، علوم و تحقیقات اهواز و همدان در سالهای ۱۳۷۲- ۱۳۸۶. پیام کتابخانه، ۱۵(۱): ۹۵- ۱۲۱.
25
26. شرفی، ع.؛ جلالی دیزجی، ع.؛ علیپور حافظی، م. (۱۳۹۲). موضوع پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری رشته کتابداری و اطلاعرسانی از سال ۱۳۸۴ – ۱۳۸۸ در دانشگاههای دولتی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۲۴(۳):۱۱۰- ۱۳۰.
26
27. شیرزاد، م.؛ حسینپناه، ع.؛ جوکار، ع. (۱۳۹۳). بررسی گرایش موضوعی پایاننامههای کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی شهران تهران بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، ۱(۳): ۷۵- ۸۸.
27
28. صفری، ف. (۱۳۹۷). بررسی تطبیقی کتابهای منتشر شده در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی بین سالهای ۱۳۸۵-۱۳۹۵ با سرفصلهای دوره کارشناسی. پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. قم: دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم.
28
29. صیامیان، ح.؛ حسنزاده، م.؛ نوشینفر، ف.؛ حریری، ن. (۱۳۹۳). نیازهای اطلاعاتی کاربران با آسیب بینایی و نقش کتابخانه در تأمین آنها: مرور نظاممند. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۲۵(۲): ۱۵۰-۱۶۵.
29
30. عبدالمجید، الف.ح. (۱۳۸۷). بررسی مقالات تألیفی حوزه کتابداری و اطلاعرسانی در مجلات علوم انسانی و اجتماعی. فصلنامه کتاب، ۱۹(۳): ۵۵- ۷۰.
30
31. علیپور حافظی، م.؛ شرفی، ع.؛ جلالی دیزجی، ع. (۱۳۹۴). مطالعه گرایش موضوعی پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای دولتی ایران. مطالعات دانششناسی، ۱(۳): ۸۱- ۹۹.
31
32. علیپور ندوشن، خ.؛ طلاچی، هـ.؛ خوشگام، م. (۱۳۸۵). بررسی کتابهای منتشر شده کتابداری و اطلاعرسانی(۱۳۸۸- ۱۳۸۴) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس. مدیریت سلامت، ۹(۲۵): ۱۳- ۲۰.
32
33. علیپور، ا.؛ خاصه، ع. (۱۳۸۹). تحلیل محتوای کارگاهها و همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران: دوره سوم ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸. کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۴(۴): ۹- ۳۴.
33
34. فتاحی، ر.؛ رجبعلیبگلو، ر.؛ آخشیک، س. (۱۳۹۳). گذری و نظری بر گذشته، حال و آینده کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: نگاهی به شکلگیری دستاوردها و چالشهای توسعه علم اطلاعات و دانششناسی. شیراز: مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری؛ نامهی پارسی.
34
35. فرحزاد، م. (۱۳۷۱). وضعیت نشر مقالههای کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای ۱۳۵۸- ۱۳۶۸. کتابداری، دفتر نوزدهم: ۱۰۰- ۱۱۱.
35
36. قربانیزاده، و.؛ بهفر، س. (۱۳۹۲). فراتحلیل پژوهشهای آمادگی الکترونیک سازمانها در ایران. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، ۲(۶): ۱-۲۲.
36
37. کاتوزیان، آ. (۱۳۷۴). بررسی وضعیت متون فارسی کتابداری و اطلاعرسانی از بهمنماه ۱۳۵۷ تا پایان سال۱۳۷۲. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
37
38. کاتوزیان، آ. (۱۳۷۶). بررسی گردهماییهای برگزار شده کتابداری و اطلاعرسانی در ایران در فاصله سالهای ۱۳۵۷ – ۱۳۷۵. پیام کتابخانه، ۷(۴): ۴۸- ۵۷.
38
39. کاتوزیان، آ. (۱۳۷۸). بررسی مقالههای کتابداری و اطلاعرسانی مجلات فارسی ایران در فاصله سالهای ۱۳۵۷ – ۱۳۷۲. فصلنامه کتاب، ۱۰(۳):۵۹- ۶۷.
39
40. کاتوزیان، آ. (۱۳۸۵). گردهماییهای کتابداری و اطلاعرسانی از آغاز تا خرداد ۱۳۸۵. فصلنامه کتاب، ۱۷(۲):۱۸۱- ۲۰۰.
40
41. کریمی، م.؛ علیپور حافظی، م. (۱۳۸۷). نشر کتاب در حوزه کلیات در سه دهه گذشته. کتاب ماه کلیات، ۱۲(۲): ۹۸- ۱۰۳.
41
42. کیانمهر، ش. (۱۳۷۶). بررسی روند موضوعی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای مستقر در تهران طی سالهای ۱۳۶۶ لغایت ۱۳۷۵. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری پزشکی. دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی.
42
43. محسنزاده کواریم، ا. (۱۳۸۱). تعیین تجربی معادله فرآیند زیست موضوعات و روشهای پایاننامههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران تا پایان سال ۱۳۸۱. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
43
44. محمدی، م.؛ پناهی، س.؛ سهیلی، ع. (۱۳۹۴). تحلیل محتوای چکیده رسالههای دکترای علم اطلاعات و دانششناسی از سال ۱۳۷۶- ۱۳۹۳. کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۸(۳): ۸۱- ۱۱۲.
44
45. معیدفر، س.؛ شهلیبر، ع.؛ علامه، س.؛ شهبازی، م.؛ پیراهری، ن. (۱۳۹۶). ارزیابی روند تولید کتاب در ایران در سالهای برنامههای سوم تا پنجم توسعه و دلالتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن. تهران: خانه کتاب ایران.
45
46. ملیح، س. (۱۳۷۶). تحلیل محتوای مقالات کتابداری و اطلاعرسانی در نشریات فارسی منتشر شده در سالهای ۱۳۷۰ – ۱۳۷۴. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی. تهران: دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
46
47. نوذری، س. (۱۳۸۷). بررسی گرایش موضوعی مقالات دائرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۱۹(۲): ۵۳- ۶۰.
47
48. نیازی، س. (۱۳۸۰). بررسی گرایشهای موضوعی نشریات کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای ۱۳۴۷- ۱۳۷۷. فصلنامه کتاب، ۱۲(۱): ۵۲-۶۰.
48
49. وزیرپور کشمیری، م.؛ سهدهی، م.؛ صابری، م. (۱۳۹۱). تحلیل محتوای چکیده پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی واحد تهران شمال و علوم تحقیقات از سال ۱۳۸۰ - ۱۳۸۶. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعاتی، ۲۳(۱): ۱۱۲- ۱۲۸.
49
50. Brettle, A. (2009). Systematic Reviews and evidence based library and information practice. Evidence Based library and information practice, 4(1): 43-50.
50
51. Koufogiannakis, D. (2012). The state of systematic reviews in library & information studies. Evidence Based Library and information Practice, 7(2): 91- 95.
51
52. Xu, J.; Kang, Q. & Song, Z. (2015). The Current of Systematic reviews in library and information studies. Library & Information Research, 37: 295-310.
52
53. Zins, C. (2007). Classification Schemes of information Science: Twenty – eight Scholars Map the Field. Journal of American society for information science and technology, 58 (6): 645-672.
53