دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
5
1
2019
05
22
تاثیر بلاکچین بر گردش اطلاعات زنجیره تامین
3
27
FA
مهدی
رضائی
0000-0002-4541-5221
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران.
mahdirezaei@qom.ac.ir
علی
طائیزاده
دکتری، دانشکده فناوری و علم اطلاعات، دانشگاه UKM، بنگی، سلانگور، مالزی.
alitaee@gmail.com
10.22091/stim.2019.1377
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی ظرفیت ساختاری بلاک چین در بستر اینترنت اشیاء برای ارتقای اعتماد و دسترسپذیری ذینفعان زنجیره تأمین به اطلاعات و دانش تبادلی است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش با روش کتابخانهای و با مرور نوشتارهای مختلف مربوط به حوزهی بلاک چین انجام شده است. <br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد، بلاک چین ظرفیت پاسخ به چالشهای جدی مدیریت اطلاعات در زنجیره تامین را دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بهبود ساختاری امنیت اطلاعات موجب تقلیل کنترلهای دست و پا گیر شده و دسترسی به اطلاعات تسهیل خواهد شد. همچنین برخورداری از داده و اطلاعات با قابلیت اعتماد بالا دانش قابل اعتمادتری فراهم خواهد کرد.<br /> <strong>اصالت/ ارزش:</strong> این مقاله چارچوبی جدید برای مدیریت اطلاعات زنجیره تأمین با ساختار بلاک چینی در بستر اینترنت اشیاء ارائه نموده است. چارچوب جدید نشان میدهد، چگونه ساختار بلاک چین میتواند در ردیابی رخدادها، سرعت مبادله اطلاعات، امنیت دادههای اشتراکی و بهرهگیری از هوش ماشین در أخذ تصمیمات زنجیره تامین کمک کند. در نتیجه مدیریت صحیح اطلاعات با ساختار جدید شفافیت، صحت، سرعت، امنیت، دسترسی به اطلاعات و اعتبارسنجی دادهها بهتر شده و کارائی زنجیره تامین ارتقاء خواهد یافت.<br /> <br /> <br /> <br clear="all" /><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />
بلاکچین,زنجیره تامین,توزیع اطلاعات,اعتبار اطلاعات,دوره حیات داده
https://stim.qom.ac.ir/article_1377.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1377_663bccc49f40014e52919aa4c3cf82ec.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
5
1
2019
05
22
بررسی مقایسهای آمیختههای بازاریابی بین ناشران رشته علم اطلاعات و دانششناسی و ناشران برگزیده
31
51
FA
فاطمه
زندیان
0000-0003-4542-7457
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
zandian@modares.ac.ir
عالیه
موسی زاده
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
mousazadeh114@gmail.com
لیلا
زادولی خواجه
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
leylazadvali@gmail.com
محمد
حسنزاده
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
hasanzaeh@modares.ac.ir
10.22091/stim.2019.1375
هدف: بررسی میزان توجه ناشران علم اطلاعات و دانششناسی به آمیختههای بازاریابی و مقایسه آن، با میزان توجه ناشران برگزیده به عوامل مورد بررسی میباشد.<br /> روش:پژوهش حاضر پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه ناشرانی است که به طور تخصصی، کتابهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی را منتشر میکنند. در میان ناشران رشتههای دیگر، ناشرانی که در بین مخاطبان و مشتریان خود بیشترین محبوبیت را دارند، انتخاب شدند و بحث دولتی و غیردولتی بودن ناشر مدنظر نبوده است. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که علاوه بر توزیع در میان کارکنان مؤسسات انتشاراتی مدنظر، در میان نویسندگانی که بیشترین همکاری را طی سالهای اخیر با ناشران مذکور داشتهاند نیز توزیع گردید. برای انجام محاسبات آماری، از نرمافزار SPSSو آزمون آماری تحلیل واریانس، تی مستقل و تی تک نمونهای، آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد.<br /> یافتهها: یافتهها نشان میدهد در رابطه با مولفههای توزیع، قیمتگذاری، ترویج، محصول، شواهد فیزیکی و پرسنل، نشر کتابدار، در ارتباط با فرآیند ناشران، نشر چاپار از بقیه ناشران برتر بودهاند. در بخش ناشران برگزیده در ارتباط با مولفههای توزیع و قیمتگذاری، انتشارات سمت، در بخش ترویج، انتشارات امیرکبیر و در ارتباط با مولفههای محصول، شواهد فیزیکی، فرآیند و پرسنل نیز انتشارات تیمورزاده عملکرد بهتری داشتهاند. نتیجهگیری: ناشران رشته علم اطلاعات و دانششناسی، توجه کمتری به عناصر آمیخته بازاریابی، نسبت به ناشران برگزیده دارند.
بازاریابی,ناشران,علم اطلاعات و دانششناسی,نشر
https://stim.qom.ac.ir/article_1375.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1375_f1767b99638c26cb6d66126941b6ea3c.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
5
1
2019
05
22
تاثیر اعتیاد اینترنتی، سلامت روانی و معنوی دانشجویان دانشگاه قم
55
77
FA
رضا
جعفری هرندی
0000-0001-6533-6275
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
rjafarih@gmail.com
سوسن
بهرامی
0000-0002-3254-6337
استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
bahrami837@gmail.com
10.22091/stim.2019.1376
<strong>هدف:</strong> امروزه استفاده از اینترنت و فضای مجازی در میان همه گروههای اجتماعی از جذابیت خاصی بر خوردار است و بر ارزشها، نگرشها و هویت فرهنگی، اجتماعی تاثیر میگذارد و پیامدها و آثار نامطلوبی را نیز به همراه میآورد. هدف مقاله حاضر تعیین رابطه چندگانه بین اعتیاد اینترنتی و سلامت روانی و معنوی دانشجویان دانشگاه قم است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>نوع پژوهش توصیفی، همبستگی چندمتغیره است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه قم و روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی است. اطلاعات از طریق سه پرسشنامه اعتیاد اینترنتی و سلامت روانی و معنوی جمعآوری و روایی و پایایی آنها محاسبه گردید.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بین اعتیاد اینترنتی (مشکلات اجتماعی، فقدان کنترل، استفاده بیش از حد از چتروم، بیتوجهی به وظایف شغلی و تحصیلی) و سلامت روانی(جسمانیسازی، اضطراب و بیخوابی، عملکرد اجتماعی ضعیف و افسردگی) با سلامت معنوی دانشجویان رابطه چندگانه و معناداری وجود دارد.<br /> <strong>نتایج:</strong> بهرهوری دانشجویان در استفاده بیش از حد از اینترنت، پایین میآید، آنها حتی در صورت کنارهگیری از اینترنت، دچار علائم اختلال میشوند. در واقع آنها ممکن است دچار اختلالات روحی مثل احساس تنهایی، افسردگی و از دست دادن معنا در زندگی شوند و نتایج زیانباری برای جامعه و دانشگاه بدنبال داشته باشد.<br /> <strong> </strong>
اعتیاد,اینترنت,سلامت روانی,سلامت معنوی,دانشجویان,دانشگاه قم
https://stim.qom.ac.ir/article_1376.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1376_a884381318e25882d43c94e3e354c7ac.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
5
1
2019
05
22
تحلیل دیدگاه کتابداران و ارزیابی بخش مدیریت ورود اطلاعات در نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی
81
104
FA
سحر
حبیبی
دانشجو کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
sahar.habibi94@yahoo.com
محسن
زینالعابدینی
0000-0003-4226-9377
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
zabedini@gmail.com
امیررضا
اصنافی
0000-0001-9908-2031
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
aasnafi@gmail.com
ابراهیم
عمرانی
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
emraniebs@gmail.com
10.22091/stim.2019.1378
<strong>هدف:</strong> هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی وضعیت نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ مدیریت ورود اطلاعات از دیدگاه کتابداران است.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی ارزیابانه برای اجرای آن استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، ارزیابی با استفاده از سیاهه وارسی است. جامعه پژوهش شامل 23 نرمافزار کتابخانهای درون سازمانی شناسایی شده در پژوهش حبیبی و دیگران (1397) است، که از این بین پنج نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی، براساس معیارهای فعال بودن، محدوده پوشش و همسنگ بودن نرمافزارها (نرمافزار کتابخانهای دانشگاهی)، جهت ارزیابی انتخاب و سپس کتابدارانی که در بخش ورود اطلاعات این نرمافزارها مشغول به کار بودند، به تعداد 65 نفر از کتابداران کتابخانه دانشگاههای وابسته به وزارت علوم (دانشگاه تهران، شریف، شهید بهشتی، مالک اشتر، فردوسی) جهت تکمیل سیاهه وارسی انتخاب شدند، که به دلیل محدود بودن، نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع میزان مطلوبیت نرمافزار کتابخانهای دانشگاه تهران، پند (شهید بهشتی)، ماوا (مالک اشتر)، سیماد (فردوسی مشهد)، پروان (شریف) به لحاظ مدیریت اطلاعات براساس دیدگاه کتابداران، در نرم افزار پند 26/18 درصد، نرمافزار سیماد 04/48 درصد، نرمافزار پروان 71/17 درصد، نرمافزار تهران 90/22 درصد، نرمافزار ماوا 53 /46 درصد است. از بین سه شاخص مورد بررسی (پایگاه کتابشناختی، پایگاه مستند، پایگاه موجودی)، کتابداران بیشترین میزان رضایت را از مولفههای مربوط به شاخص پایگاه موجودی کسب نمودند. به جز نرمافزار پروان که با 5/23 درصد، بیشترین امتیاز را از قسمت پایگاه کتابشناختی و کمترین میزان رضایت را در قسمت مولفههای مربوط به شاخص پایگاه مستند به دست آورد، نرمافزار پند و سیماد با 17/2 درصد، نرمافزار پروان با صفر درصد، نرمافزار تهران با 56/14 درصد و نرمافزار ماوا با 29/32 درصد کمترین امتیاز را کسب نمودند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع میزان مطلوبیت نرمافزارهای کتابخانهای مورد بررسی به لحاظ مدیریت ورود اطلاعات زیر پنجاه درصد است. بنابراین، نظرسنجی از کتابداران نشان داد که نرمافزارهای تدوین شده در این بخش ضعیف عمل کردهاند و هنوز بدیهیات در نرمافزارهای کتابخانهای طراحی شده درونسازمانی حل نشده است. همانطور که یافتهها نشان داد از 5 نرمافزار فعال بررسی شده، در بخش مستندسازی، که برای کتابخانهها یک اصل و استانداردی غیرقابل کنار گذاشتن است، این نرمافزارها به این قسمت توجهی نکردهاند. همچنین در قسمت پایگاه اطلاعات کتابشناختی، در بخشهای ورود اطلاعات، انعطافپذیری صفحه ورود اطلاعات، داشتن راهنمای فوری هنگام ورود اطلاعات و داشتن فیلدهای کافی و غیره دچار ضعف هستند. نکته مهمی که در همه نرمافزارهای درونسازمانی توجه را جلب میکند این است که این نرمافزارها از بعد فرادادههای استاندارد کتابخانهای حتی در استانداردهای کهنه شدهای مانند مارک هم ضعف دارند. با توجه به اینکه هرچه محیط ورود اطلاعات درست و نزدیکتر به استانداردهای حوزه کتابداری و علوم اطلاعات طراحی شود (نه صرفا استانداردهای نرمافزاری)، گردش اطلاعات و جستجو را آسانتر میکند، بنابراین، لازم است طراحان در تدوین این قسمت توجه بیشتری نمایند.<br /> <br />
نرمافزارهای کتابخانهای,مدیریت ورود اطلاعات,نرمافزارهای درونسازمانی,کتابداران
https://stim.qom.ac.ir/article_1378.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1378_70ee6863c0886e812e217fdca1ad8585.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
5
1
2019
05
22
مطالعه میزان تطابق مدل ذهنی دانشجویان با سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی تهران
107
127
FA
مهدی
رحمانی
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی (گرایش بازیابی اطلاعات و دانش)، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
rahmani.mehdi@ut.ac.ir
10.22091/stim.2019.1379
<strong>هدف: </strong>هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تطابق مدل ذهنی دانشجویان با سامانه یادگیری الکترونیک ال. ام. اس.دانشگاه شهید بهشتی تهران است.<br /> <strong>روش: </strong>پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی است. جامعه پژوهش حاضر شامل دانشجویان دوره مجازی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بود که حداقل با یکی از سامانههای یادگیری الکترونیکی دانشگاهها کار کرده بودند. تعداد این افراد براساس پرس و جو از دفتر آموزش الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی برابر با 120 نفر بود و تعداد 95 نفر از دانشجویان برای امتحان پایان ترم اول سال تحصیلی 96-97 به دانشکده مراجعه حضوری داشتند که کل این افراد به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخته بر پایه ویژگیهای سامانه یادگیری الکترونیکی بود.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که میزان تطابق مدل ذهنی دانشجویان با امکانات سامانههای یادگیری الکترونیک تفاوت معناداری داشت (0001/0=P، 041/6-=Z). بنابراین، مدل ذهنی دانشجویان با سامانههای الکترونیکی منطبق نبود و با توجه به علامت منفی Z سامانههای الکترونیک با مدل ذهنی کاربران تفاوت زیادی داشتند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که قابلیتهای سامانه یادگیری الکترونیک ال. ام. اس. با هیچکدام از بخشهای نمایش، راهنما، پخش آنلاین و عمومی مطابقت نداشت و مولفههای جنسیت و رشته تحصیلی نیز با تطابق مدل ذهنی دانشجویان با سامانه یادگیری الکترونیک ال. ام. اس. رابطه معناداری نداشت.<br /> <br /> <br /> <br clear="all" /><br /> <br />
مدل ذهنی,آموزش الکترونیک,دانشجویان مجازی,سامانه ال. ام. اس,دانشگاه شهید بهشتی تهران
https://stim.qom.ac.ir/article_1379.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1379_7a90f3dec3356a7074cbb61c50eb6249.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
5
1
2019
05
22
بررسی تأثیر تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقش تعدیلگر قابلیتهای شبکه اجتماعی (مورد مطالعه: کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)
131
162
FA
زیبا
محمدزاده روشتی
null
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.
zibamohammadzadeh53@gmail.com
صفیه
طهماسبی لیمونی
0000-0002-0355-280X
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران.
sa.tahmasebi2@gmail.com
10.22091/stim.2019.1380
<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش تعیین تأثیر تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقش تعدیلگر قابلیتهای شبکه اجتماعی بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمرة تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار دارد. جامعة آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران، سرپرستان و کارشناسان کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. حجم نمونه براساس آزمون کوکران از جامعه 200 نفری کارکنان 132 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری، پرسشنامة استاندارد با ضریب پایایی 896/0 براساس ضریب آلفای کرونباخ بود. ابزار تجزیهو تحلیل دادهها نیز نرمافزار SPSS24 و اسمارت پی. ال. اس. بود. به منظور پاسخگویی به سؤالات و فرضیه پژوهش از تحلیل مسیر استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که عملکرد شغلی با میانگین 794/3 و تسهیم دانش از طریق شبکههای اجتماعی نیز با میانگین 785/3 دارای وضعیت مطلوب است و قابلیت شبکه اجتماعی (399/3) در وضعیت نزدیک به متوسط قرار دارد. نتایج آزمون تحلیل نشان داد تسهیم اطلاعات کارکنان در شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان تأثیر معنیداری دارد. همچنین نقش تعدیلگر قابلیتهای شبکه اجتماعی نیز تأیید شد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج این مطالعه نشان میدهد که شبکههای اجتماعی به کارکنان کمک میکند تا راحتتر و سریعتر به تسهیم دانش در سطح سازمان بپردازند و راه را برای دستیابی به اهداف سازمانی فراهم سازد. بنابراین، جهت ارتقاء و بهرهبرداری از قابلیتهای شبکههای اجتماعی باید اقداماتی مشخص و برنامهریزی شده صورت گیرد.<br /> <br />
شبکه اجتماعی,تسهیم اطلاعات,عملکرد شغلی,کتابخانهها,دانشگاه آزاد اسلامی
https://stim.qom.ac.ir/article_1380.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1380_e54fcd1ed007f40b4a1a5674c5ea1339.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
5
1
2019
05
22
بررسی تطبیقی تولیدات علمی نمایه شده کشورهای ایران و ترکیه در رابطه با رایانش ابری در پایگاه استنادی وب آو ساینس
163
187
FA
جعفر
عباداله
0000-0003-1465-8471
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
q.stim2020@gmail.com
هادی
شریف مقدم
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
sh_mogadam@pnu.ac.ir
ثریا
ضیائی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
soraya.ziaei@gmail.com
10.22091/stim.2019.2026
هدف: هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی تولیدات علمی کشورهای ایران و ترکیه در زمینه موضوعی رایانش ابری در پایگاه وب آو ساینس است.<br />روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده و برای گردآوری دادهها از پایگاه استنادی وب آو ساینس استفاده شده است.<br />یافتهها: در رابطه با رایانش ابری، از ابتدا تا پایان سال 2017 از کشور ایران 373 رکورد اطلاعاتی و از کشور ترکیه 172 رکورد اطلاعاتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس نمایه شده است. اولین تولیدات علمی نمایه شده هر دو کشور در سال 2009 بوده است. به جزء سال 2016 که رشد تولیدات علمی کشور ایران سیر نزولی داشته، روند رشد تولیدات علمی هر دو کشور سیر صعودی داشته است. بیشترین تولیدات علمی کشور ایران در سال 2017 با 122 رکورد اطلاعاتی و بیشترین تولیدات علمی کشور ترکیه در سال 2017 با 46 رکورد اطلاعاتی بوده است. پژوهشگران هر دو کشور در اولویت اول با تولید 14 رکورد اطلاعاتی با پژوهشگران کشور آمریکا همکاری دارند و پس از آن محققان ایرانی با پژوهشگران مالزی در تألیف 13رکورد اطلاعاتی و با پژوهشگران کانادا در 12 رکورد اطلاعاتی همکاری داشتهاند. پژوهشگران ترکیه با محققان کانادا در تألیف 9 رکورد اطلاعاتی و فنلاند در 6 رکورد اطلاعاتی همکاری داشتهاند. در بین دانشگاههای ایران، دانشگاه آزاد اسلامی با تولید 129 رکورد اطلاعاتی در رتبه اول قرار دارد و پس از آن دانشگاه امیرکبیر با تولید 39 رکورد اطلاعاتی و دانشگاه تهران با 38 رکورد اطلاعاتی در رتبههای بعدی قرار دارند. در بین دانشگاههای ترکیه نیز دانشگاه صنعتی استانبول با تولید 14 رکورد اطلاعاتی در رتبه اول قرار دارد. در تولیدات علمی هر دو کشور کلیدواژه رایانش ابری، بیشترین بسامد را داشته و پس از آن در رکوردهای علمی کشور ترکیه دادههای عظیم و در تولیدات علمی کشور ایران مجازیسازی، بیشترین فراوانی را داشتهاند. کلیدواژههای تولیدات علمی هر دو کشور از 14 خوشه تشکیل شده است.<br /> <br />
رایانش ابری,تولیدات علمی,ایران,ترکیه,علمسنجی,وب آو ساینس
https://stim.qom.ac.ir/article_2026.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2026_7c469cf0bab6e345b7c6ca967e19d778.pdf