دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
1
2017
05
22
تحلیل ویژگی های کتابشناختی و سیر تاریخی نشر مقالات فارسی در زمینه ی خدمات و منابع مرجع
1
26
FA
زاهد
بیگدلی
هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
bigdelizahed20@gmail.com
سعید
ملک محمدی
0000-0002-7326-8062
کتابدار. موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان
saeedmalekmohammadi9077@gmail.com
10.22091/stim.2017.1171.1074
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تاریخی انتشار مقالات فارسی در زمینهی خدمات و منابع مرجع است.<br />روش: این پژوهش مروری است و به روش کتابخانهای و با استفاده از تحلیل محتوا انجام گرفته است. عبارتها و کلیدواژههای مرتبط با خدمات و منابع مرجع در مجلات و پایگاههای علمی ایران در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی مورد جستوجو قرار گرفت. تعداد 75 مقاله شناسایی و بر اساس این دو موضوع تنظیم شدند.<br />یافتهها: نخستین مقاله در سال 1355 منتشر شد و سپس تا سال 1371 مقالهای منتشر نشد. دههی 1380 با انتشار 44 مقاله دوران شکوفایی بزرگ است و مفاهیمی مرتبط با ارزیابی و بازاریابی فرایند و محصولات خدمات مرجع کتابخانهها نیز مطرح میگردد. سال 1387 را با 11 مقاله میتوان سال پربار و سال خدمات دیجیتالی قلمداد نمود. در دههی نود، توجه به کاربران و نظامهای اطلاعاتی و نقد کتاب از جایگاه بالاتری برخوردار است.<br />نتیجه گیری: نتایج این پژوهش ضمن نشان دادن نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود، میتواند به پی بردن به فرصتها و پر نمودن شکافهای موجود در حوزه خدمات و منابع مرجع کمک کند، و همانند نقشه راه پژوهشگران، مؤلفان و ناشران عمل کند.
خدمات مرجع,منابع مرجع,مقالات فارسی,مرور پیشینه,خدمات کتابخانه ای
https://stim.qom.ac.ir/article_883.html
https://stim.qom.ac.ir/article_883_f572889f19af840a2b8b3b7afbedb6c6.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
1
2017
05
22
تعیین میزان تطابق قابلیت های سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور (سامان) با مدل ذهنی کتابداران
27
48
FA
مرضیه
گلابیان مقدم
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
marziehmoghadam63@gmail.com
حسن
بهزادی
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
hasanbehzadi@um.ac.ir
ایرج
رداد
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
irajradad@yahoo.com
10.22091/stim.2017.1842.1126
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان تطابق قابلیتهای نرمافزار کتابخانهای سامان (سامانه سامان) با مدل ذهنی کتابداران کتابخانههای عمومی است. <br />روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا به صورت پیمایشی با رویکرد توصیفی - تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 220 کتابدار شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی هستند که از سامانه سامان استفاده میکنند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 141 نفر برآورد شد که 130 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است. سنجش میزان پایایی ابزار گردآوری دادهها، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (827/0) مورد تأیید قرار گرفت. <br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان تطابق قابلیتهای سامانه سامان با مدل ذهنی کتابداران (سطح انتظار) 934/3 است. در این بخش کمترین میانگین مربوط به قابلیتهای صفحه نمایش اطلاعات با میانگین 8/3 است. همچنین بیشترین میانگین مربوط به قابلیتهای بخش امانت است که میانگین 423/4 را کسب کرده است. <br />نتیجهگیری: نتایج آزمون فرضیهها نشان داد بین میزان تطابق قابلیتهای سامانه سامان با مدل ذهنی کتابداران برحسب هیچ کدام از چهار ویژگی جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه کار تفاوت معنیداری وجود ندارد. در نهایت مشخص شد که قابلیتهای سامانه سامان تا حد زیادی مطابق با مدل ذهنی کتابداران طراحی شده است.
مدل ذهنی,کتابداران,سامانه سامان,نهاد کتابخانه های عمومی,نرم افزار کتابخانه ای
https://stim.qom.ac.ir/article_884.html
https://stim.qom.ac.ir/article_884_417f449db02d8639c18da0291c2e3ffe.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
1
2017
05
22
شناسایی و تحلیل اولویتهای پژوهش در علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دکتری در این رشته
49
73
FA
غلامرضا
حیدری
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
ghrhaidari@gmail.com
فرزانه
قنادی نژاد
0000-0002-5924-7169
دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز
farzanehghanadinezhad@yahoo.com
رحیم
چینی پرداز
استاد گروه آمار دانشگاه شهید چمران اهواز
chinipardaz_r@cua.ac.ir
10.22091/stim.2017.1137.1072
چکیده<br />هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی محورهای پژوهشی مهم در علم اطلاعات و دانششناسی و سنجش میزان اهمیت آنها به منظور تعیین اولویتهای پژوهشی در این رشته است.<br /> روش/ رویکرد: پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعهی پژوهش حاضر شامل اساتید و دانشجویان مقطع دکتری در رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای تهران، خوارزمی، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان و شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 هستند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است.<br />یافتهها: پس از مرور متون، 120 موضوع پژوهشی شناسایی و در 22 محور کلی دستهبندی شدند. در میان محورهای پژوهشی شناسایی شده، اولویتهای پژوهشی از دیدگاه جامعهی مورد بررسی شامل «فناوری اطلاعاتی و ارتباطی»، «آموزش در علم اطلاعات و دانششناسی»، «مطالعات مربوط به کاربران»، «پژوهش در علم اطلاعات و دانششناسی»، «نیازها و رفتارهای اطلاعاتی» و «کتابخانههای مجازی» هستند. <br />نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که موضوعات تازه و کاربردی و موضوعات مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نسبت به موضوعات سنتی و مباحث نظری، برای انجام پژوهشهای آینده در این رشته دارای اولویت بیشتری هستند.
کلیدواژهها: اولویت پژوهش,موضوع پژوهش,علم اطلاعات و دانششناسی,استاد,دانشجوی دکتری
https://stim.qom.ac.ir/article_885.html
https://stim.qom.ac.ir/article_885_26cf42c3f4ec752292cdc6bee9c28585.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
1
2017
05
22
رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با رضایت شغلی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران
75
94
FA
حامد
آقاجانی کوپائی
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
hamed.aghajani.k@gmail.com
لیلا
نعمتی انارکی
0000-0002-9436-2533
استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
lnemati@yahoo.com
فروزان
عشوری مهرنجانی
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
forouzanashoori@gmail.com
10.22091/stim.2017.1901.1132
هدف: پژوهش حاضر به تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیتی با رضایتشغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی ایران میپردازد.<br /> روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی، از نوع توصیفی- تحلیلی بود. ابزارگرد آوری اطلاعات دو پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتی و رضایتشغلی که بین 75 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 به روش سرشماری انتخاب شده بودند توزیع شد که فقط 66 نفر تمایل به پاسخگویی داشتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد.<br />یافتهها: از بین پنج عامل بزرگ شخصیت دو عامل تجربهگرایی و روانرنجورخویی (به ترتیب با 31/41 و 42/41) کمترین و وجدانگرایی (با 84/49) بیشترین میانگینها را کسب کردند. میان ابعاد رضایت شغلی تمامی ابعاد کار، سرپرست، ارتقا و همکاران با میانگین بالاتر از 3 از حد متوسط بالاتر و تنها رضایت شغلی کتابداران در بعد پرداخت حقوق و مزایا کمتر از حد متوسط ذکر شده بودند. یافتهها نشان داد عامل روانرنجورخویی در ابعاد کار و سرپرست، عامل برونگرایی در بعد همکار، عامل توافقپذیری در بعد کار، عامل وجدانگرایی در ابعاد کار و ارتقاء، عامل تجربهگرایی در بعد ارتقاء ارتباط مثبت و معنیداری دارند. با افزایش سطح تحصیلات و سابقه شغلی میزان روانرجورخویی کتابداران افزایش مییافت.<br />نتیجهگیری: به طور کلی پنج عامل بزرگ شخصیت میتوانست به عنوان یک پیشبینیکننده قوی برای رضایت شغلی کتابداران پزشکی عمل کند.از اینرو پرداختن به ویژگیهای شخصیتی مهم افراد میتوانند در گزینش آنها برای شغل کتابداری در کتابخانههای پزشکی و تصدی سمتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها: ویژگیهای شخصیتی,رضایت شغلی,کتابداران,دانشگاه علوم پزشکی ایران
https://stim.qom.ac.ir/article_886.html
https://stim.qom.ac.ir/article_886_74bd7a8ac9c4aeb3cee99197fafa41d0.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
1
2017
05
22
بررسی تطبیقی کارایی رابط های کاربری نرم افزار جامع کد منبع باز کوها و نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش و نوسا از منظر رهیافت کاربرمداری
95
122
FA
زهرا
چالیک
کتابدار/نهاد کتابخانه های عمومی
دانشگاه شهید چمران اهواز
zahra.ch109@yahoo.com
مرتضی
کوکبی
0000-0000-0000-0000
دانشگاه شهید چمران اهواز
kokabi80@yahoo.com
محمد حسن
عظیمی
مربی، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
azimi@scu.ac.ir
فریده
کعب عمیر
دانشگاه شهید چمران اهواز
faridehkabomir@yahoo.com
10.22091/stim.2017.1881.1131
هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسه رابط کاربری در نرم افزار جامع کتابخانه ای کد منبع باز کوها و نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش و نوسا از منظر رهیافت کاربر مداری می باشد.<br />پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای اجرای این پژوهش از طریق سرشماری تعداد کتابدارانی که با رابط های کاربری نرم افزارهای مورد مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کتابخانه عمومی شهرک بعثت ماهشهر آشنا بودند، مشخص گردید. از پرسشنامه کوییس با اعمال تغییرات مورد نیاز جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد.<br />یافته ها نشان داد که وضعیت عوامل مطرح در رابط های کاربری نرم افزارهای مورد مطالعه (به جز عامل راهنما که در وضعیت ضعیف قرار داشت) از دید کتابداران در وضعیت متوسطی قرار دارند. در بررسی میزان رضایت مشخص شد در تمامی نرم افزارها بیشترین رضایت مربوط به صفحه نمایش و کمترین میزان رضایت مربوط به عامل راهنما است. همچنین تفاوت بین دیدگاه های کتابداران استفاده کننده از رابط های کاربری نرم افزارها در عامل صفحه نمایش معنی دار بوده است.<br />بررسی رابط های کاربری نرم افزارهای پارس آذرخش، کاوش، کوها و نوسا نشان داد که از دید کتابداران این نرم افزارها دارای چه نقاط ضعفی هستند. همین امر می تواند به طراحان در طراحی رابط کاربری کاربرپسندتر کمک نماید.
رابط کاربری,پارس آذرخش,کاوش,کوها,نوسا
https://stim.qom.ac.ir/article_887.html
https://stim.qom.ac.ir/article_887_7263d4ccd47ad0f4323ea1f50b5b73f1.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
1
2017
05
22
دیدگاه کاربران کتابخانه های عمومی به مطالعه در محیط اینترنت(مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی)
123
141
FA
معصومه
مسلمی
کتابخانه های عمومی
moslemi_m3@yahoo.com
فهیمه
کاظمی
تحصیلات کاردانی و مربی نهضت سواد آموزی، محل تحصیل دانشگاه تبریز
moslemilib@yahoo.com
محمد
فرج پور
مشاور در دانشگاه آزاد سلماس
farajpourm2147@gmail.com
10.22091/stim.2017.1258.1089
هدف: هدفِ پژوهش بررسی دیدگاه کاربران کتابخانه ها به مطالعه در محیط اینترنت است.<br />روش: پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شدهاست. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بین382 نفر از کاربران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی توزیع شد و داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید. <br />یافته ها: بیشترین استفاده کاربران از اینترنت به منظور دریافت اطلاعات در زمینه علمی با میانگین 4/07 است. از دید کاربران بیشترین مزیت مطالعه منابع علمی در اینترنت به جای کتابهای متنی(چاپی)، سرعت زیاد دسترس پذیری به اطلاعات با میانگین 4/00 است. وجود منابع اطلاعاتی بیشتر، امکان ذخیره روی رایانه، آسان دریافت کردن منابع بیشترین مزیت مطالعه منابع غیرعلمی موجود در اینترنت به جای کتابهای چاپی است. تاثیر مطالعه اینترنتی بر هوشیاری کاربران از نظر داشتن نگرش مثبت به خود، تسلط بر محیط و ایجاد روابط مثبت با دیگران نسبت به سایر گویه ها مورد بررسی بیشتر است. <br />نتیجه گیری: نتایج این پژوهش برای مدیران کتابخانه ها جهت برنامه ریزی به منظور دسترسی و استفاده بهتر کاربران از اینترنت مفید است.
مطالعه,اینترنت,کاربران,کتابخانه های عمومی
https://stim.qom.ac.ir/article_888.html
https://stim.qom.ac.ir/article_888_6d0bf2282675cf0ebd6dda2925428a17.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
3
1
2017
05
22
مدرسان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران، چگونه از گوگل پلاس بهره می برند؟
137
160
FA
امیررضا
اصنافی
0000-0001-9908-2031
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
aasnafi@gmail.com
مریم
پاکدامن نائینی
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
m.pakdaman@gmail.com
محدثه
دخت عصمتی
-
esmati86@gmail.com
10.22091/stim.2017.297.1015
هدف: هدف پژوهش حاضر این است که به بررسی قابلیتهای آموزشی و پژوهشی گوگل پلاس، به عنوان یک رسانه اجتماعی، از دیدگاه مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران بپردازد. <br /> روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، مدرسان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در ایران بودند که از شبکه اجتماعی گوگل پلاس استفاده میکنند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نرم افزار آماری اس پی اس اس استفاده شد. <br /> یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که بیشتر مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران نوشتههای فردی خود را به اشتراک میگذارند. پس از این موارد بیشترین استفاده مربوط به تصاویر (3/36 درصد) و اشتراک مقالهها و پیوند به یک وبسایت (3/33 درصد) است. بیشتر پاسخگویان مورد بررسی عقیده دارند (7/66 درصد) اعتقاد دارند گوگل پلاس محیط مناسبی برای این کار دارد.<br />نتیجهگیری: استفاده از شبکههای اجتماعی، به خصوص گوگل پلاس، باعث تسهیل ارتباط بین دانشجو و استاد، دانشجویان با یکدیگر و استادان با هم می شود. در این محیط، اشتراک و اشاعة دانش تسهیل می شود و امکان یادگیری دانشجویان، افزایش خواهد یافت.
رسانه های اجتماعی,گوگل پلاس,مدرسان,علم اطلاعات و دانش شناسی
https://stim.qom.ac.ir/article_889.html
https://stim.qom.ac.ir/article_889_1c92f36dbdbd49c729cdd917508345e0.pdf