دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
1
2016
05
21
کتابخانه ها و کتابداران در عصر موک
11
32
FA
مریم
صراف زاده
0000-0003-4148-5406
عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
msarrafzadeh@gmail.com
10.22091/stim.2016.655
<strong><em>چکیده</em></strong> <br />در دنیای اینترنت، موک به دلیل رایگان بودن و ساختار آموزشی اش که کاملا منطبق با آموزش واقعی دانشگاهی است یکی از فراگیرترین روشهای یادگیری آنلاین در چهار سال اخیر بوده است . پرداختن رسانه ها به موک و ارائه شدن درسهای آن توسط بهترین دانشگاه های دنیا باعث معروفیت موک شده و مقالات بیشماری از جنبه های مختلف به آن پرداخته اند. حوزه کتابداری نیز از همان ابتدای مطرح شدن موک به آن واکنش نشان داده است. نویسندگان به نقشی که کتابخانه ها و کتابداران می توانند در موک داشته باشند و به خدمات متقابل موک و کتابداری پرداخته و گاه نیز، کتابداران تجربه های عملی خود از همکاری با موک ها را به اشتراک گذاشته اند. موک فرصت مغتنمی برای کتابداران و کتابخانه هاست تا نقش های آموزشی خود را گسترش داده و از آگاهی ها و مهارت های خود در مسائل حق مؤلف و آموزش سواد اطلاعاتی در این بستر جدید نیز استفاده کنند. <br />این مقاله مروری دارد بر مقالاتی که به موضوع موک و کتابداری پرداخته اند. ابتدا با موک و تاریخچه و روش کار و مسائل مرتبط با آن آشنا می شویم و سپس نقش و جایگاه کتابخانه ها و کتابداران در موک تبیین می شود.
موک,آموزش آنلاین فراگیر,کتابخانه ها,کتابداران
https://stim.qom.ac.ir/article_655.html
https://stim.qom.ac.ir/article_655_18e14adb030fc27b62dc2d46920dc85b.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
1
2016
05
21
بررسی نگرش اعضای هیات علمی مؤسسات آموزش عالی به نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی (مطالعهی موردی)
33
55
FA
سمیه
نظری زاده دهکردی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی، دانشگاه یزد
somayeh.nazarizade@gmail.com
میثم
بابایی
orcid /0000-0002-002
مدیر گروه مدیریت دانشگاه پیام نور فارسان
mey3m_babaee@yahoo.com
سعید
سعیدا اردکانی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد،مدیریت وحسابداری، دانشگاه یزد
iran. email:saied.saieda@gmail.com
10.22091/stim.2016.656
<strong>هدف:</strong> مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان آمادگی الکترونیکی و سنجش نگرش اعضای هیأت علمی و اساتید مدعو دانشگاههای پیامنور استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد و فارسان) نسبت به استقرار این نظام انجام گرفته است. <br /><strong>روش: </strong>به منظور جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه استفاده گردید و آنگاه دادهها با استفاده از آزمونهای آماری (α کرونباخ، آزمونهای توصیفی مشاهدات، student-t، آزمون رگرسیون ، ANOVA) در نرمافزارSPSS19، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. <br /><strong>یافتهها: </strong>با بررسی امتیازات دانشگاهها مشخص گردید دو دانشگاه در دو بعد نیروی انسانی و استفاده از فنآوری اطلاعات از امتیازهای 19/0 و 15/0 برخوردار هستند. یافتههای حاصل از بررسی مهارتهای فنی و رایانهای بسیار رضایتبخش بوده به طوریکه، در این بررسی مقدار این متغیر با میانگین 50/3 میباشد. <br /><strong>نتیجه گیری: </strong>در بررسی نگرش نسبت به استقرار نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، 60 درصد مخالفت خود را و 21 درصد موافقت خود را نسبت به این نظام اعلام نمودند. همچنین تحلیل آماری، تفاوت معناداری از نظر سن، جنسیت و سابقه تدریس با نحوه نگرش نسبت به شیوه یادگیری الکترونیکی ترکیبی، نشان نداد. <br />
آمادگی الکترونیکی,تکنولوژی آموزشی,یادگیری الکترونیکی ترکیبی,فنآوری ارتباطات و اطلاعات,مؤسسات آموزش عالی
https://stim.qom.ac.ir/article_656.html
https://stim.qom.ac.ir/article_656_59796a56c3ba2cc0c1e47ee927787e75.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
1
2016
05
21
واکاوی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
57
75
FA
نعیمه
ظریف قاسمیان
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مدرس، کارشناس پژوهشی و مسئول مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر شهر مشهد
naeemehzarif@gmail.com
10.22091/stim.2016.657
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، به منظور آگاهی از نظرات این قشر جامعه و بررسی نقش مطالعه آزاد بر موفقیت تحصیلی آنها است. <br /><strong>روش:</strong> این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی، براساس فرمول کوکران با 128 نفر آزمودنی (دانشجوی دوره کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شد. دادههای پژوهش، از طریق پرسشنامهای محققساخته گردآوری شد. گویههای پرسشنامه نیز برپایه تحلیل متون تخصصی استخراج شد. روایی ابزار سنجش توسط چند تن از متخصصان، و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه (83/0) تایید شد. <br /><strong>یافته ها:</strong> مطالعه آزاد در موفقیت تحصیلی دانشجویان در دروس نظری به زبان فارسی مؤثر است، ولی در نتیجه امتحانی دروسی مانند زبان خارجه نقشی ندارد. بین نظرات دانشجویانی که مطالعات آزاد دارند و آنهایی که ندارند، در مورد اینکه مطالعه آزاد در موفقیت تحصیلی دانشجویان مؤثر است تفاوت وجود ندارد. بین مطالعه آزاد و موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این پژوهش نشان میدهد، اکثریت دانشجویان معتقدند که مطالعه آزاد نقش مثبتی بر موفقیت تحصیلی آنها دارد و به طور کلی اثرات ناشی از مطالعه آزاد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در رﺷﺪ علمی و موفقیت تحصیلی آنها ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ. <br />
مطالعه آزاد,موفقیت تحصیلی,دانشجویان رشته روانشناسی,دانشگاه فردوسی مشهد
https://stim.qom.ac.ir/article_657.html
https://stim.qom.ac.ir/article_657_33cd5b7051d068e737f1b8108b6aafa9.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
1
2016
05
21
ضریب دقت و بازیافت پایگاه مقالات فارسی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و تعیین همپوشانی بین آنها
77
98
FA
نازیلا
رحیم پور
دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
n.rahimpoor66@gmail.com
مهدی
محمدی
0000-0002-6880-7455
استادیار، عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
mahdi.mohammadi203@gmail.com
10.22091/stim.2016.654
<strong>هدف:</strong> تعیین میزان بازیافت، دقت و همپوشانی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، مگایران و اس. آی. دی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی است. <br /><strong>روش:</strong> پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. 15 کلیدواژه تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی با مشورت صاحب نظران حوزه انتخاب شده و در سه پایگاه جستجو شدند. 10 نتیجه اول بازیابی شده در هر پایگاه، بررسی و میزان بازیافت ودقت و همپوشانی آنها محاسبه شد. سپس فرضیههای پژوهش با آزمون مجذور کا بررسی شد. <br /><strong>یافته ها:</strong> پایگاه نورمگز با میزان بازیافت 48% و دقت 79% بیشترین بازیافت و دقت را داشته است و با همپوشانی عنوانی 10% و همپوشانی منابع اطلاعاتی 76% با سایر پایگاه ها، بیشترین میزان همپوشانی را دارد. آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که اختلاف معناداری بین میزان بازیافت، دقت و همپوشانی منابع اطلاعاتی در پایگاه های مورد مطالعه وجود دارد. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong>پایگاه اطلاعاتی نورمگز از لحاظ بازیافت و دقت بهترین عملکرد را نسبت به دو پایگاه دیگر داشته است و همپوشانی بالایی با دو پایگاه دیگر دارد و به نظر میرسد مناسبترین پایگاه برای تمامی کاربران در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی است. <br />
بازیافت,دقت,همپوشانی,پایگاه اطلاعاتی,مقالات فارسی,علم اطلاعات و دانش شناسی
https://stim.qom.ac.ir/article_654.html
https://stim.qom.ac.ir/article_654_e333774c12b8cfc0efde2e64b3758c5a.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
1
2016
05
21
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه جایگاه اجتماعی حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی
99
122
FA
فریده
کعب عمیر
دانشگاه شهید چمران اهواز
faridehkabomir@yahoo.com
غلامرضا
حیدری
دانشگاه شهید چمران اهواز
ghrhaidari@gmail.com
10.22091/stim.2016.658
<strong>هدف:</strong> هر حرفه یا شغل، جایگاه اجتماعی خاصی در جامعه دارد و سنجش آن، بقا و تداوم حرفه یا شغل را تضمین میکند. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه های جهت سنجش جایگاه اجتماعی حرفه علم اطلاعات و دانششناسی است. <br /><strong>روش شناسی</strong><strong>:</strong> روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شد. جامعه پژوهش حاضر، کل کتابداران شاغل در کتابخانههای شهر اهواز (کتابخانههای دانشگاهی، تخصصی، و عمومی)، به صورت سرشماری (250 نفر) است. <br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها نشان داد که از 55 گویه اثرگذار بر جایگاه اجتماعی، 42 گویه با کل آزمون همبستگی داشته که منجر به ایجاد 9 عامل اثرگذار بر جایگاه اجتماعی شد. شدت اثرگذاری آنها به ترتیب، از زیاد به کم عبارتند از: عامل اقتصادی، عامل استاندارد، عامل تخصصی، عامل فردی، عامل آموزشی، عامل فناوری اطلاعات، عامل تعامل، عامل فرهنگی، و عامل سازمانی. نتایج پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامه جایگاه اجتماعی با ضرایب روایی و پایایی رضایتبخش، ابزاری مناسب برای سنجش جایگاه اجتماعی در پژوهشهای بعدی است. <br />ضرورت و نوآوری: در این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه جایگاه اجتماعی با نگاه جامع نسبت به متغیرهای اثرگذار بر جایگاه اجتماعی در متون معتبر صورت گرفته است. <br />
ساخت و اعتباریابی,جایگاه اجتماعی,علم اطلاعات و دانششناسی,کتابداران,کتابخانههای شهر اهواز,تحلیل عاملی اکتشافی
https://stim.qom.ac.ir/article_658.html
https://stim.qom.ac.ir/article_658_57fe6574e370b6f165fabbf5b48df51c.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
1
2016
05
21
بررسی میزان انگیزش کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه گانه مک کللند
123
140
FA
احمد
شعبانی
دانشگاه اصفهان
shabania@edu.ui.ac.ir
نیره
مرادیان نژاد
سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان
nmoradiannejad@yahoo.com
رسول
سعادت
0000-0003-2755-6765
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
saadat.rasul@gmail.com
سعید
رجایی پور
دانشگاه اصفهان
s.rajaipour@edu.ui.ac.ir
10.22091/stim.2016.659
<strong>هدف:</strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان انگیزش کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سهگانه مککللند انجام شد. <br /><strong>روش بررسی:</strong>در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. برای نیل به اهداف تحقیق ازیک پرسشنامه محقق ساخته جهت تعیین میزان انگیزش کارکنان کتابخانههای دانشگاه دولتی شهر اصفهان استفاده گردید. جامعه آماری، کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (مدیران، مسئولان و کتابداران) شامل دانشگاههای اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، و صنعتی اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بوده که تعداد آنها 164 نفر است. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18 در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار، و در سطح آمار استنباطی از t تک متغیره، و آزمون t<sup>2</sup> هتلینگ استفاده شد. <br /><strong>یافتهها:</strong>با توجه به نتایج آزمون t تک متغیره (Sig2 هتلینگ (Sig<strong>نتیجهگیری:</strong>میزان انگیزش کارکنان بر اساس مولفههای کسب پیشرفت، کسب قدرت، و پیوند جویی و ارتباط با دیگران در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان از دید کارکنان در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد. <br />
انگیزش,تئوری نیازهای سه گانه مککللند,کتابخانههای دانشگاهی,اصفهان
https://stim.qom.ac.ir/article_659.html
https://stim.qom.ac.ir/article_659_e3c2f36c19a777a8092bee44332de37a.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
2
1
2016
05
21
رابطه ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
141
157
FA
ابوالفضل
اسدنیا
دانشگاه اصفهان
abolfazlasadnia@yahoo.com
پیمان
جلیل پور
دانشگاه چمران اهواز
peyman.jalilpour@gmail.com
وحید
احمدی
دانشگاه چمران اهواز
v_ahmadi20@yahoo.com
مهدی
بریاجی
دانشگاه چمران اهواز
mehdi_baryaji@yahoo.com
10.22091/stim.2016.660
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. <br /><strong>روش:</strong> پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عامل بزرگ شخصیت NEO-FFI و عملکرد شغلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 بودند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی از جمله میانگین، انحراف استاندارد، درصد و فراوانی و آزمونهای تحلیلی tبرای دو گروه مستقل، همیستگی پیرسون و رگرسسیون گام به گام استفاده شد. <br /><strong>یافته ها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که بین عملکرد شغلی و وجدانی بودن (58/0=r، 01/0=P) و عملکرد شغلی و برونگرایی (24/0=r، 05/0=P) رابطه مثبت مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون t نشان داد که میان عملکرد شغلی کتابداران این دو دانشگاه تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیّرهای وجدانی بودن و روانرنجورخویی پیشبینهای قوی عملکرد شغلی بودند که 40 درصد واریانس عملکرد شغلی را تبیین نمودند. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> ویژگیهای شخصیتی، متغیّرهایی قوی در پیش بینی عملکرد شغلی هستند. به این معنا که کتابدارانی که ویژگیهای شخصیتی مطلوبی دارند انتظار میرود که از عملکرد شغلی بهتری برخوردار باشند. <br />
ویژگی های شخصیتی,عملکرد شغلی,کتابداران,دانشگاه شهید چمران اهواز,دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
https://stim.qom.ac.ir/article_660.html
https://stim.qom.ac.ir/article_660_2da6b5143cf2c4b23a5253dc5fd3ccff.pdf