دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
1
1
2015
12
22
جستاری بر تعاریف، رویکردها و پیشینهی مدیریت اطلاعات شخصی
5
48
FA
مرتضی
کوکبی
0000-0000-0000-0000
استاد گروه علم اطلاعات و انش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
kokabi80@yahoo.com
آیدا
مجاور
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز
ayda.mojaver@gmail.com
غلامرضا
حیدری
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
ghrhaidari@gmail.com
محمدرضا
شکاری
0000000000000000
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه تهران
shekari.scu@gmail.com
10.22091/stim.2015.607
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه ی تعاریف و دیدگاههای موجود در حوزه ی مدیریت اطلاعات شخصی، پیشینهی پژوهش های خارجی و وضعیت مطالعات داخلی را بررسی کرده، و با مطرح کردن پیشنهاداتی به پیشرفت این حوزه در ایران کمک نماید. <br />روششناسی: این پژوهش به صورت کتابخانه ای و با مرور نوشتارهای مختلف مربوط حوزهی مدیریت اطلاعات شخصی انجام شده است. <br />یافتهها: پژوهش های حوزه ی مدیریت اطلاعات شخصی را می توان به مطالعات اولیه، مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی و مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی تقسیم نمود. مطالعاتی که اطلاعات الکترونیکی شخصی را مورد بررسی قرار دادهاند را میتوان در پنج دسته جای داد: 1. مدیریت اطلاعات شخصی افراد خاص، 2. مقایسه مدیریت اطلاعات شخصی کاغذی با الکترونیکی، 3. رویکردهای سه گانه به مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی، 4. ایمیلها و بوک مارکها و صفحات ذخیره شده ی وب و 5. طراحی سیستمها و نرم افزارهای مدیریت اطلاعات شخصی. در ایران نیز مطالعات این حوزه مراحل ابتدایی خود را می پیماید و پژوهشهای صورت گرفته صرفاً به پیمایش و توصیف وضعیت موجود در جامعه ی مورد بررسی پرداختهاند. <br />نتیجه گیری: با نگاهی به مطالعات انجام یافته مشخص میشود که زمان و پیشرفت فناوری، از مهم ترین عوامل در تنوع پژوهشهای مدیریت اطلاعات شخصی است. پژوهشگران ابتدا وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی افرادی را که دارای اطلاعات شخصی بسیاری بوده اند و سپس افراد مختلف از اقشار گوناگون را مورد بررسی قرار دادهاند. رفته رفته بررسی اطلاعات الکترونیکی بر اسناد کاغذی پیشی گرفته و علت آن را باید تحولات فناورانه در سالهای اخیر دانست. <br />اصالت/ ارزش: این مطالعه را میتوان از نخستین آثاری دانست که در ایران به تشریح تعاریف، مبانی نظری و دستهبندی پیشینه ی پژوهشهای انجام شده در حوزه ی مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته است.
اطلاعات شخصی,تعامل انسان و اطلاعات,مدیریت اطلاعات,مدیریت اطلاعات شخصی
https://stim.qom.ac.ir/article_607.html
https://stim.qom.ac.ir/article_607_01e28c1c3d749796c4404911b711c249.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
1
1
2015
12
22
میزان کاربست نتایج طرحهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از نگاه مجریان طرحها
47
68
FA
جواد
بشیری
مربی پژوهشی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی، مدیر انتشارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
j.bashiri@areo.ir
عباس
گیلوری
استادیار گروه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
abgilvari@yahoo.com
فردین
کولائیان
مربی پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
fardin.koulaian@mail.com
10.22091/stim.2015.608
هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به شواهد کمّی درباره میزان استفاده یا عدم استفاده از نتایج پژوهشهای پایان یافته در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شده است. این مطالعه درعین حال، مهمترین دلایل استفاده یا عدم استفاده از نتایج طرحهای پژوهشی خاتمه یافته را بر اساس نظرات مجریان این طرحها مشخص میسازد. در حال حاضر به طور متوسط سالانه بیش از 2000 طرح تحقیقاتی در مؤسسات، پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی وابسته به این سازمان انجام میشود، اما اطلاعات و آمار دقیقی در دست نیست که نشان دهد این طرحها تا چه میزان اجرا میشوند. <br />روش:برای انجام پژوهش، از روش پیمایشی و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 228 طرح پژوهشی است که به صورت تصادفی، از مجموع 650 طرح انجام شده در حوزه شیلات و آبزیان طی بازه زمانی 1380 تا 1390 انتخاب شده است. <br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که ازنظر 66 درصد از مجریان، نتایج طرحهای تحقیقاتی آنها عملیاتی شده و 27 درصد هم مشخص ساختهاند که از نتایج طرحهایشان استفاده نشده است و 3 درصد پاسخ ندادهاند و 4 درصد هم در این مورد اظهار بی اطلاعی کردهاند. <br />نتیجه گیری: پژوهشهای انجام شده در حوزه شیلات و آبزیان نشان می دهد که میزان به کارگیری نتایج طرحها وضعیت قابل قبولی دارند. چرا که از جامعه آماری تصادفی (135 طرح بررسی شده)، حدود 66 درصد طرحهای تحقیقاتی از دیدگاه مجریان، عملیاتی شدهاند.
طرح های پژوهشی,پژوهشگران,شیلات و آبزیان,عملیاتی شدن طرح های پژوهشی
https://stim.qom.ac.ir/article_608.html
https://stim.qom.ac.ir/article_608_747f7f19c9e25499e470e3ff18acf9fd.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
1
1
2015
12
22
کودک، رسانه و ارتباط متقابل
69
94
FA
محمدحسن
عظیمی
0000-0002-7786-0944
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران
azimih@scu.ac.ir
یونس
شکرخواه
استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
shokrkhah@ut.ac.ir
10.22091/stim.2015.602
هدف<em> : </em>بررسی نقش رسانه در فرایند پرورش کودکان به عنوان مخاطبین بالقوه و بالفعل رسانه <br />روش<em>:</em> پژوهش مبتنی بر بررسی متون می باشد. سیاهه ای از متون مرتبط پیرامون موضوع شناسایی و کتابشناسی تحقیق شکل گرفت و سپس بر اساس ساختار مقاله از متون و منابع شناسایی شده به تناسب بحث استفاده شد. <br />یافته<em>:</em> بررسی نشان داد که رسانه ها آثار قابل توجه ی بر مخاطبان خود دارند و کودکان در معرض أثیرات منفی بیشتری هستند. رسانه های دیداری و شنیداری به مراتب بیشتر از دیگر رسانه می تواند اثرگذار باشد. اینترنت با ویژگی های خاصّ خود توانسته جمع تمام ویژگی های رسانه های دیگر را در خود داشته باشد و از طرفی کشش بیشتری در بین مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است. به همین دلیل می تواند علی رغم فرصتهای بالقوهای که دارد، تهدید جدّی عصر حاضر برای کودکان و نوجوانان باشد. تأثیر رسانه ها و تهدیدات آنها برای کودکان، یک مسئله جهانی شده است و برای حلّ آن و کاهش آثار منفی رسانه ها تمهیدات جهانی اندیشیده شده است. <br />نتیجه گیری: بررسی نشان داد که مدیریت رسانه در حوزه کودک و کاهش آثار منفی آن نیازمند اراده عمومی است و لازم است که همه نهادهای متولی در سطح محلی، ملی و بین المللی در این زمینه همگام شوند. خانواده مهمترین نقش را در این زمینه می تواند داشته باشد. توسعه سواد رسانه ای در بین والدین و به ویژه مخاطبان جامعه هدف، می تواند در کاهش آثار منفی آن نقش موثری داشته باشد. تبدیل تهدیدات این قبیل رسانه به فرصت و بهره جستن از آن برای توسعه فرهنگ عمومی و دانش فردی و اجتماعی، از دیگر عوامل مؤثر بر کاهش خطرات رسانه ها می تواند باشد.
رسانه,کودک,اینترنت,تلویزیون,رادیو
https://stim.qom.ac.ir/article_602.html
https://stim.qom.ac.ir/article_602_9f826f3f33610fc5f85584e10427e6cb.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
1
1
2015
12
22
ارزیابی کیفیت وب سایتهای فارسی زبان در حوزه زنان و خانواده
95
121
FA
فائزه سادات
طباطبایی امیری
0000-0003-1079-6383
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
faeze.tabatabai@gmail.com
نرگس
خالقی
عضو هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
bahar_16us@yahoo.com
10.22091/stim.2015.610
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وب سایت های فارسی زبان در حوزه زنان و خانواده با استفاده از ابزار ارزیابی کیفیت وب سایت دابلیو. کیو. ای. تی<sup><sup>[1]</sup></sup> و ارائه پیشنهادهایی به منظور ارتقای کیفیت آنها است. <br />روش: پژوهش به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. جامعه پژوهش، سایت های فارسی زبان زنان است که از طریق جست و جو در موتور جست و جوی گوگل، یاهو و موتور جست و جوی فارسی سلام بازیابی شدند و در نهایت 100 وب سایت انتخاب شد. گردآوری داده ها به روش مشاهده مستقیم در طول یک ماه و بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت وب سایت انجام شد. <br />یافته ها: یافته ها نشان داد از 100 وب سایت مورد بررسی، %19 دارای رتبه عالی، %35 رتبه بسیار خوب، % 21 رتبه خوب، %20 رتبه نسبتا خوب و% 5 نیز دارای رتبه نا مناسب هستند. <br />نتیجه گیری: نتایج پژوهش، در مجموع نشان از عملکرد نسبتاً خوب طراحان و دست اندرکاران وب سایتهای فارسی زبان زنان دارد، به طوری که وضعیتِ بیش از نیمی از وب سایت های مورد بررسی در سطح قابل قبولی است. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1] . Web site Quality Evaluation Tool
ارزیابی وب سایت,ابزار ارزیابی کیفیت وب سایت (دابلیو. کیو. ای. تی),وب سایت فارسی زبان,زنان,خانواده
https://stim.qom.ac.ir/article_610.html
https://stim.qom.ac.ir/article_610_528ea265ef2ce67fdfec3729705945c9.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
1
1
2015
12
22
وب 2 و کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
121
140
FA
الهام
رشیدی
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، کتابدار کتابخانه شهید مطهری، اداره کل استان کرمانشاه، نهاد کتابخانه های عمومی کشور
rashidi.elham88@gmail.com
10.22091/stim.2015.609
هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از وب 2 انجام شده است. <br />روش: پژوهش حاضر کاربردی و با روش پیمایشی صورت گرفته وجمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه ی آماری آن کتابداران کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که 39 نفر میباشند.و اطلاعات به دست آمده از پاسخگویان با استفاده از روش آمار توصیفی واستنباطی از جمله تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تی دو نمونه ای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرارگرفت. <br /> یافته ها: یافته ها نشان داد کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درحد متوسط(59/43%) با ابزارهای وب 2 آشنایی دارند و کتابداران از ابزارهای وب 2 در حد کم(85 /53%) استفاده می کنند. و بیشترین مشکلی که کتابداران کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی با آن مواجه هستند، کمبود منابع الکترونیکی مورد نیاز است. <br /> همچنین یافته ها نشان داد که از دیدگاه کتابداران، بهترین ابزار برای اطلاع رسانی در کتابخانه ها وبلاگ (1/18%) و ضعیف ترین ابزار نیز فلیکر و پادکست (1/8%) است. <br />اصالت: پژوهش حاضر با توجه به ضرورت یادگیری و استفاده از فناوری اطلاعات در عصر حاضر انجام گرفته است . وب 2 نیزیکی از این امکانات است که در بهبود مهارت کتابداران اثر می گذارد.
ابزارهای وب2,کتابداران,کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه,فناوری اطلاعات,منابع الکترونیکی
https://stim.qom.ac.ir/article_609.html
https://stim.qom.ac.ir/article_609_52af591643eae44d8504a439f30aad65.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
1
1
2015
12
22
اطلاع جویی مشارکتی: مفاهیم، ابعاد، سیستم ها
141
162
FA
یعقوب
نوروزی
0000-0003-3030-7647
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
ynorouzi@gmail.com
سمانه
خویدکی
0000-0000-0000-0000
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
samaneh.kh1389@gmail.com
10.22091/stim.2015.605
هدف: در ابتدا جستجوی اطلاعات، فعالیتی فردی در نظر گرفته میشد، اما مطالعات در زمینه اطلاع جویی نشان داد که افراد در طول فعالیتهای جستجوی اطلاعات با یکدیگر همکاری دارند. هدف مقاله حاضر معرفی و تشریح مباحث مرتبط با اطلاع جویی مشارکتی است. <br />روش: این مقاله به روش مروری با بهره گیری از منابع موجود، پس از تشریح مفاهیم اطلاعجویی و همکاری، به تعریف اطلاعجویی مشارکتی، ابعاد و سیستم هایی که از فرایند اطلاع جویی مشارکتی حمایت میکنند، پرداخته است. <br />یافتهها: مطالعه حاضر نشان میدهد تعریف واحدی در بین محققان برای اطلاع جویی مشارکتی وجود ندارد و محیطهای اطلاعجویی مشارکتی تحت تاثیر همکاری آشکار در مقابل ضمنی، همزمان در مقابل غیرهمزمان، هم مکان در مقابل توزیع شده و عمق میانجی گری قرار دارند و حاصل مطالعات در زمینه اطلاع جویی مشارکتی، ایجاد سیستمهایی میباشد که از این فرایند پشتیبانی میکند. <br />نتیجه گیری: اطلاع جویی مشارکتی را می توان مطالعه انگیزهها، روشها، و سیستمهایی دانست که افراد را قادر میسازد تا در فرایند جستجو اطلاعات همکاری داشته باشند.
اطلاعجویی,همکاری,اطلاعجویی مشارکتی,سیستمهای اطلاعاتی
https://stim.qom.ac.ir/article_605.html
https://stim.qom.ac.ir/article_605_fcfb37cadec5342241df1f79a946dcd0.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
1
1
2015
12
22
تفاوت های مارک 21 و یونی مارک در چیست؟
121
191
FA
میترا
پشوتنی زاده
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
pashootanizade@gmail.com
10.22091/stim.2015.606
مقدمه: امروزه کتابخانه ها با توجه به تهیه منابع در انواع قالبها در موضوعات و زبان های گوناگون، باید دارای فهرستهای کامل و خدمات کتابشناختی مناسب و مورد نیاز کاربران باشند.استفاده از مارک در شبکه های کتابشناختی کتابخانه ها را به خوبی در انجام این مسئولیت یاری می رساند. <br />هدف: در حال حاضر، یونی مارک و مارک 21 بیش از مارک های دیگر در جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. هدف از این مطالعه آن است که تا با مقایسه این دو و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آنها، برای کتابخانه ها این امکان را فراهم کند که مارک مناسب با نیازهای خود را برای مبنای شبکه کتابشناختی خود انتخاب کنند. <br />روش: در این پژوهش، این دو مارک با استفاده از آخرین ویرایش های در دسترس یونی مارک (ویرایش 2008 با در نظر گرفتن فیلدهای روزآمد شده 2012) و مارک 21 (2015) از جنبه های مختلف تاریخچه، عملکرد، محتوا و ساختار کلی، روزآمدی و پشتوانه سازمانی مورد مقایسه قرار گرفته اند و تفاوت ها، قابلیت ها و نقاط ضعف هر یک در این مقولات مشخص شده است. <br />یافته ها: جمع بندی داده ها نشان داد که از تمامی جوانب یاد شده مارک 21 قابلیت های بیشتری نسبت به یونی مارک دارد.
مارک 21,یونی مارک,فهرستهای رایانهای,شبکه کتابشناختی
https://stim.qom.ac.ir/article_606.html
https://stim.qom.ac.ir/article_606_cb54efb0b977ab10d276ec0b660dc7e4.pdf