unavailable
unavailable
هدف: برای اینکه بتوان فعالیتها و خدمات را در سازمانهای مختلف توسعه داد باید از ابزارهای مختلف جهت ارزیابی خدمات استفاده کرد. برای ارزیابی خدمات در کتابخانهها از مدلهایی که برای این کار بوجود آمدهاند استفاده میشود. هدف از انجام این تحقیق بررسی هشت مدلی است که برای ارزیابی کتابخانهها بویژه در زمینه خدمات کتابخانهای در پژوهشهای مختلف استفاده شدهاند.روش/رویکرد پژوهش: در تدوین این مقاله از منابع موجود در این زمینه بهره گرفته شده است و با استفاده از روش کتابخانهای اطلاعات مربوط گردآوری شد. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از کلیدواژههای مرتبط اقدام به جستجو در پایگاههای اطلاعاتی مختلف شد. در نهایت پس از شناسایی و دستیابی به منابع ارزشمند و مرتبط از آنها برای تدوین نهایی مقاله استفاده به عمل آمد.نتیجه گیری: بررسی پیشینههای مربوط به مدلهای ارزیابی مورد مطالعه نشان داد که هر کدام از این مدلها با توجه به نیاز خاصی به وجود آمدهاند و به منظور تحقق به اهداف خاصی طراحی شدهاند. همچنین با توجه به کاربرد آنها، مولفههای خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه بیشتر مدلهای مورد بحث خارج از حوزه علم اطلاعات وارد این عرصه شدهاند.
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انواع منابع فنآوری اطلاعات و قابلیت مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری اطلاعات، توصیفی همبستگی و بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل شرکتهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی به تعداد 842 شرکت و حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای 300 شرکت است و پاسخدهندگان هدف، مدیران شرکتها بودند. دادههای لازم به روش میدانی و با توزیع پرسشنامه صورت گرفته و برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) از طریق حداقل مربعات جزئی (PLS) استفادهشده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد ونتایج نشان داد که این پژوهش از روایی وپایایی بالایی برخوردار است. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل اثرات کل در مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مقدار t در مسیر منابع زیرساخت فناوری اطلاعات و منابع انسانی فناوری اطلاعات بزرگتر از 96/1 و در مسیر منابع مرتبط با فناوری اطلاعات به قابلیت مدیریت دانش و مزیت رقابتی کوچکتر از 96/1 است. نتیجه گیری: نتایج کل پژوهش نشان داد که منابع انسانی فناوری اطلاعات و منابع زیرساخت فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات اثر مثبت و معناداری بر قابلیت مدیریت دانش دارند که خود بر مزیت رقابتی، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
هدف: هدف پژوهش، ارائه مدل ساختار یافته از چالشهای پیاه سازی اینترنت اشیا و بررسی جایگاه چالش پیشنهادی نیروی انسانی می باشد. روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی می باشد و فرایند اجرا به این شکل است که، بعد از مرور ادبیات در حیطه موضوع پژوهش، چالشهای مطرح در پیاده سازی اینترنت اشیا، شناسایی شد و چالش پیشنهادی تحقیق مطرح گردید. برای رسیدن به اهمیت، سطح بندی و ارتباطات بین چالشها از روش مدلسازی ساختار تفسیری استفاده شده است. یافتهها: چالشهای پیادهسازی اینترنت اشیا شناسایی و ارتباطات بین چالشها نشان داده شد و همچنین سطح و اهمیت هر کدام از چالشها مشخص گردید. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مدیران سازمانی در رابطه با پیاده سازی اینترنت اشیا با چه نوع چالشهایی روبرو هستند و اهمیت و ارتباطات هر کدام از چالشها به چه صورت می باشد و همچنین چالش نیروی انسانی به عنوان یکی از چالشهای مهم در سطح اول مطرح است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کتابخانههای عمومی بر آموزش و ترویج مهارتهای شهروندی از دیدگاه مدیران کتابخانههای عمومی بود. روش: روش پژوهش از نوع پپیمایشی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران به تعداد 45 نفر در تابستان 1396 بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. یافتهها: شاخص اهمیت آموزش و ترویج مهارتهای شهروندی از سوی کتابخانههای عمومی و نیز اثرگذاری کتابخانهها در این زمینه بیشترین پاسخها را به خود اختصاص داده است. از میان روشها و شیوههای مؤثر در ترویج و آموزش مهارتهای شهروندی در کتابخانههای عمومی از نظر مدیران، نمایش کتابهای مرتبط و برگزاری دورۀ مهارتهای سواد اطلاعاتی از اولویت بیشتری برخوردار بود. نتیجهگیری: نهادهای آموزشی مانند کتابخانه و مراکز اطلاعاتی سهم و نقش بسیار مهمی در ترویج و آموزش مهارتهای شهروندی دارند. همچنین تنوع در ارائه انواع خدمات میتواند در ارتقای انواع مهارتهای شهروندی مؤثر واقع شود.
هدف: هدف پژوهش شناسایی و اعتبارسنجی عوامل مؤثر بر اشتراکدانش معلمان از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT)) میباشد. روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396 در دوره کارشناسی ناپیوسته پردیس رسالت دانشگاه فرهنگیان زاهدان به تعداد 967 نفر بودند که براساس جدول کرجسی و مورگان، 140 نفر بهعنوان نمونه بهروش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. روایی ابزار با استفاده از دیدگاه صاحبنظران و آزمون تحلیلعاملی سنجیده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97% محاسبه گردید. یافتهها: آزمون t تکنمونه نشان داد تمامی گویهها از دیدگاه معلمان با اهمیت ارزیابی شده است. نتایج آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکراهه نشان داد تفاوت معناداری در زمینه عواملفردی (671/2-=t) و عواملسازمانی(026/2-=t) وجود دارد. همچنین آزمون توکی تفاوت معناداری بین رشتههای تحصیلی مختلف در زمینه عوامل مؤثر بر اشتراکدانش معلمان از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات را نشان داد. نتیجهگیری: معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به اشتراکگذاری دانش خود از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) دارند. بنابراین مدیران آموزش و پرورش باید با ارزشگذاری بر اهمیت به اشتراکگذاری دانش، آموزش و استفاده از پتانسیل معلمان با تجربه و در اختیار نهادن زیرساختهای فناوری، به معلمان در به اشتراکگذاری دانش خود از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک نمایند.
هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش و مقایسهی میزان توانایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در شناسایی گونههای اطلاعاتی اینترنتی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ روش، پیمایشی است. جامعهی پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. حجم جامعه بیش از 4500 نفر بود که به دلیل بزرگ بودن، با استفاده از جدول کرجسی- مورگان نمونهگیری انجام شده و اندازهی نمونه، 350 نفر تعیین شد. ابزار استفاده شده در انجام این پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن را اساتید گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران تأیید کرده و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، معادل 81/0 محاسبه شد. یافتهها: میانگین نمرات دانشجویان در شناسایی گونههای اطلاعاتی اینترنتی، گونههای اطلاعاتی علمی و گونههای اطلاعاتی غیرعلمی، پایینتر از میانگین فرضی جامعهی پژوهش بود. برای گونههای اطلاعاتی علمی، 61/39 درصد پاسخهای داده شده درست بود و برای گونههای اطلاعاتی غیرعلمی، این مقدار معادل 46/24 درصد بود. همچنین میانگین نمرات دانشجویان دکتری بالاتر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان مرد، بالاتر از دانشجویان زن بود. نتیجهگیری: نتایج کلی پژوهش نشان داد که عملکرد جامعهی پژوهش در شناسایی گونههای اطلاعاتی اینترنتی ضعیف است و نیاز است که آموزشهای بیشتری در این زمینه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعمال شود.
هدف: دانشجویان و اساتید به عنوان مهمترین عناصر سیستم آموزشی، نقش محوری و تعیین کننده برای به کارگیری مؤثر و موفقیت آمیز فناوری یادگیری الکترونیکی در امر آموزش و یادگیری دارند و اطلاع از آمادگی و نگرش آن ها جهت پیاده سازی و اجرای موفقیت آمیز چنین روشی ضروری مینماید. لذا پژوهش حاضر در راستای جامهی عمل پوشاندن به چنین ضرورتی صورت گرفته و با هدف بررسی میزان آمادگی دانشجویان و نگرش اساتید دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نسبت به نظام یادگیری الکترونیکی طراحی گردیده است. روش: پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر بر روی 218 نفر از دانشجویان و 198نفر از اساتید دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 94- 1393 که با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند، انجام گرفت. میزان آمادگی دانشجویان و نگرش اساتید نسبت به یادگیری الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه های استاندارد سنجیده شد. تحلیلهای آماری مورد استفاده در این پژوهش، آمار توصیفی و استنباطی (جدول فراوانی، نمودار ستونی، میانگین و انحراف استاندارد، از آزمونهای t تک نمونهای t مستقل و آزمون F) بود. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی از آمادگی در سطح متوسط برخوردار هستند. و همچنین نتایج نشانگر این است که اساتید این دانشگاه از نگرش موافقی نسبت به پیاده سازی نظام یادگیری الکترونیکی برخوردارند. تجزیه و تحلیل نتایج مشخص کرد که بین میزان آمادگی دانشجویان در دانشکدههای مختلف برای شرکت در یادگیری الکترونیکی، تفاوت معنیداری وجود دارد. اما در مورد بقیهی سؤالها تفاوت معنادار نبود